Beeld Beoordeling 9.0

Review: Philips 55OLED806 (OLED806-serie) oled-televisie

30 juni 2021 + 10 minuten 16 Reacties
Philips_55OLED806-lifestyle

De OLED800-reeks is al enkele jaren het hart van het Philips OLED-aanbod. Dit jaar kan je de OLED806 in vier verschillende maten verkrijgen, van 48 tot 77 inch. Het nieuwe model is uitgerust met vierzijdige Ambilight, een verbeterde P5-processor en HDMI 2.1-aansluitingen.

Philips 55OLED806 – specificaties

Op zoek naar een compleet overzicht van alle Philips 2021 modellen met hun specificaties? Of wil je even bladeren in alle andere tv line-ups voor 2021.

WatUltra HD OLED-tv
Schermformaat55 inch (139 cm), vlak
Aansluitingen4x HDMI (2x v2.1 48 Gbps, 2x v2.0, ARC/eARC, ALLM, 4K120 HFR, VRR, AMD Freesync), 3x USB, 1x optisch digitaal uit, 1x hoofdtelefoon, 2x antenne, Bluetooth
Extra'sHDR10, HLG, Dolby Vision, HDR10+ Adapative, Dolby Atmos, WiFi ingebouwd, Android 10.0, DTS Play-Fi, USB/DLNA-mediaspeler, DVB-T2/C/S2, CI+-slot, 5th Gen P5 Processor met AI
Afmetingen1.228 x 722 x 230 mm (incl. voet)
Gewicht21,8 kg (incl. voet)
VerbruikSDR 108 (G) / HDR 90 watt (G)
Adviesprijs1.799 euro

Philips 55OLED806 - Design

De designafdeling van Philips lijkt (net als die van LG) van oordeel dat je aan een klassieker niet te veel moet veranderen. We herkennen onmiddellijk het ontwerp. Superslank OLED-scherm, naadloos omgebogen metalen randje, metalen rug.

De opvallendste wijziging zijn de twee kleine staafvoetjes. De afgeschuinde chroomkleurige voetjes van vorig jaar zijn vervangen door fijne, scherp afgelijnde staafjes. Ze zijn bovendien uitgevoerd in twee kleuren,  je kan kiezen welke kant je vooraan plaatst. Wie zijn anarchistische trekjes niet kan onderdrukken zet aan een kant de lichte en aan de andere kant de donkere voet vooraan.

Het toestel zweeft nauwelijks een centimeter boven het meubel. Een soundbar plaatsen is dan ook niet mogelijk zonder een deel van het scherm af te dekken. Vorig jaar werd dat opgelost door een bijgeleverde adapter set om het scherm wat hoger te tillen. Die set is dit jaar helaas niet meer beschikbaar.

Philips 55OLED806 - Aansluitingen

De OLED806 is Philips’ eerste OLED-model met HDMI 2.1. Naast twee HDMI 2.0-aansluitingen zijn er ook twee HDMI 2.1-aansluitingen. Die leveren de maximale 48Gbps bandbreedte, en ondersteunen de volgende HDMI 2.1-functies: ALLM, 4K120 HFR en VRR (HDMI VRR en AMD Freesync). Philips werkt ook aan NVIDIA GSync compatibiliteit, maar daarover is nog geen zekerheid.

Het toestel is verder uitgerust met drie USB-aansluitingen, draadloos en bedraad netwerk, en Bluetooth (voor draadloze keyboards, de remote en draadloze hoofdtelefoon). Een hoofdtelefoonuitgang en digitaal optische uitgang maken de lijst volledig. Alle aansluitingen staan naar opzij of naar onder gericht, ideaal voor wandmontage.

OLED806: Gebruiksgemak en smart tv

De OLED806 is uitgerust met een nieuwe chipset, de MT5895, met een quad-core ARM Cortex-A73, 3 GB RAM en de Mali G52 GPU. Dat is dezelfde chipset die we op de Sony OLED-modellen vonden. Ze zorgt voor een zeer vlotte en aangename gebruikservaring, menu’s reageren snel en navigeren verloopt bijzonder vlot.

Alhoewel deze tv al Android 10 draait, gebruikt hij nog niet de nieuwe Google TV interface. Daar zijn we niet rouwig om, Google TV zoals we dat tot hier toe zagen kon ons niet echt bekoren.  Philips plant de upgrade naar Android TV 11 mét Google TV in Q1 2022. In de huidige Android TV interface kan je nog steeds het home scherm aanpassen naar je eigen smaak. Voor een volledig overzicht lees je ons artikel over de mogelijkheden Android TV (gebaseerd op versie 9, maar nog steeds relevant).

Het instellingen menu van Philips is absoluut toe aan een modernisering. De instellingen zijn niet geïntegreerd in het Android TV menu, en ze vullen het hele scherm of een groot deel ervan. Erg onhandig als je regelmatig iets wil aanpassen, maar voor de meeste gebruikers geen echt probleem.

Afstandsbediening

De afstandsbediening die Philips vorig jaar introduceerde is gebleven. Het is een lang en slank model, ditmaal zilverkleurig in plaats van zwart. De rug is nog steeds afgewerkt in zacht Muirhead leder. De toetsen hebben een erg lichte aanslag, liggen perfect vlak in het oppervlak van de remote, en sluiten nauw aan op elkaar. De toetsen zijn bovendien verlicht, zodra je een toets aanraakt licht de remote kort op. Enkel bij de sneltoetsen bovenaan zien we een kleine wijziging. Naast Netflix en Rakuten TV heeft ook Amazon Prime Video daar een plaatsje gekregen.

Helaas zijn dus ook de nadelen van deze remote niet veranderd. Alhoewel de layout vrij goed is, zijn die naadloze toetsen soms lastig. Je duim dwaalt gemakkelijk over het oppervlak en door de erg lichte toetsaanslag is een foute of ongewenste toets dan snel ingedrukt. De verlichting is handig, maar je moet wel eerst een willekeurige toets indrukken. Hier prefereren we de aanpak van Sony met een bewegingssensor.

Functies

De OLED806 beschikt over een single tv-tuner en één CI+-slot. Opnemen kan naar USB harde schijf, maar tegelijk een ander kanaal bekijken is niet mogelijk. Je kijkt HDR via Netflix (Dolby Vision) en via YouTube (HLG en HDR10). De mediaspeler speelde bijna al onze bestanden, inclusief HDR-video, hij weigerde enkel Divx en Xvid, maar ondersteunt wel DTS.

Ook dit jaar geen Airplay 2 zoals we bij veel andere fabrikanten vinden, maar wel DTS Play-Fi. Via dit WiFi multiroom systeem kan je een draadloze surroundopstelling creëren of bijvoorbeeld het tv-geluid op je smartphone beluisteren of op een draadloze speaker in de keuken.

Ambilight

De OLED806 kreeg een vierzijdige Ambilight, dat is vooral goed nieuws als je hem aan de wand wilt ophangen. Ambilight heeft ondertussen heel wat functies naast het typische gebruik waarbij de leds de sfeer en kleur van de film over de achterliggende muur uitsmeren. Zo kan je Ambilight als Lounge licht gebruiken, is er Ambilight Music als je licht effecten wil op je geluid, en kan je dankzij AmbiSleep en AmbiWakeup gaan slapen en opstaan met Ambilight.

Philips 55OLED806 - Beeldverwerking

Het hart van de Philips OLED806 is de P5 beeldprocessor, ondertussen de vijfde generatie. Bovenop de prestaties van vorig jaar zijn er drie nieuwe features: AI Film detectie en Ambient Intelligence, Fast Motion Cla rity, en verbeterde anti-burnin maatregelen.

De algemene prestaties van de P5 zijn zeer goed. Hij levert prima deinterlacing, en detecteert snel en betrouwbaar alle video- en filmframerates. De ruisonderdrukking werkt netjes ongewenste ruis weg zonder detail te verbergen, zelfs de minimum stand zorgt al voor een goed resultaat. Philips levert prima upscaling met veel detail. ‘Super Resolution’ heeft dit jaar iets minder effect, je kan de ‘scherpte’-instelling naar ‘3’ optrekken en ‘super resolution’ activeren voor een tikje extra detail.

MPEG Artefactreductie is minder effectief, enkel lichte blokvorming wordt redelijk verwijderd. Het zwakke punt blijft een ondermaatse anti-banding oplossing. Die valt in onze Game Of Thrones scène erg hard op, en daar zien we bij de meeste concurrenten toch aanzienlijk betere resultaten.

Hoe staat het met de nieuwe features? AI Film detectie is een uitbreiding van de AI classificatie die vorig jaar geïntroduceerd werd. De P5 kan nu ook films herkennen, niet enkel op basis van de Filmmaker mode vlag (die nog niet gebruikt wordt), maar ook op basis van real time analyse van wat je kijkt. Indien gewenst schakelt hij automatisch naar Filmmaker Mode of de nieuwe Thuisbioscoop beeldmode. Je activeert dit in de Algemene instellingen –>  Automatische Filmdetectie -> Filmdetectie, en kies ‘via AI’. Ambient Intelligence is een uitgebreide actie op basis van de lichtsensor. De P5 past niet enkel de maximale helderheid aan maar ook andere beeldeigenschappen zoals contrast, en Perfect Natural Reality.

Je kan beide effecten aan het werk zien in de verbeterde ‘AI Picture Demo’. Daar zie je in real time wat de processor met de huidige content doet. De processor gebruikt nu ook een ‘light’ versie van de extra anti burn-in techniek die geïntroduceerd werd op de OLED935. Hij zoekt logo’s en statische beeldelementen en dimt die selectief.

Philips was vorig jaar de enige fabrikant die geen Black Frame Insertion (wat is BFI) op zijn OLEDs aanbood. Dat is dit jaar veranderd. ‘Fast motion Clarity’ levert nu dat effect, het is instelbaar in drie stappen, en geen enkele leek ons overduidelijke flikkering te veroorzaken. Je verliest uiteraard wel wat helderheid, en in donkere scènes kan dat zwartdetail kosten. Zelfs in de laagste stand levert de OLED806 zo uitstekende bewegingsscherpte. De verdere motionstijlen zijn onveranderd. We vinden dat de ‘Echte Bioscoop’ mode nog te veel judder achterlaat, maar het is een optie voor filmpuristen. We prefereren de Films of Standaard instelling. Films verwijdert judder, en met Standaard heb je ook relatief vloeiende panbeelden zonder zichtbare artefacten. Vloeiend is een optie als je met het occasionele artefact kunt leven.

Belangrijkste instellingen

In ons artikel over het professioneel kalibreren van een tv lees je alles over de mogelijkheden om met een professional tot de beste beeldinstellingen te komen. Wil je zelf aan de slag gaan, neem dan onze tips en advies sectie door. Hier vind je een uitleg over de belangrijkste beeldinstellingen en tips voor het instellen van je tv.

BeeldBeeld GeavanceerdBeeld Geavanceerd
Beeldmodus: Filmmaker mode

Kleur: 50
OLED-Contrast: 100
Scherpte: 1-3*
Helderheid: 50

Scherp Beeld/Ruisreductie: Minimum
Scherp Beeld/MPEG Artefactreductie: MinimumScherpte/Ultra Resolution: AanKleur/Kleurverbetering: Uit
Kleur/Kleurengamma: Normaal
Kleur/Kleurtemperatuur: Warm
Contrast/Lichtboost: Minimum

Contrast/Perfect Natural Reality: Uit/Minimum
Contrast/HDR Perfect: Minimum
Contrast/Perfect Contrast: Uit
Contrast/Videocontrast: 95
Contrast/lichtsensor: Aan
Contrast/Gamma: 0

Motion/Motionstijl: Films/Standaard

Philips 55OLED806 - Beeldkwaliteit

De OLED806 is uitgerust met een standaard OLED-paneel. De pixelstructuur verraadt geen vernieuwing, en het spectraal diagram wijst in de richting van hetzelfde type paneel als vorig jaar.

Het scherm heeft een uitstekende uniformiteit in heldere kleuren. In de allerdonkerste tinten was het centrum van het beeld een tikje helderder. In de praktijk was dit nooit zichtbaar. Ook de verticale strepen die zeer vaag zichtbaar zijn op deze overbelichtte shot waren op gewone content nooit zichtbaar.

We testen de Philips in Filmmaker Mode. Die is uitstekend voor kijken bij verduistering. Goed om weten is dat je voor kijken bij wat licht misschien beter schakelt naar de nieuwe ‘Thuisbioscoop’ mode. Die geeft een mooie balans tussen het erg intense ‘Vivid’ en de referentie van Filmmaker mode. Schakel wel de kleurtemperatuur naar warm. De vroegere ‘Contrastmodes’ zijn verdwenen en vervangen door de ‘Lichtboost’ instelling. Die staat standaard af in Filmmaker mode, maar je kan die naar eigen smaak activeren om het beeld helderder te maken. In de laagste stand leverde dat in sommige scènes ook een tikje beter zwartdetail.

De Filmmaker mode is zeer goed gekalibreerd. Als enige opmerking zien we dat de grijsschaal een tikje te koel staat. De gammawaarde klokt af op 2,2. Voor Filmmaker mode verwachten we eerder de iets donkerdere 2,4 maar 2,2 geeft een iets veelzijdiger bruikbaar beeld. Je kan altijd zelf de gammawaarde naar +2 brengen voor het echte filmgevoel. De set verbergt een tikje zwartdetail, maar met Lichtboost op minimum was dat opgelost. Wie de indruk heeft dat er wat witdetail ontbreekt kan het Videocontrast naar 95 brengen. De kleurweergave is uitstekend, de beelden ogen natuurlijk met rijke kleuren en veel contrast.

Philips 55OLED806 - HDR

De Philips OLED806 ondersteunt HDR10, HLG, Dolby Vision én HDR10+, een zeer ruime selectie die je als consument de garantie biedt dat je altijd beste contentversie bekijkt. Dit jaar is er ook HDR10+ Adaptive (HDR10+ met lichtsensor compensatie), maar Dolby Vision IQ helaas niet.

We testen de OLED806 in Filmmaker HDR beeldmode. De piekluminatie klokt af op 803 nits op een 10% venster en 939 nits op een 2% venster. Op een volledig wit veld haalt de OLED806 146 nits. Die cijfers zijn zo goed als identiek als die van vorig jaar. Het is een uitstekende prestatie.

Het kleurbereik zit op 95% DCI-P3 en 69% Rec2020, uitstekende resultaten die aansluiten bij de gemiddelde OLED-prestaties.

De Filmmaker HDR beeldmode toont een prima kalibratie. Philips neemt de metadata mee in rekening als je HDR Perfect minstens op Minimum zet. We raden overigens de Minimum stand aan, die leverde de beste resultaten. Hogere standen geven een helderder beeld, maar resulteren mogelijk in licht contrastverlies en kosten wat witdetail. De ‘Adaptief’ stand zou rekening houden met de content, maar bleek in de praktijk heel dicht aan te leunen bij de Maximum stand, en is dus te vermijden. Wie HDR Perfect uitzet schakelt de tonemapping uit en ziet clipping van alles boven 800 nits. Die mode kan je ook gebruiken voor gaming als HGiG.

De Philips OLED806 levert een erg kleurrijke kalibratie. Vooral in de helderste HDR-tinten slaagt hij er in om nog veel kleur te bewaren. Dat zorgt dan ook voor zeer intense beelden. Maar het kan moeilijk zijn om een goede middenweg te bewandelen tussen het benadrukken van kleurweergave en contrast. In testfragmenten die erg helder gemastered zijn (4000 nits) zagen we dat in sommige beelden de helderste kleuren wel kleurrijker waren, maar net wat minder diepte boden omdat er een tikje contrastverlies is. Dit is duidelijk een tonemapping keuze, maar het resultaat mag absoluut gezien worden.

OLED806: Gaming, Reflecties en kijkhoeken

Het OLED-scherm van de OLED806 biedt een zeer ruime kijkhoek, en gaat degelijk om met reflecties. Voor het beste resultaat blijft het wel aan te raden om invallend licht op het scherm te vermijden.

Philips heeft flink gesleuteld aan zijn gaming eigenschappen. In de Game beeldmode meten we een input-lag van 14,5ms. Dat is een uitstekend resultaat. Bovendien ondersteunen de HDMI 2.1-aansluitingen alles wat je nodig hebt voor een top gaming-ervaring: ALLM, 4K120 én VRR (48-120Hz). Voor die laatste feature moet je wel even in de menu’s duiken en de ‘Algemene instellingen / HDMI UltraHD’ instelling op ‘Optimal (Game Mode)’ zetten. In de gewone ‘Optimal’ mode heb je wel 4K120-ondersteuning, maar geen VRR. Philips biedt zowel HDMI VRR als AMD Freesync, en werkt aan NVIDIA Gsync compatibility. Je hoeft ook geen lastige keuze te maken tussen Dolby Vision of VRR-ondersteuning, de Optimal (Game Mode) ondersteunt beide. Ook HGiG is ondersteund, daarvoor ga je naar de beeldeigenschappen ‘Geavanceerd / Contrast / HDR Perfect’ en je selecteert Off/HGIG.

Fanatieke gamers die twee spelconsoles willen aansluiten moeten er rekening mee houden dat een soundbar via eARC een van de twee HDMI 2.1-aansluitingen opeist.

Philips 55OLED806 - Geluidskwaliteit

Het geluidssysteem van de OLED806 is geërfd van de OLED805. De 50W oplossing levert meer dan behoorlijke klank, met een relatief ruime basweergave. We merken wel dat je hem bij hogere volumes en agressieve baspartijen tegen de limiet kunt duwen. De bas wordt dan wat rommelig, of je hoort dat hij net wat moet inperken. Voor filmweergave is de surroundprestatie erg goed, de set ondersteunt bovendien Dolby Atmos. Voor heel wat muziek presteert hij ook uitstekend, al moet je daar bij het ruigere werk toch iets voorzichtiger zijn met het volume.

Hou er rekening mee dat zijn lage plaatsing een oplossing zal vereisen als je toch een soundbar in huis wilt halen.

Review-apparatuur

Voor de lag-meting gebruiken we een Leo Bodnar Display lag meter. Voor alle andere metingen vertrouwen we op een Portrait Displays C6 HDR2000 Colorimeter, Xrite i1 Pro spectrophotometer, een VideoForge Pro patroongenerator, en de Portrait Displays Calman for Business software. Om eventuele HDR-problemen te analyseren gebruiken we een HDFury Vertex. Onze projectiescherm is een Projecta Tensioned Elpro Concept met HD Progressive 1.1 doek. Hier vind je meer info over onze meetapparatuur.

Philips 55OLED806 – Conclusie

De Philips 55OLED806 is mooie opvolger voor de OLED805. Hij heeft een deel van de minpunten van vorig jaar weggewerkt. Zo is het toestel nu uitgerust met HDMI 2.1-aansluitingen en zorgt de nieuwe chipset voor een erg vlotte gebruikservaring. Welke minpunten moet je wel nog in rekening brengen? De anti-banding oplossing is ondertussen toch wat ondermaats vergeleken bij concurrenten. Dat kan beter, bijvoorbeeld zoals we vorig jaar op de OLED935 zagen. De remote oogt wel leuk en ligt goed in de hand, maar zijn neiging om foute toetsaanslagen uit te lokken kan lastig zijn.

Over het algemeen scoort de Philips bijzonder goed. Dat verrast niet, want hij start van de uitstekende beeldverwerking en upscaling van zijn voorganger. De prima kalibratie zorgt voor meeslepende beelden met veel zwartdetail en mooie, natuurlijke kleuren. Filmmaker Mode is er voor de beeldpuristen, de nieuwe Thuisbioscoop beeldmode is een goede keuze voor wie in een meer verlichtte huiskamer kijkt. Met Fast Motion Clarity haalt ook Philips nu elk detail uit snel bewegende beelden, een goede toevoeging voor sportliefhebbers. De automatische filmdetectie via AI is handig omdat je zo niet moet wachten tot de Filmmaker mode vlag uitgebreid ingeburgerd is. En de extra anti-burnin maatregel brengt wat meer gemoedsrust voor zij die twijfelen. Daarnaast levert hij uitgebreide HDR-ondersteuning (enkel Dolby Vision IQ ontbreekt), en uitstekende OLED-prestaties met een hoge piekluminantie en vooral erg rijke kleuren. We zijn ook nog steeds fan van Perfect Natural Reality als je SDR-beelden een HDR-effect wilt geven. Het audiosysteem zorgt voor een prima muzikale omlijsting, en met DTS Play-Fi heeft de Philips ook een plaats in een multiroom-audiosysteem.

Wat prijs betreft zit hij op hetzelfde niveau als de LG C1, en daarom geven we hem met plezier ook een Kooptip.

9.0
PHilips OLED806 oled tv 2