Review: Bang & Olufsen Beoplay Portal – is die z’n prijs nou echt waard?

22 mei 2021 9 Minuten 0 Reacties
Bang & Olufsen Beoplay Portal

De Bang & Olufsen Beoplay Portal is een koptelefoon voor Xbox Series X en Series S (en Xbox One X), die net zo duur is als een Series X.

De Beoplay Portal is een koptelefoon die gemaakt is voor de Xbox. De Xbox Series X, Series S en One X beschikken over het zogenaamde Xbox Wireless-protocol. Daardoor is er  is een lage-latentieconnectie mogelijk. Als Xboxeigenaar hoef je daardoor niet moeilijk te doen met adapters, bluetooth of extra kabels. Je kunt beide apparaten (de Xbox en de koptelefoon met het protocol) razendsnel met elkaar verbinden. Dat zien we onder meer bij de Xbox draadloze headset, die we eerder getest hebben, maar nu dus ook bij de nieuwste koptelefoon van Bang & Olufsen.

Specificaties en design

De Bang & Olufsen Beoplay Portal kan aangesloten worden via Xbox Wireless, bluetooth 5.1 of een audiokabel. Je kunt de headset voor je gamingsessies gebruiken, maar daarnaast ook als koptelefoon voor je smartphone of pc. De Portal beschikt over twee oorschelpen van 40 millimeter groot, voorzien van neodymium magneten. De ruimte in de oorschelpen zal voor de meeste mensen diep genoeg zijn, maar de diameter had iets groter gekund. Nu zit de koptelefoon bij ondergetekende niet comfortabel genoeg voor lange gamesessies.

De Portal biedt allerlei technische snufjes aan, zoals ondersteuning voor Dolby Atmos (je krijgt een licentie voor de app op Xbox bij aanschaf van de koptelefoon) en een nieuwe generatie Adaptive Active Noise Cancellation-technologie. Dankzij die ruisonderdrukking kun je je haast volledig afsluiten van de buitenwereld. Daarnaast stelt de toevoeging van Own Voice je in staat om je eigen stem te horen terwijl je van je omgeving afgezonderd wordt. Zo hoef je ondertussen niet het idee te hebben dat je moet schreeuwen om gehoord te worden.

De prijs van 499 euro zit hem niet alleen in de technologie, maar ook in het ontwerp. De Beoplay Portal, verkrijgbaar in de kleuren Black Anthracite, Grey Mist, and Navy, heeft aanraakgevoelige aluminiumschijven en oorkussens die gemaakt zijn van traagschuim, die op hun beurt omwikkeld zijn door lamsleer. De flexibele hoofdband heeft een dikke, zachte laag (met een vulling van bamboevezeltextiel) en de oorschelpen kunnen voor een deel gedraaid worden; dat zit het comfort niet in de weg. Maar je betaalt er dus wel flink voor.

In de Beoplay Portal zitten kleine openingen voor microfoons. Hoewel dat er vaak gelikt uitziet, geniet dat toch niet de voorkeur voor gamers. Die zijn liever goed verstaanbaar. Die kleine openingen vangen je stem wel op, maar meestal is dat niet net zo goed als met een uitstekende microfoon. Directional Beamforming-technologie moet dat probleem echter opvangen. Verder heeft de Portal een frequentiebereik van 20 tot 22.000 Hz en zitten er allerlei knoppen aan beide schelpen. Daarmee bedien je enkele functies van het apparaat.

In gebruik

Het installeren van de Beoplay Portal gaat via een app. Je kunt de koptelefoon ook zonder app gebruiken, aangezien je hem direct aan een Xbox kunt koppelen. De app is echter wel handig, wanneer je bepaalde functionaliteiten op een toegankelijke manier wenst aan te passen. Wil je de koptelefoon ook in combinatie met je smartphone gebruiken, dan is de app helemaal aan te bevelen. Je stelt daarmee zaken in als een geluidsprofiel, het volume en aan welk apparaat je hem koppelt. Ook geeft de app uitleg over alle functies die aanwezig zijn.

Op de koptelefoon zitten een aantal knoppen. Daarmee bedien je bijvoorbeeld het volume en zet je hem aan of uit. Ook koppel je hem razendsnel aan je Xbox. Had je hem meegenomen om onderweg muziek te luisteren en wil je er weer mee gamen? Dan druk je op de connectieknop wanneer je Xbox aanstaat; het systeem wisselt dan automatisch over. De bediening op de koptelefoon is minder ingewikkeld als op de Pulse 3D-headset van Sony, maar is ook minder toegankelijk dan hoe Microsoft dat aangepakt heeft met de Xbox draadloze headset.

Door met knoppen te werken, haal je voor een moment iemand uit de game-ervaring. Je moet namelijk zoeken naar welke knop het ook alweer is of waar die ook alweer zit. Dat probleem heb je niet bij de headset van Microsoft, omdat je daar werkt met draaischijven. Om het toch een beetje toegankelijk te houden, stel je met de aanraakgevoelige oorschelpen andere dingen in. Zo kun je heel snel de actieve ruisonderdrukking uitschakelen, bijvoorbeeld. Binnen de app kun je precies instellen wat je wil dat er gebeurt bij het aanraken van die draaischijven.

De ingebouwde accu is overigens goed voor twaalf uur gamen op je Xbox. Je laadt de headset daarvoor ongeveer in drie uur op, maar dan kun je er weer tegenaan. Mocht je hem ondertussen ook gebruiken voor bluetooth muzieksessies, dan gaat het iets sneller, natuurlijk. Muziek afspelen via bluetooth, zonder de ruisonderdrukking, kan ongeveer 24 uur. Met onderdrukking loopt dat terug tot twaalf uur. Als je rekening houdt met twaalf tot achttien uur gebruik – afhankelijk van de instellingen – dan kom je niet van een koude kermis uit.

xbox-draadloze-headset1

Review: Xbox draadloze headset – Microsoft streeft perfectie na

Audiokwaliteit

Bij het design en het gebruik staan wat kanttekeningen, die weggestreept kunnen worden wanneer de audio uitmuntend is. En hoewel die kwaliteit ver boven de concurrentie uitkomt, is het nog maar de vraag of die je die 499 euro waard is. Voor zo’n hoge prijs mag je echt het beste van het beste verwachten. Er zijn maar weinig fabrikanten die zo veel dúrven te vragen voor een gamingheadset, dus dan móet het uitmuntend zijn. Laten we positief beginnen. De audiokwaliteit is van zeer hoog niveau en kan een extra dimensie toevoegen aan je games.

Dit is het type koptelefoon die je geluiden laat horen die je voorheen niet echt goed kon horen. Dingen die normaal gesproken een beetje op de achtergrond verdwijnen, komen nu veel meer naar de voorgrond. Het ligt er natuurlijk maar net aan wat je gewend bent. Heb je thuis een dikke homecinemaset staan, dan valt het verschil wellicht mee. Maak je normaliter gebruik van een soundbar, dan is het verschil enorm. De geluidsweergave is in elk geval ontzettend gedetailleerd en breed. Daardoor voelt het bereik van de Beoplay Portal echt enorm.

Dankzij de ondersteuning voor Dolby Atmos word je met de Beoplay Portal echt omringd door geluid. Je hebt de neiging om om je heen te kijken om te achterhalen waar dat geluid van die blaffende hond op de achtergrond nou vandaan komt — zo goed weergeeft de koptelefoon de audio. Je kunt daardoor veel sneller reageren in shooters, terwijl de ambiance in horrorgames ongeëvenaard je trommelvliezen masseren. Natuurlijk moet je dan net de juiste games spelen, maar over het algemeen voel je je niet snel bekocht met de Portal.

Toch hebben we het idee dat het nog steeds beter kan. En dat idee hebben we liever niet bij een koptelefoon die bijna 500 euro kost. Zo merken we op dat de bassweergave ondermaats is tijdens het spelen van games. En waarom dat is — geen idee. Tijdens het beluisteren van muziek, is die basslaag wel heel prettig aanwezig. Het warme geluid walmt je oor binnen, waardoor het gemis des te groter is wanneer we hem weer aan de Xbox koppelen. De Xbox draadloze headset had misschien te veel bass, maar de Beoplay Portal heeft dan weer te weinig.

Daarnaast merken we op dat de microfoon aan boord niet jé-van-hét is. De Directional Beamforming-technologie moet ervoor zorgen dat je stem prettig en verstaanbaar opgevangen wordt, zonder dat er al te veel achtergrondgeluid meegestuurd wordt. Helaas is het zo dat de audiokwaliteit van de microfoon niet kristalhelder is en ook dat stelt teleur, kijkende naar de prijs. Je bent goed verstaanbaar en de audio is acceptabel, maar dat voelt toch aan alsof je een concessie doet. En dat gevoel heb je liever niet wanneer je zo veel geld uitgeeft.

beoplay-portal-foto-3

Beoplay Portal - conclusie

De Bang & Olufsen Beoplay Portal is alles behalve een slechte headset voor gaming. Sterker, kijkende naar alle functies, het design en de audiokwaliteit, dan kunnen we niet anders concluderen dat dit één van de beste headsets is voor je Xbox van dit moment. Waarschijnlijk is het zelfs de best klinkende gaming headset voor Xboxgebruikers tot op heden. Dat komt door de ondersteuning voor Dolby Atmos en actieve ruisonderdrukking, waardoor je helemaal ondergedompeld wordt in een game. De soundstage is even breed als indrukwekkend.

Maar er zitten wel haken en ogen aan de ervaring. Zo is het soms even zoeken naar de knoppen op het apparaat, klinkt het geluid uit de microfoon niet supergoed en missen we een duidelijke basslaag tijdens het gamen (die wel aanwezig is tijdens muziek luisteren). Ook kunnen de oorschelpen net even te klein zijn. En als je dan kijkt naar een prijs van 499 euro, dan zijn dat vervelende aspecten die een gloeiende aanbeveling in de weg zitten. Heb je de Bang & Olufsen Beoplay Portal op het oog, wacht dan even tot een forse prijsdaling.

8.0
beoplay-portal

Bang & Olufsen Beoplay Portal