Review: Monitor Audio Silver 7G (50 en 500) – een grote stap vooruit

26 september 2021 + 10 minuten 0 Reacties
monitor-silver-500en50-1

Na de vernieuwing van de Monitor Audio Gold- en Bronze-families was het logisch dat de tussenliggende Silver-lijn eveneens aan de beurt zou komen. De grote verrassing? Dat er zelfs bij een zevende generatie nog een forse sprong qua techniek kan maken worden. Maar is dat voldoende om de vele voorname rivalen te doen huiveren?

De Silver-lijn van Monitor Audio is inmiddels aan zijn zevende generatie toe. Als je al zo vaak vernieuwd hebt, blijven er dan nog veel opportuniteiten om iets te verbeteren over? Het is inderdaad lastig om iets dat al vaak onder handen is genomen nog volmaakter te maken. Snel gaat het enkel om details die aangescherpt worden. Toch is dat hier niet het geval. De lijst van aanpassingen bij de Silver 7G – van zevende generatie, dus – is behoorlijk uitgebreid en diepgaand.

Dat heeft onder meer te maken met de mensen die verantwoordelijk zijn voor de aanpassingen. De Silver 7G is immers grotendeels gecreëerd door de ontwerper Charles Minnet en technische directeur Michael Hedges, twee jongere designers die de laatste jaren een hand hebben gehad in de Monitor Audio-speakers. Het is echter voor het eerst dat ze de Silver helemaal zelf ontwerpen. Hun inzichten en technische designaanpak leveren luidsprekers op die hoorbaar een andere koers varen dan voorheen bij Monitor Audio. Dat hadden we al gemerkt bij de vernieuwde Gold- en Bronze-luidsprekers in de voorbije twee jaren. “They’re on a roll”, lijkt het wel.

Stereo en surround

Monitor Audio houdt wel van uitgebreide luidsprekerfamilies met veel modellen. Ook bij de Silver 7G houden ze die koers aan. Acht modellen betekent dat je zowel voor stereo- als surroundopstellingen over heel wat keuze beschikt. Liefhebbers van thuisbioscopen worden zelfs buitengewoon verwend. Waar heel wat speakerfabrikanten het voldoende vinden om een enkele centerspeaker aan te bieden, vult Monitor Audio het assortiment aan met FX-model (een surround-muurspeakertype die je di/bi-pole kunt gebruiken, echt iets voor het Britse merk) en een gloednieuw Atmos-luidspreker die je boven op een vloerstaander of staandermodel kunt plaatsen. Het enige wat (voorlopig) niet vernieuwd wordt is de bijhorende subwoofer. Dat blijft nog altijd de Silver W-12 6G.

Als we de lijst van technische aanpassingen overlopen, concluderen we snel dat bijna alles is aangepakt. Nieuwe crossovers, een nieuw C-CAM-tweeterontwerp met een bijhorende vernieuwde waveguide en aluminium midrange-drivers die meer beloven dankzij Rigid Surface Technology (RST) II, naast aanpassingen aan de behuizingen. Het is een hele waslijst, waarbij ons oog vooral valt op de belofte dat de treble cleaner en accurater wordt.

Vijf kleuren genoeg?

Bij de meeste luidsprekers heb je twee of drie kleurkeuzes. Niet zo bij Monitor Audio, want de zevende generatie van Silver krijgt er zelfs extra. In totaal kun je kiezen uit vijf finishes. Wij krijgen speakers op bezoek die bekleed waren in hoogglans zwart; heel knap afgewerkt, dat wel, maar net té klassiek voor onze smaak. Dan liever de Scandinavisch aandoende lichte eshout of misschien de satijnwitte uitvoering, dat past beter bij een modern interieur als je het ons vraagt. Een zwart eikfineer of een donker walnoot zijn je andere opties.

Qua vormgeving komt de Silver 500 7G op afbeeldingen mogelijk eerder klassiek over. Het lijkt gewoon niet zo slank. En ja, echt een dunne zuil is het niet. Het blijft het topmodel in de range, uitgerust met grote drivers. Maar als we hem in de testruimte zien staan blijkt deze speaker allesbehalve zo dominant te zijn als we hadden gevreesd. Dat komt onder meer omdat de breedte van de kast nauwelijks groter is dan de diameter van de twee naadloos ingebouwde 8-inch woofers. Dat is heel subtiel, net als de vier onopvallend voetjes die voor stabiliteit en een goede akoestische ontkoppeling zorgen. Het geheel oogt gewoonweg heel strak en modern. We vinden het chaotische gaatjespatroon rond en voor de tweeter dat Monitor Audio sinds een aantal jaar toepast trouwens ook iets bijzonder. Het is een akoestische ingreep die visueel scoort.

Kleine toppers

Er is een zekere trend om grotere boekenplankspeakers uit te brengen die echt wel dienen om op stands te parkeren. Maar zo’n luidspreker is de compacte Silver 50 net niet. Deze bescheiden speaker heeft net geen miniformaat, waarmee het zich richt op muziekliefhebbers met kleinere woonkamers of mensen die op hun slaapkamer-thuiswerkplaats in betere kwaliteit willen luisteren.

We kijken aangenaam op als de samenzang begint in ‘Solar Power’ van Lorde, want de zonnige, vrolijke energie van de Nieuw-Zeelandse zangeres komt goed over. De basextensie is prima in orde voor iets dat op de keeper beschouwd niet echt heel groot is. De lage, slome bastoon in ‘Hyper-Ballad’ van Björk bijvoorbeeld: het komt uit de Engelse speakers, aangestuurd door een Primare SC15 en i15, gerold met een vol karakter dat we eerder zouden associëren met een staanderspeaker. Hoe verder we de volumeknop opendraaien, hoe nog beter de integratie van het geheel wordt – en de zuiverheid behouden wordt. We kunnen ons wel inbeelden dat de iets grotere Silver 100 een meer gelaagde, gedetailleerde laag neerzet, maar de Silver 50 weet voldoende bassen te produceren zodat je niet op je honger blijft zitten. Fysica beperkt echter hoe gedetailleerd het kan zijn. Maar in zijn categorie is dit een goede prestatie.

Aanvankelijk hadden we de Silver 50’s op de stands geplaatst die we altijd voor kleine speakers gebruiken. Klinkt prima, maar realistisch gezien eindigen kleintjes zoals deze vaker op een tv-meubel of dressoir. Dat doen we dus ook, op een veel kleinere afstand van de muur. Dat heeft wel een klein beetje impact, maar we horen echt wel dat Monitor Audio zijn huiswerk zeer goed heeft gedaan. De presentatie van muziek is heel zuiver en driedimensioneel, waardoor het prachtige ‘N’At Zaman’ wederom op een manier wordt neergezet die je niet zou verwachten. Het is een Albanese traditional dat Elina Duni recent op magnifieke wijze bracht op het album ‘Lost Ships’, een pareltje dat de sterkste kanten van de nieuwe Monitor Audio’s perfect demonstreert. De volle emotionele lading wordt overgebracht, niets dun of ‘good enough’ aan, met een gave voor dynamiek die – wederom – eerder die van een grotere speaker lijkt te zijn.

Geweldige controle

De Silver 500 is in zijn zevende generatie niet compacter geworden. Net zoals het een topmodel beaamt, is dit een forse vloerstaander. De vorige Silver 500 was dat ook, en daarom niet geschikt voor kleinere ruimtes. De 7G-editie echter, lijkt een stukje verfijnder en universeler te zijn. Audiofieler, zouden we durven stellen. Het verbaast wel een beetje, want toen we begonnen te spelen met de Silver 500 7G veronderstelden we dat het in onze testruimte wat te veel van het goede zou zijn. Bij het beluisteren van ‘The World of Hans Zimmer’ hadden we echt een overdaad aan laag verwacht, maar wat we horen is net heel verfijnd en in balans.

De plaatsing en opbouw van de soundstage is zeer goed, waardoor je bij deze filmthema’s echt dat grootschalig orkestrale sound ervaart. Echt magnifiek hoe het gezang en de akoestische gitaar bij ‘Impossible Mission: Part II: Injection’ wordt neergezet. Groots waar het moet en in de stille gedeeltes heel gedetailleerd. We krijgen meteen een indruk van een speaker die heel uitgekiend en slim ontworpen is, met aandacht voor alle aspecten. Die indruk blijft snel helemaal te kloppen.

We hadden het echt niet verwacht, maar de combinatie van deze grote Britten met de Marantz Model 30 en de SACD 30n met de MMM-DAC is bijzonder geslaagd. We gebruiken daarnaast eveneens een nieuwe Bluesound Node als digitaal aangesloten streamingbron, want dat is nu eenmaal prettiger werken met Roon dan via de ingebouwde HEOS-streaming van de Marantz. Zo kwam bijvoorbeeld ‘Promises’ van Floating Points, Pharaoh Sanders en de London Symphony Orchestra aan bod. Dit wordt in het VK nu al bejubeld als hét album van het jaar. Dat is wellicht iets té veel lof voor de zeer onderkoelde maar nu ook niet zo inspirerende jazz die we hier horen, maar het is wel knap opgenomen.

Het beluisteren waard, zeker als je van minimalistische muziek houdt die je tot je neemt om 1 uur ’s nachts. Nummers als dit zijn op hun best als ze virtueel in een immense ruimte worden neergezet, zodat je echt door die emotionele sfeer omhuld wordt. In die opdracht slaagt de Silver 500 wonderwel, dankzij een soundstage met een bijna tastbare kwaliteit en een enorme schaalgrootte. Dat audiofiel kantje die deze grote Monitor Audio net iets meer geeft, zorgt er ook voor dat ‘I. Lento—Sostenuto Tranquillo Ma Cantabile’ uit Symphony No. 3 (Symphony Of Sorrowful Songs) Op. 36 gebracht door Portishead-zangeres Beth Gibbons met het Polish National Radio Symphony Orchestra onder leiding van Krzysztof Pendereck op magistrale wijze wordt weergegeven. Je voelt echt de textuur van de instrumenten en de wijdsheid ruimte waarin dit werk wordt opgevoerd, waardoor je na enkele seconden luisteren in dit dramatisch werk van Gorecki opgaat. Dit is echt wel een topprestatie, ook vergeleken met heel wat rivalen.

Conclusie

We hebben inmiddels heel wat Monitor Audio-speakers gehoord, maar de Silver 500 7G is waarschijnlijk een van hun beste creaties tot op heden. Dankzij het werk van het nieuwe, jongere designteam bij het Britse merk zijn er luidsprekers gecreëerd die volwassen en prikkelend klinken. Het lijken wel speakers uit een hogere klasse, zonder echter volledig in te zetten op audiofiele kwaliteiten die soms het complexloos luisteren naar alle genres en bronmateriaal in de weg staat. Je kunt gewoon streamen vanaf Spotify naar je goedkopere versterker, zonder dat het opeens slecht klinkt.

Het is een uitstekende luidspreker. Het enige dat sommige lastiger zullen vinden, is dat de Silver 500 7G ook wat forser is. Wil je echter echt kiezen voor een topgeluid zonder bijhorend exorbitant prijskaartje, dan zit je hier goed.

De Silver 50 7G verbaast op zijn manier evenveel als de grote Silver 500 7G, weliswaar binnen de beperkingen van het kleine formaat. Nu ja, ‘beperkingen’. Voor een compacte speaker zoals deze doet de Monitor Audio Silver 50 iets dat weinigen hem kunnen nadoen: muziek heel meeslepend en authentiek weergeven, zonder veel plaats in te nemen of hoge eisen te stellen qua versterking.

9.0
VuBXGhAQ

Beoordeling
Monitor Audio Silver 7G

Pluspunten
  • Gecontroleerde, lijvige bassen (500)
  • Verrassende laagextensie (50)
  • All-round geluid dat toch veel fris detail opdient
  • Goede prijs/kwaliteitverhouding
  • Fris design zonder extremen op te zoeken
  • Makkelijk aan te sturen
Minpunten
  • Silver 50 is tikje fel
  • Grotere voetafdruk (Silver 500)

Beoordeling Monitor Audio Silver 7G

We hebben inmiddels heel wat Monitor Audio-speakers gehoord, maar de Silver 500 7G is waarschijnlijk een van hun beste creaties tot op heden. Dankzij het werk van het nieuwe, jongere designteam bij het Britse merk zijn er luidsprekers gecreëerd die volwassen en prikkelend klinken. Het lijken wel speakers uit een hogere klasse, zonder echter volledig in te zetten op audiofiele kwaliteiten die soms het complexloos luisteren naar alle genres en bronmateriaal in de weg staat. Je kunt gewoon streamen vanaf Spotify naar je goedkopere versterker, zonder dat het opeens slecht klinkt.

Het is een uitstekende luidspreker. Het enige dat sommige lastiger zullen vinden, is dat de Silver 500 7G ook wat forser is. Wil je echter echt kiezen voor een topgeluid zonder bijhorend exorbitant prijskaartje, dan zit je hier goed.

De Silver 50 7G verbaast op zijn manier evenveel als de grote Silver 500 7G, weliswaar binnen de beperkingen van het kleine formaat. Nu ja, ‘beperkingen’. Voor een compacte speaker zoals deze doet de Monitor Audio Silver 50 iets dat weinigen hem kunnen nadoen: muziek heel meeslepend en authentiek weergeven, zonder veel plaats in te nemen of hoge eisen te stellen qua versterking.


Laat een reactie achter

Wil je een notificatie ontvangen wanneer er (op jouw reactie) gereageerd wordt? Maak dan een account aan.

Inloggen

Reacties (0)