Review: Dynaudio Evoke 30 – Danes still don’t lie!

02 november 2021 + 10 minuten 0 Reacties
Dynaudio Evoke 30

Eén van de meest aansprekende namen op luidsprekergebied is het Deense Dynaudio. Begin jaren negentig wisten zij met prikkelende advertentieteksten als: “Danes don’t lie” muziekliefhebbers voor zich te winnen. Naast deze advertenties brachten ze ook “The book of truth” uit. Daarin allerhande info over het opstellen van luidsprekers, de techniek erachter en natuurlijk de filosofie van Dynaudio. Dit boek was aan te vragen bij de importeur of af te halen bij de dealer. Helaas kan ik het exemplaar wat ik destijds in bezit had niet meer terugvinden. Het zou leuk geweest zijn om het boekje nog een keer door te nemen alvorens aan de review te beginnen…

Gek genoeg kan ik me niet herinneren, in de circa twintig jaar dat ik nu recensies schrijf, ooit een keer een Dynaudio luidspreker in huis gehad te hebben. Vreemd wanneer je bedenkt dat Dynaudio naast Bowers & Wilkins één van de meest bekende namen is onder niet audiofiele consumenten. Het uitpakken van deze Evoke 30 is, in tegenstelling tot vele vloerstaande luidsprekers van concurrerende merken, werkelijk heel gemakkelijk. Door een aantal handige uitsparingen in de schuimplastic delen kun je in je eentje zonder gevaar de speaker uit de doos halen. De doos met accessoires ligt dan weer bovenop een ander deel zodat één en ander naadloos in de omdoos past en de kans op beschadiging werkelijk minimaal is.

Stukje techniek

Dynaudio zet met de Evoke serie een uiterst aantrekkelijk geprijsde lijn in de markt. De Evoke 10 is de kleinste telg uit de lijn en eerder uitgebreid aan de tand gevoeld voor Music Emotion door collega Werner Ero. De Evoke 30 die ik in huis heb ter beoordeling is de kleinste van de twee vloerstaande modellen. Slechts negentig centimeter hoog, achttien centimeter breed en bijna zevenentwintig diep. Door de taps toelopende kast vorm en fraaie afwerking is dit een luidspreker die in nagenoeg elk interieur past en een hoge WAF aan de dag legt. Ondanks dat deze luidspreker ‘slechts’ € 1599,- per stuk kost is er niet bezuinigd op de techniek. Verre van zelfs! Dynaudio maakt voor de hele Evoke reeks gebruik van een achtentwintig millimeter Cerotar dome tweeter. Deze is rechtstreeks afgeleid van de Esotar Forty tweeter welke gebruikt wordt in de Special Forty Anniversary luidspreker en de Esotar3 uit de duurdere Confidence serie. Het midden en laag wordt verzorgd door twee veertien centimeter Esotec+ units. De Evoke 30 is een 2,5-weg systeem met een basreflex poort aan de achterzijde. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 40 Hz tot 23 kHz. Het rendement ligt op 88 dB en de impedantie is 4 Ohm, aangezien Dynaudio erom bekend staat een lineair impendantieverloop te hanteren is een stabiele versterker voldoende om de speakers aan te sturen. Die hoeft niet perse veel vermogen te leveren maar iets meer is altijd prettig. Mocht je meer over de techniek willen weten kijk dan op de informatieve site van Dynaudio of check te recensie van de Evoke 10 waar uitgebreid op dit onderdeel wordt ingegaan.

Aansluiten en plaatsen

In de al eerder genoemde doos met accessoires zitten de voeten die onder de speakers geschroefd dienen te worden om de stabiliteit te waarborgen. Deze voeten zijn aan de onderzijde voorzien van rubber doppen en desgewenst kunnen de eveneens meegeleverde spikes hierin gedraaid worden, aan u de keuze. Eenmaal voorzien van de voetjes staan de speakers als een huis. De Evoke’s mogen de plaats innemen waar normaal gesproken mijn Audiovector luidsprekers resideren. Enig verschil is de afstand tot de achterwand. De Dynaudio’s klinken in het laag net effe lekkerder wanneer ze iets dichter bij de achterwand staan. Mocht het laag in uw ruimte problemen geven dan is er altijd nog de mogelijkheid om de baspoort te dichten met de meegeleverde schuimprop. In mijn luisterruimte was dit echter niet nodig. Mijn Devialet 220 Expert Pro dient als versterker/DAC, als digitale bron een Bluesound Vault Gen2 muziekserver en voor analoog een Funk Vector draaitafel met Shelter 301 element. Alle bekabeling is van het Schotse merk Atlas. De speakers hebben al flink wat speeluurtjes achter de kiezen dus er kan gelijk begonnen worden met luisteren.

Spelen en genieten

Johnny Cash mag het spits afbijten met het nummer Wayfairing Stranger van één van de American Recording albums. De Evoke 30 geeft direct een visitekaartje af. De speaker blijkt een meester met stemmen en instrumenten. Johnny Cash staat centraal in het stereobeeld met daarachter een melancholisch klinkende viool. De vingers van de gitarist hoor je over de snaren heen glijden. Het accordeon heeft een prachtige klankkleur. Je wordt met het grootste gemak de muziek in getrokken door deze Dynaudio’s. Dorian van Agnes Obel is een fraaie moderne opname met veel laag en bovenal een mystieke sfeer. Heel anders dan de Johnny Cash track. De Evoke 30 zet een groot breed en diep stereobeeld, veel groter dan je van een speaker van dit formaat zou verwachten. De muziek komt los van de luidsprekers, in die zin gedraagt deze kleine vloerstaande zich meer als een goede monitor luidspreker. Met als bonus een prima laagweergave die strak en goed doortekend is. De piano aanslagen zouden, voor mij persoonlijk, iets feller mogen zijn maar veel luisteraars zullen de wat rustiger manier van weergeven van deze Dynaudio prefereren. Met de manier waarop de stem van Agnes wordt weergegeven scoort de Evoke 30 weer dikke pluspunten. Genuanceerd, vloeiend en met veel gevoel. De verschillende laagjes waarmee de muziek is opgebouwd laat de speaker moeiteloos horen zonder te vervallen in een over analytische weergave. Weliswaar voldoende analytisch om de ‘audiofiele’ luisteraar te laten genieten maar niet dusdanig dat pure muziekliefhebbers hierdoor afgeschrikt worden. Voor een speaker in deze prijsklasse een perfecte mix.

Geen problemen

Eens kijken of de speaker met live opnames uit de voeten kan. Michael Bublé’s Home van het Caught In The Act album is een track die ik vaak beluister. De Evoke’s stellen niet teleur, ze zetten een groot 3D beeld in de luisterruimte neer. De bekkens klinken subtiel maar met het juiste metalige randje. De brushes waarmee de snaredrum bespeeld wordt zijn goed te horen. De prima weergave van het middengebied zorgt er ook hier voor dat Michael’s stem het juiste karakter heeft en veel body. Niet alleen de stemweergave profiteert van de hoge kwaliteit van het zo belangrijke middengebied. De verschillende instrumenten zijn hierdoor perfect van elkaar te onderscheiden en behouden allen hun eigen identiteit. Door het mooie brede en diepe beeld met veel lucht om de instrumenten en stemmen wordt de ruimte bijna tastbaar in mijn woonkamer gebracht. Al scrollend door mijn muziekbibliotheek blijf ik hangen bij het album Guilty van Barbra Steisand. Hoewel een fantastische zangeres vind ik de opnames altijd onaangenaam. Haar stem klinkt vaak geknepen en scherp en weinig dynamisch. What Kind Of Fool, een duet met Barry Gibb die ook het album produceerde, gaat nog net goed. Wat aangeeft dat deze Evoke 30 geen problemen heeft met mindere opnames. Sterker nog, er is zelfs redelijk wat detail hoorbaar en beide stemmen zijn ontdaan van de scherpte die een mindere kwaliteit tweeter soms ten toon kan spreiden. Na dit uitstapje toch maar snel terug naar beter klinkende opnames, niet omdat het moet maar omdat het kan… You Don’t Have To Say You Love Me van Shelby Lynne is heerlijk om naar luisteren. Haar stem krijgt een spoortje warmte ten faveure van de scherpte die er via sommige weergevers in kan zitten. De gitaar is heel natuurlijk, vloeiend en realistisch. Bekkens blijven hoorbaar ook al worden ze zachtjes en wat meer naar de achtergrond bespeeld. De bas heeft in mijn luisterruimte nog net voldoende gewicht om hoorbaar te blijven. Voor ik het weet ben ik vier nummers verder, zo lekker luisteren de Evoke 30’s. Een album wat ik bijna nooit meer beluister is de MTV unplugged sessie van Babyface. Het nummer Breathe Again is een duet met zangeres Shanice Wilson. De bassdrum in het intro is retestrak en doortekend. Shanice laat in dit nummer horen dat Mariah Carey niet de enige zangeres is die enorm hoog kan zingen. Maar Shanice kan ook in de lagere regionen uit de voeten. De Evoke 30 laat dit met het grootste gemak horen waarbij het de fraaie tweeter de lange hoge uithalen zeer gecontroleerd en zonder scherpte laat horen. De algehele weergave is weer mooi ruimtelijk, de plaatsing van de verschillende instrumenten is prima te noemen en de backing vocals bestaat uit losse stemmen.

Swingt de pan uit

Wanneer ik van de drie verschillende albums van Adele, 19, 21 en 25 achter elkaar een track draai heeft Evoke er totaal geen moeite mee om te laten horen dat ze ouder geworden is. Eerst Make You Feel My Love, vervolgens Rolling In The Deep en als laatste When We Were Young. Zeker tussen het eerste en het laatste nummer is het verschil groot. Er is een bepaalde scherpte in haar stem aanwezig bij het laatste nummer die ik mis op de eerdere. Gelukkig is het karakter van de speaker dusdanig dat ook de laatste prima te beluisteren blijft zonder de verschillen onder het tapijt te vegen. Heal The World van Michael Jackson is een nummer met een heel groot stereobeeld, de Dynaudio speakers stellen niet teleur. Sterker nog, het achtergrondkoor wordt groot diep achterin het beeld neergezet. De individuele stemmen worden mooi los van elkaar neergezet. De luidsprekers verdwijnen met groot gemak bijna fysiek uit de luisterruimte en het stereobeeld reikt links en rechts tot ver buiten de speakers.  De laagweergave is strak, diep en zeer gecontroleerd. Het prachtige nummer The Air That I Breathe, origineel van The Hollies, uitgevoerd door K.D. Lang vloeit als honing uit de speakers. Met prachtig links achterin ver buiten de speaker de met brushes bespeelde snaredrum. Andere kleine percussie geluidjes duiken links en rechts op in het geluidsbeeld. Roberta Flack’s I Who Have Nothing, in een fraaie MQA versie, klinkt verschrikkelijk mooi. Wederom een breed en diep beeld en haar uitgesproken soulstem wordt schitterend gevangen. De toetsen van de piano zijn individueel te horen en de basgitaar brengt het juiste gewicht om de muziek te dragen. Van hetzelfde verzamelalbum met MQA opnames luister ik Close To You, gezongen door Frank Sinatra. Hij staat groot in het midden afgebeeld ook in de hoogte.  De weergave is realistich en meeslepend. De violen brengen melancholie en klinken precies zoals het hoort. Om de luistersessie niet in mineur af te sluiten mag Raymond Van Het Groenewoud met het nummer Cha, Cha, Cha wat vrolijkheid brengen. Hiermee gaan de speakers in de ‘party mode’ de boel swingt de pan uit en het volume gaat een lekker stukje richting ‘burengerucht’…  Ondanks dat het om een oudere, totaal niet audiofiele, opname gaat is er verrassend veel detail te horen onder andere het Hammondorgel en de verschillende percussie-instrumenten. Het klinkt echt verbazend goed!

Na het beluisteren van de Dynaudio Evoke 30 is één ding duidelijk, Danes still don’t lie! Deze speaker is een perfecte keuze voor zowel de rechtgeaarde muziekliefhebber als ook de wat audiofielere luisteraar. Vergevingsgezind genoeg om mindere opnames nog lekker te laten klinken maar nog steeds in staat om veel detail te laten horen. De gebruikte tweeter is echt van grote klasse en absoluut één van de betere dome tweeters die ik gehoord heb in deze prijsklasse en een eind daarboven. De laagweergave is prima en naar wens nog wat aan te passen door de reflexpoort te dichten of wat te spelen met de plaatsing in de ruimte. De luidspreker is in staat om een groot stereobeeld neer te zetten en klinkt volwassener dan het formaat doet vermoeden. Op het gebied van ruimtelijke weergave en het vermogen om de muziek volledig los van de speakers weer te geven lijkt het bijna een monitor luidspreker. Door zijn bescheiden fysieke voorkomen, mooie vormgeving en fraaie afwerking zal deze Evoke 30 gemakkelijk een plekje kunnen vinden in menig interieur. Een vloerstaande luidspreker als deze zal minder opvallend aanwezig zijn in de ruimte dan een monitorluidspreker met stand. Met de Evoke serie en de 30 in het bijzonder zet Dynaudio de concurrentie weer flink op scherp!

Prijs

Dynaudio Evoke 30 € 1.599,- per stuk