Machtig, maar ook frisse dialogen
Het eerste wat we altijd doen bij een nieuwe soundbar is een reeks Dolby-demo’s doorlopen. De Bar 1000 komt er overtuigend uit. Bij ‘Audiosphere’ is een grote geluidsbubbel, waarbij geluidseffecten uit de hoogtekanalen betrekkelijk hoog in de lucht weerklinken. Het verschil tussen de hoogtekanalen vooraan en achteraan is niet zo uitgesproken. Ook ‘Amaze’ wordt goed afgehandeld. De donderslag is impactvol maar zuiver, de vogels bewegen door de lucht (al is de positionering niet helemaal correct) en klanken zijn goed gedefinieerd. Die lage overheersende toon op het einde weerklinkt ook zuiver, een teken dat de kalibratie goed z’n werk heeft gedaan.
Je merkt snel dat de Bar 1000 een echte JBL is die inzet op een machtige filmervaring. Mocht die forse subwoofer je nog niet overtuigd hebben, dan merk je dat wel als je een spectaculaire filmscène afspeelt. Als dinofluisteraar Owen Grady in ‘Jurassic World: Dominion’ als een hedendaagse cowboy een kudde dino’s achterna zit bijvoorbeeld. De scène begint met een kudde Parasaurolophus (ja, we hebben dit gegoogled) die achter de camera een sneeuwlandschap in stormt. Die plotse opening wordt heel doeltreffend gebracht: met de juiste bewegende geluidseffecten en met een pakkende dynamische basexplosie. Beeldvorming rond de tv is ook excellent. De kreten van de gevangen dino komen uit het scherm, en er is veel detail te bespeuren. Dialogen – en dat merken we keer op keer – worden helder gebracht en met een komt-uit-het-scherm-gevoel dat zo belangrijk is. Je kunt dit ook fijn afregelen via de remote, handig als je tv hoger hangt en de soundbar laag op een meubel staat.
Eigenlijk is het wel een bijzondere mix van eigenschappen die de Bar 1000 bezit: bij actiefilms heb je een subwoofer die heel prominent z’n werk doet, terwijl de soundbar bij de televisie net wat meer op detail inzet. Een beetje onevenwichtig misschien, maar zolang je de subwoofer dicht bij het tv-scherm plaatst niet echt erg.
Iets zwakker vinden we dan weer die rear-speakers. Ze doen wel hun werk, maar het is wat minder overtuigend dan, bijvoorbeeld, bij de HW-Q990B die we een tijdje terug getest hebben. We missen vooral een stukje definitie, ze lijken wat doffer dan we graag hebben. Bij een chaotische scène, zoals het gevecht tussen Rey en Kylo Ren op de watermaan in Star Wars IX, gebeurt er op audiovlak zoveel dat dit niet opvalt. Maar bij de bombingrun bij de final van ‘Top Gun: Maverick’ had iets meer helderheid de snelle hectiek van de luchtgevechten net iets scherper overgebracht. Het is een beetje een bewuste keuze, denken we, niet zozeer iets dat technisch tekortschiet. Ja, actiefilms hebben dat machtige wall of sound-gevoel, er is veel immersie, maar er is vooraan ook fris detail.
We bekeken ‘Black Widow’ (Dolby Atmos) met de zijspeakers gekoppeld, en daarbij viel op dat de ervaring eigenlijk niet zo veel anders was. De soundstage was zelfs wat breder – logisch, want de extra speakers staan vooraan.
Waar soms bij actiefilms geluidseffecten achteraan niet zo overtuigend werden gebracht, zorgde de Bar 1000 wel voor veel sfeer bij de ‘Dawn FM Experience’ van the weeknd op Amazon Prime Video (DD+, 5.1). De soundbar bleef de dominante weergever, maar die twee rear-speakers maken het driedimensionaler, wat een fraaie geluidsbubbel opleverde. Ook bij een aflevering van ‘Fight The Power’, een boeiende BBC-docu over de opkomst van hiphop, wordt de onderliggende soundtrack ook als een dikke laag onder de heldere spraak gebracht. Aan body geen gebrek!
Reacties (3)