2022: Zelfs Samsung gaat overstag en komt met oled

30 december 2022 5 Minuten 0 Reacties
Sony_XR55A95K-lifestyle

Wie mijn trends-artikelen van voorgaande jaren gelezen heeft weet wellicht dat ik halsreikend uitkeek naar een 2022 waarin alles weer normaal zou zijn. Grote beurzen, mooie presentaties waar iedereen bij kan zijn, veel innovaties, weer met regelmaat testen en meer te weten komen over de nieuwste av-apparatuur. Gelukkig lijken we steeds dichterbij dat normaal te komen want dit jaar hebben we nieuwe technieken voorbij zien komen, waren we weer op een grote beurs aanwezig én kwamen er weer een hoop nieuwe producten in ons testlab voorbij.

2022 begon – zoals elk jaar – met de grote Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, waar de nieuwste producten voor dit jaar aangekondigd werden. Grote nieuwkomer voor dit jaar was qd-oled, oftewel de oled-techniek met quantum dots. Zowel oled als quantum dots zijn ondertussen al bijna 10 jaar op de markt. Oled-tv’s leveren perfect zwart, een ruime kijkhoek en uitstekende kleuren, maar zijn wat beperkt op maximale helderheid en dragen een risico op inbranden.

Oled-tv’s met quantum dots beloven een hogere piekhelderheid maar toch dezelfde contrastprestaties als oled. Een nog breder kleurpalet, met rijkere tinten in de meest heldere kleuren, en betere kleurweergave in donkere scènes. Een uitstekende kijkhoek, zonder kleurshifts of minder heldere beelden. En tot slot ook nog een zeer snelle reactietijd zodat dubbele of wazige raden tot een minimum herleid worden. Het is dus een belangrijke verbetering voor de oled-techniek, met Samsung en Sony als voorlopers.

Toch zit LG – de fabrikant die tot nu toe vrijwel alleen heerste op het gebied van oled – niet stil. Het Zuid-Koreaanse bedrijf introduceerde in 2021 al het OLED evo-paneel.  Dit paneel heeft een nieuwe structuur, met een extra groene laag waardoor er minder licht weg gefilterd moet worden, zodat het efficiënter werkt en dus helderder kan worden. In 2022 wordt OLED.EX door LG geïntroduceerd. Volgens LG gebruikt deze nieuwe technologie het zwaardere deuterium in plaats van waterstof in zijn oled-materialen. Die zouden dan niet alleen voor een efficiënter en dus helderder paneel zorgen, maar de deuterium-gebaseerde materialen hebben ook een langere levensduur. OLED.EX moet kort gezegd zorgen voor een nauwkeurigere weergave van kleur en detail, 30 procent meer helderheid en minder kans op inbranden.

LG G2 oled tv
Lees ook

Zijn alle OLED-tv’s hetzelfde of zijn er verschillen? We leggen het uit

Oled is in 2022 niet meer gewoon oled. Zoals je ziet worden er ook aan deze beeldtechniek steeds meer namen en termen gekoppeld zodat het voor de consument weer wat lastiger wordt om te weten wat elke televisie nu precies meer kan dan een andere televisie. De basisprincipes van oled blijven onveranderd maar fabrikanten doen er nu alles aan om zich van de concurrentie te onderscheiden.

Afgelopen september vond in Berlijn de IFA-beurs weer plaats, in volle glorie. Natuurlijk waren ook wij van de partij om de nieuwste av-producten te ontdekken. Helaas viel dat wat tegen aangezien er maar weinig productlanceringen waren, diverse grote merken niet eens aanwezig waren en de bezoekersaantallen ook duidelijk lager lagen dan voorgaande jaren. Toch kwamen we wel wat mooie, nieuwe producten tegen.

Zo toonde LG de eerste buigbare oled-monitor. Dit model kan in flatscreen-stand dienen als televisie en in gebogen stand als monitor waarmee je ondergedompeld wordt in de game-ervaring. Philips (TP Vision) bracht nieuwe topmodellen oled-televisies met een nieuwe generatie Ambilight op de markt en zowel TCL and LG lieten televisies zien die meer gefocust zijn op lifestyle en art. Een aantal kleinere fabrikanten liet ook van zich horen tijdens IFA. Zo werden er nieuwe televisies onder de merken van Toshiba en Sharp aangekondigd voor de Benelux. Maar, veel hoeven we hier nog niet van te verwachten. Het gaat met name om modellen die concurreren op prijs en in de basis komen ze allemaal bij het Turkse Vestel vandaan.

LG OLED Evo 1
Lees ook
Verslag Beeld 03 september 2022

IFA 2022 round-up: techbeurs nog niet helemaal de oude

Een interessante trend die we dit jaar zien is de komst van kleinere oled-televisies, met name in het 42-inch formaat. Oled wordt hiermee toegankelijker en ook nemen hierdoor de gebruiksscenario’s toe. Ook verschijnt de oled-techniek steeds vaker in monitoren.

Waar we minder van zien – of in ieder geval minder over gehoord hebben – is 8K. Na een aantal jaren flink pushen van verschillende fabrikanten, waaronder Samsung, lijkt de storm wat te zijn gaan liggen. Nog steeds heeft Samsung een aardig assortiment met 8K-modellen en nog altijd zijn er bij verschillende merken prijzige premium modellen met de 8K-resolutie te koop, maar er is veel minder aandacht voor. De consument loopt er nog niet warm voor en vooral contentproviders doen er maar weinig mee. Streamingdiensten focussen zich vooral op licentiedeals, het aanbod van content en de strijd om de kijker. De 8K-resolutie maakt daar vooralsnog geen belangrijk onderdeel van uit.

Waar tv-fabrikanten wel terrein proberen te winnen is bij de gamers onder ons. Nagenoeg alle grote merken introduceren features speciaal voor gamers, al is het onder verschillende noemers. Laten we het de Gaming Bar noemen; een speciaal menu waar de gamer alle instellingen direct kan veranderen voor een optimale ervaring. Dit natuurlijk naast een speciale Game-modus die de input lag minimaliseert. Ook features als 4K bij 120Hz, 144Hz, VRR (Variable Refresh Rate) en ALLM (Auto Low Latency mode) komen steeds vaker voorbij om de televisie onderdeel te maken van de ideale gamingsetup.

LG Gaming oled gx 2
Lees ook

Koopgids tv 2024: waar moet je op letten als je een nieuwe tv gaat kopen?

Over 2022 kunnen we zeggen dat we weer richting het normaal gaan, of in ieder geval de markt zoals we deze tot een paar jaar geleden kenden. Er is weer sprake van innovatie, van nieuwkomers en van belangrijke ontwikkelingen die de av-markt verder helpen. Er zijn ook weer fysieke beurzen, maar of die een lang leven beschoren zijn is nog maar de vraag. Steeds meer merken lijken zich te focussen op eigen evenementen, waar ze zelf de volle aandacht kunnen opeisen. De concurrentie neemt toe, wat de ontwikkeling stimuleert en hopelijk de prijzen weer wat doet dalen in de komende jaren. Die verwachting is overigens breedgedragen aangezien we in plaats van chiptekorten gaan naar chipoverschotten en de vraag vanuit consumenten nog verder zal gaan dalen.

Reacties (0)