Hoe kies je een tv voor je Xbox Series X of PlayStation 5 spelconsole?

03 november 2020 9 Minuten 6 Reacties
LG Gaming oled gx 1

Waar moet je op letten wanneer je een nieuwe tv voor bij je PlayStation 5 of Xbox Series X of Series S gameconsole koopt? We leggen het uit.

Nieuwe spelconsoles zoals de PlayStation 5 en Xbox Series X (en Xbox Series S) staan bol van de nieuwe technologie. Om daar maximaal van te genieten moet je tv ook goed uitgerust zijn. We bespreken waarom je bepaalde specificaties wel of niet in het oog moet houden.

High Dynamic Range? Ja, zeker.

HDR is zeker een van de belangrijkste factoren voor nieuwe games. Meer nog dan films en tv-reeksen zijn games vaak schoolvoorbeelden van ‘eye-candy’. En HDR is in dat opzicht een mooie upgrade. Wie dus optimaal wilt genieten moet voor een tv met HDR-ondersteuning kiezen. Op zich is dat nauwelijks een beperking, want zowat alle moderne toestellen ondersteunen dat. Maar er zijn wel paar dingen om rekening mee te houden.

Zowel de PS5 als Xbox Series X (en Xbox Series S) ondersteunt de basisstandaard voor HDR, namelijk HDR10, en dit zowel voor streaming apps, gaming als UHD-Blu-ray (beide modellen hebben immers een ingebouwde schijfspeler). HDR10 vind je ook op alle tv’s die HDR bieden, dus dat is alvast geen probleem. Het wordt wel iets lastiger als we naar andere formaten kijken.

Zo heeft Microsoft bevestigd dat de XboX Series X en Xbox Series S ook HDR10+ ondersteunen, maar of dat voor streaming, gaming of schijven, of een combinatie van allemaal is weten we nog niet. De nieuwe Microsoft console ondersteunt ook Dolby Vision, maar voorlopig enkel voor streaming en gaming, niet voor UHD Blu-ray. Hoeveel games Dolby Vision zullen ondersteunen is ook niet bekend.

De PlayStation 5 ondersteunt voorlopig enkel HDR10, maar gezien Sony op zijn tv’s Dolby Vision ondersteunt is het niet onmogelijk dat de PS5 dit nog krijgt op latere datum. Met dezelfde redenering lijkt HDR10+ dan weer zeer onwaarschijnlijk op de Sony console.

Er is dus nog heel wat onzekerheid als het over het belang van Dolby Vision en HDR10+ gaat. Niet alleen over de mate van ondersteuning maar ook in welke mate die formaten betere resultaten zullen leveren dan HDR10. Maar wie uitkijkt naar een nieuwe Xbox zet Dolby Vision best een stapje hoger op de prioriteiten.

8K? Veel minder belangrijk dan je denkt.

Beide consoles ondersteunen een maximale resolutie van 8K (7.680 x 4.320). Is dat een goede reden om naar de winkel te hollen voor een 8K-tv?  Neen, we vermoeden van niet. De console zal het spel intern vrijwel zeker aan een lagere resolutie renderen, en dan eventueel een scaler gebruiken om het resultaat te upscalen naar de maximale resolutie. Dat was overigens bij vorige generaties consoles ook vaak zo. Een 4K-tv is dan ook een goede keuze.

Voor de twijfelaars hebben we nog deze uitspraak van Phil Spencer, Executive Vice-President of Gaming bij Microsoft:

“I think 8K is aspirational technology,” Spencer says. “The display capabilities of devices are not really there yet. I think we’re years away from 8K being – if it ever is – standard in video games.” (One tech advance with immediate, tangible benefits is a 120-Hz refresh rate, which Spencer says is “absolutely there for people to use.” via Wired

De X-Box Series S beschikt over minder krachtige hardware dan de Series X en rendert daarom alle beelden intern aan 2.560×1.440 (1440p). Hij kan die resolutie ook uitsturen, of hij kan het resultaat nog upscalen naar 4K.

High Frame Rate? Hoe meer hoe liever.

Die quote geeft ook onmiddellijk aan welke feature wel van groot belang is voor de nieuwe consoles: HFR. PC gamers weten dat al lang, zij mikken jaren op een zo hoog mogelijk framerate en bijhorende monitoren (tot 240 Hz tegenwoordig). Hogere framerates betekenen minder bewegingswaas, en dus scherpere, beter gedetailleerde beelden als de actie razendsnel over het scherm zoeft. Vorige generaties spelconsoles waren beperkt tot 60fps, de nieuwe generaties kunnen tot 120fps gaan.

En daar moet je bij het aanschaffen van een tv wel rekening mee houden. Tv’s die enkel over HDMI 2.0-aansluitingen beschikken kunnen maximaal 4K@60fps aan. Theoretisch kan zo een tv wel 1080p@120fps, maar het is de vraag of consoles dit zullen toestaan. Bovendien moet je tv dat ook effectief ondersteunen (dus het feit dat hij een HDMI 2.0-aansluiting heeft, garandeert geen ondersteuning voor 1080p@120fps).

Wil je dus 4K@120fps, dan is dat enkel mogelijk als het toestel uitgerust is met een HDMI 2.1-aansluiting met de nodige bandbreedte (40 Gbps volstaat). Die lijst met toestellen is voorlopig nog vrij beperkt.

Variable Refresh Rate? Om het lekker smooth te houden.

HFR, het is allemaal goed en wel, maar de meeste gamers weten dat een console (of pc) die maximale framerate zelden heel de tijd kan leveren. Games worden in real-time gerendered en als de actie op het scherm heel complex is kan de framerate plots dalen. De framerate is dus variabel, terwijl de refreshrate van de tv net vast is. Die combinatie lijdt tot beelden die licht stotteren (stutter) of horizontale scheuren (tearing). Om dat tegen te gaan moet je display over VRR beschikken.

Variable Refresh Rate (VRR) komt in verschillende smaken: HDMI VRR, AMD Freesync en NVIDIA GSync. In essentie bieden ze alle drie hetzelfde. De AMD en NVIDIA versies zijn uiteraard vooral van belang voor pc-gamers. Al zit sinds 2018 AMD Freesync ook op de Xbox One. De nieuwe generatie consoles ondersteunen allebei HDMI VRR, voor de Xbox Series X is ook AMD Freesync bevestigd. De PlayStation 5 gebruikt net als de Xbox Series X en Series S een AMD GPU, dus het is niet uitgesloten dat de PS5 ook nog AMD Freesync ondersteuning krijgt.

Maar denk er aan, een wat oudere tv met een HDMI 2.0-aansluiting kan misschien wel AMD Freesync ondersteunen, maar kan je geen 4K@120fps leveren.  Voor de beste game-ervaring kies je dus een model met HDMI 2.1-aansluiting en VRR-ondersteuning.

Mag er ook wat 3D-geluid bij zijn?

De tijden van stereo liggen achter ons, tegenwoordig willen we object-gebaseerde audio voor een betere plaatsing van geluiden in de ruimte. De Xbox Series X en Series S maken daarvoor gebruik van Dolby Atmos. “Cool” denk je, “ik heb al een Dolby Atmos Soundbar!” Tja, toch nog even opletten, want dat is mogelijk niet voldoende. De kans is immers reëel dat je soundbar enkel over HDMI 2.0-ingangen beschikt. En wanneer je je gloednieuwe Xbox daarop aansluit, dan is de uitgang van de console plots beperkt tot 4K@60fps… Daar gaat je HFR-gaming gedachte. Tenzij je dus een zeer recente soundbar hebt met HDMI 2.1-ingangen en die passthrough garandeert voor 4K@120fps en VRR, moet je een andere oplossing verzinnen. Dat kan een nieuwe soundbar zijn, of je kan de console aansluiten op je tv en de audio via ARC/eARC naar de soundbar sturen. Om maximale compatibiliteit te garanderen vertrouw je wel beste op HDMI eARC.

Sony koos voor een heel andere aanpak. De PlayStation 5 gebruikt een eigen proprietary formaat, Tempest Audio, en bevat daarvoor een zeer krachtige audiochip (ongeveer even krachtig als de volledige PS4 processing) om 3D audio te verzorgen. Fantastisch, maar hoe werkt dat samen met je bestaande apparatuur? Volgens Sony kan je op alle hoofdtelefoons van Tempest Audio genieten (dus niet enkel op de aangekondigde Sony Pulse 3D headset, maar je headset moet wel via USB aangesloten zijn op de PlayStation 5 of via een minijack op je DualSense controller). Het Sony team werkt nu aan ondersteuning voor virtuele surround voor tv’s en soundbars, en gaat daarna aan de slag voor multi-speaker opstellingen (AV-receivers). Hoe en of dat zal werken, blijft voorlopig onduidelijk.

Conclusie

Wie ten volle wil profiteren van de nieuwste mogelijkheden van de PlayStation 5 of Xbox Series X/S moet zeker een televisie uitkiezen die beschikt over minstens één HDMI 2.1-aansluiting met de nodige bandbreedte en die belangrijke features zoals HFR en VRR ondersteunt. Lees meer over welke tv’s over welke HDMI 2.1-features beschikken. Je kan kiezen voor een 8K-model, maar vermits het nog lang zal duren voor 8K games de mainstream zijn, kies je eigenlijk beter voor een 4K-model. Dolby Atmos ondersteuning garandeert de beste audio-ervaring voor de nieuwe Xbox, voor de PlayStation 5 met zijn ‘Tempest Engine’ moet nog blijken of bepaalde televisies beter geschikt zijn dan anderen.  Kies wel een model met eARC, zo hou je alle mogelijkheden open.

Meer tips en adviezen

Ben je op zoek naar meer tips en adviezen? Neem dan onze tips en advies-sectie door. Bekijk daarnaast al onze artikelen over de Xbox Series X/S en de PlayStation 5.


Laat een reactie achter

Wil je een notificatie ontvangen wanneer er (op jouw reactie) gereageerd wordt? Maak dan een account aan.

Inloggen

Reacties (4)

Arnold

Arnold
04 november 2020 om 13:36

Feature set van de Playstation is beperkter dan bij de Xbox.
Tot nu toe heb ik altijd een Playstation gehad.
Maar Sony lijkt achter te blijven:
– mindere specs dan de Xbox, CPU en GPU van de Xbox zijn sneller
– enkel standaard HDR, geen Dolby Vision.
– Geen ondersteuning voor een standaard 3D-audio formaat zoals Dolby Atmos, of DTS:X

Maar vooral het ontbreken van ondersteuning voor een 3D-audio formaat bij de PS5 heeft voor mij de doorslag gegeven om voor de Xbox Series X te kiezen.
Ondanks dat ik me spellen hierdoor niet mee kan nemen, en ik de Playstation controlers fijner vind.

Inloggen
marc

marc
05 november 2020 om 11:51

Sony heeft een eigen 3D audio chip, die met elke wireless headset werkt, en is beter dan dolby atmos. lees de reviews

En er komt een update voor tv speakers ook.

Inloggen
Arnold

Arnold
07 november 2020 om 15:18

Die audio engine van Sony werkt alleen met een headset als het gaat om hoogte verschillen.
Er is geen ondersteuning voor Dolby Atmos of DTS:X waardoor je met een goede audio installatie niet profiteert hier van.

Inloggen
Marc

Marc
05 november 2020 om 17:11

“hoe kies je een TV voor je console?”

Niet, gewoon voor een beamer gaan.

Inloggen
Giovanni

Giovanni
07 november 2020 om 11:13

Ik ben benieuwd wat voor output signaal die Tempest 3D audio gaat hebben? Zal het werken met Multi channel PCM of zal Bitstream voldoende zijn? Jammer dat de HW-Q950T soundbar van Samsung geen Multichannel PCM heeft.

Inloggen
Arnold

Arnold
07 november 2020 om 15:16

In het begin word alleen headsets via Tempest ondersteund.
Later zou dat zich uitbreiden naar de keuzes Dolby digital, DTS, multichannel PCM.
Geen uitvoer in een object georiënteerd audio format zoals Dolby Atmos of DTS:X.
Een gemiste kans, want de mogelijkheid om te horen van welke hoogte een geluid komt zal alleen werken met een headset.

Inloggen