Review: Teufel Ultima 25 Active – Doeltreffende upgrade voor je tv

06 januari 2024 + 10 minuten 6 Reacties
Teufel Ultima 25 Active

Een soundbar is een populaire manier om je tv-geluid te verbeteren. Maar er zijn ook steeds meer alternatieven die werken met twee actieve speakers, wat soms verrassend goed klinkt ten opzichte van een soundbar. Met de Ultima 25 Active bewijst Teufel dat je hiervoor niet per se de hoofdprijs moet betalen.

Met de Ultima 25 Active presenteert Teufel een volledig audiosysteem dat bestaat uit twee compacte speakers waarin alle elektronica verwerkt is. Deze actieve speakers met een prijs van 549,99 euro vereisen dus geen bijkomende apparatuur om te gebruiken. En dankzij een HDMI-ARC-ingang kun je ze verbinden met een televisie. Dat maakt deze Teufels een alternatief voor een soundbar, maar ze zijn daarnaast tot meer in staat. Er zijn nog andere ingangen aanwezig en is er Bluetooth-streaming ingebouwd. Behoorlijk uniek voor een product zoals dit is de geïntegreerde FM/DAB+-tuner, waardoor je de Ultima 25 Active kunt gebruiken om naar de radio te luisteren.

Er zijn zeker nog andere actieve stereospeakers op de markt die je kunt koppelen met een tv. De compacte LSX II of de grotere LS50 Wireless II van KEF zijn twee luxeopties, terwijl de Argon Audio Forte A5 MKII mikt op prijsbewuste consumenten. Dat geldt ook hier, want een troef van de Teufel-set is dat het best scherp geprijsd is. Voor het volledige systeem betaal je 529 euro, wat zelfs vergeleken met een soundbar uit de middenklasse niet echt veel is. Bovendien kun je deze twee speakers optioneel uitbreiden met een subwoofer en twee draadloze EFFEKT 2-speakers (399 euro/paar) die je naast de sofa plaatst. Dat maakt het prijskaartje weer wat forser, maar je geniet dan wel van een surroundervaring (incluis decodering van Dolby Digital). Dat uitbreiden kan ook achteraf, wat toelaat om je investering te spreiden.

Wat Active stereospeakers
Surroundformaten Dolby Digital
Streaming Bluetooth (SBC, AAC, aptX)
Ingangen HDMI-ARC, optisch, cinch
Extra's Uitbreidbaar met subwoofer en rear-speakers, Dynamore, FM/DAB+-radio
Afmetingen 21,5 x 36,5 x 25 cm (per speaker)
Gewicht 6 - 8,5 kg

Keurig afgewerkt

De Ultima 25 Active is zeker niet de eerste actieve speakerset die Teufel uitbrengt. Het Berlijnse bedrijf is er al jaren mee bezig; zo reviewden we twee jaar geleden de Ultima 40-vloerstaanders en daarvoor had het een lijn van actieve speakers die onder de naam ‘Raumfeld’ op de markt kwamen.

De set die we hier bekijken is echter fonkelnieuw. Het is meteen te merken dat Teufel zowel aan het concept als aan de uitwerking ervan heeft gesleuteld. Zo zijn de nieuwe speakers met hun afgerond design een stuk gelikter afgewerkt én zijn ze qua functies completer dan voorgaande actieve Teufels. Wat niet veranderd is, is dat de Duitsers redelijk wat vermogen voorzien zodat je echt luid kunt spelen: 2 x 50 Watt. Dat is wel wat, zeker omdat de versterking in actieve speakers (in theorie) efficiënter inspeelt op de gebruikte drivers dan bij een losse versterker en speakers.

De Ultima 25 Active-speakers zijn boekenplankspeakers. Enorm zijn ze niet, maar door hun wat grotere afmetingen en hoger gewicht kun je ze niet echt op een klein plankje plaatsen. Ze zijn eerder geschikt om links en rechts van een tv-scherm op een AV-meubel te parkeren. Een andere optie is de speakers op stands te plaatsen. Als je standaardstands van 60-70 cm hoog te opvallend vindt, kun je opteren voor compactere oplossingen die de speakers naar je toe kantelen. Wij gebruikten voor onze test bijvoorbeeld betaalbare ISO Stands van IsoAcoustics die eigenlijk voor een studio bedoeld zijn, maar thuis ook kunnen dienen.

Meester-slaaf

De set bestaat uit twee luidsprekers die ogenschijnlijk identiek zijn. Toch zijn er intern aardige verschillen te bespeuren. Een van de twee is de ‘meester’: het bevat de versterking en op de achterzijde vind je alle aansluitingen, incluis voor de stroomdraad. De andere speaker is passief en werkt enkel als je de meegeleverde luidsprekerkabel aansluit. Dat is meteen een (relatief) minpunt vergeleken met sommige rivalen, zoals die KEF. Er loopt nog altijd een kabel tussen de twee speakers. Als je deze kunt verstoppen achter een AV-meubel of in een kabelgootje is dat geen enorm probleem, natuurlijk.

De meester-speaker is bovendien te herkennen aan een OLED-scherm omringd door enkele toetsen. Op dit scherm zie je doorlopend de actieve ingang (zoals ‘TV’) en wanneer relevant het volumeniveau of de systeemmenu’s. Je kunt gelukkig de helderheid van het scherm instellen of hem zelfs uitschakelen. Handig, vooral als je graag tv kijkt in een verduisterde kamer.

De Ultima 25 Active-speakers zijn beschikbaar in het zwart of het wit. Of moeten we zeggen: wit-zwart. De witte uitvoering bezit immers nog altijd een zwarte voorkant. Daarin zijn een koperkleurige driver en een tweeter met een glanzende ring gemonteerd. Plaats je de meegeleverde roosters niet, dan spreek je toch over toestellen die in sommige interieurs te ‘technisch’ zullen overkomen. Mét speakergrilles zijn de Teufels heel wat subtieler. Al bij al is het design echter niet echt prikkelend. Het is een kwestie van smaak, maar wij zouden ze qua looks eerder in de functionele en niet in de spraakmakende hoek plaatsen.

Streaming op de tweede plaats

Bij veel concurrerende actieve speakers krijg je de indruk dat ze gebouwd zijn om te streamen en dat alle andere zaken, zoals tv-geluid, erbij kwamen. Bij de Ultima 25 Active voelt het net omgekeerd aan. De Teufel-speakers lijken in de eerste plaats ontworpen om aan een tv te hangen, met optioneel nog iets als een cd-speler of een draaitafel (met eigen phono-versterking) aangesloten.

Als het gaat om streaming, zijn de opties beperkt tot Bluetooth. Dat werkt op zich goed, onder meer omdat er een goede ondersteuning is qua Bluetooth-codecs. Het zorgt er vast ook voor dat de kostprijs van deze speakers niet overdreven hoog ligt. Streaminghardware en de bijhorende licenties kosten nu eenmaal wat.

Tijdens het streamen via Bluetooth kun je trouwens via een aanraakgevoelige strip bovenaan de meester-speaker de muziek pauzeren en verspringen in een playlist door te tikken. Echt nuttig is dat niet; gewoon op je telefoon het nodige doen gaat veel sneller. Wél nuttig: swipen om het volume te regelen, iets dat ook werkt bij tv-geluid of een andere bron.

De stap naar WiFi-streaming

Als je graag wil streamen via een app of wil luisteren via AirPlay 2 of Chromecast, dan ga je een extra toestel moeten toevoegen. Iets als een streamer van WiiM of de Belkin Airplay-adapter die Teufel verkoopt bijvoorbeeld, dat je dan op de analoge of digitale ingang aansluit. Je kunt bij de Teufels daarnaast een stap verder gaan omdat de speakers beschikken over een USB-C-ingang. Deze koppel je met een digitale streamer of transport, zoals een iFi Audio Zen Stream of een Volumio Rivo. We merkten wel tijdens het testen dat de Teufels enkel deze USB-connectie activeren als je hem echt selecteert. Dat kan bij sommige streamers voor problemen zorgen omdat ze pas op dat moment de DAC van de speakers zien verschijnen. Een Volumio-gebaseerde streamer zal dan automatisch overschakelen en na enkele seconden beschikbaar zijn om te streamen. Maar sommige anderen moet je dan weer handmatig koppelen aan de DAC. Geen ramp allemaal, maar net wat omslachtiger dan wat handig is.

Een pluspunt bij externe audiobronnen is dat je kunt instellen dat de speakers automatisch overschakelen naar een bepaalde ingang zodra er een signaal is. Handig met een draaitafel, want dan volstaat het om de naald op de plaat te leggen om muziek te horen. Om dit in te schakelen moet je wel even dicht met je neus op het kleine scherm op de meester-speaker zitten zodat je in de menu’s deze optie kunt inschakelen. Tja, dat is het nadeel van geen app te bieden.

Superhandige presets

Het instellen van de Teufel-speakers is niet bepaald moeilijk. Net omdat ze geen app bezitten of niet sterk inzetten op streaming valt er ook niet zoveel te doen. Een paar kabels insteken en je bent klaar. Je hoeft zelfs niet op de televisie de audio-ingang op PCM/Stereo te plaatsen, zoals bij de meeste stereo-oplossingen. De Teufels verwerken namelijk Dolby-geluid – al zal je uiteraard zonder de extra EFFEKT-speakers enkel stereogeluid horen.

Ook qua bediening houden deze speakers het eenvoudig. De meegeleverde remote is betrekkelijk eenvoudig, waardoor je heel snel de (beperkt aanwezige) functies kunt aanpassen. Zo kun je in een wip de bas en treble bijregelen of een bepaalde geluidsmodus selecteren. Echt heel handig zijn de drie presetknoppen onderaan die voor een keer niet 1-3 genummerd zijn, maar wel de labels Profiel A, B en C dragen. Waarom dat zo is, is niet moeilijk te raden. Er zijn namelijk ook drie genummerde presetknoppen die dienen voor favoriete radiostations.

Druk je zo’n profielknop een aantal seconden in, dan wordt een preset gecreëerd die alle audio-aanpassingen onthoudt. Dat is wel handig als je bijvoorbeeld voor klassieke muziek of jazz een wat andere sound wil dan bij de opzwepende techno die je op een vrijdagavond speelt. Of als je bij bepaalde games net wat meer detail wil. Het is nu niet dat de verschillende geluidsmodi en toonregeling echt enorme tuningverschillen mogelijk maakt, maar het is wel nuttig om het fijn af te regelen.

Prima tuning voor actie

Als oplossing voor tv-geluid werkt het Teufel-systeem uit de doos vlot. Een punt is wel dat je een vrij lange HDMI-kabel moet voorzien, met name als je televisie aan de muur hangt. Het hoeft niet per se, maar een optische HDMI-kabel kan helpen om langere afstanden te overbruggen. Bij het instellen van de Ultima 25 Active stel je in of de meester-speaker (met de HDMI-ingang en stroomaansluiting) links of rechts staat. Lijkt een voor de hand liggende optie, maar het is niet altijd aanwezig bij actieve speakers. Zoals altijd blijft het advies in een stereo met tv-scenario dat je de beide speakers best symmetrisch rond het scherm positioneert, liefst niet veel lager dan het beeld.

Ondanks hun relatief klein formaat, doen de Teufels niet onmiddellijk verlangen naar een subwoofer. Qua laag komt er wel wat uit, maar het blijft in balans en is er wel voldoende controle om spraak en geluidseffecten niet te overstemmen. De Dynamore-functie is bij dit product wel effectief om spraak lichtjes uit de mix te tillen.

Het is bovendien fijn dat je via de remote makkelijk dat laag kunt bijregelen. Bij ‘Fast & Furious 9’ was er in onze woonkamer net wat te veel bas zodra Dominic Toretto en z’n team – sorry, “familie!” – weer met een assortiment voertuigen de weg op trekken. Maar na een klein beetje finetuning vonden we het resultaat best geslaagd, met een hoog ‘home theatre’-gehalte om actiescènes sensationeel neer te zetten. Er is ook een rijker midden en iets minder hoogdetail, wat het geheel wat warmer en toch gedetailleerd doet overkomen. Het is geen slechte keuze voor tv-audio. Op het punt dat Toretto en co door een mijnenveld raasden en er links en rechts ontploffingen weerklonken, oogsten we een overtuigend knallend effect. Kamerkalibratie zou op dit punt meer balans brengen, maar dat mag je niet verwachten op speakers van dit prijspunt. Dat stukje bombast én dynamisch vermogen helpen zonder twijfel om films en tv-series net wat meeslepender te maken, dat doen de Teufels prima.

De Ultima’s houden goed het midden tussen wat een soundbar doet en een meer verfijnd hifi-systeem. Dat is een goede positie om in te nemen, want naast die actiefilms en pakweg de chapter 5 season 1 van Fortnite doen de speakers het ook goed met verfijndere content. We keken zo nog eens een keer naar dé feelgood-film bij uitstek, ‘Paddington’, waarbij de Ultima 25 Active’s veel van het rijke sounddesign van deze film blootgaf. Het is echt heel knap gemaakt, met het speelse verhaal dat fraai aangevuld wordt met fijne geluidseffecten die betrekkelijk ruim rond de tv worden neergezet. Ook lekker vol en warm is de calypsomuziek, dat perfect past bij een verhaal van een naïeve vreemdeling in een druilerige Londen. Het baat wel om bij deze speakers te experimenteren met het indraaien; bij een L-vormige bank of een heel brede sofa moet je rekening houden met wat minder hoogweergave aan de zijkanten.

De echte stereo-troef

Toch is de sterkte van dit Teufel-systeem niet enkel dat de speakers meer van het frequentiebereik bestrijken, maar ook dat ze het geluid breder de kamer in sturen. Dat zorgt voor een grootse maar eveneens meer ontspannen weergave dan bij een typische soundbar. Dat merk je nog het meest als je het volume opendraait. Je kunt bij de Teufels best ver gaan zonder dat het gestresseerd of hard klinkt.

Bij het streamen van muziek via Tidal vanaf een Motorola edge 40 Pro maakten de Teufel-speakers een goede eerste indruk. We bleven met wat typische algemene Bluetooth-issues zitten – meldingen die muziek wegdrukken, volumeveranderingen in te grote stappen – maar qua audiokwaliteit viel er absoluut niet te klagen. De Ultima 25 Active-speakers kwamen bij sommige nummers wel pas echt tot leven bij een wat hoger volume. Zoals bij de live-versie van ‘Drown Out’ van The Swell Season of bij de rustige indiepop van ‘Chinese Satellite’ van Phoebe Bridgers, liedjes die bij een lager volume nogal donker klonken maar bij iets hogere volumeniveaus wel lekker vol overkwamen. Op zich niet zo’n raar fenomeen, al wel merkwaardig dat we dat bij tv-geluid veel minder hadden. Los van deze opmerking, zijn de Teufels wel superieure muziekweergevers – opnieuw – vergeleken met typische soundbars.

Met een aangesloten Zen Stream verliep het afspelen van muziek vlotter en klonk het ook een stukje beter. Hoewel de interne DAC begrensd is op 48 kHz / 24-bit, was dat niet echt een struikelpunt om de tracks van het nieuwe ‘i/o’-album van Peter Gabriel in een fijne kwaliteit af te spelen. Het warmere karakter van de Teufels verdween daarbij niet, maar met name de vocalen van Gabriel klonken via deze goedkope streamer al een stukje beter.

De Ultima 25 Active zijn helemaal niet duur als je rekening houdt met wat je krijgt: een krachtig stereosysteem dat heel geschikt is als upgrade voor het tv-geluid. Het neemt wat meer plaats in dan een soundbar, maar je krijgt er wel veel meer audioplezier voor in de plaats. De Teufels zijn het sterkst bij het weergeven van film- en gamegeluid, maar als muziekweergevers voor pop, rock en elektronica presteren ze zeer competent. Het is wel de moeite waard om een WiFi-streamer aan het verhaal toe te voegen. Ook positief is de kwaliteit van de analoge ingang, wat het aansluiten van een platenspeler (met eigen phono-versterker) de moeite maakt.

In de basis komen de actieve Teufels al sterk uit de hoek. Daar komen nog enkele mogelijkheden bij die de Ultima 25 Active-set voor sommige gebruikers nog interessanter maken. De mogelijkheid om een digitale streamer via USB aan te sluiten bijvoorbeeld, naast de uitbreidbaarheid met surroundspeakers. Dit alles maakt de Teufels misschien niet de volmaakte actieve speakers, maar wel een topprestatie in de budgetklasse.

8.5
Productshot

Teufel Ultima 25 Active