Netflix over 10 jaar – Zo zien streamingdiensten er straks uit

03 juli 2021 6 Minuten 2 Reacties
Netflix logo

Netflix over tien jaar, Amazon Prime Video over tien jaar? Die zijn straks waarschijnlijk niet meer wat ze nu zijn. Er zijn oorlogen gaande in streamingland, maar er zijn meer factoren die verandering kunnen brengen.

Niemand kijkt straks nog televisie, het wordt veel gezegd. Kijkend naar de miljoenen mensen die een account hebben op Netflix, Disney+, maar ook Amazon Prime Video zou dat wel eens echt kunnen gebeuren. Als televisie een langzame dood sterft, hoe zit het dan met streamingdiensten? Hoe is Netflix over 10 jaar? Wij denken zo. 

De pandemie heeft enorm versterkt hoezeer streamingdiensten gaan groeien. Echter is er ook frustratie, omdat mensen op een gegeven moment niet meer weten wat waar staat. Vandaar dat er waarschijnlijk alleen grote streamingdiensten overblijven. Veel mensen zullen op allemaal een abonnement hebben, want nu al hebben Amerikanen gemiddeld drie streamingdienst-abonnementen. 

Netflix over 10 jaar

Om te bedenken hoe streamingdiensten er over tien jaar uitzien, is een vraagstuk dat groter is dan streamingdiensten alleen. Immers moet je ook bedenken waar streamingdiensten op worden gekeken. Nu doen we dat op een televisie al dan niet met behulp van een gameconsole, of gebruiken we een laptop, smartphone of tablet. Smartphones bewijzen al jaren dat ze steeds meer hybride worden. Ze vervangen steeds meer apparaten om ons heen en de kans is dan ook groot dat we over tien jaar streamingdiensten nog steeds op onze smartphone kijken. Een smartphone die dan waarschijnlijk uitklapbaar of uitschuifbaar is, zodat je er een groter scherm van kunt maken voor het kijken van entertainment.

De vraag is ook of virtual reality een grotere rol gaat spelen in ons leven. Elk jaar wordt er gezegd dat dat het jaar wordt van virtual reality, maar we hebben het nog nooit écht gezien. Op PlayStation VR zijn leuke VR-games te spelen, maar hoe zit het met het kijken van films in VR? Als daarin grotere stappen worden gemaakt, dan kunnen streamingdiensten zich zo onderscheiden. Netflix zou bijvoorbeeld het aantal interactieve shows kunnen uitbreiden, want dat is nu beperkt gebleven tot Bear Grylls en Black Mirror. Zeker als de techniek verbeterd en je bijvoorbeeld met vrienden samen allemaal een ander antwoord kunt kiezen en dat later van elkaar ziet, dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Je zou dan zelfs quizzen kunnen doen op streamingdiensten.

Hoe streamingdiensten er verder uit gaan zien, dat is ook afhankelijk van in hoeverre het toestemming heeft om bepaalde gegevens van mensen te mogen gebruiken. Een gepersonaliseerde ervaring op Netflix is nu al heel prettig, maar het zou nog beter kunnen. Een notificatie krijgen wanneer er een nieuwe aflevering is van een serie die je volgt, of die je misschien drie jaar geleden hebt gekeken en waar nu pas weer een nieuw seizoen van is, daar zou Netflix nog grote stappen kunnen maken. Ook zouden streamingdiensten nog veel persoonlijker kunnen aanraden, als het meer zou weten over je leven en je interesses. Het is de vraag of we qua privacy willen dat een streamingdienst zoveel van ons weet, of dat we het toch liever iets verder op afstand houden zoals nu.

Wie wint de oorlog?

Op dit moment is er nogal een oorlog gaande in de wereld van streamingdiensten. Netflix is al een hele tijd de gevestigde orde, en qua bezoekersaantallen zijn Amazon Prime Video en Disney+ ook grote spelers. Maar er is ook Videoland, HBO Max, Peacock, en meer. Waarschijnlijk blijven er over tien jaar ongeveer vier grote streamingdiensten over. Waar er vroeger vooral content van andere merken op streamingdiensten stonden, is het over tien jaar waarschijnlijk veelal originele content door die streamingdienst zelf gemaakt. Dat is nu al te merken op Netflix, dat zoveel eigen originals heeft dat de kans steeds groter is dat je naar een Netflix Original kijkt in plaats van een ander filmhuis.

Hoe meer onze consumptie van entertainment verplaatst naar streamingdiensten, hoe meer originele content streamingdiensten zullen maken. Tegelijkertijd zullen andere filmhuizen en producenten mogelijk minder gaan maken, waardoor de balans compleet de andere kant op slaat. De kans is groot dat filmhuizen samensmelten. We zien steeds vaker grote bedrijven elkaar opkopen, dus dat zal in de entertainmentindustrie niet anders zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Disney+ dat 20th Century Fox koopt. Die grote samengesmolten bedrijven zullen vooral content maken voor ofwel de bioscoop, ofwel streamingdiensten. En uiteindelijk allebei.

Waarschijnlijk zullen streamingdiensten ook meer ons leven gaan bepalen. Er zijn al series waarin bijvoorbeeld kleding of recepten worden gemaakt, die je vervolgens online kunt aanschaffen. Dit neemt waarschijnlijk alleen maar meer toe, net als meer integratie met social media. Een serie kijken kun je dan nog wel alleen doen, maar erover praten, het beoordelen en er memes van maken, dat doe je dan in een socialer gedeelte binnen dat platform (of met een koppeling naar een social medium). Op dit moment doen streamingdiensten nog maar weinig met menselijke interactie, terwijl mensen het wel heel leuk vinden om zich te uiten met gifjes uit bekende series, of elkaar taggen van: hey, deze serie gaat bijna verder, gaan we kijken? Daar zouden streamingdiensten zeker meer in moeten investeren en de verwachting is dat ze dat ook gaan doen.

Veel factoren

Hoe Netflix er precies uit zal zien over 10 jaar, heeft alles te maken met technologische ontwikkelingen. Als iedereen tegen die tijd schermen projecteert in plaats van in zijn hand houdt. Dan is de consumptie van zo’n streamingdienst ook heel anders. Ook voor interactieve mogelijkheden heeft Netflix technologische innovaties nodig om voor te bestaan en voorop te blijven lopen. Het mag dan lijken alsof de rode N gebakken zit als grootste, er zijn elk half jaar weer nieuwe kapers op de kust en het is de vraag of het streaminglandschap eruit blijft zien zoals het er nu uitziet. Dat het allemaal persoonlijker wordt, dat is een ding dat zeker is, tenzij er wet- en regelgeving komt die dit tegengaat. Kortom: streamingdiensten kunnen waarschijnlijk nu al veel meer dan we denken, maar het is van veel externe factoren afhankelijk of het daar ook mee kan komen.

Meer informatie

Wil je meer weten over streamingdiensten? Lees dan onze pagina Streamingdiensten.

Reacties (2)