Surface Pro 4 doet het goed op de tabletmarkt
Dat de tabletmarkt het iets minder goed doet, is inmiddels algemene kennis. In 2015 is de daling ook verder ingezet, met de drie grootste leveranciers die allemaal hebben moeten inleveren: het eerste jaar waarin de daling in dubbele cijfers is vastgesteld. Volgens marktonderzoeker TrendForce zijn er in totaal 168,5 miljoen tablets verscheept vorig jaar. Dat is volgens het bureau een daling van 12,2 procent. Heel veel fabrikanten hebben dus moeten inleveren, maar uit de cijfers blijkt dat Microsoft juist goed heeft geboerd het afgelopen jaar.
Desondanks staat Microsoft nog niet bovenaan in de tabletmarkt. Die positie is nog altijd weggelegd voor Apple, die met de iPad 49,6 miljoen tablets heeft verscheept – een daling van 22 procent ten opzichte van vorig jaar. Apples marktaandeel daalde van 33 procent in 2014 naar 29,4 procent in 2015. Voor dit jaar wordt gedacht dat het bedrijf uit Cupertino een marktaandeel van 25 procent krijgt. De iPad Pro heeft geen grote impact gehad op de mindere verkopen van de iPad in het algemeen, vanwege de hoge prijs en zijn premium nature.
Samsung staat nog steeds achter Apple, op de tweede plaats, met 19,9 procent van de markt in handen. Dit bedrijf moest 18 procent inleveren ten opzichte van vorig jaar als je kijkt naar verscheepte tablets. Lenovo staat nu op de vijfde plek, met 5,8 procent van de tabletmarkt in handen, met daarachter Amazon en Asus, respectievelijk 3,3 en 3,2 procent van de markt in handen. Microsoft heeft voor vijftig procent meer tablets verscheept dan in 2014 en dat heeft alles te maken met het succes van de Surface Pro-lijn, zoals de Pro 3 en de Pro 4.
Reacties (0)