Review: Sony Pulse 3D voor PS5 – het geld niet helemaal waard

11 april 2021 8 Minuten 0 Reacties
sony-pulse-3d-1

De Sony Pulse 3D is een draadloze koptelefoon die werkt met de PlayStation 5, PlayStation 4, een Windowscomputer en de Mac. Hoe bevalt de headset?

Toen Sony de PlayStation 5 uitbracht in november, bracht het bedrijf ook meteen een aantal accessoires op de markt. Eén van die accessoires is de Sony Pulse 3D-headset. Dit is een draadloze koptelefoon die je kunt gebruiken op je PlayStation 5, PlayStation 4, pc en Mac. De Pulse 3D krijgt in feite alle audio van zijn bron. Het 3d-effect is dus niet exclusief weggelegd voor deze headset. Goedkopere koptelefoons kunnen eveneens het 3d-geluid weergeven. Wil je de headset op een pc gebruiken, dan heb je nog extra software nodig voor het surroundeffect.

playstation-5-console

Review: PlayStation 5 – een serieus next-gen gevoel

Specificaties en design

100 euro vragen voor een headset is een hoop geld, maar dan nog is de Sony Pulse 3D niet de duurste koptelefoon voor gamers. Maar wat krijg je precies voor dat bedrag? De Sony-koptelefoon wordt geleverd met een speciale usb-dongle, waarmee je hem aan de PlayStation 5 of andere ondersteunde hardware koppelt. Daarnaast krijg je ook een audiokabel, waarmee je hem direct aan je controller koppelt, en een usb-a-naar-c-kabel, waarmee je de accessoire oplaadt. Je kunt de headset dus zowel draadloos als met een kabel gebruiken.

Aan boord zitten twee ingebouwde microfoons, die je niet ziet zitten. Er is dus geen mic die uitsteekt, zoals op onder andere de JBL Quantum 400, die veelal zorgen voor een betere geluidskwaliteit. De linker oorcup heeft een overdaad aan knoppen. Van boven naar onder treffen we aan:

• Een volumeregelaar voor gamechat en -audio. Hiermee pas je het balans tussen beide audiostromen aan. Zo kun je instellen dat het volume van de chat hoger is dan die van de audio. En als je gamet zonder chat, dan kun je gewoon de gamevolume lekker opengooien.
  • Een monitorknop waarmee je je eigen stem kunt horen tijdens het spelen. Dat is handig voor de momenten waarop je het idee krijgt dat je moet schreeuwen, omdat je je eigen stem minder hard hoort dan zonder een headset op.
  • Een gewone volumeknop.
  • Een aan-en uitknop.

Daarnaast vind je hier ook de usb-c-aansluiting, evenals de audiojack. Wil je hem dus opladen of met een audiokabel gebruiken, dan moet je eveneens aan de linkerkant van de headset zijn. De accu gaat overigens zo’n twaalf uur en heeft drie tot vier uur nodig om op te laden. Dat is niet bijzonder goed of bijzonder slecht, dus eigenlijk is dat gewoon prima. Je kunt in elk geval een paar korte avonden met je vrienden gamen, zonder dat je je druk hoeft te maken over de accu. En anders gebruik je gewoon een audiokabel.

De PlayStation 5 heeft zelf een opmerkelijk en vooral speels design, met een futuristisch uiterlijk. Het is goed om te zien dat Sony dezelfde designelementen naar voren geschoven heeft voor de Pulse 3D. Daardoor past de koptelefoon goed bij de console waarvoor die gemaakt is. De oorcups zijn comfortabel en de band bovenop zit al snel goed. Heb je echter iets grotere oren, dan loop je al snel tegen de beperkingen van de oorcups aan. De band binnenin schuift overigens automatisch mee en past zich aan aan de omvang van je hoofd.

In gebruik

De Sony Pulse 3D is dus een draadloze headset, maar je hebt daar wel de meegeleverde usb-dongle voor nodig. Stop je die in je PlayStation 5 en zet je je headset aan, dan ben je eigenlijk al klaar met koppelen. Je kunt de headset overigens ook draadloos op andere systemen gebruiken, zoals de PlayStation 4, een Windowscomputer en zelfs de Nintendo Switch. Dat komt allemaal door die usb-dongle. Echter, heel futuristisch is dit niet — sterker nog, die dongle voelt achterhaald. Microsoft biedt met Xbox en Windows een strakker alternatief aan.

De usb-dongle heeft dus voor- en nadelen. Ja, je kunt de headset daardoor naadloos op andere systemen gebruiken. Maar wanneer je hem enkel voor je PlayStation 5 gebruikt, oogt het lelijk en ouderwets. Wij komen namelijk problemen tegen op het moment dat de dongle achter in een usb-poort geïnstalleerd zit. De verbinding hapert en je kunt niet heel ver bij je console vandaan zitten. Daarom zit die nu bij ons aan de voorkant. Hij steekt behoorlijk uit en valt daardoor ook op; helemaal wanneer je PS5 niet in een kast weggewerkt is.

Vind je het niet erg om een kabel van je headset naar je controller te hebben lopen, dan kun je grappig genoeg de koptelefoon ook op Xbox gebruiken. Echter, de knoppen op de linkercup werken alleen echt goed met de PS4 en natuurlijk de PS5. Voor de andere console ben je veelal aangewezen op opties die in de software aangeboden worden. De reguliere volumeknop werkt wel op de Nintendo Switch, mocht je voornemens zijn te wisselen tussen die consoles. Maar of dat helemaal goed gaat, dat is nog een tweede…

Het is goed om te zien dat Sony zo veel opties aanbiedt op de headset, maar ze blind in gebruik nemen is echt vragen om chaos. De knoppen voelen voor een deel allemaal hetzelfde aan. Alleen de volumeregelaars hebben een kleine deuk waar je ze aan herkent, maar dan nog is de kans groot dat je de verkeerde instelling aanpast. Daarnaast is het ook zo dat je het verschil tussen game- en chataudio niet meer softwarematig kunt regelen, waardoor je dus in het begin van de gamesessie waarschijnlijk de koptelefoon afzet om te kijken naar de knopjes.

Audiokwaliteit

Zoals gezegd heeft de Pulse 3D-headset geen externe microfoon. In plaats daarvan moet je het doen met kleine gaatjes waar de twee mics in zitten. Dat betekent dat je dus niet op dezelfde kwaliteit kunt rekenen als hoofdtelefoons met een microfoon die vlak bij je mond zit. De gaatjes zitten overigens ook op de linker oorschelp. Je vindt er eentje boven de volumemixer en de powerknop. Eentje zit dus bovenop, terwijl de ander dichterbij de mond zit. Daardoor geven mensen aan de andere kant aan dat je soms wel zacht klinkt tijdens het gamen.

Gelukkig is het wel goed gesteld met de audiokwaliteit. Het ligt er natuurlijk maar net aan naar wat voor soort audio je luistert. Tijdens het testen hebben we veel Sackboy: A Big Adventure zitten spelen, online in de coöp-modus. Dat is een game waarin veel geremixte nummers voorkomen en waar 3d-audio soms van belang kan zijn. De muziek in die game is van hoge kwaliteit en de Sony Pulse 3D-koptelefoon geeft dat prachtig weer. De bass is lekker laag, terwijl de hogere tonen ook redelijk goed te horen zijn. Qua volume horen we weinig vervorming in de hogere regionen.

Soms zijn er wel eens wat elementen die meer naar de achtergrond verdwijnen. Echt hoge noten vallen soms weg wanneer er teveel gaande is. Dat kan komen wanneer iemand aan het praten is of de overige geluidseffecten de overhand nemen. Soms is het een combinatie daarvan. Desondanks zijn we tevreden over de warme en vooral ronde geluidskwaliteit van de koptelefoon. Al moet je deze headset niet willen vergelijken met het duurdere Sony-aanbod van dit moment, want dat is simpelweg het verschil tussen appels en peren.

Het 3d-geluid is eveneens indrukwekkend. Nogmaals: de headset zelf is daar niet verantwoordelijk voor. De PlayStation 5 verzorgt de audio, terwijl de Pulse 3D die audio slechts weergeeft. Je kunt dus ook met een goedkopere headset toegang krijgen tot dat digitale surroundgeluid. Games hebben laten zien dat dergelijk geluid echt een aanvulling kan zijn op je ervaring. Zo kun je in Demon’s Souls goed horen waar vijanden zijn en heb je tijdens een potje FIFA echt het idee dat je in het stadion zit. Dat is dus dikke prima.

sony-pulse-3d-afb-2

Sony Pulse 3D - conclusie

Maar is de headset die 100 euro waard? Nou, niet helemaal. De manier waarop je de headset aansluit voelt achterhaald, maar is nog tot daaraan toe. Maar wanneer je daar de ondermaatse microfoons bij optelt, (zeker in het begin) gedoe hebt met de knoppen en de verbinding hapert wanneer je te ver bent, dan heb je toch wat smetten op de ervaring. Qua geluidskwaliteit zien we dat de headset een stuk beter scoort. Muziek klinkt mooi gedetailleerd, terwijl de 3d-audio je omhelst, als het ware. Ook het unieke design oogt hartstikke tof bij de PS5.

7.5
sony-playstation-5-pulse-3d-draadloze-headset-playstation-5-0711719387800

Sony Pulse 3D