Verslag 2020 Philips IFA event – interviews en alles over de nieuwe producten

03 september 2020 + 10 minuten 3 Reacties
Philips-Intro

2020 is een vreemd jaar, zoveel is zeker. IFA in zijn gebruikelijke vorm is geschrapt, maar dat betekent niet dat fabrikanten ons niets te vertellen hebben. De grootschalige persconferenties gaan nu door online via live streams. We volgden het nieuws bij Philips, wat hadden zij ons te vertellen?

Philips TV en Audio virtuele persconferentie

Met een nieuw interactief videoformaat en vooraf opgenomen video’s die afgewisseld worden met live Q&A sessies heeft Philips een prima alternatief opgezet voor de drukte van IFA. Kostas Vouzas, CEO Europe, geeft de inleiding.

Philips heeft een uitstekende periode achter de rug, ze zijn dan wel niet de grootste maar ze groeien wel het snelst. Zo ging hun marktaandeel in Europa in de eerste helft van dit jaar acht procent omhoog, dat is beter dan het marktgemiddelde, en zagen ze de verkoop in het high end OLED-segment met 50% stijgen. De verkoop van de Performance Series ging zelfs 84% omhoog.

Met de introductie van de OLED+935 zet Philips zijn samenwerking met Bowers & Wilkins verder voor de perfecte combinatie van beeld en geluid. En uiteraard mag ook Ambilight niet ontbreken, deze unieke Philips eigenschap blijft consumenten overtuigen.

De audio-afdeling van Philips heeft ambitieuze plannen. Zo komt er na de Fidelio X3 in het voorjaar nu een Fidelio L3 met Active Noise Cancelling. En ook voor soundbars gaat Philips het Fidelio merk verder inzetten. De Fidelio B97 en B95 zijn IMAX Enhanced certified soundbars met DTS Play-FI integratie en een knap design.

We kregen de gelegenheid om kort te spreken met Kostas Vouzas, CEO Europe, en Martijn Smelt, CMO Europe.

Interview

Is dit soort online events het nieuwe normaal?

Martijn Smelt: We zijn trots op dit event, maar anderzijds, we ontmoeten iedereen ook graag in levende lijve. In de toekomst willen we dus zeker terug live events inplannen, maar een mix van beide formaten is ook erg waarschijnlijk.

Wat waren de gevolgen van de coronacrisis voor Philips? Waren er vertragingen in de supply chain, of hebben jullie bepaalde productlanceringen uitgesteld?

Kostas Vouzas: Ja, de coronacrisis heeft wat impact gehad, maar de storingen waren eerder beperkt. Zo was er wat vertraging in de supply chain aan de start van crisis. En tegen einde maart, toen het duidelijk werd dat het EK voetbal uitgesteld werd, was er eerst wat ongerustheid dat we teveel productvoorraad hadden. Maar later, toen de maatregelen terug losser werden, en mensen terug naar winkel konden, wilden we net meer voorraad!

We zijn een vrij klein team, en daardoor kunnen we snel reageren op de markt. Ja, sommige lanceringen zijn uitgesteld. Dat is niet omdat we problemen hadden in de supply chain, maar wel omdat de winkels allemaal gesloten waren. Een nieuw product in de markt zetten zonder dat klanten het kunnen zien in een winkel leek ons geen goede keuze, dus is er gekozen voor uitstel.

Heeft de coronacrisis impact gehad op de tv-verkoop?

MS: We zien hoofdzakelijk dat de bekende trends, zoals een steeds grotere schermmaat, zich doorzetten. Er is wel iets meer focus op het middensegment (onze Performance Series), maar daar hebben we natuurlijk ook sterk op ingezet. Toen het EK voetbal wegviel, vroegen we ons af wat de impact zou zijn. Maar al snel bleek dat mensen tv blijven kijken. Ze zijn meer thuis, ze kijken Netflix en gamen, maar vooral, er werd veel meer nieuws gekeken.

We zagen ook een enorme boom in de online-verkoop. Logisch natuurlijk, want alle winkels waren gesloten. Die situatie normaliseert nu wel terug, nu de winkels terug open zijn. De mensen willen toch nog graag het product eens zien en voelen voor ze het kopen.

In de inleidende video spraken jullie over een uitbreiding van fabriekscapaciteit. Waarover gaat het dan precies?

KV: We breiden de fabriek uit in Polen, daar maken we tv’s en monitoren. De fabrieken in Azië voor onze audioproducten breiden we ook aanzienlijk uit. We mikken op groei in de markt, maar voor audio lanceren we ook heel wat nieuwe producten. En daar is capaciteit voor nodig.

Jullie introduceren geen transparant, oprolbaar tv-design of andere blikvanger. Waarom niet?

KV: Neen, die race laten we aan anderen. Onze focus is steeds om enkel relevante innovaties te brengen. Mensen moeten het echt kunnen kopen en gebruiken.

Hoe lang kunnen jullie nog verder gaan met die kleine incrementele stappen in verbetering van de beeldkwaliteit?

KV: Tja, we vragen ons dat soms ook af. Maar toch vindt ons PQ-team (Picture Quality) elk jaar iets nieuws. Dat die mensen al meer dan 20 tot 30 jaar ervaring hebben zit daar ongetwijfeld voor iets tussen.

Tot slot, in Berlijn is er ook steeds een ‘secret room’ waar jullie een sneak peak geven van mogelijke nieuwe producten. Is er ook een virtuele secret room?

KV: Ja, er is altijd iets waarover we feedback willen. Stay Tuned!

OLED935 met Bowers & Wilkins audio

Andy Kerr, Director of Product Marketing & Communications bij Bowers & Wilkins praat ons bij over het audiosysteem van de nieuwe OLED935+ tv.

Waar de OLED934 uitgerust was met een 2.1.2 geluidssysteem (Links en Rechts kanaal, één laagfrequent kanaal, en twee Dolby Atmos speakers) maakt de OLED935 gebruik van een 3.1.2-systeem. Er werd met andere woorden een center-kanaal toegevoegd. Maar dat is niet alles, de luidsprekerbalk kreeg ook een betere woofermodule, en de iconische B&W Tweeter-on-Top voor een helderdere klank met betere focus.

De luidsprekerbalk gebruikt dezelfde 19mm titanium dome tweeters als in de OLED934. Er zijn vier 50mm midrange drivers, een links, een rechts en twee in het midden. Een nieuwe, grotere 100mm x 65mm woofer levert een significant verbeterde bass-response. Tot slot zijn de twee 50mm opwaarts gerichte Dolby Atmos drivers. Die zijn geoptimaliseerd om het geluid zo goed mogelijk te focussen en naar het plafond te sturen voor een betere Atmos ervaring.

Tot slot is er de Tweeter-on-Top, sinds 1977 een vast onderdeel van alle B&W referentieluidsprekers. Dit concept vermijdt diffractie van het geluid in de luidsprekerbehuizing waardoor een helderder, meer open en transparant geluid krijgt, met een bredere sweetspot.

Het toestel wordt geleverd met een extra nek voor wandmontage zodat de luidsprekerbalk ook dan optimaal gepositioneerd is.

Interview

Zijn de luidsprekerbalken identiek op de verschillende schermformaten?

Andy Kerr: Ja, technisch gezien (componenten, opbouw) zijn ze identiek, maar we tunen ze lichtjes anders. Bijvoorbeeld, we willen graag dat het geluid uit het midden van het scherm lijkt te komen. De gewenste hoogte is dus afhankelijk van de schermmaat, en daar houden we rekening mee voor de tuning.

Waarom kunnen we geen draadloze subwoofer aansluiten, of de luidsprekerbalk gebruiken als center-speaker in onze eigen thuisbioscoop-opstelling?

AK: De belangrijkste reden waarom we dergelijke dingen niet doen is dat de OLED935 gedesigned is als een ‘sleutel-op-de-deur’ oplossing. Niet als een onderdeel van een zelf te bouwen thuisbioscoop. De soundbarmarkt wijst bijvoorbeeld al vele jaren uit dat mensen de eenvoudigst mogelijke oplossing willen. Daar wilden we op inspelen, maar natuurlijk ook met de best mogelijke kwaliteit. Je kan overigens wel gebruik maken van een bekabelde subwoofer als je dat wilt. Wat het gebruik als center-luidspreker betreft, dit is geen aparte luidspreker. Hij heeft een zeer specifieke configuratie die je niet zo maar zou kunnen inzetten als centerspeaker.

Waarom kan je de Dolby Atmos speakers niet inbouwen in het frame, bijvoorbeeld voor de OLED805.

AK: De Dolby Atmos speakers hebben echt flink wat ruimte nodig, want ze moeten erg veel energie produceren. Dat kan niet zo maar in een small frame, het vereist echt wel een aparte behuizing.

Waarom gebruiken jullie niet de volledige breedte van de tv voor de luidsprekerbalk?

AK: Tja, dat heeft voor een deel met esthetiek te maken. Maar er zijn ook technische bedenkingen. Hoe groter je de behuizing maakt, hoe meer je ook moet opletten voor allerlei mechanische problemen zoals ongewenste trillingen. Het huidige ontwerp combineert een mooi design met optimale audio.

Verbeterde beeldkwaliteit

Philips’ Picture Quality guru, Danny Tack doet uit de nieuwste beeldverbeteringen van OLED+935 uit de doeken.

In januari kondigde Philips de Gen4 P5 met AI aan. Die kreeg onlangs ook een nieuwe naam: P5 AI Intelligent Picture Engine. De AI (Artificiële Intelligentie) wordt gebruikt om elk beeld te analyseren en te categoriseren in vijf verschillende klassen: natuur, gezicht, beweging, donker of anderen. Elk van die klassen krijgt specifiek aangepaste beeldverwerking.

In de OLED+935 zit echter een nog verbeterde versie van de P5 AI-chip, de P5 AI Intellingent Dual Picture Engine. Die bevat drie verbeteringen en een nieuwe feature.

Dankzij AI Smart Bit Enhancement 2.0 worden banding-artefacten verwijderd, zonder detailverlies in het beeld. Zelfs bij erg lage kwaliteit beelden levert dit erg goede resultaten. AI Machine Learn Sharpness verbetert detail en scherpte in het beeld, maar werkt lokaal binnen het beeld op verschillende manieren. Het identificeert verschillende texturen, bijvoorbeeld van een gezicht, bomen of gebouw, en gebruikt voor elke textuur zelfs binnen hetzelfde beeld andere sharpness instellingen.

De laatste verbetering is Improved Perfect Natural Reality. Met deze techniek krijgen SDR-beelden een HDR-look. Philips gebruikt een nieuw algoritme om highlights in het beeld te detecteren en te versterken. Het beeld krijgt zo 30% meer natuurlijke scherpte en wordt zichtbaar realistischer met meer detail en diepte.

Philips heeft ook een real time demo voorzien. Die toont exact wat de processor doet. Je ziet heatmaps voor banding, een hoogfrequent analyse voor detail en de analyse van de highlights. Alle meters die de processor gebruikt zijn zichtbaar, net als het real-time resultaat van de AI analyse en classificatie.

Tot slot, de nieuwe feature is een Anti-burn-in techniek. De processor analyseert het beeld in een heel fijnmazig grid, en detecteert welke delen van het scherm statisch zijn, zoals zenderlogo’s of statische elementen van een spel. De intensiteit van die delen kan het dan zeer selectief dimmen, zonder de rest van het beeld aan te passen.

Interview

Komt deze nieuwe anti burn-in techniek ook naar andere (en oudere) modellen?

Danny Tack: Deze techniek heeft de rekenkracht van onze nieuwste P5 nodig, en die is voorlopig enkel beschikbaar op de OLED+935. Maar we bekijken wel of we deze techniek op een zinvolle manier naar andere modellen kunnen brengen, ook al zal het nooit exact hetzelfde zijn. In de eerste plaats mikken we daarvoor op de OLED805. Als het op dat model kan, kunnen we verder onderzoeken of het ook op eerdere modellen mogelijk is.

Waarom wordt de hoeveelheid opslag in de tv’s steeds kleiner?

DT: Onze tv’s bieden nog steeds 16GB opslag aan, maar sinds Android 9 (Pie) is een deel daarvan gereserveerd voor de vlotte werking van software-updates. In praktijk is er nog 5GB beschikbaar. Dat lijkt ons nog steeds voldoende voor de meeste consumenten. Wie meer nodig heeft, kan de opslag nog steeds uitbreiden met een USB-stick.

Wordt de AI van de tv slimmer naarmate we hem gebruiken?

DT: Neen, de training van onze AI gebeurt niet in de tv zelf, dat gebeurt off-site. Maar verdere training is wel mogelijk en als er verbeteringen zijn, dan kunnen die via software updates naar de tv gebracht worden. Zo kan de AI alsnog slimmer worden.

Waarom heeft de nieuwe afstandsbediening geen toetsenbord meer?

DT: Uit gebruiksanalyses bleek dat het toetsenbord erg weinig gebruikt werd. Wie tekst wenst te typen en dat niet met de remote en een on-screen toetsenbord wil doen, kan nog steeds de Android TV-app gebruiken om tekst in te geven via de smartphone.

De menustructuur begint echt wel zijn leeftijd te tonen. Ze neemt bijvoorbeeld een veel groter deel van het scherm in beslag dan bij concurrenten. Gaan jullie dat aanpassen?

DT: Ja, daar doen we volgend jaar iets aan.

Zijn de AI-verbeteringen ook bruikbaar in game mode?

DT: ja, al deze verbeteringen zijn bruikbaar in game mode, maar je kan ze ook allemaal uitschakelen.

Waarom zijn er geen 8K-modellen?

DT: We zien nog steeds te weinig momentum in de markt voor 8K. Er is geen of veel te weinig 8K-content, en om 8K optimaal te benutten moet je een erg groot scherm hebben. Dat is niet altijd even evident in de Europese markt. We zijn er natuurlijk wel mee bezig en houden de situatie scherp in de gaten.

Zal Philips ooit tv’s met meer dan 1.000 nits helderheid introduceren?

DT: Jazeker, hou ons volgend jaar in de gaten.

Premium Sound

Philips’ Sound Expert, Benoit Burette licht de nieuwste producten uit de audio line-up toe.

Het gaat om L3 Active Noise Cancelling hoofdtelefoon en de B97 en B95 soundbars. Alle drie de toestellen vallen onder het Fidelio merk. Die merknaam moet garant blijven staan voor een natuurlijke audio-ervaring met rijke klank en een design met hoogwaardige materialen. Metaal moet koud aanvoelen, leder moet die typische geur hebben.

De B97 soundbar is het nieuwe paradepaard, en levert ‘surround-on-demand’. Lees: er zijn twee afneembare speakers die aangesloten op de soundbar als links en rechts kanaal fungeren, maar die je afzonderlijk kan opstellen in de kamer om als draadloze surround-speakers te dienen (staand of liggend). In dat geval activeren twee verborgen tweeters in de soundbar om de rol van links en rechts kanaal op te nemen. De twee satellieten zijn daarvoor voorzien van een batterij voor volledig draadloos gebruik. De soundbar ondersteunt Dolby Atmos en is daarvoor voorzien van opwaarts gerichte drivers.

De B97 is rijk uitgerust, het is een 7.1.2 versie, met 500W vermogen én een240W subwoofer, met ondersteuning voor Dolby Atmos en DTS:X. Het is ook de eerste soundbar met IMAX Enhanced certificatie. Hij heeft twee HDMI 2.1 aansluitingen met eARC, Bluetooth, Apple Airplay, en DTS Play-Fi en ondersteunt Google Assistant, Alexa, Siri en Spotify. Naast de B97 is er ook de B95, een 5.1.2 versie zonder de surround-on-demand.

In januari toonde Philips ons de Fidelio X3 hoofdtelefoon, daar komt nu de L3 bij, die Active Noise Cancelling biedt.

Net zoals de X3 is het een knappe, luxueuze hoofdtelefoon, met aluminium hoofdband, Muirhead leder en oorkussens met geheugenschuim en zacht leer. Het Active Noise Cancelling systeem gebruikt vier microfoons. Bedienen kan via touch control op de oorschelpen.

Interview

Hoe hoog is Fidelio B97 soundbar?

BB: De balk is 40,7mm hoog.  We zoeken altijd een mooie balans tussen geluid en design. De soundbar moet zo goed mogelijk integreren in je interieur.

Is er akoestische kalibratie voorzien op de sounbar?

BB: Neen, we hebben ons design zo gemaakt dat het een zeer ruime sweet spot heeft, en flexibel genoeg is om de plaatsing mee in rekening te nemen.

Hoe lang gaat de batterij van de satellietspeakers mee?

BB: Je kan ongeveer 10 uur luisteren op een batterijlading. Dat leek ons ruim voldoende om een of zelfs twee avonden te gebruiken zonder de nood om ze terug aan te koppelen.

Wat betekent IMAX Enhanced voor de consument?

BB: Het is een certificaat. De soundbar moet voldoen aan bepaalde vereisten in verband met vorm en prestaties.

Is er een specifieke reden waarom jullie voor ronde oorschelpen kiezen? De meeste andere fabrikanten opteren voor een ovale vorm.

BB: Er is zeker geen verband met geluidskwaliteit. Het is eigenlijk een design-statement en we willen van die ronde vorm een soort van signature-design maken.

Video’s en reviews

Wil je meer weten over de nieuwe producten van Philips? Lees dan onze uitgebreide OLED935 review of bekijk onze video van de nieuwe soundbars en WiFi-speakers.

Reacties (3)