Review: AURALiC Aries G1 wireless streaming transporter

13 juli 2021 + 10 minuten 0 Reacties
Review- AURALiC Aries G1
FWD award

In deze review van Music Emotion lees je de ervaringen met de Auralic Aries G1 Wireless Streaming Transporter. Dit apparaat is het ‘digitale muziekcentrum’ van je HiFi-set. De Auralic Aries G1 moet het streamen van al je bronnen en diensten in de hoogste kwaliteit mogelijk maken, voor een prijs van 2.399 euro.

Voor alle ongelovigen, laten we een eind maken aan de fabel van nullen en enen die in de digitale wereld rondgaat. Een digitale nul bestaat net zomin als een digitale één. Een digitale één of nul is een symbool voor een hoge of een lage spanning, voor een diep of ondiep putje op een optisch medium als cd, voor een magnetische verandering op een tape of een harde schijf of voor een elektronenwaarde in een solid state disc…

Ja, op papier bestaat de nul en de één, omdat er een symbool nodig is. Dus, kunnen er verschillen zitten in de manier van opslaan van informatie, het teruglezen en het transporteren? Ja dat kan, omdat een spanningsverschil in een kabel of interface realtime geïnterpreteerd moet worden, een spanningsverschil altijd flanken heeft, tijdvertraging en/of storingen optreden, lichtsignalen omgezet moeten worden, data moet worden gelezen en verwerkt in apparaten die helemaal niet voor muziek waren gemaakt zoals een NAS of een computer. Een spreadsheet of Word document inlezen mag vertragen, horten en stoten, muziek en beeld niet. Om maar niet te spreken van jitter, vervuiling op het lichtnet, WiFi stoorsignalen, gedrag van streamers of opslag, en/of onderlinge beïnvloeding van apparaten. Dus kan er verschil zitten in digitale informatie gekeken vanaf de bron tot aan de digitaal naar analoog converter. Met andere woorden, hoe graag en stellig de nul-en-één goeroes hun gelijk willen halen, een AURALiC, Lumin, Naim, Metrum, Chromecast, Raspberry, SOtM, Bluesound, Logitech of al die anderen zullen onderling verschillen in prestatie. En niet te vergeten in mogelijkheden en bedieningsgemak. Vandaar dat we zonder schroom of vooroordeel een AURALiC Aries G1 wireless streaming transporter uitgebreid aan de tand hebben gevoeld. Het digitale transport medium tussen uw opslag en de dac waarmee uw muziek thuis wordt ontsloten, streamingdiensten ter beschikking komen en internetradio een leven krijgt.

In the box

De AURALiC Aries G1 is sterk afgeleid van de innovaties en technieken ooit ontwikkeld voor de Aries G2. De Aries G1 heeft via de Tri-band wireless verbinding of via vast Ethernet toegang tot alle open systemen werkend met UPnP/DNLA, tot shared netwerk folders, hoge resolutie internetdiensten als Tidal en Qobuz, internet radio, Spotify, AirPlay en is uiteraard ook Roon gecertificeerd. De door AURALiC software engineers geschreven software Lightning DS, werkt samen met de geheugen cache registers en laat gapless bit-perfect afspelen in een multiroom omgeving toe, natuurlijk met playlists, vanaf een eigen App. Lightning DS heeft eigen server-software die volledig zelfstandig muziek kan indexeren (gebaseerd op OpenHome) en is dus niet afhankelijk van een UPnP/DLNA server. Daardoor heb je ook de extra mogelijkheden als zoeken op file-type, file sampling-rate, last import date en last modify date. De Aries G1 met zijn hoge rekenkracht verwerkt probleemloos bestanden in PCM van 44.1KHz tot 384KHz en in DSD van DSD64 tot DSD512 (de hoogste resolutie is alleen beschikbaar via USB). Lossless en lossy file formaten die de Aries G1 kan verwerken zijn: AIFF, ALAC, APE, DIFF, DSF, FLAC, OGG, WAV, WV, AAC, MP3, MQA en WMA. De Tesla G2 processor en het Tesla G2 platform waarop de Aries G1 draait zijn ontworpen met als enige doelen: een hoge kwaliteit audio weergave en upgradable zijn. Tesla G2 is snel met een processing speed van 37.500MIPS. Met de 1GB aan geheugen cache kunnen niet alleen meer applicaties tegelijk worden geladen, maar neemt ook de netwerk-ruis af omdat circuits minder lang open staan. Om de Aries G1 naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen maakt hij intern gebruik van twee Femto klokken, digitale klokken met een extreme nauwkeurigheid waarvan één altijd werkt voor de digitale techniek en de andere klok is toegewezen aan de USB poorten. Twee interne lineaire voedingen werken samen, de eerste voor het voeden van de processorcircuits, de LCD display en via USB aangesloten bronnen. De tweede voeding is bestemd voor alle gevoelige audio onderdelen zoals de Femto klokken en de USB data-uitgang. De voedingslijn van de USB-aanvoer wordt geblokkeerd en de Aries G1 voegt daarvoor in plaats zijn eigen schone stroomtoevoer toe, zodat er geen vervuiling via de USB-voedingslijn binnenkomt. De voedingen zijn galvanisch van elkaar gescheiden om EMI interferentie te voorkomen. Uitgangen zijn er in de vorm van AES/EBU, Coax, Toslink en USB Host naar een compatibele DAC. NB, u kiest of voor de digitale uitgangen of voor USB, niet tegelijk. Een vier inch kleuren display toont u de belangrijkste functies zoals afspeelstatus, configuratie en artwork. Een willekeurige afstandsbediening is te gebruiken na programmering, toegang gevend tot de basisfuncties van de Aries G1. Met zijn bescheiden afmetingen van 34 x 32 x 8 cm is er voor de Aries G1 altijd plaats. De afwerking is matzwart geanodiseerd aluminium waarop vette vingers (te snel) zichtbaar zijn. De prijs voor de AURALiC Aries G1 is € 2.399,-.

Around the box

De AURALiC Aries G1 wireless streaming transporter is ingezet in twee systemen, eerst aan een Metrum Acoustics Adagio dac en Forte eindversterker, met Falcon LS3/5a luidsprekers waarop Townshend supertweeters staan. Vervolgens in de huiskamer aan een PrimaLuna EVO 100 DAC via USB, een Metrum Acustics Pavane DAC via S/PDIF, beiden steeds verbonden met een Audia Flight Strumento No.1 voorversterker, een Pass Labs X250.5 eindversterker, twee PMC fact.12 luidsprekers en weer Townshend supertweeters. De opgeslagen muziek staat op een Melco N10, bereikt over mijn LAN door de AURALiC, of met de AURALiC direct gekoppeld aan de player poort van de Melco. In alle gevallen vervangt de Aries G1 tijdelijk mijn Metrum Acoustics Ambre streamers en sla ik de wireless optie over. Vast Ethernet heeft voor mij altijd de voorkeur. Zowel de eigen Lightning software en App van AURALiC zijn gebruikt, evenals Roon software vanaf een NUC, zodat de Aries G1 een volledig en hoogwaardig endpoint kan worden.

Twee maal negen liter

Het is stil geworden rond de Amerikaanse zangers Melody Gardot. Alleen haar My one and only thrill vult de kamer met muziek. De Falcon’s staan op hun stands te dansen van plezier met de puntige en snelle weergave van de Aries G1 over een AES/EBU verbinding naar de DAC. Het werken met de eigen Lightning App en software gaat vlekkeloos op de G1 en vooralsnog heb ik geen behoefte aan Roon als besturing. Ik merk dat de Aries naast een heel grote transparantie een eigen klank mee weet te brengen die ik lastig kan omschrijven. De hoge tonen zijn heel helder, niet scherp, wel duidelijk aanwezig, de lage tonen zetten aan ten opzichte van mijn referentie, dan zou je verwachten dat het middengebied achterblijft. Maar dat is niet zo, dat gaat wijd open en de instrumenten en stemmen profiteren daarvan. De weergave is vol met leven, staat heel lekker los in de ruimte en laat de luidsprekers virtueel verdwijnen. Het stereobeeld biedt naar alle kanten ruimte en weet zelfs vaak stem en instrumenten op de juiste hoogte te zetten. Ik heb het over mijn eigen opgeslagen muziek om niet afhankelijk te zijn van Tidal, Qobuz of de matige uitzendingen via internetradio. Dat is kwaliteit die ik niet kan meten en waarvan ik niet weet of ze constant is. Een Melco in huis biedt voor mij de uitkomst, natuurlijk heb ik streamingdiensten geprobeerd, al was het alleen maar om de stabiliteit van de Aries G1 te controleren. Dwars door mijn muziekcollectie gaande stuit ik op nog een bekende, Stevie Ray Vaughan en “Tin pan alley”. Terwijl de cover op het display komt trillen de eerste gitaarnoten vanaf de conus. In een ruimtelijk stereobeeld dat niet doet vermoeden dat de weergevers elk maar net iets groter zijn dan een schoenendoos. De intense rust en stilte achter het spel maakt de snelle gitaartonen nog indrukwekkender, ze verscheuren de stilte en staan volkomen los van de bas en het slagwerk dat aanvult. Jammer dat de track is afgelopen, Stevie maakt plaats voor het Israëlische duo Infected Mushroom en hun track Avratz. Puur omdat ik weet hoe breed dat kan gaan op de set. De Aries G1 gaat er volledig in mee, een muur van geluid bouwt zich op als een grote kubus die nauwelijks tussen de muren van de ruimte past. Details worden aangereikt op een gouden dienblad, met een snelheid en transparantie die doet verlangen naar nog veel meer en meer muziek. Normaliter stop ik na een paar minuten de track, ik zit tot mijn eigen verbazing te headbangen in de stoel. Dit speelt echt geweldig en blaast alle stof in één keer van de conussen af. Enige op- of aanmerking is dat de muziek wel dicht bij mij komt te staan, iets meer afstand zou welkom zijn. Ik word voor mijn smaak een tikkie te veel zelf onderdeel van de geluidsbubbel.

Muzikale geneugten

Eén van de meest gevoelige nummers in de collectie is What a wonderful world gezongen door Eva Cassidy op de cd “Nightbird”. De Aries G1 brengt haar dicht bij mij, heel af en toe met te veel nadruk op de basweergave, niet op te lossen door een andere interface te kiezen of het netsnoer te veranderen. Gek genoeg had ik daar met Infected Mushroom juist profijt van, het zal de lastige akoestiek zijn welke weer eens op het verkeerde punt wordt aangesproken. Als je dan een Aries G1 hebt met zijn vlakke frequentiecurve, dan kun je de lage tonen niet verstoppen. In een mooie wereld moet je leven, dus Jan Gunnar Hoff met een solo pianowerk met de titel Living sluit mooi aan. Een track in MQA en daar heeft AURALiC zijn eigen software voor geschreven. De file wordt uitgepakt tot 176kHz bij 32bit, daarna slikt de dac 24 bits van de datastroom en laat de laatste 8 LSB’s vallen omdat de dac niet verder dan een bitdiepte van 24 gaat. Met een grote vleugel merk je de beperking van een kleine luidspreker, je mist de romp van het instrument en daarom ga ik verhuizen naar de grote set en speel daar verder. Niet zonder de laatste noot af te wachten, want ook al is de Falcon naar onder begrensd de Aries G1 weet mij op de stoel te houden en mee te nemen in de muzikale geneugten op klavier. De laatste toon sterft uit, langzaam, heel langzaam om uiteindelijk alleen doodse stilte over te houden. Nu de Aries G1 los is kan ik wel snel even terug naar mijn eigen streaming oplossing, om tot de conclusie te komen dat een deel van de spanning verdwijnt uit de muziek en de weergave tammer is geworden. Zonder bij de opname aanwezig te zijn geweest is waarheidsbevinding een gok, dus puur subjectief prefereer ik de intense weergave van de AURALiC Aries G1 boven andere vormen en komt hij in mijn herinnering akelig dicht in de buurt van een topmodel digitaal transport als de tweemaal kostbaarder dCS Network Bridge.

Grote jongens

Van Falcon LS3/5a luidsprekers naar twee grote jongens in de andere ruimte, PMC fact.12 moet al het goede en het slechte in de AURALiC Aries G1 hoorbaar gaan maken. Bij veel audioliefhebbers valt Kari Bremnes meestal in de smaak, niet in de laatste plaats omdat de opnames vaak van goede kwaliteit zijn zoals op de cd “Ly” uit 2009. Al in het openingsnummer weet de Aries G1 het ritme lekker vast te houden. De veel grotere luidsprekers weten wel raad met de lage tonen van de band en zetten een muurtje van geluid neer. Bremnes naar voren gezet, stem op de juiste hoogte, zo hoort het streamen te zijn en dan vergeet je heel, heel snel een fysieke cd-speler. Ik transporteer het digitale signaal uit de Aries G1 over AES/EBU naar mijn Metrum dac, bij omschakelen naar een coax of een USB verbinding op een PrimaLuna dac behoud ik veel van het goede, een heel verstaanbare stem, impact en ritme, verlies was in de lage tonen waar een buis altijd zijn zwakke kant heeft, win wat in het middengebied, maak geen schokkende overstap waarmee de Aries op enige manier door de mand zou vallen. Dat is ook niet gebeurd met internetradio of Tidal dat naast de eigen muziekcollectie de revue is gepasseerd. Heel fijn is de opzet van AURALiC voor internetzenders, waar Roon zijn beperkingen kent op dat gebied laat AURALiC eenvoudig de halve wereld binnenkomen. Terug naar Bremnes en Metrum om nog even te genieten van “Ly”. Erg mooi vind ik ook Viktoria Tolstoy met op piano Jacob Karizon. Simpel gehouden met de stem en de piano zet de Aries G1 een fraaie performance neer. Geen scherpte op dit systeem. Uit ervaring weet ik dat de heldere klank van de Aries G1 een klein probleem kan geven op luidsprekers met een te sprekende tweeter, als er bovendien een heldere versterker tussen zit dan gaat het geheel over de top. Niet hier, de gedetailleerde klank zorgt voor openheid, zet een prachtige stage neer en wekt Viktoria tot leven. Speel ik Against all odds nog eens, maar dan via een Roon NUC naar de Aries G1, dan komt er iets meer ruimte om de stem en de piano, het geluidsbeeld wordt licht diffuus en ruimer. Hoewel ik een groot fan ben van het gemak dat Roon weet te bieden is de Lightning software van AURALiC in deze opstelling in lichte mate superieur aan wat Roon mij brengt.

Speels en soepel

Ik probeer hetzelfde in omgekeerde volgorde met Blaguten van het Hoff Ensemble van de cd “Quiet winter night”. Het zware laag in de opname rolt over de grond onder Roon, een trompet schalt in de ruimte boven de drums uit. Met deze muziek is juist de Lightning software de mindere. Het laag gaat een beetje minder diep, de trompet verdwijnt achter de bas en de drums, gelukkig is hij bij lange na niet weg. Tussen de twee soorten software is het geven en nemen, het kostenaspect is een heel ander verhaal, voor Roon is een licentie nodig, een NUC, daarbij een voeding, extra kabels, desnoods nog een netfilter, dus als u niet zit te wachten op de extra mogelijkheden van Roon in de vorm van muzieksuggesties en crosslinks tussen artiesten bespaar u dan de kosten en leef lang en gelukkig met de AURALiC oplossing. Het Combattimento Consort Amsterdam laat ik werken uitvoeren van Jan Dismas Zelenka en wat ik krijg van de Aries G1 is een breed neergezet orkest waarin de diverse secties zonder enig probleem te onderscheiden zijn. Het stereobeeld ontvouwt zich in alle richtingen, staat op een keurige afstand voor mij zodat ik mij bij de uitvoering aanwezig kan wanen. De weergave is ook nu transparant zonder te overdrijven, is speels en soepel voor het oor, laat blazers en strijkers alle ruimte en weet track na track te blijven boeien.

Secret love

Afsluitend met Secret Love gezongen door Claire Martin in een high resolution uitvoering besef ik dat de AURALiC Aries G1 stiekem inderdaad een beetje een secret love is geworden. In de afgelopen periode heeft de streaming transporter een uitstekende taak verricht in diverse opstellingen. Telkens gebruikt met de eigen software of als Roon endpoint, waarbij voor mij geen echte voorkeur is ontstaan. De Aries G1 is veelzijdig, op alle mogelijke manieren aan te passen voor de dac die gebruikt gaat worden, kan vele file formaten aan en laat zich eenvoudig bedienen. Het is net als met alle software even zoeken waar welke knop zit om aan te draaien, eenmaal gewend hollen de vingers over de tablet en speelt track na track. De nette display, de paar handige toetsen op de voorzijde, het strakke uiterlijk, er is weinig aan te merken op de Aries G1. Tel daar de prestatie bij op, gedoseerd in een schitterend stereobeeld, een hoge transparantie, klankzuiverheid en snelheid in de weergave en je hebt een winnaar in handen. De aandacht die de fabrikant geeft aan de producten en de software straalt van de Aries G1 af. Profiteer daarvan als u net als ik enen en nullen slechts als symbool ziet voor een signaal of opslag en op weg bent naar de hoogste weergave mogelijk met het streamen van digitale muziek.

Reacties (0)