SoundPrism Revisited!

04 augustus 2022 + 10 minuten 0 Reacties
SounPrism_HCV1554
FWD award

SoundPrism timmert de laatste tijd flink aan de weg. Recente vernieuwingen betreffen de toepassing van een laagsysteem, het vrij ophangen van de mid/hoog unit en een nieuwe ribbon-driver. Het volledig actieve systeem wordt gebouwd volgens een uniek concept. De laatste versie van dit systeem (Excellent Floating Loudspeaker) werd beluisterd.

Enige tijd geleden kwam SoundPrism met de zogenaamde AirBlade tweeter. De afstraling daarvan is 180 graden. Het is gebaseerd op de uitvinding van de Amerikaan E.J. Christensen, die zijn ontwerpen vervolgens op licentiebasis uit handen geeft. Etienne Heemskerk betrok deze tweeters uit Engeland en bracht ook nog een belangrijke verbetering aan. De fabrikant wilde deze verbetering niet doorvoeren en Etienne is vervolgens op zoek gegaan naar een andere tweeter. In de toekomst zullen er meerdere fabrikanten met het principe van de AirBlade komen. Mogelijkerwijs dat Etienne dan nog een keer in zee gaat met zo’n high frequency driver. Het mid/hoog paneel wordt momenteel opgebouwd uit twee Purify midranges en een Mundorf AMT (Air Motion Transformer). Voor het laagsysteem zijn een aantal opties, maar SoundPrism gebruikt momenteel gemodificeerde Klipsch subwoofers. Die zijn er in verschillende formaten. Zoals eerder beschreven is het hele systeem actief en via een dsp door de fabrikant in te regelen. De drivers hebben elk een eigen klasse-d versterker (Eigentakt).

Business Model

De SoundPrism-systemen worden op klantenspecificatie gebouwd. Dat betekent dat de klant vrij is in de keuze van een subwoofer en in de vorm en afwerking van het mid/hoog paneel. Etienne verkoopt rechtstreeks aan de klant. SoundPrism-systemen zijn geen producten die makkelijk via dealers kunnen worden verkocht. Voor de klant betekent de rechtstreekse verkoop dat ook de prijs van zo’n systeem lager is, in vergelijking met wat er bij een dealer voor zou moeten worden betaald. Etienne zorgt in principe voor maatwerk, in overleg met de klant. Elk systeem wordt ook in de thuissituatie volledig ingeregeld door SoundPrism. Middels een aangesloten computer kan elke aanpassing in luttele seconden worden gemaakt. Etienne gaf aan om ook te gaan werken binnen de zogenaamde custom-install markt. Er kunnen met deze technologie makkelijk multiroom-systemen gemaakt worden en het is denkbaar dat zo’n compleet systeem ingebouwd kan worden in een wand. Het vroegere Cello, van Mark Levinson, leverde van een van haar topluidsprekers ook een inbouwkit. Van deze Cello Stradivari Master kreeg je dan de filters en de drivers en een handleiding met dimensies en andere technische gegevens, die nodig zijn om zo’n kit in een wand te kunnen bouwen. Het is een bekend fenomeen, zeker in de Verenigde Staten, dat binnenhuisarchitecten samenwerken met audiovisuele deskundigen om in een vroeg stadium ook alle mediasystemen voor zo’n huis of villa te ontwerpen. In ieder geval komt er voor de vraagprijs van zo’n SoundPrism-systeem iets in huis dat nagenoeg geen concurrentie kent. SoundPrism levert een compleet systeem, inclusief Eigentakt-versterkers en kabels. Er zijn voor dat bedrag vrijwel geen systemen die het prestatieniveau van zo’n SoundPrism-luidspreker benaderen. De prijs start bij 18.000 euro en blijft daar zolang er geen exotische klantwensen bij komen. Maar, aan de andere kant is vrijwel alles mogelijk.

Discussie

Tijdens de luistersessie kwam naar voren dat het bouwen van een goed presterend audiosysteem voor de meeste consumenten een brug te ver is. Het samenstellen van de systeembasis, die bestaat uit luidsprekers, luidsprekerkabels en een versterker en een perfecte match moet vormen, is al zeer ingewikkeld. Vervolgens heb je nog de plaatsing en de akoestiek. Aan de kant van bronnen zijn er veel kwaliteiten beschikbaar. Je kunt opschalen van mp3, streaming, een media-server met downloads, een (sa)cd-speler en een platenspeler naar een open reel studio-machine. Dat is ongeveer de kwaliteitsvolgorde. Denk er dan aan dat er tegenwoordig nagenoeg geen kwaliteitsverschil is tussen een topkwaliteit analoge bron en dito digitaal. Dan moet je wel precies weten wat je doet. Maar, die hele materie is voor de meeste consumenten te complex. Er is heel veel kennis en ervaring nodig, een stel goede oren en een objectieve houding om uitzonderlijke audiosystemen te kunnen bouwen. Als je vanuit emotie handelt, dan ga je al down the drain. De komst van actieve systemen heeft het leven wel vereenvoudigd. Je bent verlost van de matching-problematiek tussen eindversterkers, via de kabels met de drivers. Je hebt de optimale koppeling tussen een versterker en driver en er zijn mogelijkheden om simpelweg de balans af te stemmen binnen een gegeven akoestiek. Maar, een actief systeem kan geen grote problemen met de akoestiek oplossen. Dat kan geen enkel luidsprekersysteem. Maar, enkele veelvoorkomende problemen met de akoestiek kunnen zeker wel gecorrigeerd worden. Bijvoorbeeld een room-resonance bij 40 Hz

of andere frequenties. Wie een actief systeem koopt, hoeft zich alleen nog maar bezig te houden met de keuze van de bron (voorversterker en afspeelmedium), die dan via zo neutraal mogelijke interlinks (balanced) kan worden verbonden met de actieve luidsprekers. Er zijn ook systemen op de markt waarbij de broncomponenten via een digitale verbinding communiceren met de actieve luidsprekers. Eigenlijk moet je zeggen: via overdracht van een digitaal signaal via een koper-, zilver- of glasverbinding. Tegenwoordig kan het ook draadloos. Het signaal door zo’n kabel is in essentie niet ‘digitaal’, maar analoog. Maar, de wetmatigheden die gelden voor een kabel waar een analoog signaal door loopt gelden niet voor een kabel waar een ‘analoog gecodeerd digitaal signaal’  door loopt. Je hoeft je in ieder geval nauwelijks meer druk te maken over de kwaliteit van je ‘digitale’ kabels. Kies dan wel voor de goede impedantie van AES-EBU verbindingen of coax-lijnen.

Laatste model

Voor het laatste model van de SoundPrism-luidspreker heeft Etienne geëxperimenteerd met een aan het plafond hangend mid/hoog paneel. Maar, er zijn natuurlijk ook andere constructies beschikbaar. De bedoeling is uiteraard om de koppeling tussen de bas-unit en het mid/hoog paneel zoveel mogelijk te verminderen. In de nieuwste versie is het mid/hoog paneel van graniet. Zowel de Purify-drivers als de AMT zijn dipolen. Het standaard systeem bestaat uit twee mid/hoog panelen met voor elk daaronder een subwoofer. Maar, er kan ook een systeem worden gebouwd met een enkele subwoofer en twee mid/hoog panelen.

Luisteren

De diverse uitvoeringen van de SoundPrism luidsprekers zijn al meerdere keren beluisterd. Een belangrijke uitdaging met actieve systemen is om de balans en afstemming tussen de drivers goed te krijgen. Je hebt namelijk een luidspreker met volledig configureerbare cross-overs. Je moet onder andere kiezen tussen de beschikbare kantelpunten, amplitudes, hellingen, fase enzovoorts. Normaal gesproken is dat allemaal van te voren bedacht bij passieve luidsprekers. Maar, bij de meeste actieve luidsprekers in de markt zijn die instellingen voor de consument ‘fixed’ en vaak alleen door de fabrikant of dealer aan te passen. Als je de consument toegang zou geven tot de dsp van actieve systemen, dan eindigt dat in een volmaakte puinhoop. Ondergetekende heeft veel actieve systemen beluisterd. De valkuil is dat het hoog veel te ver opengedraaid wordt. Dat klinkt in eerste instantie met een enorm niveau van super-detail, het is fris, snel en geeft een vals maar aantrekkelijk beeld van ruimte. Je hoort dat vaak op shows. Maar het klinkt allesbehalve realistisch en natuurlijk. Zo was er op de uitvoering met de AirBlade een xylofoon hoorbaar. Die xylofoon kwam met zo’n (te) heldere superdynamiek alsof het leek of er revolverschoten werden weergegeven. Zo klinkt een xylofoon helemaal niet. Of dat aan de afstelling van de AirBlade lag of aan inherente problemen van de Airblade zelf blijft hier in het midden. Maar het geeft aan dat het goed afstellen van een actief systeem nog best een uitdaging is. Met de nieuwste versie van de SoundPrism, de zogenaamde Excellent Floating Loudspeaker, zijn die problemen voorbij. Ondergetekende heeft een paar opnames, waarvan sommige zelf gemaakt. Die schijfjes zijn op alle mogelijke systemen steeds even beluisterd. Op echt goede systemen moet zo’n track steeds, binnen een nauwe marge, hetzelfde presteren. Dezelfde tonale balans, dezelfde klank, dezelfde ruimtelijke presentatie enzovoorts. Als zo’n track echt heel anders klinkt, dan betekent dat meestal dat er problemen zijn met het te beluisteren systeem. Maar, deze SoundPrism-set gaf de tracks perfect weer. Ondanks de enorme 15-inch woofer is het laag perfect in balans met de rest, het is niet opgeblazen, het staat niet te knallen, het verdikt niet, het is snel en heeft een goede weergave van de klank. Ook geen irritant boembasje bij 60 Hz, omdat consumenten dat lekker vinden. De nieuwe AMT-tweeter klinkt ook in balans en erg natuurlijk. Het hele systeem is zo lineair mogelijk. In de beleving van uw auteur is de stage-weergave ook beter en consistenter. Wat actieve systemen meestal moeiteloos kunnen en waar je met passieve systemen hard voor moet werken, is het zaalvullend vermogen en de eigenschap om enorm dynamisch en powerful uit te kunnen halen. Dit SoundPrism-systeem heeft een enorme drive en kan met gemak een grote zaal voorzien met een muur van geluid. Dat lukt echt niet met je vloerstaanders van 90 cm hoog en de 2 x 40 Watt integrated.

Epiloog

De SoundPrism Excellent Floating Loudspeaker is de nieuwste creatie van Etienne. Deze luidsprekers moeten eigenlijk gezien worden als een soort volledig configureerbaar platform. Het is niet een luidspreker met een vaste signatuur. Zowel de fabrikant als de consument hebben een stem in die configuratie. De basis is natuurlijk erg goed. Maar, het systeem kan aangepast worden aan de plaatsing en de ruimte en bij een perfecte configuratie is het neutraal, zo lineair mogelijk en staat er een natuurlijk geluidsbeeld. Als actief systeem is het een next-level product. Je moet heel hard werken met passieve luidsprekers en passende versterkers om een gelijke performance te krijgen. Zoals met de meeste topkwaliteit systemen, hoor je genadeloos de kwaliteit van de aangeboden opname. Als die uitmuntend is heb je een systeem dat ‘flies’. Dan is het echt ongelooflijk goed. Een mindere opname hoeft niet noodzakelijkerwijs onverteerbaar te zijn. Je hoort gewoon op een authentieke manier de status van de vroegere techniek en wat er in de studio is gebeurd. Je beleeft de muziek dan als historisch document en/of representatief zijnde voor een bepaalde periode en technologie. Je kunt dan genieten van de interpretatie van grote musici en de sfeer proeven van een live-concert in een stadion. Het gaat dan nog steeds om de muzikale beleving. Als je wilt dat alles even goed klinkt, ben je een audiofiel en kick je alleen maar op weergavekwaliteit. Je kunt dan ook naar een moderne toongenerator luisteren met duizendste procenten vervorming. Een random tone sweep klinkt ook perfect. In Japan leeft een audiofiel met een systeem van een miljoen. Hij luistert alleen maar naar het geluid van stoommachines. Een SoundPrism systeem kost natuurlijk ook een paar centen, maar komt samen met versterkers. Voor een fatsoenlijke losse versterker, die je nodig hebt voor passieve luidsprekers, ben je wellicht al de helft kwijt van het bedrag dat Etienne verlangt na verleende diensten. Dus snel eens gaan luisteren is het devies.

SoundPrism
www.soundprism.nl

Reacties (0)