Review: Hitman 3 – de ultieme lockdowngame

31 januari 2021 + 10 minuten 0 Reacties
hitman-3

Hitman 3 sluit de nieuwe trilogie af, maar niet zonder nog één keer te laten zien wat de huurmoordenaar allemaal in huis heeft.

De game Hitman 3 is onderdeel van de nieuwe World of Assasination-trilogie van ontwikkelaar en inmiddels uitgever IO Interactive uit Denemarken. Het spel is beschikbaar voor Xbox One, Xbox Series S|X, PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Google Stadia en zelfs voor de Nintendo Switch (je streamt de game vanaf een server). Net zoals alle voorgaande delen is dit ook een game die geheel in het teken staat van stealth. Je werkt vanuit de schaduw en werkt in het geniep. De uitdaging is om alles zo onopvallend als mogelijk te regelen. Goedschiks of kwaadschiks.

Hitman 3 in de notendop

In de Hitman-games krijg je verschillende doelen als huurmoordenaar. Heel vaak komt het erop neer dat je specifieke personages moet omleggen en soms moet je ook informatie vergaren. Het toffe aan dit soort games is dat je dit geheel op je eigen manier kan doen. Elk level biedt verschillende mogelijkheden aan. Denk dan aan sluiproutes, verscheidene (normaal ogende) gereedschappen, verstopplekken en outfits. Vooral de outfits kunnen het verschil maken, aangezien die je soms ongestoord toegang bieden tot afgesloten delen van een level.

We willen niet te veel vertellen over het verhaal, de verschillende missies en mogelijkheden, maar kunnen wel een voorbeeld schetsen van hoe een gemiddelde missie verloopt. Dat voorbeeld laat precies zien in hoeverre je soms op de details moet letten bij een Hitman-game en dat Hitman 3 daarin excelleert. Eén van de eerste levels die je voorgeschoteld krijgt, speelt zich af in een groot gebouw in Dubai. Je krijgt de taak twee doelen om te leggen. Hoe je dat doet, mag je lekker zelf weten. Maar doe het zonder al te veel rotzooi te maken.

De eerste keer dat je in dat level rondloopt, verken je de omgeving. Je kijkt naar mogelijke sluiproutes, checkt waar bepaalde items liggen (zoals keycards die deuren openen of objecten waarmee je personages kunt afleiden) en ondertussen houd je je doelen in de gaten. Je moet voor een situatie zorgen waarin de persoon die je om moet leggen helemaal alleen is, zodat je ongestoord je gang kunt gaan. Het is belangrijk dat je niet gepakt of zelfs ook maar gezien wordt. Dat is nou eenmaal de taak van een sluipmoordenaar.

Voor je het weet heb je een bewaker bewusteloos achtergelaten in een kist, zodat je z’n kleren kunt aandoen en ongestoord door keukens en andere plekken achter de schermen kunt rondlopen. Wat er gebeurt op de vloer aan de voorkant is interessant, maar dat je vrij kunt lopen achter de coulissen is heel belangrijk. Zo verplaats je je namelijk heel gemakkelijk van punt a naar punt b. Natuurlijk zijn er dan nog plekken die alleen toegankelijk zijn voor andere leden van de bewaking, maar dat is een zorg voor later.

Heb je eenmaal een beeld van het leven en weet je waar iedereen zich op elk moment bevindt, dan kun je plannen. Maar het kan zomaar gebeuren dat je op dat moment al meer dan een half uur bezig bent met het spel. Voorbereidingen treffen voelt heel tof aan, omdat je gedwongen wordt op details te letten. In feite loop je alleen maar rond door een omgeving. Dat klinkt niet als enerverende gameplay — maar omdat je ondertussen over allerlei zaken nadenkt, voelt het aan alsof je echt heel goed bezig bent met de taak die je uitvoert.

Heb je eenmaal een plan van aanpak, dan kun je je ding doen. Soms creëer je een situatie waarin het doelwit alleen is en soms gebeurt het dat het doelwit de rust zelf opzoekt. In een enkel geval heb je de mazzel dat je nog als enige bij die persoon bent, waardoor je in alle gevallen dat doel kunt uitschakelen. Heb je dat gedaan, dan is het zaak dat je het lichaam verbergt, zodat niemand die ziet liggen en alarm kan slaan. Want na het moorden is het zaak dat je ook nog ongezien het pand kunt verlaten en het level goed afsluit.

Begeleidende missies

In het bovenstaande voorbeeld houden we het bewust een beetje vaag als het gaat om de manier waarop we de personages omleggen. Weet dat er binnen zo’n missie genoeg mogelijkheden en kansen zijn. Je moet die mogelijkheden wel slim benutten en de kansen soms zelf creëren, maar dat is nou juist de fun van Hitman 3 (en z’n voorgangers). Mocht je iemand zijn die aanvankelijk iets meer begeleiding nodig heeft, geen probleem. Het spel biedt namelijk missies aan die je stap voor stap helpen bij het omleggen van je targets.

Voor doorgewinterde Hitman-fans voelt dit misschien aan alsof je hand wordt vastgehouden, maar voor nieuwe spelers (of spelers die gewoon willen zien wat er zoal mogelijk is in een level) biedt het inzicht in de vele opties. Het is een toffe manier om kennis te maken met het level en de gewoontes die de verschillende personages erop nahouden. Bovendien krijg je zo meer een idee van waar belangrijke items liggen die je verder kunnen helpen. Vervolgens ben je helemaal vrij om te doen wat je wel en niet wil, gelukkig.

Elk level biedt een aantal verhalende missies aan, waardoor je in elk geval acht tot tien uur zoet bent om de game van begin tot eind uit te spelen. Maar dan heb je alleen de verhalende missies gedaan en heb je constant een marker gevolgd die in beeld staat. Je hebt dan geen extra challenges gehaald, waardoor je niet echt het onderste uit de kan van Hitman 3 gehaald hebt. Daarover later meer in deze review. Hoe meer je in elk geval doet in een level, hoe meer opties er ook tot je beschikking komen en dat levert toffe situaties op.

De kok en het gif

Je kunt doen wat je wil, je volgt een verhalende missie of je kijkt naar één van de vele uitdagingen die levels aanbieden. Hitman 3 daagt je namelijk uit levels op bepaalde manieren uit te spelen. Je ziet wat er van je verlangd wordt, maar nergens wordt verteld hoe je dat moet doen. En dan is het dus zaak dat je zo’n level van voor naar achteren kent. Naast uitdagingen zijn er ook feats die je kunt halen. Dit zijn kleinere opdrachten, zoals het verkrijgen van speciale items of outfits. In beide gevallen krijg je iets meer richting tijdens het spelen.

Een tof voorbeeld is die van de kok en het vergif. Eén van de targets in Dubai kan namelijk omgelegd worden door hem vergiftigd voedsel te geven. Het is dan de bedoeling dat je een keuken vindt waar hopelijk een kok is. Je moet die kok bewusteloos krijgen, zodat je z’n outfit kunt aandoen. En daarna moet je het eten voorbereiden en natuurlijk vergiftigen. Heb je dat gedaan, dan is het zaak dat je je doelwit in de keuken krijgt, zodat die persoon de maaltijd nuttig en uiteraard in z’n eten stikt, terwijl jij zonder blikken of blozen toekijkt.

Voordat je echter op het punt aanbelandt dat je de kleding van de kok aan hebt, heb je al meerdere stappen moeten ondernemen. Je komt namelijk niet zomaar in de keuken. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door buitenom langs het gebouw te gaan of door je eerst nog te verkleden als de bewaking. En als het dan eenmaal lukt allemaal wat je voor ogen had, dan voelt dan ontzettend tof aan. Je moet wel veel geduld hebben voor dit soort gameplay. Maar als je dat kunt opbrengen, dan wacht je echt een toffe game(serie).

Dat gezegd hebbende moet je soms wel extreem out of the box denken. Soms voelt iets aanvankelijk helemaal niet logisch aan tijdens het spelen wanneer je dat achteraf gedaan hebt, maar dat is ook een deel van de charme van dit soort spelen. Je moet goed luisteren naar wat personages in de omgeving te melden hebben, want die kunnen je dan nog wel eens op weg helpen als je er even niet uitkomt. Houd hier rekening mee wanneer je de game speelt en probeer er niet al te boos om te worden (want ja: het kan soms best frusterend zijn).

Omdat sommige levels echt heel veel tijd kosten en je veel tijd kwijt bent aan lopen, speuren en bedenken, voelt Hitman 3 aan als de ultieme lockdowngame. Nu veel horeca nog dicht is en we voorlopig nog met een avondklok te maken hebben, is dit een avontuur waar je je helemaal op kunt storten. Er zijn bovendien verschillende moeilijkheidsgraden, waardoor je eindeloos kunt experimenteren (vooral op de laagste moeilijkheidsgraad, dan). Deze game biedt een omgeving aan waarin niets hoeft, maar alles kan.

Verweven verhaal

In vergelijking met het vorige deel, dat in 2018 uitgebracht werd, gaan sommige dingen net even anders. Zo is het verhaal dit keer een stuk beter verweven tussen de verschillende levels en voelt alles niet zo losgekoppeld. Bovendien heb je nu een nieuwe gadget tot je beschikken: de cameratelefoon. Heel veel voegt het ding niet toe. Hier en daar moet je eens wat dingen hacken of ergens een foto van maken, maar echt iets toevoegen doet het speeltje niet. Desondanks wordt het je toch opgedrongen het ding zo nu en dan eens te gebruiken, helaas.

Het voelt ook niet echt aan als iets wat Agent 47 (de huurmoordenaar waar je mee speelt) zou gebruiken. De kracht van Hitman-games ligt hem juist in het voltooien van de missies door dingen uit je omgeving op te pakken of te manipuleren. Je roeit met de riemen die je hebt. Daar past een cameratelefoon met hackmogelijkheden niet helemaal bij. Ondanks het feit dat je soms gedwongen wordt het apparaat te gebruiken, gebeurt het nou ook weer niet zo vaak dat het je ervaring echt in de weg zit. Maar een echte toevoeging is het niet.

Daarnaast valt op dat het spel soms nog last heeft van technische onvolkomenheden. En dan doelen we op personages die bijvoorbeeld in elkaar of door elkaar heen lopen. Dat haalt je dan weer wel uit de ervaring, juist omdat zo veel details helemaal kloppen. Het spel oogt bovendien ontzettend tof en de graphics maken mooi gebruik van de nieuwe hardware (de PS5 en XSX), waardoor kleine glitches of andere grafische zwakke punten direct opvallen. Hopelijk patcht IO Interactive die kleine onvolkomenheden er nog uit later.

En dan hebben we nog de irritatie van de online verbinding. Je kunt de game volledig offline spelen, maar dan kun je dus niet alles doen. Wil je vertegenwoordigd worden op leaderboards, je scores met andere spelers vergelijken en missies gemaakt door spelers doen, dan heb je een internetverbinding nodig. Echter, de verbinding met de server kapt er nog wel eens mee, waardoor je soms heel groot in beeld een waarschuwing te zien krijgt die je weg moet klikken. Niets haalt je meer uit een game dan zo’n grote melding ineens in beeld.

Daarnaast is het opvallend hoe erg de laatste twee levels breken met de eerste levels van de game. Hitman 3 draait om sluipwerk, voorzichtig te werk gaan, je acties plannen en zo min mogelijk actiescenes. Helaas is het zo dat je in de latere levels gedwongen wordt om aan shoot-outs mee te doen, waar je op dat moment helemaal niet op zit te wachten. Het zijn echter verplichte onderdelen, dus je komt er niet onderuit. Het past wel binnen het verhaal van de game, maar niet binnen het idee wat je van Hitman als serie hebt, helaas.

Hitman 3 is misschien niet de afsluiting van de trilogie zoals we hem voor ogen hadden, maar dat betekent echt niet dat het een slechte game is. Ja, er zijn wat minpunten die je zeker uit de ervaring halen (zoals de servermeldingen en verplichte shoot-outs), maar het gros van de game stelt je volledig in staat de situaties aan te pakken zoals je zelf wil. De levels zijn uitermate interessant en houden je lang bezig, waardoor dit een perfecte game voor de lockdown is. Neem vooral de tijd voor elk level, want dan geniet je optimaal van wat Hitman 3 te bieden heeft.

Disclaimer: Normaliter plaatsen we geen losse gamereviews. Deze review is een manier om te checken of hier interesse voor is op FWD. Ondertussen werken we nog steeds aan het overzicht van de beste games van dit moment.

8.0
hitman-3

Hitman 3