Review: EufyCam E330 Professional – neemt 24/7 op

26 november 2023 + 10 minuten 6 Reacties
EufyCam E330 Professional

Veel slimme beveiligingscamera's nemen alleen gebeurtenissen op. Doorlopend opnemen is vaak niet mogelijk, tenzij je een professioneel systeem gaat gebruiken. Eufy denkt dat een combinatie heel goed mogelijk is en komt met de EufyCam E330 Professional.

De EufyCam E330 Professional is in de basis een beveiligingscamera zoals andere recente modellen van het merk. Sterker nog, de camera is heel goed te vergelijken met de EufyCam 3. Je hebt 4K Ultra HD-beelden tot je beschikking, de camera’s maken gebruik van het HomeBase 3-basisstation en BionicMind AI is aanwezig om te onderscheiden of je een vreemde of bekende in de tuin hebt staan. Toch is er een groot verschil te noemen. De EufyCam E330 Professional heeft niet voor niets ‘Professional’ in de naam. Dit model kan namelijk 24/7 opnemen. Niet alleen gebeurtenissen, maar doorlopend. Zo mis je helemaal niets. En, ook belangrijk. Er is geen accu, maar deze camera hangt continu aan het stroom. Wij gaan met de starterset van de EufyCam E330 aan de slag in deze review. Vier camera’s met de HomeBase 3 als het basisstation. De adviesprijs van deze set bedraagt 699 euro. Losse camera’s of een 2-pack/3-pack zijn ook verkrijgbaar.

Dit is de EufyCam E330 Professional

De EufyCam E330 Professional is dus niet zo heel verschillend met andere camera’s van Eufy, behalve dat je doorlopend kunt filmen. 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Belangrijk om te weten is dat er geen PoE-ondersteuning is. Power over Ethernet betekent dat je de camera kunt aansluiten met een netwerkkabel dat zowel de stroom als data levert. De EufyCam E330 hang je alleen aan het stroom. Voor de data heb je de HomeBase 3 in combinatie met Enhanced Wi-Fi. Gewoon draadloos dus.

Dat zal wellicht niet bij iedereen in de smaak vallen. Eufy (onderdeel van Anker) richt zich dan ook niet op die groep. Het wil met de EufyCam E330 Professional een brug slaan tussen de slimme beveiligingscamera’s voor consumenten aan de ene kant en een professioneel systeem aan de andere kant. Wel bedraad (stroom) en doorlopend opnemen, maar dan met de gebruiksvriendelijke installatie en app van Eufy Security. Zo kan iedere consument een set (semiprofessionele) beveiligingscamera’s installeren die net even wat meer biedt dan anders. Het is echt ‘Plug and Play’.

De EufyCam E330 Professional biedt een 4K Ultra HD-resolutie, BionicMind AI, verbeterde Wi-Fi, uitbreidbare lokale opslag met de HomeBase 3 (tot 16 TB is te plaatsen), 24/7 opnemen en Cross-Camera Tracking. Deze laatste mogelijkheid is uniek, want video’s van dezelfde gebeurtenis worden automatisch samengevoegd, in chronologische volgorde dankzij de aangesloten camera’s. Uiteraard zijn ook de standaardmogelijkheden aanwezig, zoals tweewegcommunicatie, nachtzicht, een spotlight, sirene, notificaties op je smartphone en alle andere mogelijkheden die we kennen van Eufy en de Eufy Security-app.

Design, installatie en de app

Het is nogal een flinke doos die we ontvangen. Binnenin zien we vier camera’s, de HomeBase 3 en een doos boordevol bevestigingsmateriaal, kabels en stekkers. Handig is dat de camera’s al vastzitten aan het ‘voetje’, zodat het alleen een kwestie van gaten boren en ophangen is. Wat direct opvalt is hoe stevig de behuizing van deze camera’s is. Deze beveiligingscamera’s kunnen echt tegen een stootje en dat draagt bij aan het professionele karakter dat Eufy voor ogen heeft bij de camera’s. Verder lijken ze best veel op de EufyCam 3. In ieder geval qua kleur en grootte, alleen zijn ze ronder, beschikken ze niet over een zonnepaneel bovenop en loopt er een stroomkabel achter uit de behuizing. Deze voedingskabel werkt tot maximaal vijf meter met de kabels in de doos. Ook meegeleverd zijn rubberen kokertjes voor over de connectoren, zodat je de camera’s veilig buiten kunt gebruiken in alle weersomstandigheden. Over de camera aan de achterkant zit ook voor een deel een rubberen behuizing. Achterop vind je de sync-knop om de camera’s te verbinden, maar ook de mogelijkheid om een micro-sd-kaart te plaatsen.

Installatie is net zo simpel als andere camera’s van Eufy. Je sluit eerst de HomeBase 3 aan op je wifi-netwerk (alleen 2.4 GHz). Vervolgens verbind je de camera’s met de HomeBase 3. En dat is net zo makkelijk als het lijkt. Steek de stekker in het stopcontact, druk in de Eufy Security-app op het plusje en je wordt razendsnel door de installatie geloodst. Eenmaal geïnstalleerd werkt de EufyCam E330 Professional net zoals ieder model van het merk, alleen dan met de mogelijkheid om doorlopend op te nemen. Let op: Heb je al een HomeBase 3 in huis? Er moet daadwerkelijk een extra harde schijf in geplaatst zijn, anders heb je geen toegang tot doorlopend opnemen. Standaard heb je 16 GB opslag via de HomeBase 3, maar dit basisstation kan uitgebreid worden door er een harde schijf in te plaatsen tot 16 TB. Bij deze camera’s ontkom je daar niet aan. De meegeleverde HomeBase 3 bij de EufyCam E330 Professional komt met een extra harde schijf van 1 TB. Deze is al geplaatst, dus je kunt meteen aan de slag. Houd daar rekening mee als je deze camera’s toe wil voegen aan je bestaande setup. De extra harde schijf in de HomeBase 3 is noodzakelijk, want met alleen de 16 GB interne opslag doen de camera’s het niet. Ze kunnen dan alleen gebeurtenissen opnemen.

De HomeBase 3 is echt het hart van het systeem. Niet alleen voor de opslag, maar het opent ook de deur naar kunstmatige intelligentie. Zelfs je oudere camera’s van Eufy worden slimmer door de HomeBase 3. Je sluit dit thuisstation eerst bekabeld aan op je router, maar na installatie kun je de netwerkkabel eruit trekken en verdergaan met wifi. Goed om te weten: de HomeBase 3 ondersteunt ook een NAS. Verder doet dit thuisstation ook dienst als gong voor je Eufy-videodeurbel en als sirene.

Na installatie verschijnt de camera gewoon op het thuisscherm van de Eufy Security-app, net zoals eventuele andere geplaatste camera’s. In de basis werken deze camera’s precies hetzelfde als andere camera’s van het merk. Je hebt direct toegang tot de liveview en via het tandwieltje heb je toegang tot de camera-instellingen. Kies hier bijvoorbeeld de opties voor beeld en geluid of pas de instellingen voor bewegingsdetectie aan. Je hebt ook hier privacyzones tot je beschikking, dus je kunt aangeven waar de camera wel of niet naar moet kijken voor de bewegingsdetectie. Je stelt ook simpel de beveiligingsmodi in, zodat de camera weet hoe die moet reageren wanneer je thuis bent of afwezig.

Via de geschiedenis kijk je de beelden terug. Dit doe je wel op meerdere plekken. Onderaan via het tabblad Gebeurtenissen kijk je de event-based opnamen terug. Wil je de volledige 24/7-beelden, dan kijk je daar via de camerageschiedenis naar terug. Cross Camera Tracking-beelden, daarover later meer, verschijnen gewoon op het dashboard op de beginpagina, bovenaan de liveviews van de camera’s. We komen wel wat vertaalfoutjes tegen, waaronder een hele pijnlijke bij de functie Menselijke Detectie, namelijk: ‘Menselijke Herkenning Gehandicapten’.

Beeld en geluid

De 4K Ultra HD-resolutie van deze camera wordt niet voor niets mee gepronkt door de fabrikant, want dat is gewoon heel goed in orde. Je kunt overigens zelf de resolutie aanvinken in de app, waarbij de regel telt: hoe hoger de resolutie, des te meer data het kost en de geplaatste harde schijf eerder vol is. Zet je de resolutie op 4K, dan komt dit volledig overeen met de resolutie van de EufyCam 3. Of er precies dezelfde camerasensor gebruikt wordt is me onduidelijk, maar het zou me niets verbazen. De kijkhoek is ook identiek. De hoge resolutie zorgt voor helder beeld, fijne kleuren en je krijgt een goed overzicht wat er aan de hand is. De hoge resolutie geeft ook de mogelijkheid om in te zoomen zonder dat je direct de pixels loopt te tellen.

Waar het beeld helemaal top is, daar valt het geluid toch wel flink tegen. Is het stil buiten, dan kun je het goed horen.  Is er veel geluid buiten van verkeer, de wind, spelende kinderen of andere mensen in de buurt? Dan krijg je nauwelijks iets mee. Gebruik je de tweewegcommunicatie, dan werkt dat overigens prima. Je kunt elkaar goed verstaan. Omgevingsgeluid echter valt nog flink te verbeteren.

In gebruik

De EufyCam E330 reageert net zoals bijvoorbeeld de EufyCam 3 (zie beide camera’s naast elkaar op de foto hierboven) of je videodeurbel. Zodra er beweging gedetecteerd wordt krijg jij een notificatie op je smartphone. Het is niet zo dat er vanaf dan ook begonnen wordt met filmen. Het filmen gaat doorlopend door, dat stopt of start niet. Qua gebeurtenissen krijg je, net als bij andere Eufy-camera’s, direct een notificatie op je smartphone met een klein clipje te zien. Weet echter dat je ondertussen bij camerageschiedenis ook alles terug kan kijken, want het filmen zelf loopt gewoon 24/7 door. Dit biedt het beste van twee werelden.

De grootste vernieuwing is Cross Camera Tracking. Loopt een verdacht persoon het terrein op langs camera één, vervolgens bij camera twee en vervolgens via camera drie weer terug langs camera twee, even naar camera vier en weer terug naar camera één? Dat is flink wat uitzoekwerk als je de beelden zelf allemaal wilt bekijken. Dankzij Cross Camera Tracking hoeft dit niet, want het systeem plakt zelf alle gebeurtenissen in chronologische volgorde aan elkaar. Dit werkt over het algemeen goed, maar de camera’s maken soms onderscheid tussen mens of vreemdeling. En zodra dit onderscheid er is worden beelden niet meer goed achter elkaar geplakt. Zien de camera’s overal een ‘vreemde’, dan werkt het goed. Waarom dit verschil er moet zijn volgens Eufy is onduidelijk. Een kleine update en dit probleem is sowieso opgelost. De basis werkt echter erg goed en je krijgt direct een video te zien waar je alle stappen van de ‘vreemdeling’ kunt zien, verdeeld over alle camera’s en dan in de juiste chronologische volgorde.

Dankzij de BionicMind AI kun je ook bekenden toevoegen, waarna je direct een naam te zien krijgt. Afgaande op de EufyCam 3 weten we dat deze gezichtsherkenning van Eufy over het algemeen goed werkt. Dat is ook bij deze camera het geval, maar mocht je een zonnebril en een pet of muts tegelijk dragen, of je bent ineens in volledig wieleroutfit in beeld na het sporten, dan word je soms wel eens aangemerkt als ‘vreemde’. En ook dat brengt de Cross Camera Tracking dan soms in de war, want als er op camera één een bekende wordt gezien en dezelfde persoon op camera twee als vreemdeling wordt aangemerkt, dan worden de beelden wederom niet achter elkaar geplakt. Concluderend naar aanleiding van onze bevindingen kunnen we zeggen dat Cross Camera Tracking acht op de tien keer goed werkt. En dat is eigenlijk te weinig, maar wel relatief makkelijk op te lossen door Eufy met een update. En let wel. Je mist geen beelden, maar je moet het dan even handmatig doen.

De camera’s hebben zich bewezen als betrouwbare filmers. We missen geen beelden en ook bij gebeurtenissen worden we keurig op de hoogte gebracht. Werkt de Cross Camera Tracking net niet helemaal goed, dan moet je handmatig de beelden uitzoeken bij de geschiedenis in de app. En dat werkt gelukkig vrij makkelijk. Let wel dat er even wat tijd tussen zit voordat de continu opnamen beschikbaar zijn. Het verwerken duurt soms even vijf tot tien minuten voordat het goed weggeschreven is op de harde schijf. Gebeurtenissen zijn wel direct beschikbaar.

Het kan natuurlijk een keer gebeuren, maar één van de vier camera’s is tijdens het testen helaas kapotgegaan. Na een nachtje filmen lijkt de camera niet goed uit het nachtzicht te zijn gekomen. Er heerst nu een rode gloed over het beeld met de kenmerkende ruis van het nachtzicht. De camera werkt verder nog prima, maar die rode gloed gaat niet meer weg. Toch jammer van je aankoop als je hier 699 euro voor hebt betaald. Laten we het op toeval houden, want dit zijn we verder niet gewend van Eufy. Over dat nachtzicht gesproken bij de drie resterende camera’s. Dit werkt goed. Je hebt infraroodnachtzicht, maar in combinatie met de aanwezige spotlight ook nachtzicht in kleur. Deze laatste geeft wat ons betreft het beste zicht. Het spotlight had wel iets feller gemogen, want eventuele indringers zien wel een lampje oplichten maar staan wat minder fel in het zonnetje dan je eigenlijk zou wensen. Nog niet besproken, maar wel belangrijk. Het camera-alarm is erg luid en vervelend. Precies zoals je wenst.

Bij de professionele gebruiker gaan de haren misschien inmiddels rechtovereind staan. Je kunt geen beelden vanuit de browser bekijken, hebt geen PoE, zonder batterijen geen backup wanneer de stroom is uitgevallen, geen internet betekent geen beelden en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. De echte professionals missen wellicht behoorlijk wat opties. Een dergelijke setup is voor de gemiddelde consument echter zeer lastig te realiseren. Eufy heeft met de EufyCam E330 Professional het beste van twee werelden weten te verenigen. Het gemak van Plug and Play en een hele overzichtelijke app met doorlopend filmen zodat je niets meer mist.

Eufy brengt met de EufyCam E330 Professional de consumentencamera’s die doorlopend kunnen opnemen naar de gewone consument. Je hoeft niet moeilijk te doen met een NVR in de meterkast, of een NAS in huis. Niets is ingewikkeld bij de EufyCam E330 Professional, het is ‘Plug and Play’ met de HomeBase 3 met extra geplaatste harde schijf van 1 TB en de zeer overzichtelijke Eufy Security-app.

Dat de echt professionele gebruikers iets missen, dat kunnen we ons goed voorstellen. Voor de echte professionals zijn deze camera’s dan ook niet uitgebracht. Een betere naam was wellicht EufyCam E330 (Semi-)Professional geweest. Het brengt 24/7-opnames op een zeer gebruiksvriendelijke wijze naar iedere gebruiker, zodat je niets zult missen bij calamiteiten in of rond het huis. Deze set heeft wellicht een selecte doelgroep, maar wat het doet, dat doet het ook echt goed.

8.5
eufyCam E330 Professional product

EufyCam E330 Professional

• Gebeurtenissen én doorlopend filmen
  • Echt Plug and Play
  • Goede beeldkwaliteit in 4K
  • Stevige behuizing
  • Nachtzicht in kleur
  • Inclusief extra harde schijf voor HomeBase 3
  • Niet 'Professional' genoeg voor de Pro's
  • Eén van de vier camera's al snel kapot (toeval)
  • Cross Camera Tracking heeft een update nodig
  • Omgevingsgeluid moeilijk te horen
  • Vertaalfoutjes in de app

Beoordeling EufyCam E330 Professional

Eufy brengt met de EufyCam E330 Professional de consumentencamera's die doorlopend kunnen opnemen naar de gewone consument. Je hoeft niet moeilijk te doen met een NVR in de meterkast, of een NAS in huis. Niets is ingewikkeld bij de EufyCam E330 Professional, het is 'Plug and Play' met de HomeBase 3 met extra geplaatste harde schijf van 1 TB en de zeer overzichtelijke Eufy Security-app.

Dat de echt professionele gebruikers iets missen, dat kunnen we ons goed voorstellen. Voor de echte professionals zijn deze camera's dan ook niet uitgebracht. Een betere naam was wellicht EufyCam E330 (Semi-)Professional geweest. Het brengt 24/7-opnames op een zeer gebruiksvriendelijke wijze naar iedere gebruiker, zodat je niets zult missen bij calamiteiten in of rond het huis. Deze set heeft wellicht een selecte doelgroep, maar wat het doet, dat doet het ook echt goed.

Prijsvergelijker EufyCam E330 Professional