De beste games van 2020 presenteren is geen gemakkelijke klus. Er zijn namelijk ontzettend veel toffe games verschenen waar we ons mee vermaakt hebben, op verschillende consoles. En op dit moment zijn er meer spelcomputers dan ooit waar je je games op kunt spelen. Wat dacht je van een Xbox One, Xbox One X, Xbox One S, Xbox Series X, Xbox Series S, PlayStation 4, PlayStation 4 Slim, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5 en natuurlijk de Nintendo Switch. Staat jouw favoriete titel er niet tussen? Laat het ons weten in een reactie onderaan het artikel. Game on!
Persona 5 Royal
Normaal doen we het niet snel: een spel bespreken dat officieel nog niet uit is op het moment dat dit artikel online gaat. Maar voor Persona 5: Royal maken we de tot nu toe enige uitzondering. Dit is namelijk een fantastische Japanse role playing game die door elke zichzelf respecterende rpg-speler gespeeld moet worden. Ja, ook wanneer je de eerste versie al jaren geleden gehaald en uitgespeeld hebt. Want Persona 5 Royal heeft namelijk unieke onderdelen die we niet in het vorige spel tegenkwamen.
De basis staat nog steeds als een huis. Je bent een nieuwe student op een middelbare school en moet jezelf een weg zien te vinden in een omgeving die je niet kent. Je bent daarheen gestuurd nadat je onterecht voor een misdaad opgepakt bent. Je kunt dan bij de pakken neerzitten of je maakt er wat van. Terwijl je op weg bent met het maken van vrienden, het volgen van lessen en het doen van toffe en spannende activiteiten (dit zijn allemaal gameplayopties), verken je ook kerkers en handel je met volwassen af die zich misdragen.
Het spel heeft er geen moeite mee volwassen thema’s aan te snijden. We gaan die thema’s hier niet allemaal bespreken, want dan is de verrassing er een beetje van af. Het verhaal is namelijk belangrijk voor de ervaring van Persona 5 Royal, aangezien die moeiteloos de totaal verschillende kerkers en afwijkende met elkaar verbindt. Heb je Persona 5 al eerder uitgespeeld? Dan kun je nu uitkijken naar een nieuw hoofdpersonage (een vrouw dit keer), andere relaties, nieuwe onderdelen binnen bestaande kerkers en nog veel meer.
Demon's Souls
Demon’s Souls als een van de eerste titels op de nieuwe Playstation 5? Dat had From Software in 2009 vast niet gedacht toen de originele game op de Playstation 3 uitkwam. Het was een bescheiden hit, maar voornamelijk in Japan, en enkel via importeurs verkrijgbaar in Europa. Nu, jaren later, is met name de opvolgende serie Dark Souls een groot succes geworden. Hierdoor hebben From Software en Sony eindelijk groen licht gegeven aan de remake van Demon’s Souls. Het Nederlandse Bluepoint Games, bekend van hun remake van Shadow of the Colossus, is ermee aan de slag gegaan. En wat een meesterlijk werk heeft het afgeleverd.
Demon’s Souls is de grondlegger van de brute, keiharde actiegames bekend om hun pittige moeilijkheidsgraad. De games kunnen onvergeeflijk zijn. Ga je iets te onvoorzichtig een hoekje om, denk je net nog even die ene klap uit te kunnen delen met je zwaard of ontwijk je een aanval op een smal bruggetje: het gevaar loert overal. Het bijzondere aan deze games is dat het je dwingt na te denken over je fouten. Stond ik omsingeld door drie vijanden? Had ik niet eerst een genezend kruid moeten gebruiken? Gelukkig heb je weer vrijwel eindeloze opties om de vijandige omgevingen te lijf te gaan. Speel je als ridder met een zwaar harnas en een enorme bijl, schiet je vlammende pijlen met een boog of vuur je blauwe magie af op je tegenstanders?
Wat je ook kiest, de omgevingen en gevechten worden op een prachtige manier in beeld gebracht. Ondersteund door akelig gedetailleerde geluidseffecten dender je door afgebrokkelde kastelen terwijl de bliksem alles voor korte tijd verlicht. Daarbij kraakt je harnas, brokkelen de stenen onder je voeten en hijgt je personage als je onderweg teveel spullen opraapt. Oude gevangenissen en meren van lava ziet er schitterend en tegelijk angstaanjagend uit. Bluepoint Games heeft wonderbaarlijk goed werk afgeleverd. Nu de populariteit van de Souls-serie enorm is toegenomen en velen dit origineel niet hebben gespeeld, is dit hét moment om het avontuur in alle pracht en praal aan te gaan.
Doom Eternal
Als je in 2016 de Doom gespeeld hebt op PlayStation 4 en Xbox One, dan ben je het jezelf eigenlijk verplicht nu door te gaan met Doom Eternal. Doom uit 2016 was namelijk een voorproefje van wat Doom Eternal uiteindelijk geworden is, maar alsnog voelen we ons ontzettend onvoorbereid. Dit is één van de meest wilde achtbaanritten die je dit voorjaar op je PlayStation of Xbox speelt (een Switch-versie volgt later). Tussen het schieten en scheuren door los je ook nog puzzels op, terwijl je je razendsnel door de levels beweegt.
Doom Eternal gebruikt de Doom-game uit 2016 als basis en gooit daar ontzettend veel nieuwe en toffe gameplayelementen bovenop. Je krijgt wederom de taak demonen te verslaan op de meest uiteenlopende locaties. Je schiet ze natuurlijk neer, maar het spel houdt niet op wanneer je geen kogels meer hebt. Je kunt die hell spawns namelijk ook gewoon met een zwaard bewerken, of met hun eigen armen. Juist. Als je lekker snel wil spelen en in een prima flow zit, dan scheur je ledemaat voor ledemaat af terwijl de demonen zich op je storten.
Verder ligt de nadruk veel op puzzels voltooien en platforming (als in: door de levels lopen, rennen en springen), op zoek naar waardevolle items en spullen waarmee je je kogels of gezondheid aanvult. Nieuw in dit spel is de meathook (een vleeshaak die aan een shotgun zit) waarmee je razendsnel door levels vliegt en waarmee je demonen naar je toetrekt. De nieuwe voorwerpen voelen daadwerkelijk aan als een aanvulling en dat is helemaal prima, want die lekkere gameplayflow is nog perfect intact gebleven.
Ori and the Will of the Wisps
Een paar jaar geleden verblijdde Moon Studios de wereld met Ori and the Blind Forest. De game was een grote hit. Nu komt de developer met het vervolg op the Blind forest, Ori and the Will of the Wisps. Is de game even goed als zijn voorganger? Het verhaal begint meteen waar de eerste game stopte. Maar deze keer help je meer dan alleen een bos te herstellen. Het land van Niwen is in duisternis en verval geraakt en dat geeft onze geliefde Ori voldoende reden om een nieuwe wereld te verkennen en deze opnieuw te redden.
Na zo’n grote hit zou je natuurlijk eenzelfde game met een nieuw verhaal kunnen maken, maar de studio heeft toch wat veranderingen aangebracht. Waar de eerste game vooral een platformer annex metroidvania was, is er in het vervolg een verhoogde focus op gevechten. In Will of the Wisps stop je echter vaker om vijanden te doden. Niet alleen omdat er meer zijn (er zijn meer vijanden, maar niet overweldigend), maar omdat je het Spirit Light die ze laten vallen nodig hebt om kaarten, wapens en upgrades te kopen. Daarnaast zal je ook meer baas gevechten tegen komen dan in de eerste game.
Die voelden in het begin nog een beetje onwennig aan, maar naarmate je meer platform mechanieken gebruikte om de baas te verslaan ging dat steeds beter. De combinaties tussen platform en gevechten werkt heel goed. De beelden zijn ook weer ronduit verbluffend. Net als in Blind Forest, zijn de omgevingen van Will of the Wisps allemaal nauwgezet gecreëerd om ons een wereld te brengen die we kunnen doorkruisen en voelen alsof het een levend, ademend ding is. Daarnaast zijn de achtergronden veel levendiger dan in de eerste game. Ori and the Will of the Wisps is een hele goede game en misschien zelfs wel beter dan zijn voorganger. De game heeft alles in zich om weer een hit te worden.
Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2
Het recent verschenen Skater XL maakte nog maar eens pijnlijk duidelijk dat skateboarden niet makkelijk om te zetten is in een videogame. Ontwikkelaar EA heeft de schreeuw van fans om een nieuw deel in hun reeks eindelijk beantwoord, maar het zal nog jaren duren voordat de nieuwe Skate verschijnt (tot die tijd vermaken we ons nog steeds met Skate 3 van die uitgever, hoor). Gelukkig weet Activision wel een passend antwoord te geven: een heruitgave van de enorm succesvolle eerste twee delen van Tony Hawk Pro Skater.
De twee razend populaire games uit 1999 en 2000 hebben het skateboarden voor het grote publiek op de kaart gezet. Plots kon iedereen de meest bizarre trucs uit zijn of haar mouw schudden, vergezeld door knallende punkrock en stijlvolle hiphop. Veel mensen kennen Tony Hawk, maar je kon met nog veel meer grote namen aan de slag. Legendarische skaters als Rodney Mullen, Eric Koston en Steve Caballero lieten zich vloeiend besturen terwijl ze door toegankelijke buurten van New York, Venice Beach en meer sliden, springen, flippen en grinden.
Het is dan ook bijzonder dat deze nieuwe versie ontzettend vertrouwd aanvoelt. Binnen een paar rondjes maak je de meest absurde combinaties en haal je het ene doel na het andere binnen. In deze compleet opnieuw opgebouwde heruitgave zijn alle levels van de eerste twee games speelbaar. Ze zijn veel gedetailleerder vormgegeven en ogen hierdoor fris doch herkenbaar. De nostalgische waarde is enorm, mede door de grotendeels teruggekeerde soundtrack. Om het geheel nog iets te vernieuwen zijn er moderne pro skaters, zoals Nyjah Huston, toegevoegd.
Ook kun je je zuurverdiende punten nu inwisselen voor nieuwe kleding, boards en trucs in de gamewinkel. Tony Hawk Pro Skater 1 + 2 is ontzettend trouw gebleven aan de originele games. Dat het dan lukt om de game hetzelfde gevoel mee te geven, zowel qua sfeer, de besturing als de soundtrack, is een prachtige prestatie. Dat de game goed in de smaak valt, blijkt uit het feit dat deze heruitgave de snelst verkopende game van de hele Tony Hawk-serie is geworden. Nu alleen nog hopen dat dit genoeg is om THPS 3 en 4 ook zo’n verdiende remake te geven.
Meer lezen?
2020 heeft natuurlijk nog veel meer toffe games teweeggebracht. Wellicht hebben we je favoriete game daar wel de revue laten passeren. In het onderstaande lijstje vind je onze overzichten van het afgelopen jaar.
Reacties (0)