Review: Reolink Argus PT camera met zonnepaneel – draadloos en draaibaar

21 oktober 2020 + 10 minuten 0 Reacties
Review Reolink Argus PT 10

De Reolink Argus PT is een camera die niet alleen recht vooruit kijkt maar ook kan kantelen en draaien. Hiermee houd je een hele tuin, hal of andere locatie perfect in de gaten.

We hebben al een paar keer een camera van Reolink mogen testen, maar deze keer hebben we een camera die net wat meer mogelijkheden biedt dan de eerder geteste modellen. De Reolink Argus PT is namelijk een camera die niet alleen recht vooruit kijkt maar ook kan kantelen en draaien. Hiermee houd je een hele tuin, hal of andere locatie in de gaten. De afgelopen weken hebben we de Argus PT inclusief zonnepaneel in de tuin gehangen en in deze review lees je onze ervaringen.

Wat is de Reolink Argus PT?

De Reolink Argus PT is een draaibare en kantelbare camera, maar dat is niet het enige interessante aan dit model. De PT is namelijk ook draadloos. De camera beschikt over een ingebouwde accu die ongeveer 2 maanden meegaat, natuurlijk afhankelijk van het gebruik. Daarnaast kun je er een microSD-kaart in kwijt voor alle opnamen én kun je ervoor kiezen de camera te koppelen aan een Reolink zonnepaneel waardoor je de accu zelfs niet meer hoeft op te laden.

De Argus PT biedt een 1080p-beeld, een kijkhoek van 1405 graden en kan 355 graden horizontaal en 140 graden verticaal draaien. Je kunt dus wel stellen dat je alles dat om de camera heen gebeurt kunt bekijken. De camera is voorzien van een IP64-certificaat waardoor plaatsing in de buitenlucht geen probleem is. De Starlight CMOS sensor moet ervoor zorgen dat je in het donker tot 10 meter ver kunt kijken en natuurlijk is er een bewegingssensor aan boord die bewegingen kan waarnemen en video’s kan starten. Ook beschikt de camera over een microfoon en een speaker, waardoor communicatie beide kanten op mogelijk is. Een ingebouwde sirene kan gebruikt worden om ongewenst bezoek af te schrikken.

Opnamen zijn op microSD (niet meegeleverd) op te slaan en kunnen via de Reolink-app bekeken worden. Helaas is de clouddienst van Reolink nog altijd niet in de Benelux te gebruiken. Via de app kun je live beelden bekijken, opnamen terugkijken, de camera instellen en intelligente meldingen activeren. Tot slot is er integratie van Google Assistant waardoor je de camera op bijvoorbeeld je Nest Hub kunt bekijken. De Argus PT heeft een adviesprijs van 159 euro. Het zonnepaneel kan los worden aangeschaft voor ongeveer 30 euro.

Design

De Reolink Argus PT is geen compacte en eenvoudig weg te werken camera, maar dat is dan ook niet het doel van dit model. Met een afbeelding van 122mm bij 98mm, een uitstekende antenne an een standaard voor aan de muur of het plafond valt dit model goed op. Het apparaat is verder netjes afgewerkt, voelt stevig aan en ook wanneer hij hangt, hangt hij stevig en stabiel. De camera is door zijn waterdichte behuizing zonder problemen in de openlucht te gebruiken.

De behuizing is grotendeels wit, met alleen het draaiende deel waar zich de lens en microSD-kaartlezer in bevinden zwart. We hadden graag nog een compleet zwarte variant gezien, met name omdat zwart in sommige situaties minder opvalt. De camera wordt met een oplaadbare accu geleverd, maar kan middels een zelf aan te schaffen 5V/2A adapter en de meegeleverde USB-kabel wel aan een stopcontact gehangen worden.

Het zonnepaneel wordt ook met een eigen steun geleverd, waar het paneel opgeschroefd kan worden en wat je middels schroeven ook weer aan een muur kunt bevestigen. Het paneel kan, net als de steun en de kabel, in het wit of zwart gekocht worden. Ook om deze reden was een zwarte camera een fraaie extra optie geweest. Bij zowel het zonnepaneel als de camera worden de schroeven en plugs meegeleverd.

Abonnement

We hebben het hierboven al kort aangegeven, maar de Reolink Argus PT kan in Nederland en België vooralsnog alleen met lokale opslag (met optionele microSD-kaart) gebruikt worden. Reolink heeft wel een cloudabonnement, maar dat is nog niet bij ons beschikbaar. En dat is jammer want de gratis versie hiervan biedt je al 7 dagen gratis cloudopslag voor één camera. Meer camera’s en meer dagen opslag kosten je 3,49 dollar per maand. Helaas kan Reolink niet aangeven wanneer de dienst ook hier beschikbaar zal zijn.

Installatie en montage

De Argus PT is een camera die bedoeld is voor buitengebruik, of in ieder geval in een ruimtelijke omgeving waar je alles in de gaten wilt houden. De camera moet dan ook ondersteboven gemonteerd worden. Doe je dat niet dan gaat dit ten koste van de waterdichtheid. Voor de montage wordt een standaard meegeleverd, die ook met de drie meegeleverde plugs en schroeven geplaatst kan worden. Let wel dat deze schroeven nogal eenvoudig breken als er veel kracht op uitgeoefend wordt. Ze zijn dan ook bedoeld voor gebruik in combinatie met de plugs.

Reolink geeft aan dat de optimale positie van de camera zo’n 2 tot 3 meter boven de grond is en dat je de camera in een hoek richting de plek waar het meest bewogen wordt plaatst. Dat laatste is omdat bewegingen richting de camera en van de camera af lastiger gedetecteerd kunnen worden. Bij ons was een hoogte van 2 meter niet haalbaar, maar na een paar weken testen kunnen we concluderen dat dat geen groot probleem is. Wel is het echt aan te raden camera dus niet in de lijn van bewegingen te plaatsen.

Het zonnepaneel kan op elke gewenste plek geplaatst worden zolang het paneel maar in een lichte hoek richting de zon kijkt. Dit hoeft niet de hele dag zo te zijn. Een paar uur zon per dag laadt de camera al voldoende op. Er wordt bij het zonnepaneel een kabel van 4 meter meegeleverd zodat je altijd wel een geschikt plekje kunt vinden.

Ook de installatie van de camera in de Reolink-app is eenvoudig. Het is een kwestie van de camera activeren en de Reolink-app voor iOS of Android downloaden. Naast een app kun je ook kiezen voor een desktopprogramma voor Windows of Mac, waarmee je overigens ook meerdere camera’s kunt managen. Volg vervolgens de stappen op het scherm en binnen enkele minuten heb je beeld en kun je aan de slag met de belangrijkste instellingen. Zo geef je de camera een naam en een wachtwoord mee. Tijdens de installatie krijg je ook een aantal tips voor de optimale plaatsing van de camera.

Voor het gebruik van de Reolink Argus is dus geen abonnement vereist. In plaats hiervan dien je een microSD-kaart aan te schaffen, waarop alle videobestanden opgeslagen worden. Dit heeft zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat je niet betaalt voor een abonnement (de cloud) en dat je ook geen zorgen hebt over het veilig opslaan van videomateriaal in de cloud. Het nadeel is dat je een microSD-kaart moet aanschaffen en dat deze kaart in de camera zit. Mocht iemand de camera meenemen dan ben je ook je videomateriaal kwijt, en dat is nu net niet de bedoeling wanneer er een inbraak heeft plaatsgevonden. Helaas is een eigen cloudopslag (bijvoorbeeld Dropbox) geen optie.

Instellingen

De Reolink-app komt met een hoop instellingsmogelijkheden om de (werking van) de camera naar eigen wens in te stellen. We behandelen de belangrijkste mogelijkheden.

Op het homescherm van de app zie je de gekoppelde camera’s terug, met een recent screenshot, de accustatus (icoontje beweegt wanneer de camera aan het opladen is) en een icoontje waarmee duidelijk gemaakt wordt of de bewegingsmelder (PIR) aanstaat. Vanuit dit scherm kom je ook in het kopje ‘cloud’ maar dat is dus voor Nederlandse en Belgische gebruikers nog niet bruikbaar. Wel kun je via dit kopje de camera activeren voor gebruik met de Google Assistent.

Helemaal onderin het homescherm vind je een play-icoontje waarmee je toegang krijgt tot de opnamen van de camera en de live-weergave. Hetzelfde scherm wordt getoond wanneer je op het screenshot op het homescherm drukt. In dit scherm kun je de kwaliteit van de stream aanpassen. Vloeiend staat voor lage kwaliteit en 1080p staat voor de hoogste kwaliteit. Ook kun je hier handmatig een opname maken, een screenshot maken en direct praten met iemand die voor de camera staat. Helaas verschijnen de gemaakte opnamen niet direct in dit scherm. Hiervoor moet je nogmaals op ‘Afspelen’ tikken waarna je een tijdlijn met events en blokken te zien krijgt. Deze tijdlijn is redelijk overzichtelijk en zoeken gaat snel, maar helaas krijg je geen thumbnails/screenshots van opnamen te zien. Dat had het zoeken en beoordelen of iets interessant is nog eenvoudiger gemaakt.

Tot slot kun je via het cameravenster nog op ‘PTZ’ tikken. Hiermee kun je de camera bedienen: pannen (naar links en rechts) en tilten (naar onder en boven). Het is een soort joystick die je bedient en hoewel het idee erachter prima is, is het de vertraging en niet geheel nauwkeurige bediening die dit lastig maken. Doordat het beeld pas een seconde of twee na het commando aangepast wordt ben je soms al te ver doorgeschoten en is het lastig de juiste hoek te vinden. Ook druk je soms net iets te lang op een pijltje waardoor je het gewenste punt voorbij schiet. Het is dus even proberen en ondanks dat het niet  super soepel gaat is het wel een functie waarmee je relatief snel en eenvoudig het gehele gebied rondom de camera kunt bekijken.

Vanuit de linkerzijde van het scherm kun je het algemene menu openen, waar je allerlei commerciële zaken (winkel, deals, etc.) kunt vinden en waarmee je toegang krijgt tot de algemene instellingen. Hier kun je onder meer het geluid van meldingen aanpassen, de live-weergave aan- of uitzetten en waarschuwingen voor dataverbruik bij een mobiele verbinding activeren. Weinig spannends dus, maar wel valt op dat sommige zaken in het engels zijn en andere zaken in het Nederlands.

Vanuit het homescherm of de live-weergave van de camera kun je via het tandwielsymbool bij de instellingen van de camera komen. Hier zie je in één oogopslag het percentage van de accu en of de accu aan het laden is. Ook kun je snel de PIR-instellingen, opname-instellingen en notificatie-instellingen aanpassen. Bij de notificatie-instellingen kun je het alarm geluid aanzetten. Dit vrij luide alarm gaat op de camera zelf af zodra er een beweging waargenomen wordt. Bij de PIR-instellingen kun je een schema aanmaken (wanneer de bewegingsmelder aan mag staan) en kun je de gevoeligheid (0-100 / dichtbij-ver weg) aanpassen. Tot slot kun je bij de Record-instellingen de ‘record-extensie’ aanpassen. Dit betekent dat de camera een x-aantal seconden nadat de beweging is gestopt blijft opnemen.

Daarnaast kun je middels de Tonen-optie nog bij instellingen van de camera zelf komen, waaronder de rotatie (omdraaien van het beeld), de naam van de camera, de datum in het beeld en het watermerk dat in beeld verschijnt. Ook kun je een Privacy Mask aanmaken, wat simpel gezegd een zwart vlak is dat je over het beeld legt en waar dus geen opnamen van gemaakt worden. Bij de optie ‘kwaliteit’ kun je zelf nog wat aanpassingen doen om tot een stream te komen die aan jouw wensen voldoet. Je kunt hier voor ‘Duidelijk’ en ‘Vloeiend’ zelf aangeven wat de resolutie moet zijn (1080p of 720p), hoeveel frames per seconde er opgenomen moeten worden en wat de maximale bitrate moet zijn. Tot slot zie je bij de optie ‘Dag en nacht’ nog kiezen uit een zwart en wit-weergave (infrarood) of een kleurweergave in de nacht. De auto-modus kiest zelf de juiste modus, afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht.

In tegenstelling tot de camera’s van onder meer Nest, Ring en Arlo biedt de Argus PT geen slimme meldingen of locatiebepaling. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen bekende of onbekende personen, objecten of personen en huisdieren of personen. De camera weet echter wel onze kat het merendeel van de tijd te negeren, wat natuurlijk positief is. Het gemis van locatiebepaling is een belangrijk minpunt. Je kunt niet instellen dat de camera automatisch geactiveerd wordt (de bewegingssensor althans) zodra je het huis verlaat. Je dient de PIR bewegingssensor handmatig in te schakelen, elke keer als je van huis gaat. Alleen dan wordt er opgenomen. Ja, je kunt de sensor altijd aan laten staan maar dan is je microSD-kaart zo vol met beelden die niet interessant zijn.

Gebruik

Het belangrijkste van een beveiligingscamera is natuurlijk het in de gaten houden van je huis, en dan wel op een slimme manier. De Reolink Argus PT is wat betreft die echte slimmigheid nog geen hoogvlieger. Zo kunnen we geen onderscheid laten maken tussen personen, objecten of dieren. Ook is er geen mogelijkheid de camera op basis van aanwezigheid in of uit te schakelen. Het echt opnemen van de camera in een smarthome-systeem, in scenario’s en scenes, is hierdoor nog zeer beperkt. Gelukkig is er wel integratie met de Google Assistent, waardoor je de camerabeelden op een Google-display, waaronder de Nest Hub, kunt laten weergeven.

De camera komt wel met veel handige functies om het functioneren ervan naar eigen wens af te stellen. Zo kun je eenvoudig en snel bepaalde delen van het beeld uitsluiten, kun je de gevoeligheid van de bewegingssensor aanpassen en kun je middels de camera virtuele joystick pannen en tilten. De app werkt snel en is strak vormgegeven, maar hier en daar ontbreken de Nederlandse vertalingen en voor het terugkijken van opnamen moet je onnodige extra stappen zetten. Het zijn kleinigheidjes want het bedienen en instellen van de camera is over het algemeen gebruiksvriendelijk. Helaas is de clouddienst van Reolink nog steeds niet beschikbaar en ben je dus aangewezen op het gebruik van een microSD-kaart.

Over de kwaliteit van het beeld en geluid zijn we tevreden. Full HD 1080p (met aanpassingsmogelijkheden) is meer dan voldoende om alles in de omgeving van de camera scherp te kunnen waarnemen. Ook de kleurweergave en het contrast is goed, wat heldere en duidelijke beelden oplevert. Ook zit er maar een korte lag tussen de realiteit en de weergave van de camera. Het enige lastige is het bedienen de camera middels de virtuele joystick, wat door de kleine vertraging soms ‘hit and miss’ is. Dat het aantal frames per seconde op maximaal 15 staat maakt video’s ietwat minder vloeiend, al is dat geen groot probleem. Ook in het donker presteert de camera prima, al is de maximale afstand om alles nog goed te kunnen zien een meter of 6/7. Het is niet haarscherp maar objecten en personen zijn duidelijk te onderscheiden. De ingebouwde speaker is van redelijke kwaliteit waardoor een gesprek met iemand in de omgeving van de camera redelijk goed te voeren is.

De bewegingssensor werkt goed, maar het is wat spelen met de gevoeligheid, zeker in een dynamische omgeving als een tuin. Met een hoge gevoeligheid werden in ons geval personen op ene meter of 6 snel geregistreerd. De kat werd in de meeste gevallen genegeerd, maar als deze te dichtbij de camera kwam verscheen er alsnog een melding. Bewegende bladeren en bomen werden volledig genegeerd. Personen worden vrijwel direct gezien en binnen een paar seconden heb je een melding op je smartphone. Aangezien de camera op een accu werkt en niet continu opneemt mis je de eerste paar seconden van een beweging, maar dat zal in de meeste gevallen geen issue zijn. Een functie die we nog missen is de mogelijkheid om de camera automatisch mee te laten draaien als iemand door het beeld loopt.

Wat betreft de accuduur moet de camera ongeveer twee maanden meegaan. Natuurlijk is dit afhankelijk van hoe vaak de camera moet opnemen of live moet streamen. Samen met het zonnepaneel is er echter geen probleem. In ons geval liep de accu niet verder leeg, zelfs bij bewolkt weer en regelmatige meldingen. Dus als je het zonnepaneel in combinatie met de Argus PT gebruikt dan is de kans groot dat je de accu nooit hoeft op te laden, tenzij je heel vaak op je camera kijkt of de camera vaak opnamen maakt.

De Reolink Argus PT is net als de andere camera’s van het bedrijf we getest hebben een solide camera. De Argus PT beschikt over een gebruiksvriendelijke app, voldoende instellingsmogelijkheden, een goede beeldkwaliteit en vooral ook een goede bewegingsdetectie. Echt slim mogelijk we de camera echter niet noemen, onder meer door het gebrek aan slimme meldingen, het herkennen van dieren of personen, gefeoncing, het cloudabonnement, het automatisch meedraaien van de camera bij bewegingen en de integratiemogelijkheden met smarthome-systemen. Daar tegenover staat dat dit model flexibel inzetbaar is en dankzij de pan en tilt-functie een tuin geheel in de gaten kan houden. Als je een betaalbare pan en tilt-camera zoekt die je compleet naar eigen wens in kunt stellen en je videomateriaal lokaal opslaat, dan is de Argus PT een prima optie. Zoek je naar meer vernuft en slimme functies, en een cloud-oplossing voor de video-opnamen dan zijn er camera’s die voor hetzelfde geld meer bieden. Kijk dan bijvoorbeeld naar modellen van EVZIZ, Foscam of Arlo. Het zonnepaneel kunnen we overigens altijd aanraden. Simpel, eenvoudig en absoluut handig voor plekken waar je geen stroomaansluiting hebt.

Meer informatie vind je op de website van Reolink.

7.5
Reolink Argus PT

Reolink Argus PT

• Betaalbare pan en tilt-camera
  • Veel instellingsmogelijkheden
  • Zonnepaneel is ideaal
  • Nauwkeurige en snelle meldingen
  • Draadloos en flexibel te plaatsen
  • Echt slimme functies ontbreken
  • MicroSD-kaart is vereist (met risico's)
  • Geen geofencing
  • Smarthome-integratie is nog matig

Beoordeling Reolink Argus PT

De Reolink Argus PT is net als de andere camera's van het bedrijf we getest hebben een solide camera. De Argus PT beschikt over een gebruiksvriendelijke app, voldoende instellingsmogelijkheden, een goede beeldkwaliteit en vooral ook een goede bewegingsdetectie. Echt slim mogelijk we de camera echter niet noemen, onder meer door het gebrek aan slimme meldingen, het herkennen van dieren of personen, gefeoncing, het cloudabonnement, het automatisch meedraaien van de camera bij bewegingen en de integratiemogelijkheden met smarthome-systemen. Daar tegenover staat dat dit model flexibel inzetbaar is en dankzij de pan en tilt-functie een tuin geheel in de gaten kan houden. Als je een betaalbare pan en tilt-camera zoekt die je compleet naar eigen wens in kunt stellen en je videomateriaal lokaal opslaat, dan is de Argus PT een prima optie. Zoek je naar meer vernuft en slimme functies, en een cloud-oplossing voor de video-opnamen dan zijn er camera's die voor hetzelfde geld meer bieden. Kijk dan bijvoorbeeld naar modellen van EVZIZ, Foscam of Arlo. Het zonnepaneel kunnen we overigens altijd aanraden. Simpel, eenvoudig en absoluut handig voor plekken waar je geen stroomaansluiting hebt.

Prijsvergelijker Reolink Argus PT