Titan OS: de nieuwe troef voor Philips tv’s?

25 april 2024 + 10 minuten 7 Reacties
TitanOS-presentation

TP Vision kondigde in januari al aan dat het op een aantal modellen overschakelt naar een gloednieuw smart tv-systeem. We reisden naar Barcelona voor een gesprek met de makers en een test van Titan OS.

Titan OS, een Europese oplossing

Vorig jaar liet TP Vision al weten dat er een nieuw smart tv OS in de maak was, maar het was toch een verrassing om te horen dat ze dit jaar een hele reeks modellen met het nieuwe OS zouden uitrusten. Het gaat om alle LCD-modellen, en de OLED 7-series. De OLED 8-series en de OLED 9-series blijven op Google TV. Nog een verrassing was dat ze in zee gegaan waren met een jong Europees bedrijf, Titan OS. Om die beslissing wat beter te kunnen kaderen, spraken we met met Kostas Vouzas, CEO Europe & Americas – Philips TV & Sound.

Welke factoren hebben de beslissing beïnvloed om Titan OS te selecteren voor jullie producten?

Kostas Vouzas: “We hebben de afgelopen jaren aanzienlijke inspanningen geleverd om onze ontwerpen te verfijnen, de beeldkwaliteit te verbeteren en de gebruikerservaring te optimaliseren, inclusief de interface en toegankelijkheid. We merken echter dat traditionele kijkmethoden plaats gemaakt hebben voor nieuwe gewoontes. Aangezien consumenten steeds meer verwachten dat producten naadloos integreren met hun levensstijl, is het waarborgen van een gebruiksvriendelijke ervaring van het grootste belang geworden. Dat we bij Titan OS zelf ook input konden leveren tijdens de ontwikkeling is daarom een belangrijke factor geweest. Zo zijn we zeker dat het resultaat beter afgestemd is op de behoeften en voorkeuren van consumenten. Daarnaast willen we competitief blijven, en dat vereist een focus op zowel consumenten- als bedrijfsvoordelen. Titan OS laat ons toe nieuwe inkomstenstromen te verkennen. Tot slot spelen toekomstbestendigheid en duurzaamheid een cruciale rol in ons besluitvormingsproces. Door voortdurende innovatie en gebruikersbetrokkenheid prioriteit te geven, streven we ernaar producten aan te bieden die in de loop der tijd relevant en waardevol blijven voor consumenten.”

Zie je de belangrijkste voordelen op korte termijn of lange termijn?

Kostas Vouzas: “De impact van onze keuze strekt zich verder uit dan alleen de directe resultaten. Het gaat om het creëren van blijvende waarde. Betrokkenheid bij consumenten is cruciaal in dit landschap. Daarom voeren we gesprekken met hen en benutten we sponsorships zoals met FC Barcelona. Ze zijn essentieel om onze band met ons publiek te versterken. Hoewel de tastbare voordelen mogelijk niet direct zichtbaar zijn in het volgende kwartaal, leggen deze inspanningen de basis voor toekomstige beloningen.

We introduceren daarom niet alleen nieuwe producten, maar we denken ook aan de bestaande televisies. Dit betekent dat apparaten die één of twee jaar geleden zijn gekocht, ook upgrades zullen ontvangen die de gebruikerservaring aanzienlijk verrijken (nvdr: die toestellen krijgen een upgrade naar Titan OS, maar exacte details over welke toestellen het gaat, zijn er nog niet). Zie het als het hebben van een gloednieuwe tv zonder afbreuk te doen aan de elementen die je hebt leren waarderen aan je huidige opstelling. Het draait om het naadloos integreren van innovatie terwijl we behouden wat onze producten uitzonderlijk maakt.”

Hoe beperken jullie de risico’s die verbonden zijn aan het overschakelen naar een nieuwe smart tv-platform?

Kostas Vouzas: “We hebben de volste overtuiging in onze plannen. Hoewel we het partnerschap pas in januari hebben aangekondigd, is het belangrijk om weten dat we hier al zeker twaalf maanden aan werken. Het is een proces dat gepaard gaat met uitgebreide tests en voortdurende aanpassingen. Natuurlijk zijn er inherent risico’s verbonden aan technologische veranderingen. Hoewel ik geen foutloos resultaat kan garanderen, is het belangrijkste dat we in staat zijn om eventuele problemen snel aan te pakken. Met de mensen van Titan OS hebben we een specifiek team dat als onafhankelijke entiteit opereert. Zij zorgen er dagelijks voor dat elk aspect grondig wordt onderzocht en verbeterd. En uiteraard wachten we niet gewoon af. Iedereen, van ons team in Gent tot onze fabrieksmedewerkers in Polen, is volledig betrokken bij het proces. De overgang van het ene besturingssysteem naar het andere brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee, ondanks het werk dat het afgelopen jaar is verricht. Het is echter belangrijk om te erkennen dat in het voortdurend veranderende landschap van technologie perfectie een bewegend doelwit is.”

Schakelen jullie, eventueel op termijn, alle toestellen over naar Titan OS?

Kostas Vouzas: “Voorlopig blijven onze OLED 8- en 9-modellen Google TV gebruiken, maar de optie om hen over te schakelen naar Titan OS is zeker bespreekbaar. Of we dat ook werkelijk gaan doen, kan ik nog niet zeggen. Aan het eind van de dag draait het allemaal om het leveren van een geweldige ervaring. En vanuit het perspectief van de gebruiker zijn de verwachtingen misschien verschillend als iemand een tv van 500, 1000 of 3000 euro koopt. Daarom bekijken we het als een stapsgewijze benadering, kunnen we die goede ervaring leveren? Als we niet kunnen voldoen aan een bepaald niveau van ervaring voor bepaalde tv’s, zullen we wachten totdat alles op zijn plaats valt, of het misschien niet doen.”

Met de toenemende focus op gegevensprivacy en -beveiliging, welke maatregelen heeft TP Vision genomen om ervoor te zorgen dat de persoonlijke informatie van gebruikers beschermd blijft bij het gebruik van Titan OS?

Kostas Vouzas: “Als merk hebben we een belangrijke verantwoordelijkheid om daarvoor te zorgen. Onze teams in Amsterdam en Gent blijven daar volop mee bezig, net zoals we dat bij vorige besturingssystemen zoals Saphi deden. De mensen van Titan OS zijn onze partners, en het grote voordeel is dat zij in Europa gebaseerd zijn en dat ze de relevante regelgeving van elk land en GDPR-regels kennen. Maar ook wij blijven hier erg aandachtig voor, we laten dat niet uitsluitend aan hen over. Mensen kopen immers een Philips TV, geen Titan OS TV.”

Philips oled909 en oled959
Lees ook

Philips 2024 oled tv line-up, met OLED909 en OLED959

Wat mag je verwachten?

Titan OS is een onafhankelijk bedrijf, gebaseerd in Barcelona, dat zijn smart tv OS ook aan andere merken aanbiedt. De gebruikersinterface legt de focus volledig op content. Ook personalisatie staat centraal, niet alleen kan je zelf veel aanpassen, de interface leert ook van je gedrag. Zo wordt hij steeds persoonlijker. Of je nu komt van een ander smart tv-systeem of je bent absoluut nieuw voor het smart tv-gebeuren, de interface moet voor iedereen gemakkelijk te gebruiken zijn. Dat houdt bijvoorbeeld in dat hij snel en vlot moet functioneren. Op dat vlak claimt Titan OS minstens even goed of beter te zijn dan concurrenten. Het ruime content-aanbod bevat niet alleen apps zoals we die vandaag kennen, maar ook FAST-kanalen (Free Ad-supported Streaming TV).

Snel en vlot

Dat klinkt allemaal goed, maar tegelijk ook wat generisch. Om ons een beter idee te geven van de mogelijkheden kregen we tijd om met het nieuwe OS te werken, en waar nodig was er bijkomende uitleg van George Karathanasis, Global Product Director Titan OS. Onze eerste indrukken waren in elk geval prima. Het systeem reageert erg vlot, zowel wanneer we door het Home-scherm scrollen, als in de Elektronische Programma Gids of kanaallijst. Apps openen erg snel, bij een paar testen was dat vaak in twee seconden. Die snelheid dankt het systeem aan het feit dat de meeste apps enkel een HTML5-app zijn die verbinding legt met de server van de desbetreffende dienst. Dat heeft als voordeel dat je geen updates van de apps moet doen, je hebt altijd de laatste versie. Bovendien nemen apps dan ook geen plaats in in het werkgeheugen, wat de prestaties ten goede komt. Toch zijn er nog een paar streamingdiensten die omwille van certificatieredenen met een lokaal geïnstalleerde app werken. Het gaat om Netflix, YouTube, Prime Video en Disney+. Wanneer je zo een app voor de allereerste keer opent, kan dat wat langer, vijf tot zes seconden, duren. Maar een volgende keer opent ook die app in een paar seconden, zelfs wanneer je het toestel uitgezet hebt. Ook bij FAST-kanalen zien we dat gedrag.

Personalisatie

Wie het Home-scherm ziet, zal niet voor grote verrassingen staan, alle platformen evolueerden naar iets gelijkaardig, en Titan OS heeft dat overgenomen. Op de achtergrond zien we geadverteerde content. Die zal enkel naar nieuwe content verwijzen, reclame voor een totaal ongerelateerd product komt daar gelukkig niet. Centraal in beeld een rij apps, inclusief live tv, mediaspeler en casting. Daaronder staan, gerangschikt per app, rijen met content-aanbevelingen. De volgorde waarin je apps plaatst in de centrale rij, bepaalt de volgorde van die rijen met aanbevelingen. Verwijder je een app uit de rij, dan verdwijnt ook de rij aanbevelingen. Zo kan je de interface vereenvoudigen tot enkel de apps die jij gebruikt. De rijen met aanbevelingen zijn gebaseerd op het profiel dat ingelogd is in de app. Zo zie je ook welke serie je verder kunt kijken, en met een klik start je de aflevering. De interface probeert zo veel mogelijk te vermijden dat je extra kliks moet doen om content te starten.

Leergedrag

Het systeem leert ook op basis van je gedrag. Wat kijk je, welke type content kijk je vooral, wanneer wordt wat gekeken, kijk je kort of lang naar iets, waar blader je in, al die zaken neemt het systeem in meer of mindere mate mee om het profiel voor de aanbevelingen te bepalen. Je hoeft niet in te loggen met een account, momenteel is het profiel dus voor heel de familie, maar dat verandert mogelijk in de toekomst. Met een account wordt het ook mogelijk om je profiel mee te nemen naar een volgend toestel.

Zoeken in een uitgebreide catalogus

Van elke streamingapp wil Titan OS ook toegang tot de volledige kataloog met korte inhouden, acteurs, regisseurs, genres enzovoort. Met Netflix zijn de onderhandeling op dat vlak wel nog gaande. Die kataloog maakt het OS dan toegankelijk via een globale zoekfunctie om sneller en eenvoudiger content te vinden over alle streamingapps heen. Zo kan je nu in het zoekscherm al bepalen binnen welk genre je wil zoeken. Resultaten worden gerangschikt in dezelfde volgorde als je rij favoriete apps, gevolgd door resultaten uit niet geïnstalleerde apps. Later wil Titan OS ook een hiërarchie op basis van toegankelijkheid gebruiken. Wat is gratis, wat kost 2,99 euro, wat kost 4,99 euro, welke kwaliteit, enzovoort. De bedoeling is dat de goedkoopste en beste versie van wat je zoekt bovenaan in de lijst staat.

Wat doe je met FAST-kanalen?

Free Ad-supported Streaming TV, kan je best beschouwen als een soort van YouTube-kanaal met geprogrammeerde content en advertenties. Ze kunnen allerlei content leveren van sport, huisdieren, het weer, nieuws, noem maar op. Maar uiteraard wil je niet verdrinken in een oeverloos aanbod. Zo kan je door de kanalen bladeren op basis van genre. Door je favoriete kanalen te markeren, verschijnt er op het Home-scherm een rij met content uit die kanalen, onder de rijen met content uit je apps. Bovendien zijn de FAST-kanalen ook geïntegreerd in de live tv-omgeving, bijvoorbeeld in de Elektronische Programma Gids. Zo kan je net zoals bij live tv snel bladeren door wat er te zien is in die favoriete kanalen, of in alle kanalen.

Voor België staan de volgende FAST-kanalen al klaar of komen in de loop van het jaar: NatureTime NL, Wild Earth, Bloomberg Originals, Bloomberg TV+, Pet Collective, Fail Army, Weather Spy, People Are Awesome, Euronews English, Soccer XP, World Poker Tour, Just Classical, Absinthe TV, Boat Show, Horizon Sports, Motor Racing, Deluxe Lounge, Crema TV

Voor Nederland is dit de lijst: Charlie – Silent Movies NL, Bigtime, Royalworld – Adel & Dynastieën, Grjngo – Western Films, Travelxp (NL), WeDo Movies Benelux, NatureTime NL, Love the Planet UK/US, Love Wine UK/US, Trailers, WaterBear, EarthTouch, INFAST, INWILD, INTROUBLE, INWONDER, Padel Time TV, Love Pets, Homeful, Qwest TV, WeDo Big Stories

Geen smart tv zonder apps

Natuurlijk mikt Titan OS op een zo breed mogelijk aanbod. Volgens hen is ontwikkeling relatief snel op voorwaarde dat er al een linux-gebaseerde app is (zoals voor LG WebOS). De ontwikkelaar moet dan weinig aanpassen, maar een specifiek team van Titan OS doet wel de nodige kwaliteitstesten en certificatie.

De meeste belangrijke internationale streamingdiensten zijn ondertussen beschikbaar: YouTube, Netflix, Prime Video, Disney+ en Rakuten TV. Apple TV ontbreekt nog op het appel. Ook lokale content wordt zo snel mogelijk toegevoegd. Momenteel kan je in Nederland al rekenen op Pathé Thuis, Viaplay, NLziet, Videoland, MeJane en Canal+. In België zijn MeJane, VTM Go en Streamz al beschikbaar. Via de AirServer-app biedt Titan OS ook ondersteuning voor Chromecast. Indien je een smartphone-app hebt die dat ondersteunt kan je die op die manier gebruiken, dat zagen we in januari al gedemonstreerd met de Ziggo-app. Airplay ondersteuning is er nog niet, maar zou technisch wel mogelijk zijn.

Updates

Titan OS garandeert zeven jaar veiligheidsupdates. Nieuwe versies wil het zo lang mogelijk leveren, maar een gegarandeerde periode kregen we niet. Als leverancier van het OS willen ze natuurlijk wel hun gebruikers zo lang mogelijk tevreden houden. Iemand die overstapt naar een andere smart tv omdat ze geen nieuwe versies leveren, dat willen ze vermijden. Anderzijds is het, zoals bij alle andere merken, mogelijk dat oudere hardware bepaalde nieuwe functies (denk maar aan een videocodec) niet ondersteunt. Tot slot moet ook gebruiksgemak en vlotte werking voorrang krijgen op nieuwe functies.

Conclusie

Titan OS lijkt ons een ambitieus project, en dat kunnen we alleen maar toejuichen. In het landschap van steeds meer versplinterde streamingdiensten zou een overkoepelende zoekfunctie zoals zij die voor ogen hebben een puike troef zijn. Dat je jouw tv kan personaliseren, en alle ongewenste ruis kan verwijderen lijkt ons ook erg interessant. Het app-aanbod gaat duidelijk in de juiste richting, en de optie om het uitgebreide aanbod van FAST-kanalen te personaliseren maakt het meer dan ooit mogelijk om de tv af te stemmen op jouw noden.

Wil je meer weten over Philips tv’s voor 2024? Bekijk dan de 2024 Philips oled tv line-up. en de 2024 Philips lcd led tv line-up.

Reacties (7)