Nintendo, Microsoft en Sony voeren zelfde beleid voor online gamen

15 december 2020 2 Minuten 0 Reacties
nintendo-sony-microsoft

Nintendo, Microsoft en Sony hebben aangekondigd eenzelfde soort beleid te gaan voeren in het kader van online gaming en communities.

Nintendo, Sony en Microsoft slaan handen ineen

Het maakt straks niet uit of je op een console van Nintendo, Sony of Microsoft speelt: je krijgt te maken met dezelfde regels en richtlijnen wanneer je online gamet. Dat laten de drie grote consoleboeren, die effect de consolemarkt in handen hebben weten in gezamenlijke statements (één, twee en drie). In de statements staat onder meer: “Protecting players online requires a multidisciplinary approach. One that combines the benefits of advanced technology, a supportive community, and skilled human oversight.” Er wordt dus geleend op technologie, moderators en ook de mensen uit de gemeenschap.

Dergelijke maatregelen zijn nodig, omdat steeds meer games cross-platform multiplayer aanbieden. Denk dan aan Fortnite, Apex Legends en natuurlijk Rocket League. Daardoor kunnen verschillende spelers samenspelen, ongeacht de hardware die onder hun tv staat (ook pc-spelers kunnen zich in de strijd melden en in sommige gevallen kunnen mobile games ook meedoen). Dergelijke opties kunnen wel voor problemen zorgen wanneer elk platform z’n eigen regels heeft. En deze nieuwe principes moeten ervoor zorgen dat elke gamer straks weet waar die aan toe is.

In het verleden, we praten over 2017, heeft Sony wel eens kritiek over zich heen gekregen, toen het bedrijf niet wilde meedoen aan cross-platform gameplay, terwijl Nintendo en Microsoft al wel samenwerkten. Destijds werd als reden gegeven dat Sony zijn spelers niet wilde blootstellen aan gedrag buiten hun beheer om. Daardoor moesten spelers van Rocket League en Fortnite het destijds doen met andere PlayStation 4-gamers. Sindsdien is er natuurlijk een hoop veranderd en sindsdien kunnen ook PlayStation-gamers gamen met andere gamers.

De nieuwe principes zijn gestoeld op drie ideeën: preventie, samenwerking en verantwoordelijkheid. Het eerste idee staat in het teken van privacy: zo kunnen spelers zelf aangeven hoeveel informatie ze willen delen met andere gamers, worden opties in het kader van privacy beter gepromoot en worden ze toegankelijk(er) gemaakt. Het onderdeel samenwerking is meer bedoeld voor bedrijven die leeftijdsclassificaties verzorgen en verantwoordelijk zijn voor online veiligheid, in de breedste zin van het woord. Dit heeft in elk geval betrekking op bedrijven, niet direct op spelers. Onder verantwoordelijkheid vallen de ideeën transparant te zijn over regels en het kunnen aangeven van spelers die zich niet aan de regels houden.

Helaas bevat de huidige aankondiging geen details over specifieke beleidsveranderingen voor Nintendo, Sony of Microsoft. Maar we waarderen de solidariteit naar elkaar, in een industrie waar er vaak gesproken wordt over console-oorlogen.

Reacties (0)