Verkoop Smart TV’s groeit harder dan verkoop 3D TV’s

10 september 2011 1 Minuut 0 Reacties
column-3D-LED

De groei van het aantal 3D TV's in Nederland gaat minder hard dan verwacht. Volgens een rapport van Immovator, gebaseerd op cijfers van GfK, zijn er momenteel 75.000 3D TV's verkocht in Nederland en zal eind dit jaar 11 procent van de TV's in Nederland over 3D weergave beschikken. In totaal verwacht GfK Retail and Technology dat er dit jaar zo'n 1,73 miljoen TV's in Nederland verkocht gaan worden.

Dit komt neer op ongeveer 190.000 3D TV’s, wat aan de lage kant is aangezien we toch al bijna twee jaar beschikken over de techniek. Deze resultaten liggen in dezelfde verwachting als een internationaal onderzoek dat concludeert dat 17 procent van de huiskamers in 2016 over een 3D TV beschikt. Toch heeft GfK de cijfers ten opzichte van vorig jaar flink moeten bijstellen. Toen ging het onderzoeksbureau nog uit van 290.000 verkochte 3D TV’s in 2011.

Een techniek die harder verkoopt is Smart TV of Connected TV. Het aantal TV’s met internetverbinding en Smart TV functionaliteiten zal eind dit jaar op 790.000 liggen, eind 2013 beschikt naar verwachting de helft van alle huiskamers over een Smart TV. Een platform dat de komende maanden en jaren ook veel terrain zal winnen volgens Immovator is Video-onDemand. Providers als UPC en KPN verwachten dat het aantal beschikbare films en series op korte termijn flink zal toenemen.

 

Reacties (0)