Bescheiden van vorm, maar best ok qua prestaties
We sluiten de Marantz Cinema 70s aan op onze vaste surroundstelling, bestaande uit DALI Rubicon-speakers rondom en Alteca-hoogtespeakers. Wel maar twee van de vier, uiteraard. De subwoofer van dienst is een ELAC Sub 2050. Met een volle Audessey-meting krijgen we een redelijk gebalanceerd resultaat. Al hadden na een eerste sessie met een aflevering van Rings of Power en een stuk ‘Black Adam’ (Dolby Atmos) toch de neiging om de achterkanalen iets stiller te zetten. Dat stukje fijn afregelen gaat heel vlot via de Option-knop in de app.
Daarna levert de Cinema 70s aan een normaal volume best een begeesterende ervaring. Bij de eindstrijd tussen Sabbac de demon en de Justice Society – de saaist klinkende superheldengroepering ooit – stuurt de Marantz-receiver de surroundopstelling goed aan. Onder meer als Doctor Fate zich vermenigvuldigt, is er een goede plaatsing van de stemmen van zijn kloons rondom de zitplek. Naar goede Marantz-gewoonte behandelt de Cinema 70s explosies en andere krachtige geluidseffecten een tikje beleefd af, maar dat doet geen afbreuk aan het immersiegevoel.
Levert een surroundopstelling enkel bij luidruchtige actiefilms een meerwaarde? Verre van. De nieuwe Apple TV-reeks ‘Slow Horses’ (Dolby Atmos) bijvoorbeeld, gebaseerde op de bekende boeken van Mick Herron, zet een groep faalhazen slash net niet ontslagen MI5-agenten in de schijnwerpers. Hun baas, een rol op het lijf van Gary Oldman geschreven, lijkt vooral sterk in het lossen van winden, maar naarmate de zoektocht naar een stelletje terroristen intensiveert, krijgen we meer en meer scènes in het nachtelijke Londen geserveerd. Veel spektakel is er niet, maar de opzwepende muziek wordt een tikje warm en omhullend neergezet door de Marantz. De dialogen worden helder aangeleverd. De Dialog Enhancer-functie kan dat nog aanscherpen, maar na de Audyssey-meting vinden we het standaardresultaat al uitstekend.
Kijkend naar de prestaties met films komt de Cinema 70s sterker uit de hoek dan je zou verwachten gegeven zijn slanke lijnen. Het is weldegelijk een echte AV-receiver, al zijn er wel beperkingen. Als we het volume echt ver opendraaien, dan kan het bij hectische scènes wat minder spectaculair klinken. En je bent natuurlijk beperkt qua aantal kanalen – het blijft een 7.2-model. Een echte thuisbioscoop moet anno 2023 vier hoogtekanalen bezitten, vinden we zelf. Maar we durven wedden dat de Cinema 70s eerder in woonkamers terechtkomt dan in thuisbioscopen. Daar kunnen die twee hoogtekanalen vooraan toch al een mooie Atmos-ervaring leveren.
In die woonkamer gaat de Marantz-receiver wellicht eveneens ingeschakeld worden voor muziek. Op dat vlak heeft de Cinema 70s wel een streepje voor, met z’n Marantz-tuning die toch net anders is dan bij de Denon-evenknieën of bij pakweg Yamaha. Op streamingvlak krijg je bovendien redelijk veel opties, dat kwam al aan bod. We opteerden om via de HEOS-app muziek af te spelen van onze test-NAS. Hi-res PCM in de vorm van 96 kHz / 24-bit FLAC’s van Gregory Porters ‘Liquid Spirit’ spelen vlot af, net als 5,6-MHz DSD’s afkomstig van 2L. Dat vlot verwerken van hi-resmuziek doet dat HEOS-platform prima, vooropgesteld dat je netwerk de hogere bandbreedte kan leveren. Dit lukte trouwens ook probleemloos met een willekeurige DLNA-speler-app zoals BubbleUPnP, mocht je de HEOS-interface toch niet je ding vinden.
Reacties (3)