We zitten buiten
We sluiten de AVC-A1H op onze vaste surroundopstelling aan. Deze bestaat uit DALI Rubicon-speakers rondom en Alteco-hoogtespeakers, met een ELAC Sub 2050 als subwoofer van dienst. Door tijdsgebrek konden we niet dieper in multi-subopstellingen duiken, wat net een interessant aspect van deze receiver is, maar dat komt nog. Aan bronzijde hangen we de gebruikelijke toestellen aan de Denon: een Oppo UDP-203, een PlayStation 5 en een Apple TV 4K. Zoals gezegd hebben we zowel Audyssey als Dirac ingemeten; tijdens het testen hebben we vooral de Dirac-correctie gebruikt. Die was qua positionering beter dan wat we met Audyssey kregen.
Nog voor ‘Last of Us’ bewees dat je wél van een game een geslaagde verfilming kon maken, was er al ‘Arcane’ op Netflix. Omdat het animatie is, keken veel ‘serieuze’ filmliefhebbers er over. Maar deze reeks dat zich afspeelt in de wereld van ‘League of Legends’ is een klein meesterwerk, zowel visueel als qua soundtrack (dat onder meer door Imagine Dragons wordt verzorgd). De laatste twee afleveringen bevatten enkele geweldige actiescènes die op sterke wijze geluidseffecten en muziek inzetten om de flitsende actie op het scherm te ondersteunen. Het is niet helemaal op het niveau van een Hollywood-productie, maar wel representatief voor wat je krijgt als je naar Atmos-content kijkt via een streamingdienst als Netflix.
Auro3D staat niet echt hoog op het menu van surroundliefhebbers. Maar het blijft wel een interessante technologie, vooral om soundtracks in stereo naar surround te tillen. Dit werkt heel goed – misschien wel beter dan de alternatieven van Dolby en DTS. Toen we naar een oude dvd van de Britse comedyreeks ‘Green Wing’ keken, werd de stereosoundtrack zo nog wel overtuigend naar een vorm van surround getild. In een thuisbioscoop doe je dit misschien niet zo vaak, maar er is nu eenmaal veel bestaande content out there in stereo of 5.1. Ook om muziek te beluisteren in surround is deze optie echt interessant.
We stoppen de schijf van ‘Dune’ in de Oppo-speler om een surroundervaring op Hollywood-niveau te beleven. Het is een bevreemdende soundtrack, met uitgekiende geluidseffecten (check op YouTube de video over hoe de SFX-afdeling ze creëerden) en futuristische muziek van Hans Zimmer. Er zijn veel scènes om van te snoepen in deze film, zoals wanneer Paul Atreides probeert te ontsnappen door in een zandstorm te duiken met zijn ornithopter. Maar eerst is er de grote invasie, waarbij de troepen van de hertog zich proberen te verdedigen tegen een achtergrond van ontploffende ruimteschepen. Het is allemaal heel chaotisch – want zo zijn veldslagen – maar de definitie en helderheid is uitstekend. De doedelzakken in de rear-kanalen, de strijdkreten van de soldaten die zich in handgevechten storten, de Saurdakar die niet te stoppen zijn … het wordt zeer intens overgebracht. Wat we hier horen is zeker niet enkel het vermogen om dynamische pieken te verwerken, maar vooral veel finesse. Geweldig om te horen, vooral in de vele duistere, snelle scènes waarbij je ogen niet altijd kunnen ontwaren wat er gebeurt. Het intense geluid zet je dan wel in het midden van de actie, wat het gevoel van verwarring en bevreemding perfect overbrengt. Dit is waar surround om draait.
Als James Bond en zijn love interest plus dochter in Noorwegen worden achternagezeten, eindigt het allemaal in een mistig bos. Het is momenteel een van onze favoriete Dolby Atmos-filmfragmenten voor tests. Het demonstreert heel goed dat Atmos waanzinnig veel kan doen om met subtiliteit een authentieke sfeer op te wekken. De mist hoor je bijna, in de vorm van geluiden als geweerschoten en motorfietsen die weergalmen in de verte. Je krijgt het vanzelf wat koud van. De Denon handelt dit perfect af, zowel door het scheppen van een grote geluidsbubbel als met een prima aansturing van de hoogtekanalen. Het einddoel wordt bereikt: we zitten niet in een kamer, maar qua beleving in de buitenlucht. De grootschaligheid is er echt, met geluidseffecten die je volledig in de waan laten. Zo’n pistoolschot bijvoorbeeld, dooft echt heel realistisch uit.
Minder subtiel is dan weer de audio die hoort bij ‘Call of Duty: Black Ops Cold War’, die we spelen via de PlayStation 5. Het is geen nieuwe titel, maar wel een game dat je helemaal dropt in de koude oorlog ten tijde van Reagan – die ook virtueel meedoet, weliswaar zonder eigen vuurwapen. Bij grote actiefilms zoals de John Wick-reeks of de eindeloze Marvel-afleveringen, maar ook bij een game als dit speelt deze Denon thuis. Het is allemaal heel moeiteloos, dankzij brede krachtreserves: de receiver reageert kwiek bij snelle, bewegelijke effecten (als je bij een game bijvoorbeeld snel omdraait om die dekselse terrorist achter je af te knallen), dynamisch schiet het nooit tekort en bovendien bezit de AVC-A1H een geslaagde tuning op het scherp van het snee tussen bombastisch en te verfijnd.
Reacties (4)