Review: Arlo Pro 4 – uitstekende camera kent weinig vernieuwing

25 juli 2021 + 10 minuten 0 Reacties
Arlo Pro 4

De Arlo Pro 4 is de nieuwste beveiligingscamera van Arlo en kunnen we zien als het tussenmodel in de serie camera's van de fabrikant. De Arlo Pro 4 is rijker uitgerust dan de camera's in de Essential-serie, maar mist de 4k-resolutie van de Arlo Ultra en Ultra 2. Vorig jaar hebben we de Arlo Pro 3 aan een stevige test onderworpen en gaven we dit model een FWD Excellent Award mee als één van de beste beveiligingscamera's van 2020. Inmiddels is de opvolger verschenen. Een losse camera kost 249 euro. Een 3-pack kost 649,99 euro. Is de Arlo Pro 4 nog beter dan de Arlo Pro 3?

Specificaties en design

Het design is identiek aan de Arlo Pro 3, dat eigenlijk al identiek was aan het design van de Arlo Pro 2 en de Arlo Ultra. Waarom iets veranderen als het design goed is? De camera heeft een zwarte voorkant met de cameralens en de spotlight en voor de rest een wit omhulsel. Onderop zit een plat oppervlakte waardoor je de camera ook gewoon neer kunt zetten. Achterop zitten magneten weggewerkt, waardoor je de camera aan de meegeleverde wandhouder kunt plaatsen in de gewenste hoek. Onderop vinden we ook een knop. Druk je deze in, dan kun je het witte omhulsel verwijderen en de batterij plaatsen (en eruit halen voor het opladen).

De Arlo Pro 4 is zowel binnen als buiten te gebruiken en is dus waterdicht. De camera filmt in een 2k-resolutie (2.560 bij 1.440 pixels) met hdr-ondersteuning. De beeldhoek is 160 graden. Beelden met nachtvisie zijn in kleur. Er is ondersteuning voor tweewegcommunicatie, auto zoom en tracking, een geïntegreerd zoeklicht (spotlight), een geïntegreerde sirene, bewegingsdetectie en ondersteuning voor Apple HomeKit, Amazon Alexa, Google Assistant, SmartThings en IFTTT.

Je hoeft niet met draden aan de slag. De ingebouwde accu moet zes maanden kunnen werken voordat je deze weer op hoeft te laden. Een oplader wordt meegeleverd, net als bevestigingsmateriaal. Bij calamiteiten ontvang je direct een notificatie op je smartphone. Via het Arlo Smart-abonnement heb je nog meer functies tot je beschikking zoals cloudopslag tot 30 dagen, slimme meldingen, detectie van personen, voertuigen en dieren, pakketdetectie, activiteitenzones in de cloud en de mogelijkheid om een vriend automatisch te laten bellen bij calamiteiten.

Wacht even hoor ik je misschien denken. Dit kan de Arlo Pro 3 toch ook allemaal? Dat klopt. Het verschil tussen de Arlo Pro 3 en de Arlo Pro 4 is namelijk minimaal. Het enige verschil is dat je bij de Arlo Pro 4 geen SmartHub of basisstation nodig hebt. Je kunt de Arlo Pro 4 namelijk rechtstreeks aansluiten op je wifi-netwerk, maar ook op de SmartHub of het basisstation. Je bent dus flexibeler qua installatie met de Arlo Pro 4.

Installatie en de Arlo-app

De installatie is dit keer dus veel eenvoudiger en kun je vergelijken met de Arlo Essential Indoor Camera, ware het niet dat je nu eerst de accu in de camera moet plaatsen. Je download de Arlo-app en maakt een account aan. Druk op camera toevoegen, selecteer het juiste model, vul je wifi-wachtwoord in en scan vervolgens de qr-code op je telefoon met de Arlo Pro 4. Het werkt allemaal snel en de installatie is een fluitje van een cent. Vervolgens gaat de camera nog even op zoek naar de nieuwste updates wat nog een paar minuten kan duren en je kunt beginnen.

De Arlo-app is over het algemeen een overzichtelijke app. Het heeft een kleine leercurve, maar na een kwartiertje oefenen weet je je weg moeiteloos te vinden. Vanaf het thuisscherm heb je toegang tot drie tabbladen. Onder apparaten vind je alle verbonden camera’s en kun je direct de livebeelden bekijken. Per camera kun je op het tandwieltje drukken om de instellingen te wijzigen. Hier kies je bijvoorbeeld of het cameralampje aan of uit moet staan, selecteer je activeitenzones, pas je de helderheid, auto-hdr en automatische zooming en tracking aan. In het laatste geval zoomt de camera automatisch in op een object en wordt beweging gevolgd. Bij deze functie schakelt de camera wel terug van de 2k-resolutie. Ook pas je de Spotlight en nachtzicht aan in dit menu.

Het tweede tabblad is Bibliotheek met daarin alle gebeurtenissen en de opnames. Het derde tabblad laat je de Modus veranderen. Hier kies je de status van de camera’s, namelijk Ingeschakeld, Uitgeschakeld, Planning en Geofencing. Hier heb je toegang tot nog meer instellingen voor de verbonden camera’s en heb je toegang tot regels met als/dan-principes. Hoe moet de camera’s precies reageren? Wil je de sirene activeren bij beweging? Mag de camera ook audio detecteren? En wat moet de camera dan precies doen? De Arlo-app geeft je alle mogelijkheden die je nodig hebt. Via een Arlo Smart-abonnement heb je toegang tot slimme meldingen voor personen, voertuigen, dieren en andere bewegingen en natuurlijk de cloudopslag. Ook kan de camera waarschuwen bij het geluid van rook- en koolmonoxidemelders. Ook pakketdetectie (wanneer de pakketbezorger voor de deur staat) en automatisch een vriend bellen bij een alarmsignaal behoren tot de mogelijkheden.

Arlo Pro 4-1 (1)

Beeldkwaliteit en geluid

Over de beeldkwaliteit kunnen we eigenlijk kort zijn. Dat is, net als bij de Arlo Pro 3, namelijk prima in orde. De beeldsensor van vier megapixel filmt in een resolutie van 2.560 bij 1.440 pixels in een beeldhoek van 160 graden. Wie dat wenst kan ook kiezen voor 1080p of 720p om batterij te besparen.

Je kunt duidelijk zien dat we hier met een high-end camera te maken hebben. Beelden zijn zowel in lichte als donkere omstandigheden zeer helder dankzij de hdr-ondersteuning. Inzoomen kan tot maximaal 12 keer (digitale zoom), maar dat is wel een beetje teveel van het goede. Tot 3 keer inzoomen zijn de beelden nog redelijk scherp. Waar de camera de concurrentie daadwerkelijk in weet te overstijgen is het nachtzicht. Arlo zelf noemt het nachtzicht in kleur. Dat is een beetje een marketingterm. Nachtzicht is natuurlijk gewoon zwart/wit, maar de aanwezige spotlight helpt hier een handje bij. Zet je het licht aan, dan zie je duidelijke kleurbeelden in het donker, waardoor de Arlo Pro 4 zeker een streepje voor heeft op de concurrentie. Zie de foto’s hieronder voor het verschil tussen normaal nachtzicht en nachtzicht in kleur.

Qua audio is er uiteraard tweewegcommunicatie mogelijk. Via je smartphone kun je communiceren met de camera en vice versa. De Arlo Pro 4 is uitgerust met een enkele microfoon aan boord. Deze moet echo’s en ruis zoveel mogelijk verwijderen. Daar slaagt deze gedeeltelijk in. Ongewenste bezoekers voor de camera zijn verstaanbaar via je smartphone, maar het geluid is niet top. Zet je vervolgens het volume hoger, dan ontstaat er toch veel ruis. Ook de kleine speaker op de camera zelf (voor het geluid vanaf je smartphone) voldoet, maar je zult wel goed moeten luisteren om het echt duidelijk te horen.

Over geluid gesproken. De Arlo Pro 4 is uitgerust met een sirene op de camera zelf en dat is werkelijk waar het meest vreselijke geluid dat je ooit zult horen. Het is schel, luid en je wilt het liefst zo snel mogelijk wegrennen. Ideaal geluid dus voor ongewenste bezoekers, dus dat is helemaal in orde.

Arlo Pro 4 in gebruik

De beeldkwaliteit is top, de app geeft je diverse mogelijkheden en reageert soepel op verschillen modi. Hoe zit het met de betrouwbaarheid? We kleden ons als inbreker en testen de camera. Hoe betrouwbaar en hoe snel reageert de Arlo Pro 4? Uit verschillende praktijktesten blijkt dit meer dan prima te zijn. Beelden worden altijd opgenomen bij calamiteiten en je krijgt snel een notificatie op je smartphone. Deze notificatie geeft je direct controle over het inzetten van de sirene, dus je kunt er snel bij zijn. Uiteraard kun je die sirene ook automatiseren. Ben je niet thuis en is er beweging, dan kan deze dus automatisch gaan loeien. De Arlo Pro 4 heeft geen enkele keer verzaakt en je krijgt duidelijke beelden te zien in je bibliotheek, direct vanaf het moment dat er iemand het beeld in loopt. De sirene is verschrikkelijk en daardoor ideaal om ongewenste bezoekers af te schrikken. Het geluid scoort een voldoende, maar is niet het beste onderdeel van de Arlo Pro 4.

Arlo Pro 4 beeld buiten

Is dan alles helemaal top aan deze camera? Nee, helaas niet. Allereerst het abonnement. Wil je alles uit de Arlo Pro 4 halen, dan zul je een Arlo Smart-abonnement moeten nemen van 2,79 euro per maand per camera of 8,99 euro per maand voor maximaal vijf camera’s. Zonder dit abonnement mis je niet alleen cloudopslag, maar ook de andere slimme functies die bij het abonnement horen. We zijn geen fan van een abonnementsdienst voor je beveiligingscamera’s of videodeurbel, maar Arlo Smart biedt wel voldoende meerwaarde om een abonnement in overweging te nemen. Zonder mis je namelijk wel erg veel functies.

Hoe zit het dan met lokale opslag? Arlo heeft geen SmartHub meegeleverd, maar lokale opslag zou mogelijk moeten zijn middels usb. Ook zonder abonnement. Hoe dan ook, voor de beelden moet je dus of een abonnement nemen of een SmartHub. Het kost dus in beide gevallen extra geld, maar daar krijg je wel één van de beste beveiligingscamera’s van dit moment voor terug, met name op het gebied van beeldkwaliteit.

Het grootste minpunt is wellicht de batterijduur. Arlo claimt dat je maar twee keer per jaar hoeft op te laden, maar dat betwijfelen we. De afgelopen maand hebben we de camera hier getest en deze is de volledige maand actief geweest. Het batterijniveau heeft toch een behoorlijke deuk opgelopen, waardoor we denken dat je toch iedere drie a vier maanden zult moeten opladen. Misschien zelfs wel vaker.

Heb je al een Arlo Pro 3? Dan is er eigenlijk geen reden om over te stappen. Je hebt dan al een SmartHub of Base Station. De Arlo Pro 4 kan hier ook gebruik van maken met als toevoeging directe aansluiting op het wifi-netwerk. De overige functies zijn identiek en zelfs de prijs is op het moment van schrijven identiek. Een losse camera kost in beide gevallen ongeveer 249 euro. Er is eigenlijk geen reden om de Pro 3 dan in te wisselen voor de Pro 4. Heb je nog helemaal geen beveiligingscamera en wil je één van de betere consumentenbeveiligingscamera’s in huis halen? Dan zit je met de Arlo Pro 4 helemaal goed. De stevige prijs van 249 euro is wat ons betreft gerechtvaardigd bij deze camera als je kijkt naar de kwaliteit, maar het is wel een flinke uitgave.

De Arlo Pro 4 kunnen we wellicht beter omschrijven als de Arlo Pro 3.2. Afgezien van de mogelijkheid om dit model direct op je wifi-netwerk aan te sluiten (en je dus geen SmartHub of basisstation nodig hebt) zijn er geen verschillen te noemen. De Arlo Pro 3 is een uitstekende camera en dat is de Arlo Pro 4 ook, alhoewel je je dan af kunt vragen waarom dit model op de markt is gebracht. Aan de andere kant, als een product al enorm goed is, wat kun je er dan nog aan verbeteren behalve net wat meer flexibiliteit qua installatie? De beeldkwaliteit is uitstekend, waarbij met name het nachtzicht echt weet uit te blinken. Meldingen zijn betrouwbaar, de sirene en spotlight zijn waardevolle toevoegingen en de slimme meldingen en vele instellingen geven je volop controle over deze beveiligingscamera. De batterijduur en het abonnement zul je dan wel voor lief moeten nemen.

8.5
Arlo Pro 4-3

Arlo Pro 4