Review: Arlo Essential Outdoor Camera – Goed, maar (te) duur abonnement

06 april 2024 + 10 minuten 0 Reacties
Arlo Essential Outdoor Camera

Arlo heeft een nieuwe Essential-serie uitgebracht. Betaalbare beveiligingscamera's en een videodeurbel met essentiële functies. Wij gaan met de Arlo Essential Outdoor Camera aan de slag.

Arlo heeft de tweede generatie van de Essential-serie uitgebracht. De Essential-serie staat voor essentiële functies, maar dan voor een betaalbare prijs. De producten binnen deze serie zijn dan ook aanzienlijk goedkoper dan de Pro- en Ultra-modellen van Arlo. In deze review gaan we aan de slag met de nieuwe Arlo Essential Outdoor Camera. Weet dit nieuwe model te overtuigen? Of is het toch teveel uitgekleed qua functies ten opzichte van de high-end camera’s?

Dit is de nieuwe Arlo Essential-serie

De nieuwe Arlo Essential-serie, de tweede generatie, bestaat uit vier verschillende producten. Zo is daar de Arlo Essential Outdoor Camera (het product in deze review), de Outdoor Camera XL met grotere batterij, de Arlo Essential Indoor Camera (bedrade camera voor binnen) en de Arlo Essential Video Doorbell (videodeurbel met beeldformaat van 1 bij 1). Je hebt als gebruiker daarnaast de keuze uit twee verschillende modellen per product, namelijk met 2K-resolutie of met FHD-resolutie. Dit geldt alleen niet voor de Indoor Camera. Deze is alleen verkrijgbaar met een 2K-resolutie. Het systeem biedt 4-in-1 beveiliging middels beeld, geluid, detectie en afschrikking. Dat laatste door de ingebouwde sirene en spotlight. De spotlight maakt ook nachtvisie in kleur mogelijk.

Een basisstation is niet vereist. Het is simpelweg aansluiten op je wifi-netwerk en je kunt beginnen. Lokale opslag is niet mogelijk. Optioneel is er een abonnement op Arlo Secure verkrijgbaar. Hiermee krijg je extra bonusfuncties tot je beschikking zoals aangepaste privacyzones, diverse AI-functies, cloudopslag en diefstalvervanging. Deze serie is daadwerkelijk veel goedkoper dan de high-end camera’s van het merk. Prijzen beginnen bij 179,99 euro (FHD) en 229,99 euro (2K) voor de Essential Outdoor 2-cam-kit. De Essential Outdoor XL 2-cam-kits beginnen bij 249,99 euro (FHD) en 299,99 euro (2K). De Essential Indoor Camera 2-cam-kit wordt verkocht voor 179,99 euro (2K). De videodeurbel begint bij 99,99 euro (FHD) en 169,99 euro (2K) euro.

Voor deze review gebruiken we de Arlo Essential Outdoor Camera met 2K-resolutie. Het pakket bestaat uit twee camera’s en heeft een adviesprijs van 229,99 euro. Alhoewel ontworpen voor gebruik buiten (weerbestendig), kun je deze camera’s ook heel goed in huis gebruiken.

Design en bouwkwaliteit

Een eerste blik op de nieuwe beveiligingscamera laat zien dat ze op de Eufycam 2C lijken. Ze zijn klein en compact, vooral in de lengte, maar voelen zeer degelijk aan. Door de ronde hoeken ziet de camera er toch net even anders uit dan de concurrentie. De camera is daarnaast ook veel compacter dan de eerste generatie binnen de Essential-serie. De bouwkwaliteit is echt uitstekend. Stevig kunststof met aan de onderkant een rubberen klepje over de usb-c-aansluiting om de batterij op te laden. Anders dan bij veel andere camera’s van Arlo is de batterij dit keer niet te verwijderen. De behuizing is daarmee dus echt één geheel, maar daardoor moet je wel de hele camera van de muur schroeven om deze op te laden. Even snel de batterij vervangen is niet mogelijk.

Achterop vind je het schroefdraad voor de meegeleverde mount. Schroefmateriaal wordt ook meegeleverd. De koppelknop vind je bovenop. Waar de behuizing verder volledig wit is, daar is de voorkant zwart. Van boven naar beneden vind je hier een statuslampje, de cameralens, spotlight en de microfoon/luidspreker. Arlo mag dit dan wel de Essential-serie noemen, maar we zien het aan de bouwkwaliteit niet af dat dit een uitgeklede versie is van de high-end camera’s van het merk.

Arlo Essential Outdoor Camera

Installatie en Arlo Secure-app

Installatie was een fluitje van een cent. Eerst de beide camera’s even opladen, vervolgens de Arlo Secure-app downloaden, op het plusje drukken, de juiste camera kiezen en de rest wijst zich vanzelf. Bovenop de camera vind je een koppelknop. Deze druk je even drie seconden in en de camera wordt gevonden. Even het juiste wifi-netwerk kiezen, nog een firmware-update uitvoeren en je bent klaar. Beide camera’s werden op deze manier razendsnel geïnstalleerd.

De Arlo Secure-app heeft vorig jaar een flinke make-over gekregen. Onderaan heb je nu vijf tabbladen, namelijk Dashboard (je thuispagina), Feed (alle opgenomen video’s en gebeurtenissen), Noodgeval (activeer snel de sirene of bel een vooraf ingesteld nummer), Apparaten (alle toegevoegde camera’s) en Routines (Automatiseringen, Geofencing en Beveiligingsmodi). Net als bij de review van de Arlo Pro 5 vorig jaar voelen de tabbladen Dashboard en Apparaten nog altijd dubbel. Bij apparaten staan de beide geïnstalleerde camera’s, maar die plaats je ook middels een widget op het dashboard. Handig is wel de beveiligingsmodi bovenaan. Deze kun je met één druk op de knop inschakelen of uitschakelen. Via de livefeed heb je ook handmatig toegang tot de spotlight en de sirene.

Druk op een camera en vervolgens rechtsboven op het tandwiel en je zit meteen bij de instellingen van de camera’s. Hier kun je onder andere het energiebeheer, de video-instellingen , nachtzicht, geluidsinstellingen en de activiteitenzones bewerken. Alles wat je nodig hebt kun je overzichtelijk onder elkaar vinden. Let wel dat je voor sommige functies daadwerkelijk een abonnement op Arlo Secure nodig hebt. Je krijgt een maand gratis bij aanschaf van deze camera’s.

In de app kun je niet zelf modi aanmaken. Je hebt wel planning en aankomst, maar echt custom beveiligingsmodi zit er niet in. Je moet het doen met Inschakelen bij afwezigheid, Thuis inschakelen en Stand-by. Deze kun je overigens wel bewerken. Je hebt wellicht wat minder opties tot je beschikking dan bij de high-end camera’s, maar meer dan genoeg om dit model helemaal naar wens af te stellen. We missen wel de uitgebreide bewegingsmeldingen met detectie van voertuigen, pakketten of dieren. Dat is hier niet aanwezig, maar wellicht ook niet essentieel. Persoons- en bewegingsdetectie is wel aanwezig. Je kunt verder wel veel aanpassen. Van de gevoeligheid van de bewegingsdetectie tot het volume van de sirene en van de door beweging geactiveerde spotlight tot aan het nachtzicht in zwart/wit of kleur. Overigens is de resolutie niet lager te zetten. Het blijft altijd een 2K-resolutie.

Beeld- en geluidskwaliteit

Denk je aan een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit voor beveiligingscamera’s? Dan kom je al snel bij Arlo uit. Ook dit keer is het beeld en geluid weer prima in orde. De beeldkwaliteit in een 2K-resolutie geeft je een goed overzicht van gebeurtenissen rond het huis. Wie dat wil kan inzoomen op het beeld om de gebeurtenissen dichterbij te halen. Dankzij de 2K-resolutie kan dit ook prima zonder dat je gelijk de pixels loopt te tellen. De kijkhoek is met 130 graden daarnaast ook behoorlijk breed, zodat je een goed overzicht hebt. Keerzijde is wel dat de lens daarmee vervormt in de hoeken, een beetje een fisheye-effect. Storend is het echter niet, want het is het waard om een zo groot mogelijk beeldhoek te hebben.  De camerasensor geeft helder beeld overdag, maar ook in de nacht. Het nachtzicht in kleur (maakt gebruik van de spotlight) van Arlo behoort ook op dit model tot de top van de markt.

Misschien nog wel beter dan de beeldkwaliteit is de geluidskwaliteit. Bij veel merken is het geluid een ondergeschoven kindje. Zo niet bij Arlo. Zo goed als bij de high-end modellen is het niet, waarbij je op tien meter afstand het fluisteren nog steeds meekrijgt alsof je er direct naast staat, maar nog steeds is het geluid kraakhelder. Ook op een afstandje. Jij bent goed te horen voor de ontvanger en vice versa. Middels de tweewegcommunicatie is er prima een gesprek te voeren.

Betrouwbaarheid en in gebruik

Op het moment dat je tijdens het testen van deze camera’s gek wordt van de meldingen, dan weet je dat je met een betrouwbare camera te maken hebt. Daar staat Arlo om bekend en dat is dit keer niet anders. De Arlo Essential Outdoor Camera heeft namelijk razendsnel eventuele calamiteiten in de gaten en brengt jou hier snel van op de hoogte. Hoe zit het dan met de afstand waarop de bewegingsdetectie werkt? Een praktijktest wees uit dat dit niet meer is dan vijf meter. Wellicht enigszins teleurstellend, maar je krijgt wel direct een interactieve notificatie op je smartphone waarbij je ook direct de sirene kunt activeren. De batterij moet 4 tot 6 maanden op een enkele lading kunnen doen. Tijdens de reviewperiode heeft de batterij het in ieder geval goed gehouden en is slechts een paar procent gedaald. Deze claim moet daarom wel ongeveer kloppen.

Arlo heeft wat ons betreft heel veel voordelen, maar ook een ontzettend groot nadeel. En dat is een abonnement op Arlo Secure. Ja, je kunt de Arlo Essential Outdoor Camera’s gebruiken zonder abonnement. Echter is het dan niet meer dan een doorgeefluik. Je hebt toegang tot live videostreaming en hebt basis bewegingsmeldingen. Beelden worden dan echter niet opgeslagen, waardoor een Arlo Secure-abonnement eigenlijk noodzakelijk is.

Met een Arlo Secure-abonnement krijg je tot 60 dagen video-opslag in de cloud, activiteitenzones, interactieve meldingen, meer detectieopties, diefstalverzekering en meer. Cloud-opslag zien we als essentieel en dat je daar dan een paar euro voor moet betalen, prima. Dat het iets meer is voor de high-end camera’s van het merk is ook niet erg. Echter blijft het ook bij deze Essential Camera’s niet bij een paar euro. Het maakt niet uit welke camera van Arlo je hebt. Een abonnement is gewoon heel duur. Voor een enkele camera betaal je 4,99 euro per maand of 49,90 euro per jaar. We hebben echter een pakket met twee camera’s, daarvoor betaal je 11,99 euro per maand (tot 4 camera’s) of 119,90 euro per jaar. Wil je een onbeperkt aantal camera’s aansluiten? Dan lopen de kosten met een Secure Plus-abonnement zelfs op tot 16,99 euro per maand of 169,90 euro per jaar. Wat ons betreft is dat echt veel te duur. Bij Ring bijvoorbeeld betaal je maximaal 10 euro per maand voor een onbeperkt aantal camera’s. Ook daar zijn we geen fan van het abonnement, maar Arlo weet het wel heel bont te maken. Een merk als Eufy of Netatmo bijvoorbeeld heeft beveiligingscamera’s in het assortiment zonder abonnement. Na aanschaf heb je alle functies tot je beschikking.

EufyCam 3-3

Een slimme camera zonder abonnement: drie aanraders

De Arlo Essential Outdoor Camera’s bieden high-end functies voor een betaalbare prijs. Het zijn betrouwbare camera’s met een prima beeld- en geluidskwaliteit en een goede bouwkwaliteit. Je hebt net niet zoveel opties in de app tot je beschikking als bij de echte high-end camera’s van het merk, maar meer dan voldoende om het huis goed te kunnen beveiligen. Ook mede dankzij de luide sirene en de spotlight. Het zijn goede camera’s die je niet in de steek laten. Het is daarom ook jammer dat een abonnement op Arlo Secure eigenlijk verplicht is, want anders zijn deze camera’s niet meer dan een doorgeefluik. De abonnementsprijs is echter veel te hoog. Deze uitstekende beveiligingscamera’s zijn daardoor ineens een stuk minder interessant geworden.

7.5
Arlo Essential Outdoor Camera

Arlo Essential Outdoor Camera

• Degelijke bouwkwaliteit
  • Goede beeld- en geluidskwaliteit
  • Sirene én spotlight
  • Zeer betrouwbaar
  • Betaalbaar in aanschaf
  • Abonnement is eigenlijk verplicht
  • Abonnement is veel te duur
  • Niet je eigen beveiligingsmodi maken in de app

Beoordeling Arlo Essential Outdoor Camera

De Arlo Essential Outdoor Camera's bieden high-end functies voor een betaalbare prijs. Het zijn betrouwbare camera's met een prima beeld- en geluidskwaliteit en een goede bouwkwaliteit. Je hebt net niet zoveel opties in de app tot je beschikking als bij de echte high-end camera's van het merk, maar meer dan voldoende om het huis goed te kunnen beveiligen. Ook mede dankzij de luide sirene en de spotlight. Het zijn goede camera's die je niet in de steek laten. Het is daarom ook jammer dat een abonnement op Arlo Secure eigenlijk verplicht is, want anders zijn deze camera's niet meer dan een doorgeefluik. De abonnementsprijs is echter veel te hoog. Deze uitstekende beveiligingscamera's zijn daardoor ineens een stuk minder interessant geworden.