Waar we in 2022 een aantal revoluties zagen op het gebied van televisie was 2023 meer een evolutie. En dan met name op het gebied van helderheid en schermformaten. Ook zien we dat de kleinere fabrikanten langzaamaan marktaandeel veroveren in de Benelux.
2023 begon – zoals elk jaar – met de grote Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, waar de nieuwste producten voor dit jaar aangekondigd werden. Zoals al verklapt was het ook dit jaar weer minder dan voorgaande jaren en focusten fabrikanten zich vooral op één of een paar premium modellen en verbeterde technieken. Op het gebied van beeld stonden twee kernwoorden centraal; Helderheid en 8K. Het eerstgenoemde woord in positieve zin, het tweede in negatieve zin.
Helderheid was dit jaar dé factor waarmee fabrikanten hun televisies van elkaar willen onderscheiden. Ze geven er allerlei termen en namen aan maar alles draait om een zo hoog mogelijke helderheid voor de beste kijkervaring, natuurlijk in combinatie met termen als HDR, HDR10, HDR10+, Dolby Vision en Dolby Vision IQ. LG doet het met nieuwe oled-panelen die over minuscule lenzen beschikken en Samsung heeft de QD-OLED-techniek verder verbeterd voor een hogere helderheid. De andere fabrikanten nemen panelen bij deze bedrijven af, dus bijvoorbeeld Panasonic maakt gebruik van de nieuwe techniek van LG. De Japanse fabrikant introduceerde de MZW2004 oled-tv, met die minuscule lenzen, een ingebouwd Dolby Atmos-audiosysteem en My Home Screen als smart tv-platform.
Afgezien van die hogere helderheid en hier en daar wat verbeterde beeldtechnieken was er op het gebied van tv niet veel bijzonders te melden in 2023. Wel zien we een duidelijke trend dat fabrikanten voor alsmaar grotere modellen kiezen. Inmiddels zitten we over de 100-inch, wat in de gemiddelde Nederlandse of Belgische huiskamer toch een flinke uitdaging wordt. En die grotere modellen worden ook steeds betaalbaarder. Met name de kleinere fabrikanten zoals Hisense en TCL hebben extreem grotere lcd-televisies op de markt gebracht die voor relatief betaalbare prijzen gekocht kunnen worden.
Deze trend brengt ook een uitdaging voor winkels met zich mee. Je draagt een televisie van 100-inch immers niet eenvoudig te winkel uit, laat staan dat deze in je auto past en je hem zelf kunt installeren. Winkels hebben bij dit soort modellen tegenwoordig dan ook vaak een (gratis) installatiedienst, met als simpele reden dat de tv anders niet te verkopen is. Onlangs zaken we een 110-inch televisie door HelloTV via een hoogwerker een appartement in getakeld worden. Het is nogal een contrast met de ‘grote’ 42-inch televisies die we 10 jaar geleden in onze huiskamers plaatsten.
Over die kleinere fabrikanten gesproken; zij winnen ook langzaamaan meer marktaandeel in de Benelux. Partijen als Hisense en TCL timmeren hard aan de weg en bieden steeds betere specificaties voor een aantrekkelijke prijs. En dat is op zich niet vreemd, want TCL levert achter de schermen vrijwel alle lcd-panelen voor lcd-televisies van andere, bekendere merken, zoals Samsung.
Afgelopen september was het tijd voor IFA 2023, de grootste Europese beurs op het gebied van consumentenelektronica. We waren er vooraf al een beetje bang voor, maar de IFA lijkt zijn glans nu echt verloren te hebben. Net als in 2022 was ook de 2023-versie niet om over naar huis te schrijven. Het aantal fabrikanten dat acte de présence geeft neemt elk jaar af, er worden geen hele grote aankondigingen meer gedaan en er gebeurt ook steeds meer buiten de beursvloer, zelfs om de dagen van IFA heen.
Zal IFA definitief van het toneel verdwijnen? Dat waarschijnlijk niet, want wij techjournalisten zijn natuurlijk niet de enige doelgroep van de beurs. Dat er voor ons relatief weinig te bekijken en beschrijven is betekent niet dat consumenten zich niet kunnen vergapen aan al het moois en fabrikanten, importeurs en distributeurs niet kunnen netwerken. IFA zal dus nog wel even blijven bestaan, maar wordt voor de pers elk jaar iets minder interessant.
Al met al kunnen we 2023 zien als een tussenjaar op het gebied van televisie. Er zijn weinig spannende aankondigingen gedaan, door problemen met chips zijn de echte topmodellen pas laat in het jaar op de markt verschenen en de meeste fabrikanten hebben dit jaar de kat uit de boom gekeken. Op zich is dat niet vreemd aangezien uit verschillende onderzoeken blijkt dat de vraag vanuit consumenten daalt en voorlopig nog blijft dalen. De verwachting is dat dit in 2024 niet veel beter zal zijn, maar toch hopen we dat we tijdens CES 2024, in januari van komend jaar, weer wat meer revolutie in plaats van evolutie gaan zien.
Benieuwd naar onze ervaringen met alle nieuwe televisies die in 2023 op de markt gebracht zijn? Lees dan de uitgebreide reviews in onze review-sectie.
Reacties (0)