Google Home werkt niet goed? Deze tips kunnen je helpen

14 maart 2021 3 Minuten 0 Reacties
Google Nest Audio 3

Heb je thuis een Google Home- of Google Nest-speaker staan en werkt die niet goed? Dan kunnen deze tips je op weg helpen.

Ook met de Google Home zit je soms niet op één lijn. Die communicatieproblemen kunnen ervoor zorgen dat het plezier van het gebruik van zo’n slimme speaker erop achteruitgaat. En als het plezier verdwijnt, houd je alleen nog maar irritatie en boosheid over en daar heeft niemand wat aan. Daarom kan het goed zijn zo nu en dan eens de instellingen te controleren, zodat je zeker weet dat de speaker je hoort en dat ook de juiste speaker je hoort. Voor sommige functies dien je wel de Google Assistent in het Engels in te stellen; niet alles is in het Nederlands beschikbaar.

"Ik begrijp het niet"

Wanneer de Google Home- of Nest-speaker reageert met “Ik begrijp het niet”, dan heeft die je in elk geval gehoord. Dan is er dus iets anders aan de hand. Herhaal nog een keer wat je zegt, maar probeer eens synoniemen te gebruiken. Wellicht herkent Google Assistent een woord niet dat je hiervoor gebruikte. Heb je Voice Match ingeschakeld? Dat is sowieso een goed idee. Het kan echter geen kwaad die eens opnieuw in te stellen, zodat de Assistent je beter verstaat. De laatste optie is de slimme speaker in huis een keertje te resetten, bij aanhoudende problemen.

Google Home-naam aanpassen

Soms wil je tegen de ene Google Home-speaker zeggen dat je muziek wil afspelen op de andere speaker in huis. Maar om de één of andere reden werkt dat vaak niet. Het probleem kan dan liggen aan de naam van die speaker (waar je dus je muziek op wil afspelen). Een goede tip hiervoor is alleen kleine letters te gebruiken. Blijkbaar bieden hoofdletters de Home- en Nest-speakers een behoorlijke uitdaging. Soms zo erg, dat ze dus niet goed mee werken. Geef je bestaande en nieuwe speakers dus in het vervolg namen zonder hoofdletters.

Fysieke problemen

We hebben het net al even genoemd: soms kan het helpen om je speaker te resetten en opnieuw in te stellen. Stekker eruit, een minuut wachten en doorpakken is geen oplossing helaas. Per Google Home-speaker verschilt het hoe je hem reset. Probeer hem eerst nog eens af te stoffen of hem een andere plek in huis te geven, voordat je de hardware terugzet naar de fabrieksinstellingen. Helpt dat allemaal niet, dan is er dus mogelijk iets met de hardware. Dan kun je het beste contact opnemen met Google of de winkel waar je hem gekocht hebt.

Andere namen

Het spreekt misschien voor zich, maar wil willen het toch nog even benoemen: geef al je speakers andere namen. Wanneer je ze namelijk precies dezelfde naam geeft, dan is dat vragen om problemen. Probeer overlap ook zoveel mogelijk te voorkomen. Alleen dan weet de Google Assistent precies welke speaker je nou bedoelt. Je kunt het ook gewoon simpel houden. Staat een lamp in de slaapkamer? Noem hem slaapkamerlamp. Staat die op kantoor? Kantoorlamp. Probeer de namen te maken door de locatie met het apparaat te combineren.

Bonustip: Gevoeligheid commando aanpassen

Met de Engelstalige variant van de Google Assistent is het mogelijk de gevoeligheid van het stemcommando aan te passen. Zo kun je ervoor zorgen dat de speaker minder snel ergens op reageert dan nodig. Maar je kunt de gevoeligheid ook sterker maken, wanneer je merkt dat de speaker niet meer op je reageert. Maar dan moet je de speaker wel in het Engels gebruiken. Let daar even op, want je Nederlandse commando’s werken dan sowieso niet. Je regelt de gevoeligheid door naar de instellingen van je slimme speaker te gaan.

Meer lezen?

Wil je meer lezen over all-in-one-systemen, check dan ons uitgebreide nieuwsarchief. Ook hebben we inmiddels een groot aantal tips en recensies geschreven waar je doorheen kunt klikken.


Laat een reactie achter

Wil je een notificatie ontvangen wanneer er (op jouw reactie) gereageerd wordt? Maak dan een account aan.

Inloggen

Reacties (0)