Review: D-Link 2K QHD Pan & Zoom Outdoor Wi-Fi Camera (DCS-8635LH)

23 april 2022 + 10 minuten 0 Reacties
D-Link DCS8635LH-5

D-Link heeft onlangs een serie nieuwe beveiligingscamera's uitgebracht. In deze review gaan we aan de slag met de D-Link 2K QHD Pan & Zoom Outdoor Wi-Fi Camera (DCS-8635LH).

De nieuwe weersbestendige D-Link 2K QHD Pan & Zoom Outdoor Wi-Fi Camera hang je aan de muur of bevestig je aan een paal en is echt voor buiten, ook al zou je dit model in theorie ook heel goed binnen kunnen gebruiken. De camera biedt een 2K QHD 1440p-resolutie met nachtzicht, gemotoriseerde 360 graden dekking, tweewegaudio met 90db-sirene en AI-functies als het automatisch volgen van personen en glasbreukdetectie.

De nieuwe D-Link DCS-8635LH beschikt over meerdere opslagopties en ondersteunt cloudopslag, micro-sd-kaart en ONVIF voor continue opnemen met een compatibele NVR, VMS of NAS. Beelden zijn voorzien van een dubbele WPA3/TLS-encryptie voor een veiligere connectiviteit. De camera werd afgelopen jaar al aangekondigd en heeft een adviesprijs van 163 euro.

Installatie en de app

Voordat we beginnen met installeren is het eerst zaak om de app van D-Link te downloaden. De app heet mydlink en is beschikbaar voor Android en iOS. Maak een account aan en voeg een product toe. Steek de stekker (met gelukkig een lang snoer) in het stopcontact en de camera wordt al snel gevonden middels Bluetooth Low Energy 5.0. Dat gaat erg soepel. Vervolgens komt er een firmware-update en dat heeft zeker 20 minuten geduurd. Uiteindelijk was ook dat klaar en konden we van start gaan.

Je kunt de camera ophangen aan de muur met het meegeleverde bevestigingsmateriaal. Een achterwandje boor en schroef je vast en de camera klik je er op. Ook worden er tiewraps meegeleverd voor als je de camera aan een paal wil bevestigen. Dat laatste ziet er niet zo fraai uit, maar het werkt wel. Ook bevestiging aan het plafond is mogelijk. Je kunt overigens kiezen of je de camera via wifi wil verbinden of via een ethernetkabel. Allerlei regenbestendige dopjes en verloopstukjes worden meegeleverd, dus dat je de keuze hebt is altijd mooi meegenomen.

Het is alweer een tijdje geleden dat wij de mydlink-app hebben gebruikt. De laatste keer dat ik met deze app aan de slag ben geweest was twee jaar geleden bij de review van de D-Link Smart Full HD en Mini Full HD Wi-Fi Camera. Eén van de grootste minpunten toen was de veel te omslachtige app. En ik was dan ook blij verrast dat de app een volledige make-over heeft gekregen. Het is nog niet perfect, maar wel vele malen overzichtelijk en duidelijker.

In de vorige app waren er altijd meerdere wegen die naar Rome leiden, waardoor je al snel het overzicht kwijt was. Dat is dit keer gelukkig veel beter voor elkaar met deze nieuwe uitvoering van de mydlink-app. Toch heeft het wel een leercurve, omdat het echt heel anders werkt dan de apps van bijvoorbeeld Eufy Security of Ring. Globaal heb je dit keer een ‘aan’ en een ‘uit’ die je bij Automatisering kunt instellen. Bij uit gaat de camera in de privacymodus, bijvoorbeeld als je thuis bent en doet de camera eigenlijk helemaal niets. Bij ‘aan’ kun je zelf gebeurtenissen aangeven wanneer de camera in actie moet komen, bijvoorbeeld het detecteren van personen, voertuigen of overige beweging, het geluid van gebroken glas of geluid boven de 80 dB. Hier kun je vervolgens acties aan koppelen, waaronder pushmeldingen, opnames en het automatisch inschakelen van de sirene.

Jammer is dan wel dat de app toch nog weer opnieuw het wiel probeert uit te vinden door naast automatisering ook met scenes te komen waar je een status als Home, Weg of Slapen kunt instellen. Hier gebruik je in feite weer dezelfde automatiseringsregels, maar kun je eventueel extra D-Link producten als een slimme schakelaar ook tegelijk gebruiken. Bij thuiskomst kan de camera dan naar de privacymodus en gaan de lampen via de slimme schakelaars van D-Link dan bijvoorbeeld automatisch aan. Toch voelt het wederom een beetje dubbel in de app. Handig is wel de optie voor geofencing die je hier vindt. Zo kan de camera automatisch beveiligen wanneer jij het huis verlaat en weer terug naar de privacymodus wanneer je thuiskomt. Zo heb je de werking van de camera volledig geautomatiseerd.

Voor de camera zelf zijn er diverse instellingen te wijzigen. Van de bewegingsdetectie tot de resolutie en van de automatische tracking tot de sirene. De apparaatinstellingen zelf zijn allemaal erg duidelijk in de vernieuwde app. Het is daarom ook jammer dat de automatisering en scene nog net dat laatste stukje gebruiksvriendelijkheid missen. We moeten wel eerlijk toegeven dat het met reuzestappen vooruit is gegaan ten opzichte van de vorige app.

Design en beeldkwaliteit

De D-Link 2K QHD Pan & Zoom Outdoor Wi-Fi Camera is een typische beveiligingscamera qua uiterlijk. Dit model is vrij compact, maar verder niet echt onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. We zien een achterwandje, een draagarm met scharnier die verticaal kan bewegen en vervolgens de camera waarvan het onderste deel 360 graden (horizontaal) kan draaien. Het zwarte vlak aan de voorkant bevat de vier megapixel camera en daarnaast vinden we een ledlampje die aangeeft wanneer de camera actief is (groen) of in de privacy-modus staat (oranje) en dus niet opneemt. De camera is verder geheel in het wit uitgevoerd en is stevig gebouwd. Ook het motorische deel, waarbij de camera 360 graden kan draaien klinkt goed en draait soepel. Aan de onderkant vinden we stevige afdekrubbertjes om stof en regen buiten te houden waar we een micro-sd-kaart kunnen plaatsen en de resetknop vinden. Dit is een bedrade camera, dus de kabel gaat via het achterwandje rechtstreeks achterin. De kabel zit vast en kun je verder niet verwijderen. Via de handige inkeping in het achterwandje heb je er verder geen last van bij het monteren. Het is een echte buitencamera en bestand tegen water en stof (ip65).

De beeldkwaliteit is over het algemeen erg goed. De 2K QHD 1440p-resolutie is voldoende om indringers scherp te kunnen zien en ook het nachtzicht is meer dan prima in staat om personen duidelijk in beeld te brengen. Je krijgt een brede hoek te zien op het scherm en dat zorgt wel een beetje voor vervorming in de hoeken. Storend is het echter niet en het doet verder niets af aan duidelijkheid. Deze enorm brede kijkhoek zorgt ervoor dat je alles zeer goed kunt overzien. Ook inzoomen is geen enkel probleem. Door de 1440p-resolutie blijft het beeld goed. Inzoomen kun je doen met twee vingers op het scherm. Je kunt de Pan-functie ook op deze manier gebruiken door naar links of rechts te vegen. Zo draait de camera handmatig rond voor een volledig beeld.

D-Link 2K QHD Pan & Zoom Outdoor Wi-Fi Camera in gebruik

Tot nu toe ziet alles er goed uit voor de D-Link DCS-8635LH, maar hoe werkt deze slimme beveiligingscamera in de praktijk? Qua verbinding is alles hier stabiel. Wij hebben deze camera voornamelijk via wifi gebruikt, maar via de kabel kun je ook een ethernetkabel aansluiten wanneer de stabiliteit van het wifi-netwerk niet voldoende is. Fijn dat je de keuze hebt. Qua flexibiliteit moet je wel wat inleveren ten opzichte van een camera als de Google Nest Cam of de Arlo Pro 4. Deze camera’s beschikken over een accu en kun je op iedere denkbare plek plaatsen. Bij D-Link is dat niet het geval, want je zit met de kabel. En bovendien moet je de camera echt ergens vastschroeven, of via de tiewraps aan een paal binden. Dat is natuurlijk iets veiliger dan via een magneet bevestigen, maar het gaat wel ten koste van de flexibiliteit. Hangt het eenmaal goed, dan is het natuurlijk helemaal prima. Het grote voordeel is wel dat je niet hoeft op te laden, want daar werden we met name tijdens de koude wintermaanden wel eens gek van.

De D-Link 2K QHD Pan & Zoom Outdoor Wi-Fi Camera komt met betrouwbare meldingen bij gebeurtenissen en weet tijdens de testperiode mensen goed te onderscheiden van objecten als voertuigen of dieren. Valse meldingen hebben we dan ook niet gehad. Sterker nog, de Google Nest Cam hangt ernaast en deze D-Link weet over een grotere afstand mensen te herkennen, zelfs door glas heen. De sirene is ook een leuke extra en zien we niet altijd in deze prijsklasse, maar dat zou eigenlijk wel moeten. De sirene is lekker luid, dus dat moet eventuele indringers doen afschrikken en de buurt doen ontwaken.

Waar het natuurlijk om gaat zijn de unieke functies van deze camera, waarmee D-Link zich echt kan onderscheiden van de concurrentie. De D-Link Pan & Zoom Camera moet namelijk eventuele indringers volgen door automatisch te ‘Pannen’, zodat je altijd zicht hebt op wat er uitgespookt wordt. Mensen kunnen alleen horizontaal gevolgd worden. Verticaal kan de camera niet bewegen. Tijd om de camera op te gaan hangen en te kijken of de AI-detectie echt werkt. We pakken de tiewraps, binden de camera om een paal en spelen zelf een indringer. En die automatische tracking blijkt fantastisch te werken. Je moet het vinkje even aanzetten in de app voor automatische tracking, maar daarna zal de eventuele indringer moeiteloos gevolgd worden, zelfs helemaal tot aan de zijkant van de camera tegen de muur aan. Je moet de camera wel een beetje hoger ophangen dan wij gedaan hebben, want als je op 20 centimeter afstand staat en heel snel beweegt, dan raakt de camera je kwijt. Alles vanaf een meter of twee wordt moeiteloos gevolgd en dat is de echte meerwaarde van deze D-Link camera. Je kunt ineens een locatie in bijna 360 graden rond bewaken en dat zien we niet vaak bij een consumentencamera. Handig daarbij is de Auto Home-functie, waarbij de camera na een periode van inactiviteit weer naar de vooraf ingestelde plek zal kijken, zoals bijvoorbeeld een toegangsweg. Een indringer is altijd van veraf te zien door deze D-Link. Het is dat onze tuin de tien meter maar haalt vanaf de plek van de camera, maar vanaf die afstand werd er bij calamiteiten direct waargenomen en opgenomen. Fijn is ook dat de camera altijd een paar seconden voor de gebeurtenis pakt. Kijk je een opname terug? Dan zie je ook altijd de aanleiding enkele seconden van tevoren.

Toch is niet alles perfect. Het gebrek aan flexibiliteit omtrent de plaatsing blijft een dingetje. Je moet eigenlijk direct een goede plek kiezen, de kabels naar binnen in huis wegwerken en vervolgens in het stopcontact steken en er dan gewoon vanaf blijven. Even snel op een andere plek hangen is echt niet mogelijk. Dat is gebruikelijk voor professionele beveiligingscamera’s, maar voor consumenten is net wat meer flexibiliteit wel fijner. Het geluid voldoet, maar kan beter. De microfoon heeft nogal eens last van de wind, waardoor geruis de overhand kan nemen. Ook bij cloudopnames duurt het verwerken soms erg lang. Door de gemotoriseerde functie zijn er verder ook geen detectiezones in te stellen. Deze camera kijkt naar het volledige beeld. Krijg je een melding dat een persoon gedetecteerd is? Je wordt snel naar de livestream gebracht, maar wil je daarna het gehele filmpje kijken via de cloud? Dat kan zomaar meerdere minuten duren voordat alles verwerkt is. Wel bleek de betrouwbaarheid groot, video’s vonden we altijd terug bij de opnames, ook al duurde dat soms even wat langer. Groot pluspunt daarnaast is dat live bij deze camera ook echt live is. Bij vele andere camera’s zit er altijd net een kleine vertraging in van een halve seconde of soms zelfs meer. Bij de D-Link DCS-8635LH is live ook echt live.

Cloud en smarthome-integratie

D-Link heeft met de verbeterde app ook de cloudabonnementen op de schop gegooid. En dat betekent goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat je bij aanschaf van een D-Link camera een jaar gratis cloudopslag krijgt met een cameralimiet van drie camera’s. Cloudopnames worden met dit gratis abonnement één dag bewaard in HD-kwaliteit met een maximum van 50 clips. Iedere camera van D-Link die je vervolgens koopt voegt weer een jaar gratis cloudopslag toe, dus dat is voordelig. Na dat jaar moet je echter wel een betaald abonnement afsluiten wil je gebruik blijven maken van de cloud. Dat moet ook als je bij het gratis abonnement opnames langer wil bewaren. Nu kan dat al vanaf 2,49 euro per maand, maar het zijn wel weer extra kosten. Gelukkig hoeft dat niet. Je kunt ook opnemen via de micro-sd-kaart of via ONVIF met een compatibele NVR, VMS of NAS. En waar je bij cloud en micro-sd-kaart alleen ‘event-based’ video’s kan opnemen, daar kun je continue opnemen op een NAS, ook al hebben we dat laatste niet kunnen testen. Qua smarthome-integratie is het verder vrij mager. Google Assistant en Amazon Alexa worden ondersteund, maar daar heb je verder vrij weinig aan. Het is helaas niet zo dat gebeurtenissen direct automatisch op je Nest Hub getoond worden. Hier moet je echt zelf om vragen. Het blijft bij enkele simpele stemcommando’s waar je ook prima zonder kunt.

D-Link had bij mij altijd een wat stoffig imago. Het scoorde altijd een ruime voldoende, maar echt onderscheiden deed het vaak niet. Daar is nu echter verandering in gekomen, want de rijk uitgeruste D-Link 2K QHD Pan & Zoom Outdoor Wi-Fi Camera (DCS-8635LH) weet echt te verrassen. Niet alleen qua uitgebreide opslagmogelijkheden met de cloud, micro-sd-kaart en ONVIF, maar ook de uitstekende automatisch trackingfunctie van de camera waarbij een eventuele indringer echt gevolgd wordt. De betrouwbare meldingen, goede beeldkwaliteit, luide sirene en de verbeterde app zorgen ervoor dat deze slimme beveiligingscamera een goede score behaalt. De app is echter nog niet perfect en heeft nog een beetje aandacht nodig om boven het maaiveld uit te stijgen en qua flexibiliteit met betrekking tot de plaatsing van deze camera ben je enigszins beperkt. Ondanks deze kleine minpunten staat echter buiten kijf dat de D-Link DCS-8635LH één van de betere buitencamera’s van dit moment is.

8.5
D-Link DCS-8635LH-2

D-Link 2K QHD Pan & Zoom Outdoor Wi-Fi Camera (DCS-8635LH)

• Fantastische automatische tracking
  • Goede beeldkwaliteit
  • Rijk uitgerust
  • Neemt ook de aanleiding tot een gebeurtenis op
  • Ingebouwde sirene
  • Veel opslagmogelijkheden

• Cloudopnames kosten na een jaar geld
  • App nog niet perfect
  • Beperkt qua plaatsing
  • Geen instelbare detectiezones
  • Weinig opties qua smarthome-integratie

Beoordeling D-Link 2K QHD Pan & Zoom Outdoor Wi-Fi Camera (DCS-8635LH)

D-Link had bij mij altijd een wat stoffig imago. Het scoorde altijd een ruime voldoende, maar echt onderscheiden deed het vaak niet. Daar is nu echter verandering in gekomen, want de rijk uitgeruste D-Link 2K QHD Pan & Zoom Outdoor Wi-Fi Camera (DCS-8635LH) weet echt te verrassen. Niet alleen qua uitgebreide opslagmogelijkheden met de cloud, micro-sd-kaart en ONVIF, maar ook de uitstekende automatisch trackingfunctie van de camera waarbij een eventuele indringer echt gevolgd wordt. De betrouwbare meldingen, goede beeldkwaliteit, luide sirene en de verbeterde app zorgen ervoor dat deze slimme beveiligingscamera een goede score weet te behalen. De app is echter nog niet perfect en heeft nog een beetje aandacht nodig om boven het maaiveld uit te stijgen en qua flexibiliteit met betrekking tot de plaatsing van deze camera ben je enigszins beperkt. Ondanks deze kleine minpunten staat echter buiten kijf dat de D-Link DCS-8635LH één van de betere buitencamera's van dit moment is.

Prijsvergelijker D-Link 2K QHD Pan & Zoom Outdoor Wi-Fi Camera (DCS-8635LH)