Review: Eerste ervaringen met LG’s passieve Cinema 3D TV’s

05 februari 2011 4 Minuten 7 Reacties
LG-passief-3D

Samsung, Sony, Panasonic en Sharp hebben nieuwe TV's met actieve 3D technologie aangekondigd, maar LG gelooft dat consumenten in 2011 een alternatief willen hebben. LG heeft ook actieve 3D TV's aangekondigd, maar daarnaast een serie met zogenaamde Cinema 3D TV's. Deze Cinema 3D TV's maken gebruik van de passieve 3D technologie (de goedkopere 3D brillen) die je ook in de bioscoop tegenkomt.

LG Cinema 3D met vele voordelen

Eigenlijk is Cinema 3D de TV variant van de bioscoop voorstellingen in 3D. LG wil met deze technologie de derde dimensie makkelijker en goedkoper maken voor de consument.

Cinema 3D is hetzelfde als passief 3D. De term refereert aan de gepolariseerde – of passieve – 3D brillen. Deze brillen zijn een stuk goedkoper, wegen minder en hebben geen batterijen nodig. Tegelijkertijd worden problemen als flickering (knipperen van beelden), oogmoeheid en 3D crosstalk duidelijk verminderd. Dit houdt in dat ieder lid van de familie van de 3D ervaring kan genieten, zonder een fortuin te investeren in 3D brillen. De gepolariseerde brillen kosten maar een paar euro of je neemt er een mee uit de bioscoop.

LG heeft haar Cinema 3D technologie geïntegreerd in twee nieuwe series voor 2011, genaamd de LW650S (afgebeeld) en de LW570S.

Geen nadelen?

We hebben nu alle voordelen van de passieve 3D technologie benoemd maar waarschijnlijk vraag je jezelf nu af of deze techniek geen nadelen heeft. Het antwoord is ja! Cinema 3D heeft een groot nadeel.

Zoals gezegd is Cinema 3D een variant van de passieve 3D technologie en daardoor moeten de twee beelden – voor het linker en het rechter oog – tegelijkertijd in hetzelfde frame getoond worden, in tegenstelling tot de actieve 3D technologie waarbij de beelden in aparte frames getoond worden, opeenvolgend. Dit houdt ook in dat elk beeld een half frame nodig heeft, dus wordt de resolutie gehalveerd. In theorie betekent dit dat Cinema 3D TV’s maar de helft van de resolutie van 3D films en 3D games laten zien, maar de echte test is om dat zelf te ervaren. Er zijn experts die zeggen dat onze ogen dit niet eens kunnen waarnemen, maar anderen zeggen weer dat dit de beeldkwaliteit sterk beïnvloedt. FlatpanelsHD heeft de eerste hands-on ervaring mogen hebben met de Cinema 3D TV’s, welke we hieronder kort beschrijven.

Eerste ervaringen met Cinema 3D

Er zijn al wat prototypes 3D TV’s geweest die gebruik maken van passief 3D en natuurlijk kunnen we passief 3D in de bioscoop ervaring, maar Cinema 3D is toch weer net iets anders met het gebruik van de nieuwe FPR technologie. Het gebruik van deze techniek leverde bij de eerste ervaringen een zeer goede indruk op.

De 3D beelden zien er met Cinema 3D goed uit. De 3D diepte was overtuigend en realistisch en de algemene beeldkwaliteit liet een gevoel achter dat het zeer dichtbij de kwaliteit van actieve 3D TV’s ligt. De getrainde ogen zullen wat verlies van detail opmerken, maar over het algemeen is het beeld zeer strak. Het verschil met actief 3D is zeer klein en veel mensen zullen het waarschijnlijk niet eens opmerken. De 3D beelden geven je virtueel dezelfde ervaring die je kent uit de bioscoop. Soms zou je zelf vergeten dat je een 3D bril op hebt aangezien deze stukken lichter is dan een active shutter 3D bril.

Je kunt met cinema 3D ook horizontaal naar een 3D TV kijken zonder het effect te verliezen. Alleen wanneer je van bovenaf naar de 3D TV kijkt gaat het effect verloren – maar wie kijkt er nu naar een TV van bovenaf?

De problemen van crosstalk, flickering of hoofdpijn lijken te zijn redelijk weggewerkt te zijn, al is hoofdpijn natuurlijk persoonlijk. Crosstalk was een van de belangrijkste problemen van 3D TV’s uit 2010 en daarom is het erg positief om te zien dat LG dit tot een minimum heeft weten te reduceren.

Dus, is Cinema 3D een welkome oplossing van kwaliteit? Ja, het biedt zeker mogelijkheden en wellicht nog meer dan dat. Cinema 3D zou wel eens een technologie kunnen zijn die beter aanslaat bij de typische TV kijker. De echte filmliefhebber (die op details let) zal de voorkeur geven aan actief 3D, maar elke andere persoon zal absoluut genoegen nemen met Cinema 3D.

Bekijk de LG 3D TV line-up voor 2011

Lees meer over de FPR technologie van LG

Bekijk het artikel ‘Gaan passieve 3D TV’s actieve 3D TV’s vervangen?’