Review: Q Acoustics Concept 300 luidsprekers – een must listen

01 juli 2021 + 10 minuten 0 Reacties
Q Acoustics Concept 300 luidsprekers 4

In deze review van Music Emotion lees je alles over de ervaringen met de Q Acoustics Concept 300 luidsprekers en bijbehorende Tensegrity stands. De speakers en standaarden worden samen verkocht voor een prijs van 3.750 euro.

Nog voor de officiële introductie had ik als recensent reeds de beschikking over een set Q Acoustics Concept 300 luidsprekers met bijbehorende Tensegrity stands. Bij aflevering had ik al een vermoeden dat het om iets speciaals ging. De dozen waar de, naar later bleek, voor gemonteerde stands in verpakt zijn hebben namelijk een behoorlijk volume maar wegen nagenoeg niets. De dozen waar de speakers in verpakt zijn hebben een normaal formaat maar zijn best gewichtig. Elke vorm van technische informatie ontbreekt, in de handleiding van de luidsprekers wordt slechts summier melding gemaakt van wat algemene specificaties. Op de site van de fabrikant is op dat moment helemaal niets te vinden. Wat ik wel weet is dat een set speakers inclusief stands over de toonbank gaat voor 3.750,- euro.  Pas na de introductie krijg ik alle info toegestuurd en is op internet alles te vinden.

Q Acoustics Concept 300

De Concept 300 en Tensegrity stand vormen een echte twee eenheid, daarom worden de luidsprekers niet los verkocht. Bladerend door de toegestuurde documentatie worden een aantal zaken die me opvielen met het uitpakken en plaatsen van de speakers op de stands pas echt duidelijk. Zo is er aan de onderkant van de luidsprekerkast een bewegend deel te vinden wat enigszins aanvoelt als rubber. Precies dit paneel wordt met vier schroeven gekoppeld aan de topplaat van de stand. Hierdoor kan de speaker heel licht bewegen ten opzichte van de stand en lijkt hij bijna te zweven in de ruimte. Het paneel is voorzien van vier veren en dempers, gemaakt van Sylodamp, die ervoor zorgen dat energie veroorzaakt door trillingen omgezet wordt in warmte. Ongewenste trillingen hebben op deze manier geen kans om de weergave te beïnvloeden, resultaat zou een schoner geluid moeten zijn. Dit is niet de enige manier waarop Q Acoustics dit ‘probleem’ aanpakt. De eigenlijke kastopbouw is ook bijzonder te noemen. Feitelijk bestaat de kast uit drie lagen met daartussen onder hogedruk aangebrachte gel. Deze gel, een soort lijm, wordt niet hard en zorgt ervoor dat hoogfrequente trillingen in de kiem gesmoord worden. De bracing in de kast is minimaal en alleen daar waar het echt nodig is. Q Acoustics noemt dit Point 2 Point, de exacte plaats wordt bepaald door het, op microscopisch niveau, meten van de kast. De drivers zijn in eigen huis ontwikkeld een 165 mm mid-laagunit en een 28 mm dome tweeter. De laatste is voorzien van een frontplaat met een lichte hoorn vorm om de afstraling te verbeteren. De Tensegrity stand vormt zoals gezegd een integraal onderdeel van het concept. De naam is een samentrekking van de woorden tension (spanning) en structural integrity (zelfdragende structurele integriteit), een bouwwijze die veel wordt gebruikt bij het bouwen van bijvoorbeeld bruggen. Door deze constructie ontstaat een stand die visueel afwijkt van bijna alle andere stands. Op het eerste gezicht is er een gelijkenis met een statief voor een foto- of filmcamera. Drie metalen buizen met daartussen strakgespannen stalen kabels. Door het ontwerp is de stand zeer stabiel en kan deze gemakkelijk waterpas gezet worden. Gelukkig levert Q Acoustics deze stand voor gemonteerd zodat je als gebruiker niet voor een ‘Ikea’ achtige uitdaging komt te staan. Op de website www.qacoustics.co.uk is voor de liefhebber heel veel technische informatie beschikbaar over zowel de speaker als de stand.

Plaatsen en aansluiten

Hoewel deze Q Acoustics Concept 300 geen vloerstaande luidspreker is neemt deze met de bijbehorende stand behoorlijk wat vloeroppervlak in beslag. Houdt hier bij aanschaf terdege rekening mee. Het is wel zo dat door de open constructie van de Tensegrity stand het geheel best ruimtelijk oogt en de combi in een woonkamer of luisterruimte niet al te massief overkomt. In mijn ruimte komen de speakers twee meter uit elkaar te staan, een meter van de zijwanden en ongeveer zestig centimeter van de achterwand. Heel licht indraaien blijkt in de praktijk het mooist gestoken stereobeeld op te leveren. De Concept 300 wordt aangestuurd door mijn Devialet 220 Expert Pro. Luidsprekerkabels zijn van het Schotse Atlas type Ascent Grun. Bronnen zijn een Bluesound Vault Gen2 muziekserver en Funk Vector draaitafel met Shelter 301 element. De eerste is met een Stereovox digitale interlink aangesloten, de tweede met de standaard aan gesoldeerde interlink. De benodigde stroom komt direct uit de meterkast via een separate audiogroep. Hiervoor is een AHP-klankmodule met koperen zekering geplaatst die de standaard schakelautomaat vervangt. De Atlas Modular verdeeldoos is, net als mijn Devialet, voorzien van een Atlas Superior powercord. Alle apparatuur is geplaatst in een Quadraspire audiorack.

Luisterindrukken

The Beat Hotel van Allan Taylor is een mooie track om als beginpunt te nemen bij de eerste luistersessie. Het valt direct op dat deze Concept 300 achter de baffle begint met het opbouwen van het stereobeeld. Mijn Audiovector luidsprekers bouwen een beeld op dat feitelijk al voor de speakers begint. De Q Acoustics zet echter een beeld neer wat verder doorloopt naar achter. Midden in dat diepe beeld klinkt de stem van Allan volledig los, zeer verstaanbaar en met verrassend veel body. De details in het hoog zijn zeker aanwezig maar klinken wat afgeronder en minder puntig dan de Audiovector met zijn bandtweeter. Het is misschien wat minder snel maar hierdoor wel prettig luisteren. You Don’t Have To Say You Love Me in de versie van Shelby Lynne is door de rust die de tweeter kenmerkt net een fractie minder edgy en hierdoor gemakkelijker te beluisteren. De gitaar heeft een fraaie natuurlijke klank en de speaker is voldoende transparant om te laten horen hoe de vingers over de snaren bewegen. De drums worden diep achterin het stereobeeld geplaatst. De sfeer van Roxy Music’s Avalon wordt uitstekend naar de luisterruimte vertaald door de Concept 300’s. Slagwerk en de verschillende percussie-instrumenten zijn goed los van elkaar te horen en klinken verspreid door het hele stereobeeld. De achtergrondzangeressen staan daadwerkelijk ver naar achter in het beeld. Van een mooi geproduceerd studioalbum over naar een rockconcert. Live 1975-85 van Bruce Springsteen and the E Street Band is een album wat me na aan het hart ligt. Diverse malen had ik het genoegen The Boss en zijn fantastische band live te zien en horen spelen. De uitvoering van The River op dit album begint met een lange monoloog van Bruce. De speakers weten dit bijzonder goed weer te geven, de verstaanbaarheid is uitstekend en het karakter van zijn stem prima gevangen. De dynamische overgang van spraak naar muziek wordt moeiteloos genomen. Even ben ik terug bij een concert van The Boss, voor je gevoel kijk je echt vanaf het veld naar een openlucht podium. De speakers brengen niet het gewicht van bijvoorbeeld de drumkit volledig terug in de luisterruimte maar de sfeer en de echtheid van de instrumenten des te meer. Deze Q Acoustics luidsprekers zijn meester in het overbrengen van de live beleving. Ik kan me niet voor de geest halen eerder een speaker in deze, en ruim daarboven, prijsklasse gehoord te hebben die dit zo goed kan. Naast lid van de E Street band is Nils Loffgren een gevierd soloartiest en briljante gitarist. Het nummer Keith Don’t Go van zijn album Acoustic Live heb ik jaren niet gedraaid omdat het op beurzen een dood gedraaide demotrack was geworden. Nu ik het nummer weer eens beluister kan ik er toch best van genieten. De speakers zijn gemakkelijk in staat de snelheid van het snarenspel weer te geven. Het klinkt heel realistisch al zou de stem van Nils voor mij iets meer body mogen hebben.

Nog meer lading

Guess You Had To Be There is prachtig nummer van Janis Ian. Het laagfundament wordt stevig en strak weergegeven wat zorgt voor een volwassen geluid. Opnieuw is er die ontzettend mooie diepte plaatsing. Zoals bijvoorbeeld een beatring rechts achterin het beeld, deze is goed te volgen zonder ondergesneeuwd te worden door de basdrum. Dit is mede een verdienste van de bijzondere constructie die zorgt voor een heel schone weergave. De Concept 300 speakers bloeien op bij mooie opnames als deze. Yellow Brick Road van Angus and Julia Stone is ook zo’n opname. Hier wederom de volwassen en stevige laagweergave die daarnaast heel doortekend is. De dromerige soundscape wordt mooi in de luisterruimte geprojecteerd. De typische stem van Angus zweeft volkomen los in de ruimte. De snaredrum klinkt pittig al klinken de bekkens aan het einde van het nummer wat minder lang uit dan ik gewend ben. De weergave van het middengebied is misschien wat minder vol maar kwalitatief zeer goed. Zo is in Jan Klaasen De Trompetter duidelijk te horen dat Rob de Nijs nog heel jong was. In de tekst zitten wat kleine bijna gefluisterde zinnen die volkomen verstaanbaar weergegeven worden. Lekker swingen wordt het met Super Duper Love van Joss Stone. Een grommende Hammond, een enthousiast bespeelde beatring en de felle zang van Joss probeer dan maar eens stil te blijven zitten. In plaats van alleen deze track luister ik het hele album. De speakers betrekken je op een prettige manier bij de muziek, je wordt er niet met de haren bijgesleept maar simpelweg ingezogen. Our House van Crosby, Stills, Nash and Young luister ik na het zien van een prachtige cover van Tangerine. In het televisieprogramma DWDD. De Concept 300 laat de schitterende samenzang opbloeien en geeft het nummer nog meer lading. Met Sweet Child Of Mine van Guns & Roses in de MQA-versie via streamingdienst Tidal weten de speakers feilloos te laten horen dat dit geen topopname. De totale weergave mist, voor mij persoonlijk, wat ballen en de rauwe schreeuw stem van Axl Rose zou wat gemener mogen. Grote pluspunt van deze speakers is de stage die opgebouwd wordt de plaatsing is enorm goed. De laagweergave is clean en strak, hierdoor lijkt het wat slank maar dit is zeker niet het geval. Het is gewoon enorm gecontroleerd. Goede testcase is het drumgedeelte van Nardis van Café Blue, de geplukte bas is uitstekend te onderscheiden het begin van de drumsolo, de diverse trommels zijn perfect van kleur en de bekkens levensecht. Het geluid is zo schoon dat de meest subtiele aanslagen op de bekkens hoorbaar zijn. Voor een speaker uit deze prijsklasse, en daarboven, ongehoord knap.

Slotsom

Alle moeite die Q Acoustics zich getroost heeft om een dusdanig innovatief ontwerp neer te zetten werpt zijn vruchten af. Naast een spectaculair en afwijkend uiterlijk is de weergavekwaliteit van hoog niveau. Het geluid is extreem schoon, het stereobeeld is heel diep en de plaatsing van stemmen en instrumenten top. Live opnames worden hiermee echt een beleving. De laagweergave gaat niet superdiep, zeker niet als je de toch wel forse kastinhoud in ogenschouw neemt, maar is zo uitzonderlijk doortekend en gedetailleerd dat het in de praktijk niet eens opvalt. Kwaliteit voor kwantiteit, zo zou het altijd moeten zijn. De optimale ontkoppeling van de omgeving en de uitgekiende kastconstructie van deze Q Acoustics Concept 300 zorgen ervoor dat details in de muziek met groot gemak worden weergegeven. Dit op een zo vanzelfsprekende manier dat er niet de nadruk op wordt gelegd, het is er gewoon. De totaalweergave is bijzonder goed in balans, geen aandachttrekkend hoog of bonkend laag. Stemmen krijgen alle aandacht en komen prachtig uit de verf. Het getuigt van durf om in deze prijsklasse een combinatie van luidspreker en stand te introduceren die visueel zo afwijkt van de concurrentie. Dat het uiterlijk volledig voortvloeit uit het streven naar optimale weergave geeft aan dat Q Acoustics niet bang is de gebaande paden te verlaten. Doorgewinterde hifi-adepten zullen misschien niet direct denken aan Q Acoustics, toch vooral bekend als fabrikant van betaalbare speakers, bij hun keuze voor een zeer serieuze luidspreker. Onterecht, met deze Concept 300 zet Q Acoustics een statement van formaat neer. Relatief betaalbaar en met een weergavekwaliteit die, net als het uiterlijk en afwerking, uitstijgt boven veel andere speakers in deze prijsklasse. Q Acoustics geeft met de Concept 300 een visitekaartje van formaat af, een must listen!