Review: Arlo Pro 5 – minimale upgrade van de voorganger

26 maart 2023 + 10 minuten 0 Reacties
Arlo Pro 5-5

Arlo lanceert de nieuwste Pro-camera in de vorm van de Arlo Pro 5. Het is alweer twee jaar geleden dat de goed beoordeelde Arlo Pro 4 verscheen. Hoe zit het met deze opvolger? Kun je een goede camera nog verder verbeteren? We gaan het uitzoeken in deze review van de Arlo Pro 5. Deze beveiligingscamera heeft een adviesprijs van 249,99 euro voor een enkele camera of 499,00 euro voor de kit met twee camera's.

De afgelopen weken hebben we kunnen stoeien met de nieuwste beveiligingscamera van Arlo. De Arlo Pro 3 was al een goede camera en met enkele verbeteringen deed de Arlo Pro 4 daar een jaar later nog een schepje bovenop. Hoe wil je een product dat eigenlijk al helemaal goed is nog verbeteren? Niet voor niets was de subtitel bij onze review van de Arlo Pro 4 al: ‘Uitstekende camera kent weinig vernieuwing’. Arlo heeft nu opnieuw een poging gedaan en introduceert twee jaar na de vierde generatie de Arlo Pro 5. De camera lijkt op veel vlakken wederom identiek aan de voorgangers (de behuizing is ook identiek), maar komt toch met enkele nieuwe functies. Zo kan deze nieuwe beveiligingscamera nu 12-bit kleuren tonen, dit komt neer op 68 miljard kleuren. Dit moet zorgen voor een camera die tot 6x meer kleurdetails op kan nemen dan de voorganger en tot 100x meer dan het menselijk oog. Ten tweede is de batterij vernieuwd. De Arlo Pro 5 heeft niet de extra grote batterij van de XL-modellen van het merk, maar moet wel 30 procent langer meegaan dan de voorganger. Ook is er een nieuwe ‘low power mode’ waarmee je tot 50 procent langer met de camera kunt doen zonder opladen. Ook is er nu voor het eerst dual-band wifi, dus je kunt kiezen welke je gebruikt: 2.4 GHz of 5 GHz. Tot slot is er de vernieuwde Arlo Secure-app.

Voor de rest is het een camera die alle goede functies meeneemt van de voorganger. De Arlo Pro 5 heeft een 2K-beeldresolutie met HDR (2.560 bij 1.440 pixels) en komt met nachtzicht in kleur dankzij het geïntegreerde spotlicht. De kijkhoek is 160 graden en je hebt uiteraard tweewegcommunicatie en bewegingsdetectie tot je beschikking. Gebruikers kunnen tot 12x inzoomen en er is een ingebouwde slimme sirene zodat je eventuele indringers kunt afschrikken met geluid en licht dankzij het spotlight. Ondersteuning is er voor Apple HomeKit, Amazon Alexa, Google Assistant, SmartThings en IFTTT. Je kunt de camera direct op je wifi-netwerk hangen, maar ook gebruiken in combinatie met de Smart Hub van Arlo. In de doos vind je, naast de camera en de batterij, ook een mount die je vast kunt schroeven om de camera op te hangen en een beknopte handleiding. Je kunt de Arlo Pro 5 zowel binnen als buiten gebruiken. Een magnetische mount wordt helaas niet meegeleverd.

Installatie en de vernieuwde Arlo Secure-app

De installatie is zoals je van Arlo gewend bent heel gemakkelijk. Je download de Arlo Secure-app voor iOS of Android, maakt een account aan, drukt in de app op het plusje en voegt de Arlo Pro 5 toe. Scan de QR-code met de camera, voer je wifi-wachtwoord (2.4 GHz of 5 GHz met de nieuwe dual-band wifi-ondersteuning) in en je bent klaar. Voor de release van de Arlo Pro 5 heeft de fabrikant de Arlo Secure-app helemaal vernieuwd. We moesten dan ook eerst een update voor de app uitvoeren om de nieuwe variant te krijgen. Het is daarna even weer uitzoeken hoe alles precies werkt, want deze omgeving kennen we nog niet. Is het nu echt een verbetering? Daar zijn we nog niet helemaal over uit. De oude Arlo-app had een kleine leercurve, maar was al snel vrij duidelijk. Je had drie tabbladen onderaan en kon snel alle functies bereiken die je nodig had. In de vernieuwde app hebben we nu vijf tabbladen onderaan met Dashboard (je thuispagina), Feed (alle opgenomen video’s en gebeurtenissen), Noodgeval (activeer snel de sirene of bel een vooraf ingesteld nummer), Apparaten (alle toegevoegde camera’s) en Routines (Automatiseringen, Geofencing en Beveiligingsmodi).

De tabbladen Dashboard en Apparaten zijn nu echter vrijwel identiek en dus zou één van beide tabbladen eigenlijk weg kunnen. Bij dashboard kun je nu widgets plaatsen en dat is een zeer handige bijkomstigheid. Zo kun je met één druk op de knop de beveiliging inschakelen. Wel handig in de nieuwe app zijn de camera-instellingen. Druk op een camera en vervolgens op het tandwiel en je krijgt een volledig overzicht van die camera te zien met de live-feed, de gebeurtenissen en alle mogelijkheden om snel te wisselen qua opties. En je hebt veel opties om aan te passen bij de Arlo Pro 5. Optimaliseer het energiebeheer, kies de video-instellingen (helderheid, Auto-HDR, automatische zooming en tracking), Nachtzicht (kleur of zwart-wit), Spotlight, Geluidsinstellingen, Activiteitenzones (markeer de gebieden waar je waarschuwingen over wilt ontvangen) of kies de bewegingsdetectie, duur en volume van sirene en de audiodetectie. Een optie die er dit keer niet is ten opzichte van de voorganger is de mogelijkheid om de resolutie aan te passen van de camera. Bij de Arlo Pro 4 konden we deze zelf instellen (2K, 1080p of 720p). Dit keer is die optie er niet en heb je gewoon de 2K-resolutie. Missen we deze mogelijkheid? Nee, want we gebruikten toch al de hoogste resolutie.

De app zelf lijkt er in de vernieuwde versie toch niet helemaal klaar voor. Het oogt wat rommeliger hier en daar en zelf nieuwe custom beveiligingsmodi toe te voegen lijkt niet meer in de app te vinden. Je hebt standaard de Modi Inschakelen bij Afwezigheid, Thuis inschakelen en Stand-by. Zelf een nieuwe modi maken lijkt niet mogelijk, alhoewel je de bestaande modi wel naar wens kunt aanpassen. Wil je automatiseren? Dan kun je dit eigenlijk alleen maar doen met een Planning of Aankomst/vertrek toevoegen in combinatie met Geofencing. Het lijkt wat karig hierdoor, alhoewel je door de bestaande modi aan te passen wel vrijwel alles binnen handbereik hebt wat je (waarschijnlijk) nodig zult hebben.

Beeld- en geluid uitstekend

De Arlo Pro 5 is uitgerust met een nieuwe 12-bit kleurensensor om 6x meer kleurdetail vast te leggen dan de Arlo Pro 4. Zie je dat met het blote oog? De beeldkwaliteit van de Arlo Pro 4 was al goed. En dat is ook nu weer het geval. Als we de beelden vergelijken zien we dan ook niet heel veel verschil. Het oogt wellicht net iets levendiger, ook in helderheid dankzij de nieuwe beeldsensor. Dat zie je niet zozeer in grauw weer, zoals op de onderstaande afbeelding, maar wel als er personen in beeld zijn. Kleding valt zo extra op, net als de menselijke huid waar je veel kleurdetail op kunt zien. Mensen ‘poppen’ daardoor echt uit het scherm. Je kunt lekker ver inzoomen en ziet daardoor ook wat er verder weg aan de hand is. Je mist wellicht net de 4k-resolutie van de Arlo Ultra 2 om ook dan alles scherp te zien, maar de 2k-resolutie is in de meeste gevallen ruim voldoende om een goed overzicht te krijgen. Ook dankzij de brede kijkhoek van 160 graden.

Zodra het donker begint te worden schakelt de camera over naar het nachtzicht. En je hebt hier eigenlijk twee varianten. Je hebt het infraroodnachtzicht in zwart-wit zoals je wellicht kent van andere camera’s, maar kies je voor nachtzicht in kleur dan schakelt de spotlight ook in. En dan heb je, zelfs in het donker, echt een heel goed beeld van de omgeving. Je kunt kleuren redelijk goed onderscheiden en mensen zijn over het algemeen goed te herkennen. Qua beeldkwaliteit behoort Arlo tot de top van de markt en dat is wederom ook het geval op het gebied van audio. De camera weet geluiden van buiten zeer goed waar te nemen en ook jij bent goed te verstaan. Niets dan lof over de beeld- en geluidskwaliteit van de Arlo Pro 5.

Arlo Pro 5 in gebruik

De Arlo Pro 5 is wederom een zeer betrouwbare beveiligingscamera. We hebben geen problemen gehad met de betrouwbaarheid en je kunt veel camera-instellingen aanpassen om bewegingsdetectie, activiteitenzones en allerlei andere mogelijkheden helemaal naar wens aan te passen. Je hebt een goede beeld- en geluidskwaliteit tot je beschikking, een over het algemeen goed werkende app (die nog net even de finishing touch nodig heeft in deze nieuwe vorm) en middels een optioneel verkrijgbare Smart Hub heb je ook de beschikking over lokale opslag. De sirene is lekker luid en de spotlight is echt een meerwaarde. Niet alleen zet je eventuele indringers zo flink in het licht, maar dankzij deze spotlight heb je nachtzicht in kleur. En dat werkt toch wel heel fijn. Je kunt veel meer in het donker onderscheiden op deze manier.

Qua nieuwigheden zijn het enkele leuke extra’s, zoals de nieuwe beeldsensor met meer kleurdetail en een betere helderheid, dual-band wifi en de batterij die langer mee moet gaan. De nieuwe mogelijkheid ‘Modus voor laag energieverbruik’ is wellicht niet de meest handige functie. Ja, de batterij gaat langer mee, maar er worden foto’s gemaakt van gebeurtenissen in plaats van video’s. Wel is het handig om deze modus in te schakelen als de batterij bijna leeg is en je geen tijd hebt om deze snel op te laden. Of de nieuwigheden nu een upgrade waard zijn vanaf een Arlo Pro 3 of Pro 4? Dat denk ik niet. Die camera’s waren al goed (ook nu nog) en de Arlo Pro 5 is ook wederom een prima camera met een aantal nieuwigheden. Heb je een oude Arlo Pro 2 en wil je binnen het ecosysteem van Arlo blijven? Dan is de Arlo Pro 5 absoluut dé camera die je nu zou moeten aanschaffen. Toch komt deze camera wel met een behoorlijk minpunt en dat is het abonnement wat eigenlijk verplicht is. Anders mis je heel veel functies.

Zoals je misschien nog weet is Arlo de afgelopen weken in het nieuws geweest over de gratis cloudopslag. Eerst werd het afgeschaft en na kritiek van de gebruikers werd het gedeeltelijk weer ingeschakeld voor oudere camera’s. Ook de EOL (end of life) van sommige camera’s was een probleem. Arlo beloofde echter beterschap en gaat producten langer ondersteunen. Voor nieuwere camera’s, zoals de Arlo Pro 5, geldt dat je geen gratis cloudopslag hebt. Daarvoor heb je een Arlo Secure Subscription nodig. Bij aanschaf van de camera krijg je een proefperiode van 30 dagen gratis op het Arlo Secure Plan. Naast 30 dagen video-opslag via de cloud krijg je hiermee ook geavanceerde objectdetectie, activiteitenzones, gratis vervanging bij diefstal, previewnotificaties met bewegend beeld en de videohistorie. Besluit je om geen abonnement te nemen na de 30 dagen trial? Dan is de Arlo Pro 5 eigenlijk alleen een doorgeefluik. Je hebt dan enkel de live-view en bewegingsmeldingen. Beelden worden dan niet opgeslagen, tenzij je de Arlo Smart Hub met usb-opslag gebruikt. De overige geavanceerde functies heb je dan allemaal niet als ‘gratis’ gebruiker. Een abonnement op Arlo Secure is dus eigenlijk noodzakelijk. want anders is je camera alleen een doorgeefluik. Voor een enkele camera kost het abonnement 2,99 euro per maand. Of 9,99 euro per maand voor een onbeperkt aantal camera’s. En dat komt dus bovenop de toch al forse aanschafprijs van 249,99 euro. Toegegeven, daarmee heb je wel één van de betere beveiligingscamera’s voor consumenten in handen. Jammer alleen van dat abonnement waar je eigenlijk niet zonder kunt.

De Arlo Pro 5 is gewoon een goede camera, laat daar geen misverstand over bestaan. Het is echter een minimale upgrade ten opzichte van de Arlo Pro 4, dat alweer een minimale upgrade was van de Arlo Pro 3. Een upgrade is dan ook niet echt nodig als je al één van de oudere camera’s hebt. Ben je nieuw binnen het ecosysteem van Arlo? Kies dan altijd voor de nieuwste versie, in dit geval dus de Arlo Pro 5. Dan weet je zeker dat je zo lang mogelijk van software-updates en ondersteuning vanuit Arlo kunt genieten. De beeld- en geluidskwaliteit is uitstekend en deze camera beschikt over vrijwel alle opties die je mag verwachten van een dergelijke camera. De dure aanschafprijs en het eigenlijk verplichte abonnement zorgen voor de minpunten.

8.0
Arlo Pro 5-product

Arlo Pro 5

• Uitstekende beeld- en geluidskwaliteit
  • Veel aan te passen in de instellingen
  • Betrouwbare meldingen
  • Binnen en buiten te gebruiken
  • Sirene lekker luid
  • Spotlight een meerwaarde
  • Abonnement noodzakelijk
  • Aanschafprijs
  • Vernieuwde app niet op alle vlakken een vooruitgang

Beoordeling Arlo Pro 5

De Arlo Pro 5 is gewoon een goede camera, laat daar geen misverstand over bestaan. Het is echter een minimale upgrade ten opzichte van de Arlo Pro 4, dat alweer een minimale upgrade was van de Arlo Pro 3. Een upgrade is dan ook niet echt nodig als je al één van de oudere camera's hebt. Ben je nieuw binnen het ecosysteem van Arlo? Kies dan altijd voor de nieuwste versie, in dit geval dus de Arlo Pro 5. Dan weet je zeker dat je zo lang mogelijk van software-updates en ondersteuning vanuit Arlo kunt genieten. De beeld- en geluidskwaliteit is uitstekend en deze camera beschikt over vrijwel alle opties die je mag verwachten van een dergelijke camera. De dure aanschafprijs en het eigenlijk verplichte abonnement zorgen voor de minpunten.

Prijsvergelijker Arlo Pro 5