2024: Tv’s worden intelligenter en groter

25 december 2024 5 Minuten 1 Reacties
Hisense 65U79NQ-lifestyle

Op het gebied van televisie en home cinema zet de evolutietrend zich nog steeds voort. Afgelopen jaar was geen revolutie maar vooral een evolutie van de technieken en mogelijkheden die in de afgelopen jaren geïntroduceerd werden. Toch zijn er wel een paar peilers waar fabrikanten zich met name op focussen en dit jaar waren dat AI en schermformaat.

2024 begon – zoals elk jaar – met de grote Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, waar de nieuwste producten voor dit jaar aangekondigd werden. Zoals al verklapt was het ook dit jaar weer minder dan voorgaande jaren en focusten fabrikanten zich vooral op een of een paar premium modellen en verbeterde technieken. Waar vorig jaar nog veel over de maximale helderheid van televisies gesproken werd was het dit jaar AI dat de klok sloeg.

AI, ofwel artificial intelligence, zien we tegenwoordig overal op terug. Er wordt nogal gestrooid met deze term, of het nu gaat om een smartphone, een televisie, een hoofdtelefoon of een camera. Op het gebied van televisies vinden we AI vooral terug onder de motorkap, in de processing van de televisie. De nieuwste televisies maken gebruik van slimme algoritmes, databases en artificial intelligence om de beeldweergave (en soms de audioweergave) steeds verder te optimaliseren. Televisies herkennen de content, vergelijken die met content uit een grote database, gooien er slimme algoritmes overheen en zorgen ervoor dat wat jij ziet is zoals het eruit hoort te zien. Merk je daar nu veel van als eindgebruiker? In onze optiek niet. Televisies waren al uitgerust met krachtige en slimme chips die voor een optimale weergave zorgen. Maar, we gaan wel steeds meer richting een natuurgetrouwe weergave vanuit de doos, wat als voordeel heeft dat je ook steeds minder met de instellingen hoeft te spelen om de beste beeldkwaliteit voorgeschoteld te krijgen. Vanzelfsprekend geldt dit momenteel vooral voor de topmodellen, die over de beste chips en technieken beschikken, maar langzaam aan druppelen deze technieken ook omlaag richting de middenklasse modellen.

Televisies zijn dit jaar ook een belangrijker onderdeel geworden van het slimme huis, ofwel het smart home. In sommige gevallen willen fabrikanten de televisie zelfs het middelpunt van het slimme huis maken, compleet met brede integratiemogelijkheden en een dashboard. Onder meer Samsung en LG zetten hierop in, en Google focust zich met Google TV en Android TV meer en meer op de integratie met andere slimme producten. Een belangrijke term in dit verhaal is Matter. Dit is de een universele standaard op het gebied van smart home, waarmee veel apparaten met elkaar moeten kunnen gaan communiceren. Matter is sinds dit jaar dan ook op verschillende televisies te vinden.

In 2023 zagen we al dat televisies alsmaar groter werden en die trend lijkt in 2024 niet meer te stoppen. Waar een paar jaar terug 65-inch nog als reusachtig gezien werd is het tegenwoordig al doodnormaal om voor een 77-inch televisie te shoppen. En als je het budget en de ruimte hebt dan kijken ze in de winkel al niet meer raar op als je om een 100-inch televisie vraagt. Steeds meer fabrikanten leggen de focus dan ook op grotere modellen, iets dat we met name zien bij Chinese merken als Hisense en TCL. Voor relatief betaalbare bedragen krijg je bij deze merken een televisie van rond de 100-inch. De grote vraag blijft wel; past de televisie door de deur? En als je in een appartement woont; past de tv in de lift? Maar voor alles is een oplossing en we zien steeds vaker hoogwerkers bij flats staan waarmee weer een reusachtig model de woonkamer in getakeld wordt. Winkels hebben bij dit soort modellen tegenwoordig dan ook vaak een (gratis) installatiedienst, met als simpele reden dat de tv anders niet te verkopen is.

Tot slot moet ook IFA nog even benoemd worden, de techbeurs in Berlijn die dit jaar 100 jaar bestond. Onze verwachtingen waren dan ook hooggespannen, maar van echt grote en interessante introducties was geen sprake, en sommige fabrikanten kwamen ook dit jaar niet opdagen. Het lijkt meer en meer een beurs te worden waar de consument kan rondwandelen om te zien wat er vandaag in de winkels ligt, en steeds minder een beurs waar je kunt ervaren wat we over 5 of 10 jaar kunnen verwachten. Dat is voor ons, als echte techliefhebbers, toch jammer.

Al met al was 2024 geen heel spannend jaar op het gebied van televisie en home cinema. In ieder geval niet wat betreft nieuwe producten. Onder de oppervlakte wordt wel hard gewerkt aan de verbetering van deze producten, met onder meer AI, verbeterde beeldtechnieken en nieuwe audiotechnieken om het geluid van soundbars weer wat verder richting de echte surroundervaring te trekken. Als je van extreem groot houdt dan kun je de komende tijd je hart ophalen want we verwachten niet dat tv-fabrikanten komend jaar stoppen met het lanceren van nog grotere modellen.

In januari van komend jaar gaan we zien wat 2025 gaat brengen, want dan staat de Consumer Electronics Show in Las Vegas alweer gepland. Vanzelfsprekend houden wij je ook daar weer van op de hoogte.

Reacties (1)