Review: Arlo Ultra 2 – legt de lat een (klein) stukje hoger

07 november 2021 9 Minuten 0 Reacties
Arlo Ultra 2

In deze review gaan we aan de slag met de Arlo Ultra 2. Niet alleen is dit het duurste model in het assortiment van Arlo, ook is het één van de duurste beveiligingscamera's voor consumenten. Is dit dan ook de allerbeste beveiligingscamera van dit moment? Wij zoeken het voor je uit.

De originele Arlo Ultra werd door ons beoordeeld met een Excellent Award. Dit keer gaan we met de opvolger aan de slag. Wat is het verschil tussen de Arlo Ultra en de Arlo Ultra 2? Niet veel, zo blijkt. Het wifi-bereik is met versie 2 groter, maar deze functie is niet beschikbaar in de EU volgens Arlo. Wel heb je nu dual-band wifi, dus je kunt kiezen tussen 2.4 GHz en 5 GHz. Verder krijg je een Arlo Smart Trial met 4k-ondersteuning voor de duur van drie maanden. Dit abonnement geeft je onder andere cloudopslag en geavanceerde camerafuncties. Let wel, bij de originele Arlo Ultra kreeg je een jaarabonnement. Afgezien van de dual-band wifi is er dus geen verschil. Sterker nog, alle specificaties en afmetingen zijn volledig identiek. Aan de andere kant, hoe kun je iets verbeteren wat al heel goed is?

Geen opvolger, maar een vervanger

Je moet de Arlo Ultra 2 dan ook niet echt als opvolger met nieuwe functies zien, maar als vervanger. Het is een voorzetting van de Arlo Ultra die binnenkort uit de winkels gehaald zal worden met als toevoeging dual-band wifi. De Arlo Ultra 2 is een slimme beveiligingscamera met een 4k-resolutie met hdr en een breed gezichtsveld van 180 graden. Je kunt inzoomen tot 12x. Je hebt premium tweewegaudio, nachtzicht in kleur, slimme meldingen, instelbare activiteitenzones, objectdetectie, video playback tot 30 dagen, een geïntegreerd spotlight, een geïntegreerde sirene en een volledig draadloze camera met een batterijduur van zes maanden. De camera is uiteraard volledig weerbestendig en je sluit deze aan op de meegeleverde Smart Hub voor een goed bereik, betere veiligheid en lokale opslag. Wij hebben het starterspakket met drie Arlo Ultra 2-camera’s en de Smart Hub getest. De adviesprijs is 899 euro, maar wie goed zoekt kan dit starterspakket goedkoper aanschaffen. Een losse camera kost 299 euro.

De installatie was wel even een dingetje. Eerst moest de Smart Hub geïnstalleerd worden en een firmware-update draaien. Alhoewel dit niet werd aangegeven en ik volgens de app gewoon camera’s kon toevoegen werkte dit niet. Ik moest echt wachten tot de firmware-update klaar was en een foutmelding en weer opnieuw beginnen hielp ook niet mee. Daarna ging het toevoegen van de drie camera’s razendsnel. Je kunt de camera’s vervolgens ergens neerzetten, maar ook ophangen. Bevestigingsmateriaal wordt meegeleverd, maar deze zijn niet top. De magneet is vrij zwak en je moet alles vastschroeven. Voor de review hebben we dan ook de sterke magnetische achterkant van de Google Nest Cam gebruikt.

Uitstekende beveiligingscamera boordevol functies

En dat we hier te maken hebben met één van de beste, zo niet dé beste, beveiligingscamera van dit jaar blijkt als je de camera in gebruik hebt. De beeldkwaliteit is fantastisch, het geluid is kraakhelder, zelfs op grotere afstand en de felle Spotlight zal direct branden als er beweging is gedetecteerd en het is donker. Zodra je dan de beelden opent is het nachtzicht in kleur en ook dan krijg je perfecte beelden te zien. Je ontvangt daarnaast razendsnelle notificaties bij gebeurtenissen. Over de werking van de Arlo Ultra 2 dan ook niets dan lof.

Je stelt gemakkelijk activiteitenzones in, ontvangt slimme meldingen met informatie en kunt indien gewenst direct de Sirene vanuit de notificatie starten. En die sirene is echt oorverdovend, precies zoals het moet zijn. We hebben de Arlo Ultra 2-camera’s nu een dikke maand hangen op dezelfde plek als waar de Eufycam 2(c)’s en de Google Nest Cams hangen. Het is een oorverdovend geluid aan notificaties bij beweging, maar zo kunnen we wel kijken naar de betrouwbaarheid. Dat onderscheid is er eigenlijk niet, alle drie de camera’s geven betrouwbare meldingen. Wel is het bereik van de Arlo Ultra 2 verreweg het beste. Ook op meer dan 10 meter afstand ontvang je notificaties bij beweging of als er een auto langsrijdt. En loopt er een vogel of kat in de tuin? Ook dan krijg je keurig een melding dat er een dier gespot is. En de beeldkwaliteit en het geluid is bij de Arlo Ultra 2 ook subliem te noemen. Dat de beeldkwaliteit in een 4k-resolutie goed is, dat was te verwachten, maar met name het geluid heeft me echt doen verbazen. Zelfs om de hoek in de garage met de deur open waren de gesprekken perfect en kraakhelder te horen. Dat hoor je zeker niet zo duidelijk met je eigen oren op datzelfde moment. Wat mogelijk wel tegen kan vallen is de batterijduur. Arlo claimt zes maanden. Bij gebruik binnen zal je dit waarschijnlijk wel halen, maar de camera die buiten hangt moet toch echt eerder opgeladen worden. Een maand of drie bij buitengebruik lijkt me realistischer.

Voor de bediening van je aangesloten camera’s, het selecteren van de verschillende beveiligingsmodi, het instellen van de activiteitenzones en alle andere instellingen heb je de Arlo-app nodig. De app haalt het qua gebruiksvriendelijkheid net niet bij de Eufy Security-app, maar scoort een dikke voldoende. Vanaf het thuisscherm heb je direct zicht op alle aangesloten camera’s en de verschillende opties heb je relatief snel gevonden. Er zijn een aantal basismodi voor je beveiliging ingesteld, maar waarschijnlijk wil je hier nog aan sleutelen. Het is of alles aan of alles uit. Voor een middenweg moet je zelf aan de slag. Dit doe je overigens per camera, dus het is wel even wat werk. Via bibliotheek heb je gemakkelijk zicht op alle opnames die je snel en gemakkelijk kunt afspelen.

Abonnement niet verplicht, maar voelt wel zo

Het grote nadeel van dit alles is het abonnement. Om video’s in 4k in de cloud op te slaan heb je het duurste abonnement van Arlo nodig. Dit kost 14,99 euro per maand voor een onbeperkt aantal camera’s. Dat komt dus bovenop het aankoopbedrag van deze toch al zeer dure camera’s. Gelukkig wordt de Smart Hub bij aankoop van de Arlo Ultra 2 meegeleverd, want je hebt met de Smart Hub namelijk lokale opslag tot je beschikking. Je kunt een usb-apparaat of een micro-sd-kaart in de Smart Hub drukken om beelden lokaal (ook in 4k) op te slaan. Een abonnement is dus niet noodzakelijk, maar je mist wel de overige slimme functies dat het abonnement te bieden heeft. Dat zijn geavanceerde detectie van personen, voertuigen en dieren, pakketdetectie, rook- en co2-detectie, aangepaste activiteitenzones, interactieve en rijke meldingen en natuurlijk de cloudopnames. Essentieel zijn ze niet, maar het is wel erg zonde van je geavanceerde Arlo Ultra 2-camera als het zonder abonnement alleen maar de basisfunctionaliteiten geeft.

En let wel, ook met bovenstaand abonnement neemt de Arlo Ultra 2 alleen bij momenten op. Wil je doorlopende 24/7 beelden opnemen? Dan heb je het CVR-abonnement nodig. Dit kost 8,99 euro per maand per camera voor 14 dagen opslag en 17,99 euro per maand per camera voor 30 dagen opslag. Oef, dat blijkt dus een dure hobby te zijn.

Smarthome-integratie

Waar de mogelijkheden bij de originele Arlo Ultra nog wat beperkt waren, daar kun je de Arlo Ultra 2 verbinden met diverse platformen en slimme assistenten. Denk aan Google Home en Google Assistant, Amazon Alexa, Apple HomeKit, Samsung SmartThings en IFTTT. Je kunt zelfs meldingen ontvangen op je Apple Watch bij calamiteiten.

Alternatieven

Dat de Arlo Ultra 2 een uitstekende beveiligingscamera voor consumenten is, dat staat buiten kijf. Dit model biedt de beste beeldkwaliteit en het beste geluid. Daar staat echter wel een flinke prijs tegenover, naast een duur abonnement voor alle extra functies. Heb je dat nu echt allemaal nodig? Waarschijnlijk niet. Wil je bij Arlo blijven, dan is de Arlo Pro 4 wellicht een betere optie. Je hebt dan geen 4k-video’s, maar 2k-video’s. De overige functies zijn vrijwel identiek. En je kunt kiezen voor de Smart Hub of direct aansluiten op je wifi-netwerk. Wil je nog een stapje lager, dan kan je ook kijken naar de Essential Series met de goedkoopste camera’s van Arlo.

Eufy biedt een goed alternatief met de EufyCam 2 en 2c (eventueel als Pro-model). De camera’s zijn goedkoper en je hebt geen abonnement nodig. Alle functies zijn direct beschikbaar. Wel is de Arlo Ultra 2 aanzienlijk rijker uitgerust qua functies. De nieuwe Google Nest Cam is ook een optie. Je hebt betrouwbare meldingen en beelden en een goede gezichtsherkenning. De gezichtsherkenning missen we bij de Arlo Ultra 2. Als echte beveiligingscamera is de Google Nest Cam wat minder geschikt, omdat je geen Spotlights en Sirenes tot je beschikking hebt. Je moet dus goed kijken welke functies je precies nodig hebt. Arlo biedt met de Ultra 2 echt een semiprofessioneel camerasysteem aan voor consumenten. De meeste opties, de beste beeldkwaliteit en uitstekend geluid. Daar moet je echter wel diep voor in de buidel tasten en niet iedereen zal dit nodig hebben.

Arlo Ultra 2 - Conclusie

De Arlo Ultra 2 is ongetwijfeld de beste beveiligingscamera voor consumenten van dit moment met heel veel opties en mogelijkheden en een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. De hoge aanschafprijs en het dure abonnement zorgen ervoor dat deze semiprofessionele camera zeker niet voor iedereen even geschikt is. Er zijn diverse alternatieven beschikbaar voor een lagere prijs en eventueel zonder abonnement, maar zo goed als de Arlo Ultra 2 zijn de alternatieven niet. Kwaliteit komt dus met een flinke prijs bij de Arlo Ultra 2.

9.0
Arlo Ultra 2 product

Arlo Ultra 2