Heel veel mensen doen dit op gevoel, terwijl andere mensen zich laten leiden door wat populair is: het moment waarop je een nieuwe smartphone koopt. Als het aan de fabrikanten ligt, dan koop je die dingen tenminste één keer per jaar, zodat je helemaal up-to-date bent qua hardware. Maar zij hebben ook wel in de gaten dat mensen dat minder vaak doen, omdat de sprongen steeds minder groot worden. En dan worden software en kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld ineens belangrijk. Dat zien we bijvoorbeeld gebeuren bij Google (Pixel 8-serie) en Samsung (Galaxy S24-serie).
Soms is het tijd om een nieuwe smartphone te kopen. Maar wat is nou het beste moment om over te gaan tot een aankoop? Dat bespreken we in dit achtergrondartikel.
Wanneer is een smartphone aan vervanging toe?
Veel mensen kopen een nieuwe smartphone omdat hun huidige model kuren heeft. In dat geval doe je er goed aan eerst te controleren waar je telefoon last van heeft, zodat je wellicht de problemen kunt oplossen en je geld in je zak kunt houden. Ondertussen geven we ook meteen de tip dat je geen belangrijke signalen moet negeren. Merk je bijvoorbeeld dat je accu het niet meer een volle dag uithoudt of dat de speaker of microfoon niet meer naar behoren werken, dan is het wellicht upgradetijd. Het kan ook zijn dat de processor niet meer snel genoeg is voor de software.
Sommige dingen kun je alsnog zelf verhelpen natuurlijk. Want een speaker kun je schoonmaken, en met een beetje mazzel kun je een accu vervangen. Dat kan steeds vaker tegenwoordig, aangezien fabrikanten (na enige dwang) die optie herintroduceren. Maar een trage processor is niet te voorkomen, ongeacht de maatregelen die je treft. Besturingssysteem en apps vergen steeds meer kracht en een cpu is helaas niet te vervangen op een oude smartphone. Daarnaast kan ruimtegebruik een groot obstakel vormen; en anders kan het zijn dat het werkgeheugen niet meer voldoet.
Een onderdeel dat steeds belangrijker wordt – en wat gebruikers ook steeds vaker gaan inzien – is de software-ondersteuning. Nieuwe versies van besturingssystemen – ongeacht je keuze – bieden niet alleen leuke functies aan, maar zorgen ook voor je online veiligheid. Hoe meer updates je krijgt, hoe beter dat voor de gezondheid van je smartphone is. iPhones krijgen meestal zes jaar updates, terwijl Android-smartphones gemiddeld drie tot vier jaar ondersteuning krijgen. Google en Samsung spannen de kroon met zeven jaar updates voor de Pixel 8- en Galaxy S24-reeks. Hopelijk wordt dat de standaard.
Wanneer koop je een nieuwe smartphone?
Hoe vaak je echter een nieuwe smartphone koopt, is tevens afhankelijk van waar je hem voor gebruikt en je budget. Als we budget even buiten beschouwing laten, dan is het type gebruiker dat je bent het invloedrijkste element in de beslissing over te gaan op een nieuwe smartphone of niet. Ben je een techliefhebber en loop je graag met het nieuwste van het nieuwste rond, dan past wellicht de jaarlijkse updatecyclus het beste bij je. Dan hoef je je nooit zorgen te maken over de achteruitgang van de accu of het gebrek aan updates – want je hebt altijd de nieuwste smartphone op zak.
De meeste mensen doen echter drie tot vijf jaar met hun smartphones. En dat is ook wat we onze lezers graag mee willen geven. Vooral vlaggenschepen zijn ontworpen om ruim vijf jaar mee te gaan, al moeten we de kracht van de midranger niet onderschatten. Na drie jaar kun je echter al wel tegen de eerste problemen aanlopen. De accu gaat achteruit en veel Android-smartphones moeten het dan al zonder updates doen (zoals die van Sony). Het gat tussen een oud en nieuw model is dan ook veel groter, ook al kun je er waarschijnlijk nog twee jaar mee doen wanneer je de accu vervangt.
Na vijf jaar merk je pas echt wat het verschil is tussen een oude en nieuwe smartphone, waardoor dat voor een grote groep mensen wellicht het beste moment is over te stappen. Dan weet je zeker dat je alles uit het oude model geperst hebt en dat voelt zo’n nieuw toestel ook echt als nieuw aan. Er zijn ook gebruikers die het telefoongebruik tot zeven jaar of later weten te rekken, maar dat gebeurt – zover wij weten – alleen in extreme gevallen. Bijvoorbeeld wanneer je een rugged toestel gebruikt en voor je werk nodig hebt, die een gigantische accu en een dikke beschermlaag als omhulsel heeft.
Dus: wat is nou het beste moment?
Het beste moment om een nieuwe smartphone te kopen, bepaal je natuurlijk helemaal zelf. Dat is een beetje flauw, maar met de aanwijzingen hierboven kun je mogelijk goed bepalen wanneer dat moment voor jou aanbreekt. Het kan zijn dat je een smartphone ziet als verlengstuk van je stijl en imago, en dan is een nieuw model belangrijk. Maar het kan ook zijn dat functionaliteit het belangrijkste is – en als iets nog werkt, waarom zou je dat dan vervangen? Niet elke smartphone gaat echter even lang mee. Houd de gezondheid dus goed in de gaten; dan kom je er wel uit.
Mocht je overigens dieper in de wereld van tablets en smartphones willen duiken bekijk dan onze pagina’s met recensies en tips en adviezen door.
Reacties (0)