Smarthome heeft ook in 2021 een flink groei doorgemaakt. Zorgde Corona in 2020 voor een sterke groei, waarbij mensen op zoek waren naar meer comfort en gemak in tijden van het vele thuiswerken, daar is de interesse in een slim huis alleen maar verder toegenomen in 2021.
In dit artikel kijken we terug op het jaar 2021. Wat heeft het slimme huis ons het afgelopen jaar allemaal gebracht? En wat kunnen we in 2022 verwachten op het gebied van smarthome?
Smarthome in 2021
Multiscope heeft een onderzoek gehouden onder 5.200 Nederlanders in de vijfde editie van de Smart Home Monitor in de zomer van 2021. Zo blijkt het bezit van smarthome-producten alleen maar toe te nemen. In 2021 blijkt 50 procent van de huishoudens één of meerdere smarthome-producten in huis te hebben. Ter vergelijking. In 2020 ging het om 42 procent en in 2018 om 36 procent van de huishoudens, aldus Multiscope. Een ongekend sterke stijging dus en de groei lijkt nog niet af te vlakken.
Wat is er dan vooral zo populair? Op de eerste plek vinden we slimme verlichting en schakelaars. Een stijging in een jaar tijd van 21 procent naar 27 procent van de huishoudens. Op de tweede plek de slimme speakers met een stijging van 19 procent naar 23 procent. De top 5 bestaat verder uit energie en verwarming (19 procent), beveiliging en veiligheid (19 procent) en huishouden en comfort (14 procent). Ook in 2021 blijkt gemak en comfort de grootste drijfveer om slimme producten te kopen, terwijl ook kostenbesparing als reden opgegeven wordt. En hoe zit het met de andere helft van de huishoudens die geen slimme producten in huis hebben? Zij geven aan dat de huidige apparaten nog prima voldoen of dat ze de meerwaarde van een slim product (nog) niet zien.
Een productcategorie wat een enorm sterke stijging liet ziet zijn de videodeurbellen. In september 2020 maakten 500.000 Nederlandse huishoudens gebruik van een slimme deurbel. Een jaar later zijn dit er 640.000. Marktleider in Nederland is overigens Ring met een marktaandeel van maar liefst 32 procent. De concurrentie volgt op grote afstand met Nest (7 procent), Honeywell (5 procent), DoorSafe (4 procent), Doorbird (3 procent) en Byron (2 procent).
Geen spectaculair jaar
Het afgelopen jaar was geen spectaculair jaar op smarthomegebied, alhoewel de chiptekorten en het huidige virus daar waarschijnlijk een flinke rol in spelen. Tuya blijft het goed doen met verschillende white label-producten, Google heeft nieuwe generaties slimme speakers, slimme displays, camera’s en videodeurbellen op de markt gebracht, Philips Hue kwam met een serie nieuwe lampen en ook fabrikanten als Ring, Arlo en Eufy kwamen met nieuwe generaties van bestaande producten komen. Het draaide in 2021 niet zozeer om innovatie, maar meer om verbetering van bestaande producten. Voor de kwaliteitsmerken dan, want we zagen ook een explosie aan aanbod ontstaan.
Explosie aan aanbod
Deze trend is al enkele jaren bezig, maar bereikte in 2021 voorlopig een hoogtepunt. Of wellicht is dieptepunt een beter woord? Het enorme aanbod aan smarthome-producten blijft maar explosief toenemen. Waar grote winkelketens als Action, Kruidvat, Lidl en HEMA al enige tijd actief zijn op de smarthomemarkt, daar zien we het afgelopen jaar dat je echt op iedere hoek van de straat een slimme lamp of beveiligingscamera kan kopen. We hebben niet alleen A-merken en B-merken, maar we kunnen het hele alfabet inmiddels wel opnoemen. Ondanks dat wij dagelijks professioneel met smarthome bezig zijn zien ook wij door de bomen het bos niet meer. We komen de meest vreemde merken tegen waar we nog nooit van gehoord hebben, vaak van bedenkelijke kwaliteit.
Ondanks dat de instap in smarthome hierdoor laagdrempelig is geworden heeft het een grote keerzijde op het gebied van de kwaliteit. Niet alleen werken veel van die producten niet zo goed als je zou wensen, ook op het gebied van beveiliging en privacy laten ze te wensen over. En is het niet jammer als iemand voor het eerst in aanraking komt met een smarthome-product van deze bedenkelijke kwaliteit in plaats van een product van een degelijk merk? We willen tenslotte dat mensen het comfort en gemak van smarthome ervaren. Niet dat ze voor altijd genezen zijn na het kopen van een slecht product. De wildgroei aan smarthomemerken en -producten doet denken aan een bubbel. De populariteit neemt zo sterk toe, dat iedereen een graantje mee wil pikken. Hierdoor zullen lang niet alle smarthomefabrikanten het in de toekomst gaan redden. Gelukkig zal kwaliteit het op termijn altijd winnen.
Gebruiksvriendelijkheid neemt toe
En wanneer we over de betere merken spreken, dan zijn er de afgelopen tijd flinke stappen gemaakt. In de afgelopen jaren riepen we in dit artikel vaak op de installatieprocedures eenvoudiger te maken en de apps vele malen overzichtelijker. Smarthome wordt pas echt toegankelijk voor iedereen als ook oudere mensen het zonder problemen kunnen installeren en gebruiken.
En die stappen zijn zeker gemaakt, ook al zijn we er nog niet. We merken het ook bij onze reviews. We komen minder problemen tegen bij de testexemplaren, installatieprocedures zijn vaak snel en eenvoudig en de compleet onoverzichtelijke apps zijn inmiddels vervangen door betere exemplaren. Smarthome wordt hierdoor ook voor de grote massa steeds meer mainstream en dat is in dit geval goed nieuws voor de groei van de smarthomemarkt. Voor 2022 willen we graag zien dat fabrikanten hier mee verder gaan.
Stop nou eens met abonnementen
Een nieuwe beveiligingscamera of videodeurbel aanschaffen? Een flinke uitgave, maar daarmee ben je er vaak nog niet. Veel fabrikanten willen graag dat je een abonnement afsluit. Daarvoor krijg je dan extra functies tot je beschikking, maar het kan je erg veel geld gaan kosten bovenop de vaak toch al forse aanschafprijs. Stop daar nou eens mee! Veel fabrikanten willen jouw als klant binden, door je allerlei extra functies en cloudopslag te geven voor een vast bedrag per maand. Fabrikanten als Eufy en Netatmo laten zien dat een maandelijks abonnement helemaal niet nodig is om goede beveiligingsproducten te leveren. Je doet een eenmalige aankoop en je hebt alle functies tot je beschikking. Ook de beveiligingsproducten van Action (LSC Smart Connect) en Kruidvat (allebei Tuya) kun je gewoon zonder abonnement volop gebruiken.
Voor 2022 willen we dan ook graag zien dat meer fabrikanten het voorbeeld van Eufy en Netatmo volgen. Liever betalen we een iets hogere aanschafprijs waarna we zolang we het product blijven gebruiken alle functies tot onze beschikking hebben dan een maandelijks abonnement betalen wat bij sommige merken op kan lopen tot wel 20 euro per maand. Leuk die slimme meldingen, gezichtsherkenning of cloudopslag, maar dat kan toch gewoon bij de aanschaf bij de prijs inbegrepen zijn? En over die cloudopslag gesproken. We willen graag ook vaker lokale opslag van de beelden zien. Niet alleen hebben we dan zelf meer controle over onze data, vaak is het ook stabieler dan een cloudopslag.
Gooien chiptekorten roet in het eten?
Autofabrikanten hebben problemen en ook techbedrijven brengen minder producten op de markt of kunnen niet aan de vraag voldoen. Een nieuwe Xbox Series X of PlayStation 5 kopen is haast onmogelijk en ook zijn er veel minder nieuwe smartphones uitgebracht. Ook op smarthomegebied zien we dat er duidelijk minder producten op de markt verschijnen. De chiptekorten spelen ook in de smarthomemarkt een rol en kunnen wellicht nog tot 2023 een rol spelen, zo laten veel CEO’s van techbedrijven weten.
De oorzaak van de chiptekorten is niet alleen het Coronavirus, waarbij veel fabrieken (tijdelijk) gesloten werden, maar ook verkeerde verwachtingen omtrent vraag en aanbod en de hedendaagse innovatie. We hebben vandaag de dag nu eenmaal steeds meer chips nodig omdat ze werkelijk overal in zitten. Van auto’s tot keukenapparatuur en van je elektrische tandenborstel tot aan die slimme beveiligingscamera. Ondanks dat innovatie mede de oorzaak is van de chiptekorten, houden de chiptekorten nu ook innovatie tegen. Fabrikanten kunnen veel moeilijker nieuwe producten maken of het assortiment niet wereldwijd op de markt gaan brengen. Het is dus mogelijk dat we in 2022 minder nieuwe smarthomeproducten zien verschijnen.
Gaat Matter het goed doen in 2022?
De release stond eigenlijk gepland op 2021, maar we moeten nog tot 2022 wachten voor de release van Matter (voorheen Project Chip). Er wordt al jaren aan deze nieuwe smarthomestandaard gewerkt. Matter moet eigenlijk het probleem van de hedendaagse smarthome-producten gaan oplossen, namelijk de gesegmenteerde markt. Je hebt verschillende protocollen en standaarden, waardoor veel producten niet met elkaar werken. Denk aan wifi, Zigbee, bluetooth, Thread, Z-Wave en meer. Het doel van smarthome is meer gemak en comfort, maar als producten niet onderling samen kunnen werken, hoe slim is het huis dan eigenlijk?
Met de release van Matter moet het niet meer uitmaken in welk ecosysteem je geïnvesteerd hebt. Apple HomeKit, Google Assistent, Amazon Alexa of Samsung SmartThings. Apple, Google, Amazon, Samsung, IKEA, Tuya, Philips Hue en vele andere grootmachten zijn namelijk allemaal aan boord bij Matter. Aanvankelijk werkt Matter met wifi, Thread en Bluetooth Low-Energy, maar in de toekomst is het de bedoeling dat er meer type netwerken ondersteund gaan worden. Nieuwe producten krijgen Matter-ondersteuning, maar het leuke is dat oudere smarthome-producten in veel gevallen ook middels een firmware-update ondersteuning kunnen krijgen voor Matter. Via een firmware-update kan Thread actief worden, mits de producten het 802.15.4-protocol (de basis van ZigBee) ondersteunen. Klinkt het te mooi om waar te zijn? De toekomst zal het ons leren. Matter moet in 2022 uitgebracht gaan worden als dé nieuwe smarthomestandaard.
Bedien het slimme huis vanaf één plek
Dat er behoefte is aan een universele smarthomestandaard mag duidelijk zijn. We zoeken allemaal naar manieren om het slimme huis vanaf één plek te bedienen. Dat is tenslotte veel makkelijker dan tien verschillende apps door elkaar te gebruiken. Dat kan natuurlijk met platformen als Google Home of Samsung SmartThings, maar geavanceerde gebruikers doen het met controllers en hubs die flink aan populariteit winnen. Denk aan Homey, maar ook aan Fibaro of Zipata. Deze controllers kunnen vaak met meerdere protocollen en platformen omgaan, waardoor het een ideale manier is om het slimme huis vanaf één plek te bedienen. En wil je het nog geavanceerder? Dan kan je zelf aan de slag met MQTT, API’s en dergelijke om je smarthome geheel op de eigen wensen af te stemmen. Tuya-producten zijn hier vaak zeer geschikt voor. Deze kun je gemakkelijk flashen waarbij je de software op het product kunt veranderen en deze bijvoorbeeld via open source-systemen als Home Assistant of Domoticz gebruiken.
Smarthome in 2022
Gaat 2022 een spectaculairder jaar worden dan 2021? In deze onzekere tijden verwachten we dat eigenlijk niet. We zouden graag zien dat de gebruiksvriendelijkheid nog verder toe blijft nemen, zodat iedereen ermee aan de slag kan. De eerste stappen zijn in 2021 gezet, maar het kan natuurlijk nog beter. Zorg voor gemakkelijke installatieprocedures, overzichtelijke apps en kijk ook naar de betaalbaarheid. Sommige producten zijn echt te duur, alhoewel het met de kwaliteit van de A-merken vrijwel altijd meer dan goed zit. Het is misschien niet spectaculair, maar hoe kun je iets wat al prima werkt nog beter maken? Dat is vaak een lastig verhaal. Een nieuwe standaard zetten voor de smarthomemarkt, waarbij alles met alles kan werken. Daar hopen we in 2022 op. De hoop is dus gevestigd op Matter.
Reacties (0)