Review: Nanoleaf 4D – Betaalbare Ambilight voor iedere tv

29 juli 2023 + 10 minuten 2 Reacties
Nanoleaf 4D

Nanoleaf belooft een meeslepende entertainment-ervaring met het nieuwste product van het bedrijf. De Nanoleaf 4D spiegelt het tv-scherm en projecteert dit met verlichting achter de wand van je televisie. Komt dat je bekend voor? Dat kan kloppen. Dit is net als Ambilight bij Philips, maar dan met de heldere en felle kleuren van Nanoleaf.

Ambilight is bij veel mensen wel bekend. De televisies van Philips hebben een ingebouwde ledstrip aan de achterkant van het scherm die meekleuren met het beeld op de televisie. De verlichting spiegelt daarbij de kleuren van het scherm op de wand achter de televisie. Dit zorgt voor een meeslepende entertainment-ervaring. Wat als je hier ook van wil genieten en je hebt geen televisie van Philips? Dan kun je aan de slag met het nieuwste product van Nanoleaf. Maak kennis met de Nanoleaf 4D.

Dit is de Nanoleaf 4D

De Nanoleaf 4D is een zogenaamde Screen Mirror & Lightstrip Kit. De set bestaat uit een camera, een lightstrip (ledstrip) en een controlebox plus alle noodzakelijke bevestigingsmateriaal. De camera kun je vlak voor de televisie plaatsen of vlak boven je tv hangen. Deze kijkt naar het scherm en brengt de opgenomen kleuren over naar de lightstrip die je achter je televisie plakt. De synchronisatie moet volgens de fabrikant in realtime gebeuren. Daarnaast is er een controlebox aanwezig die het geheel aanstuurt. Ook vind je hierop fysieke knoppen om de Nanoleaf 4D te bedienen, alhoewel dit uiteraard ook in de Nanoleaf-app kan.

De Nanoleaf 4D kun je gebruiken voor verschillende ‘Mirror Modes’ (van 1D tot 4D), wat overeenkomt met het aantal kleuren dat tegelijk op de wand achter de televisie geprojecteerd kan worden. Het product ondersteunt daarnaast Sync+ Technology. Hiermee kun je ook je andere lampen van Nanoleaf met het scherm laten meekleuren, zoals de Nanoleaf Lines of de Nanoleaf Essentials. Synchroniseren met muziek behoort ook tot de mogelijkheden.

De Nanoleaf 4D is beschikbaar in een versie tot 65-inch en in een versie tot 85-inch. Heb je een 55-inch of 75-inch? Dan kun je er simpelweg een stukje afknippen (wel op de juiste plek!). Via de app kun je de camera kalibreren en aanpassen, zodat het scherm precies gevolgd wordt. Het bedrijf vindt het belangrijk om te benadrukken dat het enkel de kleuren van het scherm gebruikt. Het bedrijf slaat geen beelden op van de camera. Geeft het je meer rust, dan kun je ook de magnetische Privacy Cover gebruiken over de camera wanneer je de Nanoleaf 4D niet gebruikt. Leuk detail. Je kunt de Nanoleaf 4D ook gebruiken als Thread Border Router. De Nanoleaf 4D 65-inch heeft een adviesprijs van 99,99 euro. De Nanoleaf 4D 85-inch is met een adviesprijs van 129,99 euro iets duurder. Vanaf 10 augustus is de Nanoleaf 4D verkrijgbaar via onder andere de website van Nanoleaf. Preorders zijn vanaf nu mogelijk.

Installatie

De Nanoleaf 4D brengt Ambilight naar alle vier de zijden van de tv. Staat je tv dus op een kast met een soundbar ervoor, dan gaat de onderkant wel een beetje verloren, maar het is wel noodzakelijk om de lightstrip aan alle vier zijden te plaatsen. Het hart van het systeem is de controlebox. Hier zitten drie aansluitingen achterop. De stroomkabel sluit je hierop aan, net als de ledstrip en de camera. In de doos vind je vier zogenaamde ‘corner brackets’, flexibele rubberen hoekjes waar je de ledstrip over kunt plaatsen op de hoeken aan de achterkant van je televisie. Deze corner brackets plak je dus in iedere hoek op 1 inch (2,54 centimeter) afstand van de hoek. Vervolgens is het zaak om de ledstrip te gaan plakken achter je tv. Dat voelt wellicht een beetje raar, maar met de al aangebrachte 3m-tape gaat dit redelijk snel. Pas alleen wel even op dat je niet in een hoek start, dat is lastig met kalibreren. Wij zijn in het midden onderaan begonnen. Onze tv is 55-inch en de ledstrip die wij hebben gekregen is voor maximaal 65-inch. Even keurig over het stippellijntje knippen om de ledstrip in te korten en we zijn klaar. Het past goed, maar dat doet het alleen als je daadwerkelijk de juiste afstand aan de zijkanten van je tv hebt aangehouden. Het eindresultaat ziet er wel wat rommelig uit. De tv is natuurlijk niet helemaal vlak aan de achterkant, dus de ledstrip moet ook af en toe een met de behuizing van de tv mee bewegen. Toch zie je de achterzijde van de televisie normaal gesproken niet, dus stoort het verder ook niet.

De camera kun je boven de televisie over de rand hangen of ervoor zetten. Aangezien we daar al een soundbar hebben staan kiezen we voor boven de tv. Deze hang je als het ware over de rand heen met de meegeleverde houder. Het ziet er misschien wat gek uit, maar de camera hangt niet voor het beeld en stoort eigenlijk ook niet. Na vijf minuten ben je vergeten dat de camera daar hangt. Vervolgens is het zaak om in de app van Nanoleaf aan te geven waar de hoeken van de ledstrip zich bevinden. Door in de app een hoek aan te klikken en de schuif te draaien gaan er drie lampjes op de ledstrip branden. Draai deze vervolgens in de juiste hoek. Ook de camera moeten we kalibreren. Je krijgt het beeld van de camera te zien en moet vervolgens de punten in de hoeken slepen. En dit komt heel nauwkeurig en is best lastig. De camera heeft een fisheye-lens. Alles is dus enigszins rond en daardoor is het lastig de hoeken van het beeld te selecteren. Dat gaat je niet honderd procent goed lukken en dus pakt de camera in ons geval ook stukken naast de televisie mee. We hebben een lamp die vrij dichtbij staat, waardoor bij een slechte kalibratie de Nanoleaf 4D steeds de kleur van de lamp op de wand laat zien. Je blijft de eerste uren steeds kalibreren totdat je een goed resultaat hebt. Uiteindelijk is de installatie wel even een gedoe, maar het is niet moeilijk. Tijd om aan de slag te gaan!

Nanoleaf 4D

De app

In de app van Nanoleaf werkt de Nanoleaf 4D eigenlijk als ieder ander product van het bedrijf. Je kunt de ledstrip namelijk ook gewoon voor wit licht of voor kleur gebruiken. Het werkt gewoon als een normale ledstrip en je kunt dit model best een beetje vergelijken met de Ambient lightstrip van Philips Hue, doordat het meerdere kleuren tegelijk kan weergeven en ook de kleuren kan laten rondgaan. Net zoals bij andere Nanoleaf-producten heb je hier ook Scenes van licht die je kunt kiezen. Vooraf ingestelde kleurpatronen die veranderen en bewegen over de ledstrip. Naast een gewone ledstrip gebruik je de Nanoleaf 4D natuurlijk voor het spiegelen van het beeld van je televisie voor het Ambilight-effect. En daar heb je verschillende opties in. Je kunt kiezen voor 1D, 2D, 3D of 4D en dit staat eigenlijk voor het aantal kleuren dat tegelijk weergegeven kan worden. Voor de volledige kleurrijke ervaring kies je dus voor 4D. Vervolgens kun je ook de kleuren aanpassen. Kies voor een al ingestelde modus als Cinematic of Vivid, of pas de Dynamic Range, Saturation, Contrast, Exposure en witbalans zelf aan bij Custom. Van de standaardmodus zul je Cinematic bij je tv gebruiken en Vivid bij het gamen. Vivid biedt hele verzadigde kleuren en dat is echt een beetje ‘too much’ bij je favoriete Netflix-serie. Bij games of animatieseries is het wel een meerwaarde. Wel is het verschil goed te zien tussen alle opties, dus het is fijn om de keuze te hebben.

Nanoleaf 4D biedt in de app ook nog Rhythm (om mee te kleuren op muziek) en Sync+. Bij die laatste optie kun je ook andere Nanoleaf-producten opnemen in het kleurenspektakel. Ongetwijfeld  leuk voor je gamekamer, maar in de woonkamer was het een beetje teveel om ook de Nanoleaf Lines mee te laten kleuren. Wellicht is dat leuker voor de gamekamer. Zoals je gewend bent van Nanoleaf is er een waslijst aan ondersteuning voor smarthomeplatformen. Denk aan Google Assistant, Amazon Alexa, Apple Home, Samsung SmartThings en IFTTT. De Nanoleaf 4D werkt zelfs als Thread Border Router, zodat je helemaal klaar bent voor de nieuwe smarthomestandaard Matter.

Nanoleaf 4D in gebruik

Uiteindelijk valt of staat de Nanoleaf 4D met het meekleuren bij de beelden op de televisie. Volgens het bedrijf zal dit in realtime gebeuren. Dat moet eigenlijk ook wel, want bij snelle actiescenes is het erg vervelend als de kleuren veel te laat op de wand achter je televisie verschijnen en niet meer overeenkomen. Laten we beginnen met het feit dat deze lampen net even anders werken dan Ambilight op je Philips-tv. De lightstrip kan namelijk ook gedeeltelijk uit staan. Er worden niet continue allerlei kleuren weergegeven, maar als het vereist is op een gedeelte van het scherm staat de lightstrip ook uit. Kijk je een hele donkere aflevering van Game of Thrones? Dan zal de Nanoleaf 4D nauwelijks het beeld gaan spiegelen op de wand achter de tv. Zap je voorbij een grote studioshow als The Talent Scouts op SBS6, dan valt op hoe goed de Nanoleaf 4D die felle studiolampen in huis weet te toveren. Juist doordat ledjes aan en uit kunnen staan leverde dit een spectaculair geheel op dat echt een meerwaarde voor je televisie is. De felle neonstrepen op de televisie lopen dan gewoon door over de wand en dat doet de Nanoleaf 4D echt heel goed. Ga je mee met Max Mayfield in Stranger Things naar ‘The Upside Down’? De rode sfeerbeelden en de bliksemschichten worden perfect op je wand getoverd, waarbij de rode bliksemschichten ook bij ons over de wand schieten. Dit doet de Nanoleaf 4D allemaal heel goed en zelfs beter dan met Ambilight op onze Philips The One-tv op kantoor.

Toch is niet alles perfect bij dit product. Uiteindelijk is het bij Nanoleaf allemaal vrij basic. De camera reageert daarnaast net niet helemaal in realtime, je ziet een kleine vertraging naar het begin van de overgang. Nu stoort dit eigenlijk niet erg, maar zodra de juiste kleur getoond wordt duurt het even voordat die kleur op z’n felst is. Dat duurt me persoonlijk net even te lang, want als er vervolgens alweer een nieuwe scene op tv getoond wordt loop je soms achter de feiten aan en is het eigenlijk te druk qua continue wisselende kleuren op de wand. Of ik word oud, dat kan ook. Bij Ambilight op onze Philips-tv is dit vergelijkbaar, maar een kleur is daarbij net even wat sneller op de juiste intensiteit dan bij Nanoleaf. De kleuren bij Nanoleaf zijn wel veel feller en intensiever en qua kleur kun je dit echt volop aanpassen. Dat is wel iets waar Ambilight niet aan kan tippen.

Het zou beter zijn wanneer je als gebruiker de keuze had hoe snel een kleur getoond mag worden. Het is voornamelijk toch een softwaredingetje waar jij als gebruiker de keuze over zou moeten hebben. Mag een kleur snel helemaal fel op de wand komen? Of moet dat geleidelijk gaan? Geef de gebruiker de keuze binnen de limieten van de hardware hoe snel de ‘opwarmtijd’ van een kleur mag zijn. Al die overgangen nu maakt het juist een beetje te druk en dat past niet bij iedere film of tv-show. Nanoleaf heeft daar gedeeltelijk wel een oplossing voor door niet voor 4D te kiezen, maar voor wat minder kleuren. 3D, 2D of 1D is via de app gemakkelijk in te schakelen, maar mist toch de sfeer van 4D.

De camera hebben wij boven de televisie hangen en dat stoort eigenlijk helemaal niet. Het hangt ver boven het beeld en kijkt naar beneden, dus behalve dat het cosmetisch wellicht niet helemaal fraai in de woonkamer is, zul je er in de praktijk geen last van hebben. Je kunt de camera ook voor de televisie zetten, dan heb je er nog minder last van. Vind je het geen fijn idee dat er constant een camera in de woonkamer meekijkt naar de televisie? Volgens Nanoleaf wordt de camera puur gebruikt om het scherm te kunnen spiegelen en niet voor andere zaken, maar een magnetische privacy cover kun je snel en gemakkelijk voor de lens plaatsen wanneer je dit product niet gebruikt. Uiteindelijk zit alles aangesloten op de controlebox. Hier vind je ook een aantal fysieke knoppen. Voor dagelijks gebruik heb je de Nanoleaf-app eigenlijk niet nodig. Via de aan/uit-knop op de controlebox start je de Nanoleaf 4D op en kiest het product de laatst gebruikte functie. Ook vind je hier knoppen voor Sync en Rhythm en, als je gewisseld hebt, kun je ook weer terug naar de tv spiegelen.

Over het algemeen hebben we genoten van de entertainment-ervaring van de Nanoleaf 4D. Je zal het bij het journaal kijken of je favoriete talkshow niet snel aanzetten, daar is het wellicht toch te intensief voor. Schakel je over naar een film of tv-serie, dan is het wel echt een meerwaarde. Bij games komt de Nanoleaf 4D wellicht nog het beste tot z’n recht, met name door de felle kleuren die perfect bij je gamekamer zullen passen en die je ook nog naar wens kunt afstellen. Nanoleaf maakt hiermee Ambilight beschikbaar voor iedere monitor en televisie. Voor de installatie moet je even de tijd nemen en we missen net even wat meer opties in de Nanoleaf-app. De reactietijd is niet instant, maar dat kun je ook niet verwachten van een dergelijk systeem. Het dompelt je verder onder in je entertainment en dat doet de Nanoleaf 4D erg goed.  De flexibiliteit van de camera en de handige controlebox maken het product helemaal af.

Wat zijn je alternatieven voor een dergelijk systeem? Met Philips Hue kun je iets vergelijkbaar creëren, maar dat is een vrij dure oplossing. Govee heeft met verschillende producten een vergelijkbare betaalbare oplossing, maar haalt het qua verlichting niet bij de Nanoleaf 4D. Wil je daarnaast verder synchroniseren dan komt er weer een dure syncbox bij. Nanoleaf is een alles-in-één oplossing wat dat betreft. Het spiegelt het scherm, maar biedt ook gelijk de optie voor synchronisatie met andere Nanoleaf-lampen. Voor 99 euro kunnen we dit systeem als echte kooptip meegeven. Het is wellicht niet perfect, maar voor de prijs krijg je heel veel waar voor je geld.

8.0
Nanoleaf 4D unboxing

Nanoleaf 4D

• Ambilight voor iedere tv
  • Makkelijk in gebruik
  • Kleuren af te stellen
  • Goede prijs
  • Synchroniseren met andere Nanoleaf-producten
  • Niet helemaal realtime
  • Juiste intensiteit duurt net even te lang
  • Kalibreren is lastig

Beoordeling Nanoleaf 4D

Over het algemeen hebben we genoten van de entertainment-ervaring van de Nanoleaf 4D. Je zal het bij het journaal kijken of je favoriete talkshow niet snel aanzetten, daar is het wellicht toch te intensief voor. Schakel je over naar een film of tv-serie, dan is het wel echt een meerwaarde. Bij games komt de Nanoleaf 4D wellicht nog het beste tot z'n recht, met name door de felle kleuren die perfect bij je gamekamer zullen passen en die je ook nog naar wens kunt afstellen. Nanoleaf maakt hiermee Ambilight beschikbaar voor iedere monitor en televisie. Voor de installatie moet je even de tijd nemen en we missen net even wat meer opties in de Nanoleaf-app. De reactietijd is niet instant, maar dat kun je ook niet verwachten van een dergelijk systeem. Het dompelt je verder onder in je entertainment en dat doet de Nanoleaf 4D erg goed.  De flexibiliteit van de camera en de handige controlebox maken het product helemaal af.