Review: Ring Stick Up Cam Pro met zonnepaneel

18 november 2023 + 10 minuten 0 Reacties
Ring Stick Up Cam Pro

Ring lanceerde in september de nieuwste buitencamera. De Ring Stick Up Cam Pro komt met 3d-bewegingsdetectie en is in verschillende varianten verkrijgbaar.

De nieuwste Ring-beveiligingscamera is in drie verschillende varianten te koop. Zo is daar de Ring Stick Up Cam Pro met stekkeradapter, om de camera bedraad aan te sluiten, er is een Ring Stick Up Cam Pro met batterij en er is een Ring Stick Up Cam Pro met zonnepaneel. Wij gaan met deze laatste variant aan de slag. In feite is het de batterijvariant van de beveiligingscamera, maar dan met een extern zonnepaneel om de batterij altijd van voldoende energie te voorzien.

Dit is de Ring Stick Up Cam Pro

De Ring Stick Up Cam heeft een nieuw design en en komt met 3D-bewegingsdetectie op basis van radartechnologie en vogelperspectief. Dit moet de gebruiker meer context geven over de gebeurtenissen in en rond het huis. De radarsensoren meten de afstand tot een bepaald object voor nauwkeurigere waarschuwingen.

De camera filmt in 1080p, ondersteunt HDR en nachtzicht in kleur. De camera biedt tweerichtingsspraak met Audio+. Dit laatste moet ervoor zorgen dat je elkaar beter kunt verstaan. Er is verder ondersteuning voor Dual Band WiFi en ook de geavanceerde Pre-Roll is terug. Dit geldt echter wel voor de bedrade variant. Zo kun je ook beelden zien voorafgaand aan een bepaalde gebeurtenis. De batterijvariant (ons reviewmodel) heeft Colour Pre-Roll waarbij er een videoclip van vier seconden in kleur wordt opgenomen. Je kunt bewegings- en privacyzones instellen en met een Ring Protect-abonnement krijg je ook personenmeldingen en pakketmeldingen. Je krijgt 30 dagen gratis bij aanschaf van de camera. Ook is er ondersteuning voor Amazon Alexa.

De batterij- en bedrade variant kost 179,99 euro. Ons model is de batterijvariant met zonnepaneel. Deze combinatie gaat voor 199,99 euro over de toonbank. Het zonnepaneel kost los 59,99 euro.

Design en installatie

De nieuwe beveiligingscamera heeft een slank en weerbestendig ontwerp. Je kunt de camera buiten gebruiken, maar ook heel goed binnen. Je kunt het voetje namelijk verwijderen en aan de achterkant gebruiken. Zo kun je de camera zowel op het voetje neerzetten voor binnen en aan de achterkant ophangen voor buiten. Je ziet het misschien niet direct aan de afbeeldingen af, maar het is een vrij forse camera met een stevige behuizing die tegen een stootje kan. De onderkant kun je draaien ten opzichte van de behuizing, waarna de batterij tevoorschijn komt. We trekken het plasticje hier vanaf, zodat we aan de slag kunnen met de installatie van de camera.

Voordat we de camera daadwerkelijk konden installeren kwamen we eerst een ander probleem tegen. Ik kon niet meer inloggen op mijn account. In het verleden heb ik meerdere producten van Ring getest, maar in de afgelopen twee jaar niet meer. En blijkbaar wordt de toegang tot je eigen account dan ingetrokken en kom je in een bizarre loop terecht. Je logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord, krijgt een verificatiecode per mail, maar in de mail staat dat je moet inloggen op een apparaat waar je eerder op bent ingelogd met je Ring-account. We konden precies in een vorige review zien welk toestel dit was, maar ook daar kreeg ik hetzelfde probleem. Inloggen lukte niet meer. Ook bizar: Als Nederlandse consument word je dan naar een Engelse hulppagina gestuurd. Voor ons geen probleem, maar voor de Nederlandse consument die het Engels niet machtig is kan het een groot probleem zijn. Uiteindelijk ben ik via de klantenservice van Ring (tweede lijn) goed geholpen (dank Laura!) en kan ik weer in mijn account, maar dit is wel iets om rekening mee te houden. Ben je niet actief? Dan wordt de toegang ingetrokken tot je eigen account. Bizar en wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf van een product van Ring. Waarschijnlijk is het een maatregel om de kritiek uit het verleden tegen te gaan, maar dit lijkt me ook niet de bedoeling. Hoe dan ook, vervolgens konden we gelukkig weer aan de slag.

Er is ondersteuning voor dual-band wifi, dus je kunt kiezen uit 2.4 GHz of 5 GHz van je wifi-netwerk. De 5 GHz is over het algemeen net wat sneller, maar het bereik is minder ver. Afhankelijk van de plaatsing van de camera kun je hier dus een keuze in maken en omdat we ook de batterijvariant in plaats van de bedrade variant in huis hebben beschikken we over veel flexibiliteit. We kunnen de camera plaatsen waar we maar willen. Installatie via de app was uiteindelijk een fluitje van een cent. Voeg een product toe, scan de qr-code op de camera, kies het wifi-netwerk en vervolgens nog even een firmware-update van de camera. Na de accountproblemen liep dit allemaal soepel. Klein minpuntje is de stem die je hoort vanaf de camera tijdens het installatieproces. Deze is wel heel erg luid.

Ring Stick Up Cam Pro

Ring-app en Ring Protect

De Ring-app is inmiddels een bekende app voor ons en zit over het algemeen goed in elkaar. Na installatie krijg je een aantal vragen om de camera naar wens af te stellen. Bijvoorbeeld of je de camera binnen of buiten gebruikt, maar ook krijg je de mogelijkheid om de 3D-bewegingsdetectie in te stellen. Dit kun je eerst overslaan en later via de instellingen doen, maar we vonden het interessant om te kijken wat dit nu precies is. Via Mapbox (online kaarten) zie je jouw omgeving. Je sleept de camera naar de plek op de kaart waar je de camera ook zelf gebruikt en kunt vervolgens precies de hoeken afstellen. Zo selecteer je in vogelperspectief precies wat wel en niet meegenomen moet worden. Het is een unieke manier om de grenzen van de bewegingsdetectie af te stellen. Zo kan je bijvoorbeeld precies je eigen terrein meenemen, maar niet de openbare weg. Dit werkt vrij goed en je kunt zelfs zien waar een persoon ongeveer gelopen heeft. Het brengt echt diepte toe aan de bewegingsdetectie.

De app laat je precies zien welke stappen je moet nemen voor een juiste installatie en de gewenste instellingen. Wat dat betreft is het een zeer gebruiksvriendelijk proces en moet eigenlijk iedereen dit kunnen. De Ring-app zelf heeft een thuisscherm met al je geïnstalleerde Ring-producten. Klik op de camera voor de liveview, maar middels diverse tegels kun je allerlei instellingen wijzigen. Van bewegingsdetectie tot de geschiedenis en van gekoppelde apparaten tot de stroominstellingen. Via schuifjes kun je snel de bewegingsdetectie- en meldingen in- of uitschakelen, terwijl je ook de ingebouwde sirene middels één druk op de knop kunt laten afgaan. En die is inderdaad erg luid en vervelend. Precies zoals het hoort. Via Modusinstellingen kies je het gedrag van de camera wanneer je thuis bent, weg bent of wanneer de camera is uitgeschakeld.

Waar we wat minder fan van zijn is het abonnement dat noodzakelijk is om van alle mogelijkheden te kunnen genieten. Je krijgt bij aanschaf van de Ring Stick Up Cam Pro een gratis proefperiode van 30 dagen op Ring Protect. Dit is onder andere belangrijk voor de opslag van de beelden. Lokale opslag is niet mogelijk, dus je bent afhankelijk van de cloud van Ring. En dat kost geld.

Kun je de Ring Stick Up Cam zonder abonnement gebruiken? Dat kan, maar dan is het alleen een doorgeefluik. Er wordt beweging gedetecteerd en jij krijgt een notificatie op je smartphone. Beelden worden dan niet opgeslagen. Een Ring Protect-abonnement is dus eigenlijk noodzakelijk. Ook als je kijkt naar uitgebreide meldingen en persoonsdetectie, dat alleen mogelijk is in combinatie met een abonnement. Dat gaat je 3,99 euro per maand kosten per camera of 39,99 euro per jaar. Je kunt ook kiezen voor het Plus-abonnement met een onbeperkt aantal Ring-apparaten voor 10 euro per maand of 100 euro per jaar. Dat is stevig aan de prijs. Fabrikanten als Eufy, Netatmo of Aqara laten zien dat je ook goede beveiligingscamera’s zonder abonnement kunt maken.

In gebruik

We hebben tevens het zonnepaneel bij de camera gekregen om uit te testen. Het zonnepaneel is niet specifiek ontworpen voor de Ring Stick Up Cam Pro en kun je ook met andere Ring-producten gebruiken. Het in gebruik nemen was echt een fluitje van een cent. Uitpakken, via usb-c verbinden met de beveiligingscamera en klaar. In de app zie je direct dat de Ring Stick Up Cam Pro van stroom voorzien wordt door het zonnepaneel. In de doos van de Ring Solar Panel vind je ook alle benodigdheden om deze op te hangen. Een zonnige plek is uiteraard aan te raden, waarbij je het paneel zelf op de juiste plek kunt draaien om zoveel mogelijk zon op te vangen. We missen wel een dashboard voor het zonnepaneel, want informatie over de opbrengst ontbreekt volledig.

De meeste mensen die deze review lezen zullen inmiddels wel weten wat je van een dergelijke beveiligingscamera mag verwachten. Je krijgt notificaties op je telefoon wanneer er iets gedetecteerd wordt, je kunt live meekijken, je kunt praten met je bezoeker via tweewegcommunicatie en in de nacht krijg je beter zicht dankzij nachtvisie. De Ring Stick Up Cam Pro heeft echter nog een aantal mogelijkheden aan boord die wat unieker zijn. Hieronder dus de 3D-bewegingsdetectie met vogelperspectief zoals we hierboven als besproken hebben, maar ook HDR Live View, nachtzicht in kleur en noise cancelling Audio+. Allereerst de HDR Live View. Dit is een HD-camera (1080p), dus verwacht geen haarscherp beeld bij het inzoomen, maar dankzij HDR gaat de camera wel zeer goed om met licht en donker. Je hebt altijd een goed overzicht van eventuele gebeurtenissen. De beeldkwaliteit is over het algemeen goed, maar kan zich uiteraard niet meten met de scherpere 4K-camera’s van Eufy of Arlo. De brede kijkhoek is echter uitstekend en ook nachtzicht in kleur verdient een pluim. Je ziet echt meer in het donker, alhoewel het wellicht iets korreliger is. Zeer positief is Audio+. Je kunt elkaar duidelijk verstaan en met de geluidskwaliteit is dan ook helemaal niets mis.

Over de bewegingsdetectie kunnen we kort zijn. Dat werkt goed. Je krijgt betrouwbare meldingen op je smartphone en beelden terugkijken werkt, mits je natuurlijk een abonnement hebt, zeer goed en overzichtelijk. Let op dat je niet 24/7 kunt opnemen. Ook dit model neemt alleen gebeurtenissen op en is daarmee ‘event-based’. De camera is zeer goed te integreren met andere Ring-producten. Aangezien Ring eigendom is van Amazon kun je wel met Amazon Alexa aan de slag. Google Home/Assistant helaas niet.

De Ring Stick Up Cam Pro is een veelzijdige beveiligingscamera die je zowel binnen als buiten kunt gebruiken. De bouwkwaliteit is uitstekend en de flexibiliteit bij plaatsing is een groot pluspunt. Je hebt ook binnen de app veel opties tot je beschikking. De beeldkwaliteit is over het algemeen prima en het geluid is uitstekend. 3D-bewegingsdetectie is een unieke functie en hebben we tot op heden nog nergens anders gezien. Het werkt daarnaast ook vrij goed en je kunt precies zien waar een persoon is gedetecteerd. Het zonnepaneel is een leuke extra die ervoor zorgt dat je de batterijvariant van de Ring Stick Up Cam Pro niet meer hoeft op te laden.

Tegenover de pluspunten staan echter ook een aantal minpunten. Een abonnement op Ring Protect is noodzakelijk. Niet alleen voor de opslag van beelden, maar ook voor andere functies. Dat maakt de toch al vrij prijzige beveiligingscamera nog weer een stukje duurder. De goedkoopste optie voor Ring Protect kost je toch alweer 39,99 euro per jaar. Lokale opslag is helemaal niet mogelijk. De Ring Stick Up Cam Pro is een goede beveiligingscamera en absoluut aan te raden wanneer je al gebruikmaakt van het ecosysteem van Ring. Heb je nog niets van Ring in huis? Dan zijn er betere alternatieven voor handen die je daarnaast wat minder geld kosten.

7.5
Ring Stick Up Cam Pro

Ring Stick Up Cam Pro