Review: Monitor Audio Platinum 200 3G – Objects of desire

20 juni 2023 + 10 minuten 0 Reacties
Monitor_Platinum-200-3G_Ebony
FWD award

Monitor Audio bestaat 50 jaar en de Platinum Serie kwam 15 jaar geleden beschikbaar. De nieuwe modellen uit deze serie zijn van de derde generatie (3G). Monitor Audio heeft een uitgebreid onderzoek verricht onder dealers en eisen en wensen verzameld waar de nieuwe Platinum aan moet voldoen. In de luisterruimte staat de Platinum 200 3G, de kleinste vloerstaander uit de serie.

Er moeten inmiddels ontelbare hoeveelheden Monitor Audio luidsprekers bij muziekvrienden staan. Het is knap om zoveel verschillende series te ontwerpen en van tijd tot tijd weer te vernieuwen. Je ontwerpt altijd voor een bepaald prijspunt in de markt. Een nieuwe serie betekent dat je middels innovaties een beter geluid kunt presenteren, maar dat moet altijd rondom het gekozen prijspunt liggen. Je moet dan slim kunnen ontwerpen en slim met materialen om kunnen gaan. Met een luidsprekerset van 30.000 euro heb je iets meer ruimte voor nieuwe technieken en betere materialen dan met een set die een lagere winkelprijs heeft. Dat betekent niet per definitie dat die duurdere set beter presteert. In de audio is er nauwelijks een lineaire relatie tussen prijs en prestatie. Veel consumenten geloven nog steeds dat een duurder product beter is. Audioliefhebbers met echt veel ervaring weten dat dit vaak niet waar is. Met Monitor Audio krijg je de kwaliteit waar je voor betaalt. Sommige van die luidsprekers zijn dan weer beter dan de gelijkgeprijsde of duurdere concurrentie.

Platinum 200 3G

De 200 is een drieweg vloerstaander met een hoogte van 1025 mm. Het gewicht is 35.8 kg. De minimum impedantie is 4 ohm. Het frequentiebereik in een binnenruimte is 23 Hz – 60 kHz binnen de -6 dB punten. De continue (RMS) belasting ligt rond de 300 watt. De luidspreker accepteert pieken tot 600 watt. Dan ben je wel redelijk ruig bezig bij een gevoeligheid van 88 dB. De continue belasting betekent in principe dat een luidspreker heel blijft als er gedurende langere tijd een meetsignaal (lees: ruis) wordt weergegeven dat ‘gelijk’ verdeeld is over alle drivers, waarbij aan de luidsprekerklemmen een vermogen wordt gemeten van 300 watt. Als je alleen een sinustoontje van 3100 Hz laat klinken dan zal de betreffende driver de geest geven als het ontwikkelde vermogen al rond de 30 watt beweegt. Er zijn twee 6 inch RDT III bassdrivers, een 4 inch RDT III midrangedriver en een MPD III tweeter. Die drivers zijn geplaatst in een frontpaneel van 36 mm dik. Opvallend is de fraaie metalen voet met een viertal rubber dempers, waar ook de bijgeleverde spikes in passen. Het gebruik van spikes is in principe af te raden. Ze hebben geen enkele vorm van demping in beide richtingen en je krijgt volstrekt onvoorspelbare afwijkingen in de frequentiecurve. Rubber hoort in de groep van ‘viscoelastic’ materialen. Resonanties worden in beide richtingen gedempt en omgezet in warmte.

Afwerking en innovaties

De modellen zijn leverbaar in pianoglans ebben, pianoglans zwart en satijnglans wit. De afwerking bestaat uit 16 lagen lak en dat geeft een uiterst luxueus uiterlijk. Typisch gericht op de decadente consument met een laat kapitalistische levensstijl.

Een van de speerpunten van Monitor Audio, die met elke update van een serie terugkomt, is de ontwikkeling van weer een heel nieuwe set met drivers, of belangrijke verbeteringen van de bestaande drivers. De website bericht uitgebreid over alle nieuwe technieken, maar highlights zijn de acht keer grotere oppervlakte van de MPD III bandtweeter, de lagere vervorming en hogere belastbaarheid, het verminderen van resonanties, het gebruik van lichtere en nieuwe conusmaterialen, de waveguide rondom de tweeter, een krachtiger en meer lineair motorsysteem, een betere koeling en aanpassingen in het wisselfilter om dat allemaal goed aan te kunnen sturen. Elke driver is ook met een zware bout aan het achterpaneel bevestigd. Hierdoor worden trillingen gedempt.

Dealer input

Marketingtechnisch is het natuurlijk slim om aan dealers te vragen hoe een luidspreker zou moeten presteren. Leuk om daar eens over na te denken. Een dealer weet als geen andere partij welke luidsprekers populair zijn bij de kopers. Je maakt dan een luidspreker die het bij de gemiddelde doelgroep goed doet en er wordt dan meestal veel verkocht. Een nadeel is dat het gemiddelde publiek doorgaans weinig ervaring heeft met live geluid. Als je een luidspreker ontwerpt op basis van wensen van zo’n gemiddeld publiek, dan levert dat niet direct een product op dat een neutraal en eerlijk venster op de realiteit biedt. Het dilemma dat je als fabrikant hebt is dat je of voor de omzet gaat, of dat je wat educatiever en misschien idealistischer bezig wilt zijn door de consument kennis te laten maken met iets dat dichter in de buurt van live geluid komt. De straf is vervolgens dat de consument klaagt over een upfront geluid, te veel details hoort en dat het allemaal (te) fraai gefocusseerd voor je neus staat. Wel, zeer recent luisterde uw recensent nog naar een klassiek liveconcert. Daar hoor je precies wat hiervoor beschreven werd en zoals livemuziek klinkt. Aan de andere kant is de Platinum Serie de top van Monitor Audio en de doelgroep daarvoor is ook niet helemaal de gemiddelde consument. Het punt is dat je Monitor Audio niet uitsluitend kunt koppelen aan de groep van uitgesproken hifi-liefhebbers. Monitor Audio is een grote fabrikant met enorme verkoopaantallen. Veel van die luidsprekers worden ook verkocht aan consumenten die gewoon goed geluid willen en een mooi product. Het zijn vaak consumenten die simpelweg een winkel binnenstappen en helemaal niet zo bezig zijn met audiobladen, websites en het audiofiele gedoe. De gedachten kwamen in ieder geval voort uit de ervaring met deze nieuwe Platinum luidsprekers en een eerdere ervaring met de nieuwe Bronze Serie. De Bronze zet een erg neutraal en realistisch geluidsbeeld neer met een superstrak laag dat mokerslagen uit kan delen. De nieuwe Platinum Serie klinkt wellicht iets vriendelijker en minder op het scherpst van de snede.

Luisteren

In het kader van komende projecten, maar ook vanuit de nog steeds fascinerende vraag waar de echte verschillen tussen analoog en digitaal liggen, is er voor deze review veel naar analoog geluisterd. Sinds 1878 heeft analoog geluid zich zo’n 140 jaar ontwikkeld. Digitaal geluid kennen we in praktische vorm zo’n veertig jaar. Digitaal is momenteel van een zeer hoog niveau, maar onderzoek laat steeds weer horen dat er nog verschillen zijn met analoog. Het meest opvallende verschil openbaart zich als je luistert naar 78 – toerenplaten die afgespeeld worden op de apparatuur uit die tijd. Los van de nadelen van dit medium is er altijd een soort directheid, contrast, realisme en dynamiek die over het algemeen bij digitaal minder te vinden zijn. Ook niet altijd bij moderne platenspelers met peperdure phono-cartridges. Sommige van die combinaties klinken eerder als perfecte cd-spelers. Maar, als je probeert te leren van oude analoge technieken en op basis daarvan een platenspeler (voor 33/45-vinyl) selecteert, opbouwt en deze vergelijkt met (veel) digitale weergavesystemen, dan blijven de hierboven beschreven verschillen herkenbaar. Die verschillen liggen op een heel ander vlak dan het simpele ‘analoog klinkt warm’. Dat is niet waar en de nuance leert dat die eigenschappen ook duidelijker naar voren kunnen worden gehaald met sommige digitale systemen, maar dan moet je heel goed weten wat je daarvoor moet doen. In ieder geval aardig om uit te zoeken in hoeverre de Platinum 200 3G daar nieuw licht op kan laten schijnen.

De platenkast

Die denkbeeldige kast bevat zowel vinyl als digitale schijven. Eerst maar gestart met een sacd (‘Lost in Venice’). De stage is fraai, subtiel doortekend en gedetailleerd. Hier komt de meerwaarde van ribbon drivers duidelijk naar voren. De klank is goed, maar uiteraard ook afhankelijk van de gekozen versterking. Middels de diverse aanwezige versterkers kon het beeld wisselen van iets neutraler, zakelijker en strakker naar een weergave die iets meer harmonische diepte gaf bij een wat relaxter laagweergave. De Platinum 200 laat moeiteloos de verschillen in aansturing horen. Als consument kun je dan de match vinden die tegemoetkomt aan je eigen visie op weergave. Belangrijk is dat het geluid nooit soft wordt in het hoog. Als dat echt het geval is, dan wordt het tijd om de elektronica in te gaan ruilen. De nieuwe cd van Rodrigo y Gabriela (‘In Between Thoughts…A New World’) laat onmiskenbaar horen dat de Platinum 200 niet gebouwd is vanuit effectbejag. De muziek van dit wereldberoemde duo heeft een snel, dynamisch en ruimtelijk karakter en dat is precies hoe de weergave via de Platinum 200 is. Vanwege het eerlijke karakter zal deze luidspreker zich dus niet kunnen manifesteren in de wall of terror (dertig luidsprekers op een rijtje met een schakelkastje), waar consumenten met minder ervaring altijd met de grootste schreeuwer naar huis gaan. De Platinum 200 moet het hebben van intrinsieke kwaliteiten. Lee Ritenour, vanaf vinyl, leert dat het laag strak en met een uitstekende definitie wordt gepresenteerd. Trio Improvisation 1 van Chick Corea is avantgardistisch, maar een geweldige track om snelheid, laag en power te demonstreren. Dat gaat ook perfect met Summersong op het album ‘For the Rhythm’ van Tineke Postma. Een alltime favoriet in de luisterruimte is Save the Best for Last (Vanessa Williams, ‘The Comfort Zone’). In deze track is verschillende keren diep laag te horen. Zo’n sound die rollend over het tapijt beweegt. Uitermate fascinerend op zeer grote luidsprekers die heel diep gaan. Op de Platinum 200 komt dat laag heel goed uit de verf. Deze luidsprekers zijn dan ook geschikt voor content met lagere frequenties. Dynamiek komt tot uiting via Child in Time op de wat zeldzamere 7 inch 45-toerensingle van Deep Purple. Mooie voorbeelden van ultieme dynamiek zijn de originele Decca release van ‘Flamenco Puro ‘live’’ (PFS 4237) en Peggy Lee’s ‘Let’s Love’ op Atlantic vinyl.

Epiloog

Monitor Audio zoekt met deze Platinum 200 niet de grenzen op van wat mogelijk is met luidsprekers. Op basis van wensen uit de markt is er een toegankelijke luidspreker ontworpen die elk type muziek op een voortreffelijke manier presenteert. Minder een technologische tour de force, die alleen voor het Olympische goud gaat, maar een luidspreker die grote groepen consumenten zal voorzien van een eerlijke weergave van zeer hoge kwaliteit. Bedoeld voor de audiofiel, maar ook voor de consument die een luidspreker zoekt met prestaties op een hoog niveau, zonder een opgefokt en doodvermoeiend geluidsbeeld en met een uitermate luxe uitstraling. Voor de muziekliefhebbers die weergave serieus nemen, op zaterdagochtend een hifi-winkel binnenlopen, geraakt worden door het fraaie geluidsbeeld, de chique uitstraling en ter plaatse de pinautomaat activeren.

Prijs:

Monitor Audio Platinum 200 3G € 11.000,- per paar

Monitor Audio Nederland, www.monitoraudionederland.nl

Reacties (0)