Beste games van dit moment – deel 23 (lente 2022)

20 maart 2022 + 10 minuten 0 Reacties
beste-games-pokemon

In dit overzicht bespreken we de beste games die je nu speelt op je Xbox One, Xbox Series X, PlayStation 4, PlayStation 5 en Nintendo Switch.

In dit overzicht kijken we naar de beste games van de afgelopen twee, drie maanden. We kijken naar de games die voor verschillende consoles uitgebracht zijn: de Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X|S. Games die voor PS4 en Xbox One uitgebracht zijn, kunnen tevens gespeeld worden op de PS5 of Series X|S, vaak in betere kwaliteit. Heel vaak draaien games gewoonweg soepeler, maar in sommige gevallen is er ook een boost in het aantal frames per seconde. Soms komen we ook games tegen die wat minder goed in de smaak vallen.

Pokémon Legends: Arceus

We winden er geen doekjes om. Pokémon Legends: Arceus is waarschijnlijk de lelijkste game op de lijst. Maar het is tevens ook de leukste Pokémon-game van de afgelopen tien jaar. In Legends: Arceus gaan dingen net even anders dan je gewend bent. Je verkent nu verschillende open omgevingen en helpt bij het tot stand brengen van de allereerste Pokédex. Dat doe je in de Hisui-regio, wat later de Sinnoh-regio wordt. Daar spelen de games Pokémon Diamond, Pearl, Platinum, Brilliant Diamond en Shining Pearl zich onder meer af.

Pokémon Legends: Arceus breekt meer conventies. Zo vang je Pokémon door gewoon een Pokéball hun kant op te gooien, zonder dat je eerst met hem hoeft te vechten. Vechten kan nog steeds, maar ondertussen kan de trainer nog steeds rondlopen. Dit alles zorgt ervoor dat het gevoel van vrijheid dat je hebt, behouden blijft. Je kunt doen en laten wat je wil, terwijl het spel zich verder opent. Later kun je op de rug van een Pokémon rijden en varen, kun je door de lucht vliegen en is het mogelijk bergen te beklikken, allemaal zonder laadtijden.

Gevechten gaan ook net even anders, aangezien er nu twee vechtstijlen zijn die spelers dwingt iets meer vooruit te denken. Je ziet rechts in beeld precies wanneer je aan de beurt bent, waardoor dat prima kan. Pokémon Legends: Arceus is niet de meest diepgaande Pokémon-game. Want veel onderdelen die daarvoor zorgen, zijn eruit gesloopt. Bovendien doet het spel ook weinig met de opzet van reizen door de tijd (jouw personage komt uit de toekomst), waardoor het verloop van het verhaal weinig impact heeft op den duur.

Elden Ring

Wellicht ben je bekend met games als Dark Souls, Sekiro en Bloodborne. Dit zijn behoorlijk pittige games die soms meer van je vragen dan je mogelijk bereid bent te investeren. Maar wanneer je toch investeert, dan is duidelijk dat je een behoorlijke beloning te wachten staat in de vorm van bevredigende gameplay en fantastische lore. Elden Ring is een game in de dezelfde lijn games, van precies dezelfde ontwikkelaar, die het net even anders aanpakt. Zo is er nu een grote, open wereld en kun je overal naartoe gaan waar je wil, wanneer je wil.

Of dat handig is, is een tweede. Verschillende, meteen veel te sterke vijanden liggen op de loer, waardoor je soms je trots moet inslikken en moet doorlopen nadat je een keer verslagen bent. Je kunt vijanden en bazen zo vaak proberen als je wil, omdat je nooit echt helemaal game over gaat. Wel verlies je waardevolle items waarmee je dingen kunt upgraden. Daardoor word je sterker en worden volgende uitdagingen minder moeilijk. Maar soms kost het je heel veel. Veel energie, veel zweet en veel tranen. Maar als het dan lukt…

Vanwege de aard van het beestje is dit waarschijnlijk de meest toegankelijke game van ontwikkelaar FromSoftware ooit. De wereld moet immers op verschillende momenten te verkennen zijn en gameplayonderdelen zo begrijpelijk als mogelijk, want anders haken mensen af. Spelers hebben nou eenmaal bepaalde verwachtingen bij openwereldgames. En hoewel FromSoftware op een geheel eigen manier die verwachtingen inlost, moet je er rekening mee houden dat niet alles meteen voorspoedig gaat. Heb je veel geduld? Dan is Elden Ring iets voor jou.

Gran Turismo 7

De koning der racegames is terug van weggeweest. Gran Turismo is een raceserie waar games al sinds de eerste PlayStation van genieten. Met de release van Gran Turismo 7 pakt ontwikkelaar Polyphony Digital flink uit, aangezien die ook meteen het 25-jarig bestaan van de serie viert. Dat levert een game op die groter is dan ooit en onderdelen bevat die niet per se in het teken staan van realisme en simulatie. Dat betekent niet dat het simulatieracespel zijn focus verliest, integendeel. Al die extra dingen zijn precies dat: extra opties.

Gran Turismo 7 biedt ontzettend veel singleplayercontent aan in de vorm van rijbewijsopdrachten (veel meer dan een veredelde tutorial), missies, menu’s (die kleine opdrachten voorschotelen en je heel fijn en subtiel het spel laten verkennen) en nog veel meer. Daarnaast zijn er ontzettend veel auto’s die je kunt uitproberen. Je krijgt er ook behoorlijk veel door gewoon de game te spelen, waardoor constant nieuwe auto’s kopen niet nodig. Je kunt je bestaande auto’s daardoor lekker opvoeren. En hoe hoger je rijbewijs, hoe meer middelen er zijn.

Kortom: geen enkel onderdeel staat echt op zichzelf en alles heeft invloed op elkaar. Voltooi je meer missies of menu’s? Dan krijg je auto’s en geld. Ga je eerst voor je rijbewijs? Dan ontgrendel je veel aanpassingsmogelijkheden. Er zijn daarnaast heel veel vollopende balkjes, cijfers die constant omhoog gaan en andere plingetjes die ervoor zorgen dat je wil blijven spelen. Gran Turismo 7 ziet er wellicht niet zo mooi uit als je zou denken op de PS5 en sommige races zijn best pittig, maar niets staat echter in de weg van het plezier dat het spel geeft.

horizon-forbidden-west-playstation-5

Horizon: Forbidden West

Horizon: Forbidden West is een game van de Nederlandse studio Guerrilla Games. Het is een gigantische, enigszins typische openwereldgame waarin je een grote kaart verlost van heel veel vraagtekens. Nu is zo’n omschrijving een beetje oneerbiedig, maar qua bezigheid komt het daar wel op neer. Je verkent een post-apocalyptische wereld waarin robotdieren en -dino’s zegenvieren, terwijl de mens haar nieuwe plek in de wereld vindt. Natuurlijk is zo’n game niet compleet zonder wrijving, dus zijn er ook menselijke vijanden die je het leven zuur maken.

Je kruipt in de huid van Alloy en trekt naar het verboden westen. Het spel legt prima uit waarom het westen een verboden plek is, maar vertelt niet wat je precies te wachten staat. Dat zorgt voor een lekker gevoel van avontuur en mysterie, helemaal wanneer je gewoon de verschillende verhalen volgt en contact legt met bekende en onbekende personages. Samen met de geloofwaardige manier waarop de wereld is vormgegeven (grafisch en qua indeling), zorgt dit voor een onvergetelijk avontuur waar je later nog eens op terug kunt kijken.

Echter, we moeten het even over die typische dingen hebben. Houd er rekening mee dat Horizon: Forbidden West vol zit met gameplay uit vergelijkbare titels. Klimmen, klauteren, sluipen, stealth kills en zweven en de daarbij horende problemen komen allemaal voorbij. De basisgameplay is dan ook niet het sterkste punt van Forbidden West, maar wel het onderdeel waar je het meeste mee te maken krijgt. Staat die gameplay in de weg van een fantastische ervaring? Een beetje; het spel leent zich daardoor niet voor lange speelsessies.

Triangle Strategy

Met de release van het spel genaamd Octopath Traveler hadden Square-Enix en Nintendo goud in handen. Niet per se vanwege de opzet van de game of het diepgaande gevechtssysteem, maar vanwege de presentatie. 2D-HD noemt ontwikkelaar Square-Enix deze stijl. De wereld in die game en Triangle Strategy is in pixelachtig 3d ontworpen, terwijl de personage een 2d-presentatie hebben. Die mengelmoes van stijlen past veel beter bij elkaar dan je verwacht. Bovendien spreekt Square-Enix hiermee het oude rpg-gevoel van vroeger ook goed aan.

Dat gebeurt overigens niet alleen door de presentatie, al is dat wel een beslissende factor daarin. Triangle Strategy laat je namelijk ook nadenken over de keuzes die je maakt in het avontuur. Bepaalde beslissingen in de game zorgen ervoor dat het verhaal zich anders ontwikkelt, wat enorm tof is om te zien. Daarnaast is er een relatief goed uitgewerkt gevechtssysteem aanwezig, die overeenkomt met wat strategische titels als Fire Emblem en Final Fantasy Tactics aanbieden. Je schaakt als het ware met de personages die op het digitale veld staan.

Helaas is het zo dat de personages in je team zich niet breed ontwikkelen. Natuurlijk worden ze sterker en sterker, maar hun taak verandert niet. Dat gebeurt bijvoorbeeld wel in het eerdergenoemde Fire Emblem. Het feit dat er behoorlijk wat soort personages te ontgrendelen en gebruiken zijn, vult dat gat enigszins op – maar waarschijnlijk moet je dan afstand nemen van een personage dat je juist zo tof vond. En hoewel het geen groot nadeel hoeft te zijn, moet je er ook rekening mee houden dat er veel gepraat wordt. Als in: echt heel veel.

OlliOlli World

Ontwikkelaar Roll7 gooit het met OlliOlli World over een andere rail. Deze derde skateboardgame in de Olli Olli-reeks introduceert het land Radlandia, een skateboardutopie waarin vijf skategoden heersen over de verschillende regio’s. De gebieden hebben allemaal een eigen thema, zoals een bosgebied, een woestijn, een industrieel gebied en een zonnige strandboulevard. De Skate Wizard wil graag eens met pensioen en ziet in jou een ideale opvolger. Uiteraard moet je eerst nog wel even laten zien wat je in huis hebt.

Skatend met een eigen ontworpen avatar baan je je een weg door de razendsnelle routes. Olli Olli’s karakteristieke tweedimensionaal skaten is niet nieuw, maar de levels zijn dit keer veel dynamischer ontworpen. Zo spring je van enorme schansen door de lucht, om vervolgens in de lucht drie trucs te doen en door te grinden op een enorme rail. Ook heeft nu elk level verschillende routes. Door snel te bewegen met de linker stick draait je board, en met de rechter stick kan je in de lucht het board vasthouden. Dit kan, als je vingers niet in de knoei raken tijdens de actie, ontzettend toffe combinaties opleveren.

Door te kiezen voor getekende 3d-graphics zien de trucs er ontzettend strak uit. Het board flipt soepel en de animaties gaan vloeiend in elkaar over. Dit levert steeds meer snelheid op waardoor je soms bijna uit het oog verliest welke obstakels op de speler af komen. Toch is deze OlliOlli toegankelijker, omdat je alleen het einde van het level hoeft te halen om verder te komen in de wereld. Elk level heeft (pittige) extra doelen om je uit te dagen en om de speelduur flink te verlengen. Zo hoef je dus niet minutenlange perfecte combo’s aan elkaar te rijgen om toch progressie te maken. De fijne soundtrack van lichte elektronische beats maakt het skateplaatje af. OlliOlli World is daarmee een waardige opvolger.

GRID: Legends

GRID is terug en beter dan ooit. GRID Legends is de eerste game in de serie die is uitgebracht op next-gen consoles en is uitgegeven door EA. En het is daarnaast ook de nieuwste poging om de racefranchise van Codemasters nieuw leven in te blazen en een aantal interessante ideeën aan de gevestigde formule toe te voegen. De grootste nieuwe toevoeging aan GRID is natuurlijk de nieuwe Driven To Glory-verhaalmode. Het is een tof, al dan niet een beetje cheesy, verhaal met live-action-scènes tussen de races.

Nadat je jezelf op de baan hebt bewezen, rijd je voor Seneca Racing: een team dat worstelt in de multidisciplinaire GRID World Series. Daarnaast kom je veel bekende namen tegen uit de serie, zoals Rick Scott en natuurlijk ook Nathan McKane van Ravenwest die zijn live-action-debuut maakt. Het is een typisch rag to riches-verhaal dat we al kennen uit andere games, maar de scenes zijn op een unieke manier gemaakt. Zo worden echte acteurs gecombineerd met overtuigende CGI-achtergronden. Het ziet er allemaal tof uit.

Na het uitspelen van Driven to Glory loopt de game vloeiend over in de mode waar je de meeste tijd in zult besteden. De aloude carrièremodus. Hier maak en beheer je je eigen team onder Seneca. Alle racetracks uit de vorige games zijn speelbaar en in Legends kun je nu ook in Moskou en Londen racen. De online mode is speelbaar met 22 spelers en om de servers vol te houden is er ondersteuning voor crossplatform multiplayer. Daarnaast heeft de online mode een toffe nieuwe feature die het mogelijk maakt om meteen in een race mee te rijden die al aan de gang is en een AI racer over te nemen. Zo hoef je niet of minder te wachten in lobby’s en voelt de game online veel toegankelijker aan.

Reacties (0)