Review: Teufel Zola – gaming headset met personaliseringsopties

11 februari 2023 + 10 minuten 0 Reacties
Teufel Zola

Zou het niet leuk zijn om je eigen gaming headset samen te stellen? Het kan met de Teufel Zola. In deze review gaan we met de nieuwste gaming headset van Teufel aan de slag.

Gaming headsets zijn vaak niet de mooiste headsets op de markt. Ze zijn ofwel heel erg schreeuwerig of heel erg saai. Zou het niet fijn zijn om als gamer de optie te hebben om je headset zelf samen te stellen? Die vraag kwam ook op bij de Berlijnse audio-experts van Teufel. De Duitse fabrikant ging aan de slag en komt nu zelf met het antwoord in de vorm van de Teufel Zola. Deze gaming headset is volledig te personaliseren. Kies uit twee basiskleuren voor de headset en kies vervolgens zelf de kleuren van de oorcovers, oorkussens en microfoonbescherming. Zo zijn er talloze combinaties mogelijk. De Teufel Zola is nu te koop voor 129 euro via de website van Teufel.

Dit is de Teufel Zola

Dankzij de vele personaliseringsopties kun je gamen in je eigen stijl. Of je nu kiest voor volledig zwart of voor alle kleuren van de regenboog. Het is allemaal mogelijk. Voor 29,99 euro koop je een nieuwe kleurenset met oorcovers, oorkussens en microfoonbescherming. Daarmee kun je uiteraard ook Mixen-and-Matchen, zodat je een oneindig aantal kleurencombinaties kunt maken. Uiteraard is het geluid uiteindelijk nog belangrijker. Zo beschikt deze gaming headset over 40 mm lineaire HD-drivers die moeten zorgen voor een ultradiepe, krachtige basperformance, natuurlijk midden en fluweelzacht hoog. Niet alleen voor games, maar volgens Teufel is deze gaming headset ook geschikt voor muziek en films.

De Teufel Zola is een bedrade over-ear gaming headset en komt met een lange kabel van bijna twee meter. Deze minijack sluit je gemakkelijk aan op je controller voor PlayStation, Xbox, Nintendo Switch, smartphone of tablet (mits die laatsten natuurlijk beschikken over een 3,5mm-koptelefoonaansluiting). Voor pc levert Teufel een dongle mee. De headset sluit je aan op de dongle, die je vervolgens via USB op je laptop of pc aansluit. En deze dongle is in feite een 7.1-geluidskaart die DTS Headphone:X V2 7.1 binaurale surround sound naar je pc brengt.

Voor de pc is er tevens software in de vorm van het Teufel Audio Center. Hiermee heb je een 10-bands equalizer tot je beschikking en kun je ook surround in- en uitschakelen. Een afneembare HD-condensatormicrofoon, afstandsbediening met volumeregeling en mute aan de audiokabel, een licht gewicht en comfortabele oorkussens maken deze headset helemaal af. Hoe bevalt de Teufel Zola in de praktijk? In deze review gaan we met de nieuwe gaming headset van Teufel aan de slag.

Teufel Zola als bouwpakket?

De Teufel Zola komt in de bekende kartonnen doos van Teufel zonder verdere opsmuk. Maak je de doos open, dan zie je de gaming headset, maar er missen nog een aantal onderdelen. In aparte kleinere doosjes ontdek je vervolgens de gekozen covers, oorkussens en microfoonbescherming. Deze moet je dus zelf nog plaatsen en dit is dan ook de eerste keer dat een gaming headset als bouwpakket binnen is gekomen op de redactie. Gelukkig is het allemaal heel simpel. De oorkussens haak je bij het logo tussen de rand, waarna je deze helemaal rondom kunt bevestigen. De oorcovers druk je er ook zo op. De microfoonbescherming duurde iets langer en vereist een beetje voorzichtigheid, maar binnen een paar minuten was de headset helemaal klaar voor gebruik. Op de foto’s in deze review zie je het ‘Light Gray’-basismodel met Grape & Aqua covers, oorkussens en microfoonbescherming.

Er vallen een aantal dingen op aan de Teufel Zola. Zo is de hoofdband aan de binnenkant erg comfortabel en ook de oorkussens van memory foam voelen erg zacht aan. De binnenste constructie is van aluminium en voelt erg stevig. Deze loopt volledig door de hoofdband naar beide oorschelpen toe. De rest bestaat uit plastic. En dat voel je niet alleen, maar zie je helaas ook. De bovenkant van de hoofdband is van plastic, de oorcovers zijn van plastic en ook onder de oorcovers is het plastic wat de klok slaat tot aan waar de oorkussens beginnen. Het past wellicht niet helemaal bij de premium uitstraling die Teufel aan deze headset wil geven. Toch voelt de headset degelijk genoeg aan en heb je niet het idee dat het snel stuk zal gaan.

De microfoon klik je gemakkelijk in de linkeroorschelp en is gemakkelijk te buigen zodat de microfoon vlak voor je mond zit. De kabel van de microfoon lijkt wat dun, maar bleef wel goed zitten. De audiokabel van de headset zelf sluit je aan de onderkant van de linkeroorschelp aan. Na dertig centimeter de audiokabel volgend kom je bij de afstandsbediening waarmee je gemakkelijk kunt muten en het volume kunt regelen. Aan het einde van de kabel vind je de mini-jack aansluiting.

In de doos vind je verder nog een dongle. In feite ziet het eruit als een Chromecast. Je sluit de headset aan achterin de dongle. De dongle heeft aan de andere kant een kleine kabel met een USB-aansluiting die je gemakkelijk op een USB-A-poort van je laptop of pc kunt aansluiten.

Surround sound met de Teufel Zola

We installeren het Teufel Audio Center en sluiten de headset aan via de dongle in een usb-aansluiting van de laptop. Het werkt eigenlijk direct. De software vindt de headset en je kunt zelfs personaliseren om de achtergrond van de software overeen te laten komen met de door jouw gekozen kleuren van de headset. Je kunt in de software het schuifje voor 7.1 Surround Sound aanzetten (of druk gewoon op de knop van de dongle) en vervolgens een geluidstest doen. En inderdaad, het geluid klinkt voor je, naast je en achter je. Het werkt goed in deze test, maar we moeten natuurlijk ook kijken hoe het geluid in de praktijk klinkt. We laten Surround Sound aan staan en openen Spotify. De headset laat een brede soundstage horen dat met name goed in balans is. Teufel kennen we vaak van de stevige bassen, maar dat is hier standaard al perfect in balans.

We halen de Teufel Zola even van de dongle af en sluiten de headset gewoon aan via de 3,5mm-koptelefoonaansluiting op de laptop. En wat een wereld van verschil maakt die dongle. Of het een Windows-probleem is of toch aan de headset ligt is mij niet duidelijk, maar zonder dongle klinkt het geluid schel, zeer smal en mist het echt alle diepte. Alsof de headset eigenlijk stuk is. Het rare is, mijn eigen headset (Hyper X Cloud II) heeft dat probleem niet. Hoe dan ook is het niet erg op je pc, want je hebt nu eenmaal de dongle erbij. Dan heb je gewoon goed geluid. Het is net of je een cheatcode aanzet wanneer je de dongle gebruikt. De usb-dongle is in feite een externe geluidskaart die niet alleen zorgt voor Surround Sound, maar ook veel beter is dan het standaardgeluid wat een laptop weet voort te brengen. Of in ieder geval mijn laptop.

Ik was bang dat het geluid zonder dongle op de spelcomputer dan ook erg slecht zou zijn, maar dat is absoluut niet het geval. We pakken de Xbox Series X erbij en sluiten de headset aan op de controller. Je mist het 7.1-geluid van je pc of laptop, want je kunt de dongle niet gebruiken, en moet het met stereogeluid doen. Gelukkig is de Teufel Zola perfect te gebruiken op je spelcomputer. Het is dus echt een laptopprobleem.

Een goede test is om Battlefield 2042 te spelen. Eerst op de pc met dongle, en dus 7.1 Surround Sound, en daarna op de Xbox Series X met stereogeluid. Lang leve Xbox Game Pass Ultimate, waardoor we beide games even konden downloaden. We beginnen op de pc. Vergeet niet ook bij instellingen het geluid te veranderen naar surround voor je headset. Vervolgens is het genieten geblazen. Explosies denderen door je oren en je hoort je tegenstanders overal om je heen. De Teufel Zola brengt de game-ervaring naar een hoger niveau. En dat voor een goede prijs.

We gaan vervolgens over naar de Xbox Series X en sluiten de Teufel Zola aan op de controller. En we horen inderdaad verschil. De soundstage klinkt wat kleiner en dat is natuurlijk logisch. De kogels vliegen je niet meer helemaal om de oren, maar in stereogeluid gewoon links en rechts. Toch klinkt het geluid zeker niet slecht. In vergelijking met het diepere geluid van de Hyper X Cloud II klinkt de Teufel Zola meer in balans. Een schietende tank klinkt nog steeds indrukwekkend, maar vooral in het hoog missen we soms wat detail. Het geluid klinkt goed, maar is niet onderscheidend ten opzichte van de concurrentie zoals de vier opties die we onlangs getest hebben.

Het zorgt ervoor dat de Teufel Zola vooral geschikt is voor de pc-gamers. Op de spelcomputer is het geluid zeker niet slecht, maar wat meer generiek. De headset weet zich dan niet te onderscheiden van andere headsets in deze prijscategorie, afgezien natuurlijk van de personaliseringsopties. Op de pc zorgt de dongle echt voor een meerwaarde. Ook dankzij de goede software met 10-bands equalizer waarmee je het geluid helemaal naar wens kunt instellen en zelfs uit presets als Film, Muziek of Gaming kunt kiezen. De Teufel Zola is daardoor een echte headset voor de pc-gamer en wat minder geschikt voor de consolegamers. Voor muziek is de headset overigens ook wat minder geschikt. We missen vooral beleving, waardoor het geluid vlak klinkt. Die beleving ervaren we juist wel bij het spelen van games of het kijken van een film of serie.

Het ziet er misschien niet zo uit door het vele plastic, maar de Teufel Zola zit echt comfortabel op je hoofd. En dat voor meerdere uren achter elkaar. De headset is vrij licht qua gewicht en mede dankzij de zachte oorkussens voel je dit model op den duur niet meer op je hoofd zitten. En dat is een belangrijke voorwaarde voor comfort. De microfoon doet daarnaast goed zijn werk. Jij bent goed verstaanbaar voor je mede-gamers en andersom zal jij je teamgenoten ook goed kunnen verstaan. De handige afstandsbediening op de Teufel Zola voor volume en muten zou eigenlijk standaard op iedere gaming headset moeten zitten. En dat is helaas lang niet altijd het geval.

De Teufel Zola is onlosmakelijk verbonden met de usb-dongle en samen vormt het geheel een echte eenheid. Zonder die usb-dongle op de Xbox of PlayStation is het een gaming headset zoals vele anderen en valt dit model qua geluidsprestaties eigenlijk niet op. Het is gewoon goed, maar niet speciaal. Hoe anders is dat met de dongle en software op je pc. Het lijkt alsof deze gaming headset daardoor echt voor je pc gemaakt is. Schakel surround geluid op je pc in, pas het geluid naar wens aan met de equalizer en het is genieten geblazen voor de pc-gamer. Zijn er betere headsets op de markt? Absoluut, maar voor 129 euro is dit een betaalbare en goede optie voor de pc-gamer. De headset zit comfortabel op je hoofd en de personaliseringsopties maken de Teufel Zola een unieke headset die je zelf samen kan stellen. De bouwkwaliteit mag wel net iets beter. Zoek je een betaalbare gaming headset voor je pc? Dan kunnen we de Teufel Zola van harte aanraden.

8.0
Teufel Zola

Teufel Zola