Review: Golden Ear BRX – een echte aanrader!

22 november 2022 + 10 minuten 0 Reacties
Golden Ear BRX_4

Een speaker van het Amerikaanse luidsprekermerk Golden Ear stond al een tijdje op mijn verlanglijstje om eens uitgebreid te beluisteren. Ten eerste om te ondervinden of Amerikaanse speakers klankmatig de Europese oren kunnen strelen, ten tweede door het gebruik van een bandtweeter in nagenoeg al hun speakers en als laatste door de afwijkende filosofie om tot een goede laagweergave te komen. Golden Ear was tot twee jaar geleden in handen van de bekende luidsprekerontwerper Sandy Gross. De huidige eigenaar is kabelfabrikant AudioQuest. Sandy Gross zorgde voor spraakmakende ontwerpen bij Polk en Definitive Technology. Met Golden Ear gaat hij nog een stapje verder.

Direct na het uitpakken wordt al duidelijk dat deze speaker op een andere leest geschoeid is. De zijkanten van de kast zijn voorzien van een fijnmazig rooster en neemt ongeveer driekwart van de oppervlakte in beslag. Hierachter zit een passieve woofer verstopt om de basweergave een boost te geven en de 6-inch driver te ondersteunen, waardoor de middenweergave beter wordt. Golden Ear zegt hiermee de nadelen van een basreflexpoort te vermijden. Zowel de laag/middenweergever als de AMT tweeter zijn ook terug te vinden in de Triton Reference-lijn. De linttweeter is in feite een opgevouwen dunne ribbon wat de tweeter relatief klein maakt, maar wel een groot oppervlak heeft. Hij is gemakkelijk aan te sturen en zorgt voor een snelle weergave. Met zijn afmetingen van 31,1 x 20,5 x 30,8 centimeter is de BRX zeer bescheiden van formaat. De afwijkende kastvorm met zijn gebogen bovenkant en trapeziumvorm (van bovenaf goed zichtbaar) geeft de speaker net dat beetje extra cachet. Tel daarbij nog de luxueuze afwerking van diepzwarte lak en je hebt een luidspreker die fraaier oogt dan de prijs doet vermoeden. Het front is afneembaar, maar persoonlijk vind ik de speaker met het front geplaatst mooier ogen. Qua prestaties kon ik tijdens de gebruiksperiode geen wezenlijk verschil ontdekken tussen met en zonder. Aan de achterzijde is, enigszins verzonken, een set single-wire aansluitterminals van goede kwaliteit te vinden.

Aansluiten

In principe is het aansluiten en opstellen van deze BRX eenvoudig. Het enige wat van wezenlijk belang is, is de hoogte van de te gebruiken speakerstand. Veelal is een stand van zestig centimeter hoog de juiste maat voor een monitor luidspreker. Echter het formaat van de Golden Ear BRX in combinatie met de plaatsing van de bandtweeter vraagt duidelijk om een hoger exemplaar. Circa zeventig centimeter is ideaal tenzij uw luisterpositie erg laag is. Om mijn eigen Sound Organisation stands op de juiste hoogte te krijgen biedt een flinke grindtegel tussen de vloer en stand uitkomst. De set waaraan deze BRX zijn kunsten mag vertonen bestaat uit mijn vaste combi. Een Devialet 220 Expert Pro versterker, een Bluesound Vault Gen2 muziekserver en een Funk Vector draaitafel met Shelter element. Streaming gaat via Roon met een Intell Nuc gevoed door een Silent Angel Bonn N8 netwerkswitch en een Forester F1 voeding. Alle bekabeling is van het Schotse Atlas Cables. Hetzelfde geldt voor de verdeeldoos die rechtstreeks op een separate audiogroep is aangesloten. Alles bij elkaar voldoende om deze Golden Ear BRX aan het zingen te krijgen.

Hoewel Golden Ear met het gebruik van passieve radiatoren een volwassen laagweergave claimt ben ik meer dan verrast bij het beluisteren van de eerste track. Heel toepasselijk, Lowdown van Boz Scaggs in een live uitvoering. Ik word getrakteerd op strakke en stevige drums, een heerlijke drive en een basgitaar die vol en stevig klinkt. Gezien het formaat van mijn woonkamer, zo’n veertig vierkante meter, en de bescheiden afmetingen van de speaker had ik gedacht bottom end te moeten missen. Natuurlijk is er niet een putdiep laag, maar het is absoluut krachtiger en dieper dan ik verwacht had. Daarnaast is het uiterst doortekend en gedetailleerd. Niet alleen de laagweergave is verrassend goed, de speaker is dusdanig transparant dat het schreeuwende publiek op de achtergrond goed hoorbaar is. Het stereobeeld is diep en lekker breed. Wanneer de elektrische gitaar inzet staat deze levensecht in de woonkamer. De verschillende stemmen van de achtergrondzangeressen zijn keurig los van elkaar te volgen. Ten opzichte van een recent beluisterde driemaal duurdere en bijna twee keer grotere monitor luidspreker hebben de blazers een fractie minder pit en ‘bite’. Maar wat wil je met zo’n prijsverschil? Human Touch van Bruce Springsteen wordt met wat minder gewicht en autoriteit weergegeven dan mijn grote Audiovector R3 Arreté speakers, maar er is wel de snelheid die ik gewend ben. De muziek wordt schijnbaar moeiteloos en stressvrij weergegeven. Opnieuw die strakke basdrum met veel kleur. Het zo kenmerkende rauwe randje om de stem van Bruce is prima hoorbaar en de presentatie is heel ruimtelijk. Kan de BRX ook overweg met muziek waar de emotie vanaf druipt en het om subtiliteit draait? Vooroordelen doen vermoeden dat het bij veel Amerikaanse speakers gaat om imponeren en het overweldigen van de luisteraar.

Rust en nuance

Deze BRX laat horen dat Golden Ear een andere weg bewandelt. De klassieker van Leonard Cohen, Hallelujah, uitgevoerd door K.D. lang is voor mij één van de mooiste vertolkingen. De kleine BRX geeft de muziek weer met een intensiteit die bijna voelbaar is. Het is meeslepend en grijpt je bij de strot. De verstaanbaarheid is zeer goed en het uitgesproken stemgeluid van K.D. is spot on. De vleugel, die een prominente rol vervult, klinkt zeer volwassen, het formaat van de speaker in ogenschouw nemend. Naast een prima breedte- en dieptewerking is er zelfs sprake van een hoogteafbeelding, iets wat bij betaalbaardere speakers vaak niet het geval is. Het blijft bijzonder dat tracks die gebruikt worden in films en televisieseries zoveel impact kunnen hebben en tot hernieuwde populariteit leiden. Zo stond Running Up That Hill van Kate Bush plots weer hoog in de streaminglijsten nadat het nummer gebruikt was in de populaire Netflix-serie ‘Stranger Things’. Het nummer heb ik al vele malen beluisterd in allerhande setups. Met de BRX als weergever zijn de rinkelende belletjes in fractie meer verstopt in de muziek en moet ik me echt focussen om ze te volgen. De eveneens van een bandtweeter voorziene en een fractie goedkopere Audiovector QR1 laat ze wat gemakkelijker horen. Echter de BRX brengt meer rust in de weergave en is qua laagweergave strakker en kent meer nuance. De sfeer van het liedje wordt feilloos overgebracht. Strong van de band London Grammar is een nummer dat leunt op de laagweergave en een groot stereobeeld kent. De BRX stelt op beide punten niet teleur. De laagweergave is niet zo krachtig als ik gewend ben maar wat is het mooi gedetailleerd en strak. Dat het niet superdiep gaat stoort totaal niet. Het klinkt heel natuurlijk en stressvrij. Het stereobeeld reikt tot ver buiten de speakers en loopt ver door naar achter. Ik probeer nog even of er met of zonder fronten verschil is in de transparantie maar dit is niet noemenswaardig. Bovendien oogt de speaker in mijn ogen fraaier met het front geplaatst, maar dat is een kwestie van smaak. Het volgende nummer, Draw Your Swords van Angus and Julia Stone, komt bij toeval voorbij in de autofill functie van Roon. Een uitstekende keuze en wat klinkt het mooi weergegeven door de Golden Ear BRX. De stem klinkt prachtig en de overgang van lief naar meer ‘bite’ en agressie wordt feilloos ten gehore gebracht. De gitaren uiterst links en rechts klinken realistisch en de individuele snaren zijn hoorbaar. De felle aanslagen op de bekkens klinken, ten opzichte van mijn veel duurdere luidsprekers, wat grover en een beetje onafgerond. Dynamisch is het allemaal dik in orde en de basdrum heeft weer veel doortekening. Live To Tell van Madonna bevestigt de eerdere bevindingen: een prachtig breed en diep stereobeeld en uitstekende laagweergave die het formaat van de speaker een maatje groter doet lijken dan hij daadwerkelijk is.

De essentie

Uit een heel ander vaatje getapt is de Rolling Stones-klassieker Sympathy For The Devil. Een lekkere old school-opname met veel geluidjes links en rechts buiten de luidsprekers als shaker en bongo’s. Mick zijn, uit duizenden, herkenbare stem blijft volledig overeind. De energie van het nummer wordt zonder enige terughoudendheid doorgegeven naar de luisteraar. Het is eenzelfde soort vrije en ongeremde weergave die ik zo waardeer in mijn Audiovector speakers. Op het gebied van ritme weet deze BRX eveneens te overtuigen. Luisteren naar Anouk haar meest recente album ‘Trails Of Fails’ vanaf vinyl is een prettige bezigheid met de Golden Ear BRX als weergever. Zonder moeite laat de speaker het vloeiende en organische van vinyl horen. In dit album hoor ik voor het eerst haar spreekstem terug in haar zang. De melancholische sfeer en het meeslepende karakter van de plaat vormen geen obstakel voor de kleine BRX. De akoestische gitaar in het nummer Going For The Kill klinkt erg mooi en levensecht. Behind Your Words opent met een aantal lage tonen die vol en stevig klinken maar het geluid van de hihat niet overschaduwen. Adele’s Rolling In The Deep kan in sommige setups een aangezet laag laten horen. Met de BRX blijft het lekker strak en doortekend, zonder het hoog in de weg te zitten waardoor de bekkens en de achtergrondzangeressen prima te volgen blijven. Paolo Nutini zijn meest recente single Through The Echoes is een heerlijk nummer. Het rauwe randje op zijn stem in combinatie met de piano en het orgel zorgt voor een heel mooi sfeertje. De snaredrum is strak en ritmisch. Van een heel andere orde, en een echte uitdaging voor de Golden Ear BRX, is de OST van de film ‘Top Gun Maverick’.  Dit moet in alle opzichten groots en meeslepend weergegeven worden. Het gaat het kleine speakertje verrassend goed af, zonder te overdrijven in de laagweergave. Het klinkt volwassen en totaal niet geknepen of ongemakkelijk. Pas wanneer ik het volume flink opschroef loopt de boel een beetje dicht. Deze mini zet een prestatie van formaat neer. Na het emotionele afscheidsconcert van mijn favoriete Nederlandstalige zanger Rob de Nijs betrap ik me erop nog meer naar zijn muziek te luisteren dan voorheen. Het nummer Schrijf Me Niet van zijn album ‘Chansons’ is één van mijn favorieten. De BRX  brengt de warme, volle stem van Rob mooi tot leven. Realistisch en met de juiste warmte en kleur staat hij voor me in de kamer te zingen. De niet heel vrolijke boodschap van het nummer komt moeiteloos binnen. Het stereobeeld is weer lekker groot en diep. Wanneer ik mijn ogen dicht doe zijn de speakers niet meer aan te wijzen in de ruimte. De zacht ruisende brushes op het bekken zijn wat lastiger te onderscheiden maar eigenlijk is dat totaal niet belangrijk. Het gaat bij deze speaker niet om zoveel mogelijk details naar voren brengen. Nee, het gaat om het totale plaatje en dat is iets wat ze heel goed doen. Ze raken de essentie van de muziek en dat is waar het altijd om moet gaan. Om de avond vrolijk en swingend af te sluiten kies ik Super Duper Love van Joss Stone. Dit swingt de pan uit. Het Hammondorgel misschien wat lichtvoetig maar totaal niet storend. De blazers zijn goed en met ‘bite’ zonder scherpte. En natuurlijk weer dat gedetailleerde en strakke laagfundament.

Is deze kleine Golden Ear BRX in staat gebleken mijn nieuwsgierigheid te bevredigen? Het antwoord is ja. Qua uiterlijk wijken ze wat af van de speakers van veel concurrenten, waarvan er dertien in een dozijn kunnen. Ze hebben een eigen gezicht maar zullen desondanks veel mensen aanspreken. De weergave is zeer geschikt voor de Europese oren. Het gebruik van de passieve radiatoren werkt uitstekend en zorgt voor een zeer goede gedetailleerde en strakke laagweergave. Gecombineerd met de snelle bandtweeter zorgt het voor een ongedwongen, open en stressvrije weergave. Geplaatst op een stand van de juiste hoogte is deze Golden Ear in staat een groot en diep stereobeeld neer te zetten. Zelfs een wat grotere luisterruimte weet de speaker te vullen met muziek. AudioQuest heeft met het toevoegen van Golden Ear een troef in handen. Een echte aanrader deze BRX!

Prijzen

• Golden Ear BRX € 1.999,- per paar