Weet wat het wil
Om de R-N800A beter te leren kennen, sluiten we de versterker niet meteen aan op de meegeleverde Yamaha-speakers. Eerst halen we onze KEF R3’s boven, net iets grotere speakers die best op stands worden geplaatst. Ze zijn inmiddels in de markt vervangen door nieuwe META-modellen, maar voor deze test gaan we nog met de modellen uit 2018 aan de slag. Zoals we KEF kennen, hebben de R3’s wel wat power nodig om echt tot leven te komen. Met name het laag komt pas echt goed los als er een geschikte versterker voorzien is. Het is een soort lakmoesproef, maar wel een waar de R-N800A vlot doorkomt. De basgitaar bij ‘Haseen Thi’ van Arooj Aftab horen we zo heel gedetailleerd en met veel body neergezet worden. De Pakistaanse zangeres sleepte eerder al een Grammy in de wacht voor haar vocale prestaties en haar composities die over allerlei genres heen springen. ‘Vulture Prince’ van enkele jaren geleden toonde al haar solotalent, op ‘Love in Exile’ leverde ze samen met jazztopper Vijay Iyer en bassist/componist Shahzad Ismaily. Dit album is heel minimalistisch maar ook heel emotioneel, iets dat door de aanpak van de Yamaha-versterker goed wordt uitgedragen. Het is zeker niet analytisch, maar wel eerlijk en onthullend.
De YPAO-functie toonde aan in onze testruimte ook echt een meerwaarde te bieden. Het verschil qua strakheid en beeldvorming bij de indierock op ‘How Do You Burn?’ van The Afghan Whigs of de wat ons betreft niet zo beluisterbare gabber-geïnspireerde ‘Fossora’ van Björk is toch wel opmerkelijk. Het klinkt mét misschien net iets dunner (misschien omdat er een room mode wordt aangepakt). Maar het is vooral evenwichtiger en meer gecentreerd. De YPAO Volume-functie hoeft dan weer niet per se. Beide albums tonen bovendien aan dat de R-N800A gerust wat minder puik opgenomen muziek met veel drive en een tikje vergevingsgezindheid neerzet. Dat is wel positief, want daardoor kun je ook gerust streamen via Bluetooth of Spotify zonder op alle tekortkomingen gewezen te worden.
Als we teruggrijpen naar het album van Arooj Aftab die we eerder met de R3s beluisterden, dan horen we wel hoe de NS-600A’s het anders aanpakken. Waar de basgitaar bij ‘Haseen Thi’ en de lagere pianotonen bij ‘Shadow Forces’ op de KEF centraler staan, is er bij de NS-600A een groter beeld waar met name het vingervlugge spel op ‘Shadow Forces’ heel natuurlijk in de kamer staat.
De meer ontspannen tuning van de NS-600A’s zet stemmen in de kijker, met name die van vrouwelijke artiesten. Zo krijgen we de kloeke stem van Dianne Reeves op de The Ummah-remix van ‘Down Here on the Ground’ heel fraai gepresenteerd. Deze track is te vinden op ‘Blue Note Trip 2’, een album dat deel is van een schijnbaar eindeloze reeks met remixes van funk-, soul- en jazzklassiekers (en ook wel, laten we eerlijk zijn, nummers die heel wat minder klassiek zijn) van het label. Bij ‘Dancin’ In an Easy Groove’ tonen de Yamaha-speakers zich van hun beste kant door deze track af te spelen alsof we mee in de kamer staan. Het is ook zo opgenomen, natuurlijk, zodat je echt geniet van de solerende blazers die heel bevlogen zitten te spelen. Daar wordt door de speakers echt wel de nadruk op gelegd, maar ook het orgelspel van Dr. Lonnie Smith vloeit lekker uit deze Yamaha’s.
Driedimensionaal is ook ‘Alive’ van Kx5, wat qua beleving meer dan een klein beetje compenseert voor de iets beperkte impact van de bassen in dit technotrack – het blijven compacte speakers, uiteraard. Wel superstrak gebracht, dat is even belangrijk als het beukende. We moeten zeggen: van de R-N2000A wisten we al dat Yamaha gerust Europees qua sound genoemd mag worden, maar dat dit systeem een album van deadmau5 en Kaskade zo strak en gecontroleerd zou neerzetten blijft toch een eyeopener.
‘Onda’ van postrockers Jambinai mixt ultrazware gitaren met traditionele Koreaanse instrumenten, wat maakt voor een wall of sound met een wel heel eigen karakter. De chaos en distortion overweldigt echter niet; je krijgt geen ongedefinieerde brij te horen, maar iets machtig waar die folkinstrumenten toch echt uitspringen. Dit doen de Yamaha-speakers goed: iets fraai gedefinieerd en authentiek klinkend presenteren zonder de fun-factor uit het oog te verliezen.
Reacties (3)