De best gelezen artikelen, reviews en tips van 2021 (Beeld)

28 december 2021 7 Minuten 0 Reacties
Sony-XR65A90J-lifestyle

2021 zit er weer bijna op maar niet voordat we ook bij FWD het jaar op mooie wijze afgerond hebben, met in dit overzicht de best gelezen artikelen van afgelopen jaar.

Wederom was afgelopen jaar geen bijzonder spannend jaar op het gebied van televisies, projectoren en mediaspelers. Natuurlijk speelde covid hierin een belangrijke rol, maar ook de belangrijke vernieuwingen op het gebied van beeldtechnieken laten nog op zich wachten. Toch zijn er heel wat lichtpuntjes te ontdekken en in dit artikel kijken we naar wat van onze lezers de meeste aandacht kreeg. We zijn dit jaar weer druk geweest en hebben we duizenden nieuwtjes, tientallen achtergrondartikelen en bijna honderd reviews geschreven. Hieronder vind je de artikelen, reviews en tips in de categorie Beeld die dit jaar het meest gelezen werden.

TV line-ups en Chromecast

Afgelopen jaar wisten niet heel veel nieuwsberichten de top 100 van onze best gelezen artikelen te bereiken. Het waren met name de aankondigingen van de tv line-ups voor 2021 die het goed deden. Zo wisten veel lezers de aankondigingen op het gebied van audio en beeld van Philips te vinden, waarin collega Erick Beeckmans de belangrijkste vernieuwingen uitlegde. Ook Panasonic liet van zich horen begin 2021, met de introductie van de JZW2004-serie, het absolute topmodel oled-tv voor dit jaar.

Samsung’s introductie van de 2021 tv line-up met Neo QLED-modellen wist ook hoog te scoren, maar nog beter deed ons artikel over de 1000-inch microled-televisie van de Zuid-Koreaanse fabrikant het. Het mag duidelijk zijn dat veel lezers wachten op de komst van de eerste ‘betaalbare’ microled-televisies, wat hopelijk in 2022 gaat gebeuren.

De 2021 oled tv line-up van LG trok zoals elk jaar ook nu weer veel lezers, maar de aandacht ging met name uit naar de goedkopere modellen: de A1- en B1-series. En wat deze modellen dan precies gaan kosten is natuurlijk ook erg interessant. De eerste indicatie van de prijzen van de LG 2021 oled tv’s werd dan ook veelvuldig gelezen.

Dat de Chromecast nog altijd een populaire mediaspeler is blijkt wel uit het aantal artikelen over dit apparaatje dat in onze toplijsten staat. Zo werd het artikel over de Dolby Atmos- en 4K-update van de Chromecast duizenden keren gelezen.

Wil jij weten welke televisies er in 2021 op de markt gebracht zijn? Lees dan hieronder verder in ons 2021 line-up overzicht.

Samsung Neo QLED 2021

Home cinema overzicht 2021 – alle merken en av-producten in één overzicht

Reviews van LG en Sony zijn populair

Als we kijken naar de reviews die het best gelezen werden dan valt één ding op; het zijn met name de oled tv’s die veel bekijks krijgen. En dat betekent dat Samsung in ieder geval op ons platform een stapje terug moet doen. Hoewel de reviews van toestellen van de Zuid-Koreaanse fabrikant nog steeds veel gelezen worden zijn het vooral LG en Sony die de hoogste lezersaantallen behalen.

De review die het meest gelezen werd in 2021 is de review van de LG G1-serie oled-televisie. Dit topmodel van de Zuid-Koreaanse fabrikant gooit op het gebied van design en beeldkwaliteit hoge ogen. Maar, ook de betaalbare modellen deden het erg goed, want op de tweede plek zien we de review van de LG C1-serie terug.

Sony wist goed te scoren met twee modellen. De A90J-serie is het topmodel oled-tv van de Japanse fabrikant en trok de meeste lezers. Maar ook de review van de A80J-serie, die een stapje lager te vinden is, werd veelvuldig gelezen. Omdat LG en Sony begin dit jaar al veelvuldig aangevraagd werden en de reviews goed werden gelezen besloten we een vergelijking tussen de twee topmodellen te maken. De shoot-out tussen de Sony A90J-serie en LG G1-serie werd dan ook zeer goed gelezen.

Een andere fabrikant waarvan we de tv-reviews in de bovenste regionen terugzien is Philips. Met name de review van de OLED806-serie deed en doet het erg goed. Nog iets beter deed de review van de OLED936-serie het, maar dat is dan ook het topmodel met onder meer een audiosysteem van Bowers & Wilkins.

Er was dit jaar één mediaspeler die de best gelezen artikelen wist te bereiken en dat is misschien niet een speler die je daar snel zou verwachten. De review van de Nokia Streaming Box 8000 werd namelijk erg goed gelezen, al liet de score van dit apparaat nog wel wat te wensen over.

LG-G1_vs_Sony-A90J-opener

Vergelijking: LG G1 OLED-tv vs Sony A90J OLED-tv (foto shoot-out)

Nieuwe beeldtechnieken en HDMI 2.1

Waar Samsung op het gebied van reviews geen televisies in de toplijsten heeft staan doet de Zuid-Koreaanse fabrikant het een stuk beter op het gebied van achtergronden. Dit jaar hebben we namelijk uitgebreid geschreven over microled, de nieuwe beeldtechniek van de toekomst en waar we allemaal met smart op wachten. Samsung is één van de eerste fabrikanten die er vol mee aan de slag gegaan is. Daarnaast wilden veel lezers meer te weten komen over QD-OLED en QNED, ook twee technieken waar Samsung aan werkt en waarvan we volgende maand mogelijk de eerste resultaten gaan zien.

Hoewel er nieuwe technieken om de hoek staan is oled op dit moment erg populair. Ons achtergrondartikel over oled-televisies en oled-technieken werd dit jaar dan ook veelvuldig gelezen. Al die nieuwe televisies beschikken ook over nieuwe mogelijkheden en technieken en daar willen veel mensen het fijne van weten. Zo is ons achtergrondartikel over Dolby Atmos op televisies nog altijd zeer populair, en zelfs nu HDMI 2.1 op nagenoeg alle televisies te vinden is wordt het artikel over de mogelijkheden van HDMI 2.1 nog veel gelezen. En tv kijken doen we al lang niet meer alleen via een decoder of coax-kabel. We streamen steeds meer van onze mobiele apparaten naar onze tv. Ons achtergrondartikel over het verbinden van je smartphone met je tv werd dan ook veelvuldig geraadpleegd.

2021 was ook het jaar van een nieuw energielabel, onder meer voor televisies. Aangezien tv’s sinds dit jaar een zeer lage score krijgen op het energielabel was de vraag naar informatie groot. Eric Beeckmans heeft dan ook een uitgebreid artikel geschreven over wat het nieuwe energielabel precies inhoudt voor televisies. Het best gelezen achtergrondartikel van 2021 was echter een artikel van begin dit jaar: de tv koopgids 2021. In dit artikel bespreken we uitgebreid waar je op moet letten als je een nieuwe televisie gaat kopen, en dat gaat allemaal nog steeds op in 2022.

LG Gaming oled gx 2

Koopgids tv 2024: waar moet je op letten als je een nieuwe tv gaat kopen?

Op naar 2022

Op het gebied van Beeld was 2021, met uitzondering van wat mooie aankondigingen, niet heel spannend. We kijken dus uit naar uit 2022, wat hopelijk een jaar wordt waarin we allemaal weer onszelf kunnen zijn, met elkaar kunnen zijn en mooie dingen kunnen meemaken. Als FWD kunnen we ook niet wachten om weer beurzen, evenementen en lanceringen te bezoeken.

Wij kijken uit naar volgend jaar en gaan je natuurlijk weer voorzien van nieuws, achtergronden en reviews. Het team van FWD wenst je een fijne jaarwisseling!