Review: Oppo Find X5 – fantastisch vlaggenschip is helaas net te duur

24 februari 2022 + 10 minuten 2 Reacties
Oppo Find X5-7

Vorig jaar verscheen de Oppo Find X3-serie, maar aangezien het cijfer 4 een ongeluksgetal is in China gaan we direct door naar de X5-serie. In deze review gaan we aan de slag met de Oppo Find X5, een toestel dat sterker op de Pro-serie lijkt dan in voorgaande jaren. Weet het nieuwe vlaggenschip van Oppo te overtuigen?

In voorgaande jaren was het Pro-toestel in de Oppo Find X-serie vrijwel altijd het betere toestel, ook voor de meerprijs die je moest betalen. Dat kwam niet alleen door het display met een veel hogere resolutie, maar ook door het veel betere camerasysteem. Dit jaar zijn de verschillen vele malen kleiner. Sterker nog, de Oppo Find X5 heeft precies hetzelfde camerasysteem als de Find X5 Pro. Natuurlijk zijn er verschillen op andere vlakken, maar het reguliere model wordt hiermee een stuk aantrekkelijker. De Oppo Find X5 kost 999 euro en is daarmee 300 euro goedkoper dan de Oppo Find X5 Pro. Overigens is er ook nog een Oppo Find X5 Lite voor 499 euro.

Specificaties Oppo Find X5

Oppo Find X5
Scherm 6,55-inch, 2.400 bij 1.080 pixels, oled, 120Hz
Besturingssysteem Android 12 met ColorOS 12.1
Processor Qualcomm Snapdragon 888
RAM 8 GB
Opslaggeheugen 256 GB
SD Nee
Dual-sim Nee
USB Ja, usb-c
GPS Ja
5G Ja
Bluetooth Ja, 5.2
NFC Ja
Camera’s 50 megapixel, 50 megapixel, 13 megapixel achter, 32 megapixel voor
Accu 4.800 mAh Lithium Polymer, 80W SuperVOOC, 30W AirVOOC

Design en bouwkwaliteit

Oppo heeft het design van de geslaagde Find X3-serie genomen en deze verder weten te verfijnen. Opnieuw hebben we de glazen achterkant waar het camerasysteem een beetje in wegvalt. Het is niet helemaal zo geïntegreerd als op het Pro-model, maar het lijkt echt onderdeel van de behuizing. Over die achterkant gesproken, het is een ruwe structuur wat de Chinese fabrikant heeft weten te maken. De keramische achterkant ondergaat zelfs een heel productieproces van 168 uur om de structuur op deze wijze te maken. Vingervlekken krijgen absoluut geen kans. Het voelt erg fijn en stevig aan en geeft het toestel een premium uiterlijk. De zwarte kleur is meestal zo gewoontjes op een smartphone, maar op dit toestel lijkt het heel mat en zelfs een beetje grijzig. De structuur vangt het licht iedere keer anders op, waardoor het zwart daadwerkelijk zeer geslaagd is te noemen. Het toestel is daarnaast erg stevig gebouwd. Samen met de premium materialen is de Oppo Find X5 wat ons betreft tot nu toe het mooiste toestel van 2022.

Het toestel is verder uitgerust met een usb-c-aansluiting onderaan. Links vinden we de volumeknoppen en rechts de aan/uit-knop. De selfiecamera vinden we voorop het scherm in een gaatje in de linkerbovenhoek. De cameramodule achterop vinden we in de linkerbovenhoek. Achterop vinden we ook het logo van Oppo terug en wordt Hasselblad genoemd. Hasselblad is een bekende fabrikant van (hele dure) fotocamera’s en werkte eerder al samen met Oppo’s zustermerk OnePlus.

Display en geluid

Het zal niet iedereen kunnen bekoren, maar de Oppo Find X5 is uitgerust met een curved (gebogen) scherm van 6,55-inch. Persoonlijk stoor ik me niet aan gebogen schermen en vind ik het juist zorgen voor een premium uiterlijk. Hoe dan ook, alhoewel de Oppo Find X5 Pro is uitgerust met een (groter) display met een hogere resolutie, de reguliere Find X5 kan er ook prima mee door. We hebben hier te maken met een oled-scherm in een resolutie van 2.400 bij 1.080 pixels met een verversingssnelheid van 120 Hz. De pixeldichtheid komt neer op 402 ppi en dat is prima te noemen. Kleuren zijn scherp en details komen goed naar voren. Het mist wellicht de echte wow-factor van het Pro-model, maar je zult er prima mee uit de voeten kunnen en hebt niet het idee dat je ergens concessies hebt moeten doen. Voor entertainment is het heldere oled-scherm dan ook meer dan prima geschikt. Ontgrendelen van het toestel kan via de vingerafdruksensor onder het display. Deze werkt betrouwbaar en snel.

Ook het geluid is in orde dankzij de twee stereo speakers. Deze vind je terug aan de boven- en onderkant van het toestel. Met name het volume valt op, want het toestel kan erg luid muziek afspelen. Uiteraard hebben we te maken met kleine telefoonspeakers, dus het heeft zeker z’n beperkingen, maar over het geluid kunnen we verder niet klagen. Het komt ruimtelijk over dankzij beide speakers, maar mist verder net wat detail. Dolby Atmos wordt overigens ook ondersteund.

Camera's

Op het gebied van de camera’s zien we wederom een bekende terug. Oppo is een samenwerking aangegaan met Hasselblad. En Hasselblad ken je van de eerdere samenwerking met OnePlus. Dat is natuurlijk niet vreemd nu Oppo en OnePlus steeds verder samenwerken. Het fijne is dat de Oppo Find X5 precies hetzelfde camerasysteem heeft als de Oppo Find X5 Pro. Je hoeft dus vrijwel geen concessies te doen op het gebied van de camera’s als je kiest voor het reguliere model ten opzichte van het Pro-model. Op twee kleine details na dan.

Zo hebben we te maken met de volgende camera’s:

• Hoofdcamera: 50 megapixel Sony IMX766, OIS, 1/1.56″ 1.0um, f/1.8, FOV 84° 24mm Equivalent focal length
  • Ultra-groothoekcamera: 50 megapixel Sony IMX766, 1/1.56″ 1.0um, f/2.2, FOV 110° 15mm Equivalent focal length
  • Telephoto camera: 13 megapixel Samsung S5K3M5, 1/3.4″, f/2.4, 52mm Equivalent focal length
  • Selfiecamera: 32 megapixel Sony IMX615, 1/2.74″, 0.8um, f/2.4, FOV 81° 25mm Equivalent focal length

Ter vergelijking met het Pro-model: deze heeft voor de hoofdcamera een zogenaamde vijfassig OIS-systeem. Deze geavanceerde optische beeldstabilisatie moet zorgen voor stabielere beelden en betere foto’s. De Find X5 heeft wel optische beeldstabilisatie, maar niet de vijfassige OIS. Ook de selfiecamera is net even anders tussen beide smartphones. Alhoewel ook 32 megapixel, beschikt de Oppo Find X5 Pro over een iets nieuwere Sony IMX 709-sensor met 21 mm equivalent. Verder zijn beide camerasystemen identiek en dat zorgt ervoor dat de reguliere Oppo Find X5 haast niet onderdoet voor het geweld van het Pro-model. Die samenwerking met Hasselblad vindt overigens met name op softwaregebied plaats, waar de Zweedse fabrikant heeft geholpen met kleurcorrecties en natuurgetrouwe weergave van foto’s.

Oppo zet vol in op de camera’s, want voor het eerst maakt de fabrikant gebruik van een zelfontwikkelde NPU met de naam MariSilicon X. Deze zelfontwikkelde beeldverwerkingschip moet realtime RAW-verwerking en een RGBW Pro-modus mogelijk maken en moet onder andere zorgen voor 4K AI-nachtvideo-opnames. Hoe dan ook, deze beeldverwerkingschipset moet bijdragen aan betere foto’s en video’s dan ooit tevoren.

Waar de Oppo Find X3 Pro al prachtige foto’s maakte, daar is dat nu ook weer het geval. In hoeverre de speciale MariSilicon X daaraan bijgedragen heeft weet ik niet, maar Oppo heeft de cameramogelijkheden en cameraprestaties altijd prima voor elkaar. Ten eerste natuurlijk door de keuze voor lichtsterke sensoren van Sony en ten tweede door de beeldverwerkingstechnologie van Oppo. Software is bij mobiele fotografie nog belangrijker dan de sensoren en dat is bij Oppo over het algemeen goed voor elkaar. Foto’s zijn zeer levendig met mooie en volle kleuren. De software ‘poetst’ de foto’s wel een stukje op. Voor echte natuurgetrouwe foto’s kom je bij de smartphones van Sony uit. Hoe dan ook, de wereld mooier maken dan het is, dat is toch wat de meeste mensen zoeken in een smartphone. Toch had een stukje minder verzadiging op de gemaakte foto’s wel gemogen.

Video’s opnemen kan in maximaal 4k met 60 beeldjes per seconde. Wil je Ultratabiel Pro gebruiken, dan wordt de resolutie naar 1080p gebracht. Pro-gebruikers kunnen helemaal losgaan in de Pro-modus, waar je alles van sluitertijd en isowaardes tot witbalans volledig kunt instellen. De hoofdcamera en ultra-groothoekcamera presteren beide uitstekend, alhoewel er soms lichte kleurverschillen tussen beide camera’s ontstaan. Foto’s zijn scherp en over het algemeen vol detail. De zon kan soms zorgen voor artefacten, ook wanneer je niet recht tegen de zon in fotografeert. Het grootste nadeel op dit moment is dat de camerasoftware allesbehalve stabiel is. Deze loopt vaak vast waarbij je enkele seconden niets meer kunt doen. Vervolgens kun je de camera-app afsluiten en werkt het weer. Oppo moet hier nog even goed naar kijken, maar dit is met een software-update prima op te lossen. Oppo heeft ook al laten weten om snel met een software-update te komen die de fouten uit de camera-software zal halen. De telelens krijgt overigens minder aandacht van Oppo. En dat is ook te zien. De kleine sensor weet bij voldoende licht tot 5x zoom nog best een aardig plaatje te schieten, maar de 10x of zelfs 20x zoom resulteert in pixels kunnen tellen. Is dat erg? Waarschijnlijk niet, want zo vaak gebruik je een telelens niet. De hoofdcamera en ultra-groothoekcamera zijn dan ook veel belangrijker en die schieten uitstekende foto’s. Toch missen we de fantastische telelens van de Oppo Find X2 Pro, want die presteerde vele malen beter. Jammer dat je dan toch weer concessies moet doen ten opzichte van een smartphone van twee jaar geleden.

Prestaties, software en in gebruik

De Oppo Find X5 heeft de Qualcomm Snapdragon 888 aan boord. Inderdaad de snelste chipset van vorig jaar en niet die van dit jaar. De snellere Snapdragon 8 Gen 1 vinden we alleen in het Pro-model. Hoe dan ook, dat verschil ga je in de praktijk niet merken. De Snapdragon 888 is ook voor de komende jaren nog meer dan snel genoeg. Het toestel beschikt verder over 8 GB werkgeheugen en 256 GB opslaggeheugen. Het Pro-model komt met 12 GB werkgeheugen. Qua prestaties mag je dus ook van het reguliere model veel verwachten. En dat blijkt ook het geval te zijn. Het toestel weet alle taken moeiteloos te volbrengen en is ook voor gamers meer dan geschikt om iedere game te kunnen spelen.

De batterij heeft een capaciteit van 4.800 mAh en is daarmee net een slagje kleiner dan de 5.000 mAh-batterij in de Pro. Hoe dan ook, opladen kan met belachelijk hoge snelheden. Bedraad met 80W en draadloos met 30W. Met name die 80W SuperVOOC zorgt voor razendsnel opladen. Binnen het half uur is je telefoon weer helemaal vol en slechts 10 minuten laden is al voldoende om de dag door te komen. Het moet wel gezegd worden dat de batterij even moest opwarmen. De eerste dagen was de batterij snel leeg, maar dit werd na verloop van tijd gelukkig veel beter. Of je de twee dagen zult redden zonder opladen? Dat zal wellicht moeilijk worden voor een grootverbruiker. De 80W-lader wordt gewoon meegeleverd, net als een hoesje van prima kwaliteit en een screenprotector dat al geplaatst is. Je koopt met dit toestel dus direct een compleet pakket en hoeft niets extra’s aan te schaffen.

Qua software beschikt het toestel over Android 12, dat is de nieuwste Android-versie. Daaroverheen gebruikt Oppo de ColorOS 12.1-softwareschil. Toen Oppo voor het eerst verscheen in Nederland was deze softwareschil een rommeltje en dat is bij veel mensen ook nog altijd het beeld als men over ColorOS spreekt. In de loop van de jaren is de softwareschil echter zoveel verbeterd, dat het nu één van de beste Android-softwareschillen op de markt is. Het is overzichtelijk en tegelijk van alle gemakken voorzien om het besturingssysteem naar jouw hand te zetten. Qua updates moet je denken aan drie jaar beveiligingsupdates en twee grote Android-updates naar Android 13 en 14. Mogelijk komt daar nog een extra jaar ondersteuning bij. En dat mogen we in deze tijd eigenlijk wel verwachten wanneer concurrent Samsung maar liefst vier grote Android-updates voor de nieuwe toestellen brengt.

Het reguliere toestel in de Find X-serie is voor het eerst een volwaardig toestel en directe concurrent voor het meestal veel betere Pro-model binnen de serie. De verschillen zijn dit keer vele malen kleiner. Het nagenoeg identieke camerasysteem is daarbij erg belangrijk. De Oppo Find X5 kost 999 euro, het Pro-model 1.299 euro. Wat mij betreft is de Find X5 dan het betere model, maar de prijs is erg hoog. We kunnen de reguliere X5 dan ook goed vergelijken met de Samsung Galaxy S22. Dat toestel is echter 150 euro goedkoper en dat verschil is erg fors. Zoals we helaas wel vaker constateren zet Oppo wederom een goede smartphone in de markt voor een te hoge prijs.

De Oppo Find X5 heeft een schitterend premium design en is gemaakt van hoogwaardige materialen. Het toestel ligt erg fijn in de hand en beschikt over snelle hardware, een prima display en geluid dat gewoon goed in orde is. Het camerasysteem is zeer goed te noemen en Oppo’s software is ook dit keer weer prima in orde. Het gemis van een volwaardige telephoto camera voor de betere zoomfoto’s missen we wel. Ook de schoonheidsfoutjes in de software moeten er nog even uit. De Oppo Find X5 is een zeer goed toestel dat helaas net weer even te duur in de markt is gezet door Oppo. De Samsung Galaxy S22 is daardoor een voordeligere (maar niet perse betere) keuze.

8.0
Oppo Find X5

Oppo Find X5

• Fantastisch design
  • Zeer goed camerasysteem
  • Snel genoeg voor alle taken
  • Volledig pakket met hoesje, oplader en screenprotector
  • ColorOS 12.1 is een fijne softwareschil
  • Softwarefoutjes moeten er nog uit
  • Telephoto camera valt tegen
  • Updatebeleid omtrent grote Android-updates nog onduidelijk
  • Prijs is aan de hoge kant

Beoordeling Oppo Find X5

De Oppo Find X5 heeft een schitterend premium design en is gemaakt van hoogwaardige materialen. Het toestel ligt erg fijn in de hand en beschikt over snelle hardware, een prima display en geluid dat gewoon goed in orde is. Het camerasysteem is zeer goed te noemen en Oppo's software is ook dit keer weer prima in orde. Het gemis van een volwaardige telephoto camera voor de betere zoomfoto's missen we wel. Ook de schoonheidsfoutjes in de software moeten er nog even uit. De Oppo Find X5 is een zeer goed toestel dat helaas net weer even te duur in de markt is gezet door Oppo. De Samsung Galaxy S22 is daardoor een voordeligere (maar niet perse betere) keuze.

Prijsvergelijker Oppo Find X5