Review: Yamaha CD-C603 – Multifunctioneel inzetbaar

30 mei 2024 9 Minuten 0 Reacties
Yamaha CD-C603

Ik kan het niet exact terughalen, maar het is inmiddels zoín twaalf jaar geleden dat ik het fysiek afspelen van cd's voor gezien hield. De eerste stap was een Olive 4 HD muziekstreamer met ingebouwde harddisk. Klankmatig en qua fysieke verschijning een prachtig apparaat maar, zo bleek tijdens het gebruik, met veel nukken en redelijk onbetrouwbaar. Toen Bluesound zijn intrede deed op de markt waagde ik de gok, en stapte over naar deze nieuwkomer. Het bleek een gouden greep, super betrouwbaar en perfecte ondersteuning in de vorm van upgrades en een helpdesk. Niets deed mij nog terugverlangen naar het afspelen van de zilverkleurige schijfjes. De laatste tijd zie ik echter steeds meer fabrikanten betaalbare cd-loopwerken en -spelers op de markt en lijkt het medium aan een revival bezig te zijn. Mits afgespeeld op een hoogwaardig apparaat is de geluidskwaliteit van bijzonder hoog niveau, dusdanig dat veel luisteraars nooit kennis hebben gemaakt met het volledige potentieel. Met de, voor een review bezorgde, Yamaha CD-C603-speler heb ik niet de illusie high-end weergave in huis te halen. Nee, deze slechts 599 euro kostende cd-wisselaar heeft andere kwaliteiten en dito doelgroep.

De CD-C603 is namelijk geen gewone speler maar eentje waar 5 cd’s tegelijkertijd in geplaatst kunnen worden. Een soort moderne jukebox dus. Ideaal voor kleine horecagelegenheden die gemakkelijk doorlopend achtergrondmuziek willen laten horen. Of voor de muziekliefhebber die houdt van gemak en niet voortdurend schijfjes wil wisselen. Om 5 cd’s te herbergen is de C603 uitgerust met een lade die bijna de volle breedte van de kast beslaat. De diepte van deze Yamaha CD-C603 is eveneens wat meer dan gebruikelijk. De exacte maten zijn 435(b) x 405 (d) x 116 (h) millimeter. De weegschaal slaat uit tot 5,6 kilo. Eenmaal uitgepakt staat er een speler met een stuk meer uitstraling dan de vraagprijs doet vermoeden. Yamaha weet met kleine details onderscheid ten opzichte van de concurrentie te maken. Zoals de kleine vierkante bedieningstoetsjes op het front. Geheel links de aan/uit-toets en daarnaast de knopjes om een te kiezen welke cd afgespeeld dient te worden. Direct naast het goed afleesbare display nog de ‘Pure Direct’-toets. Wanneer deze functie ingeschakeld is worden de digitale audio-uitgang en het display uitgeschakeld. Dit moet zorgen voor een zo laag mogelijk ruisniveau en de hoogst haalbare geluidskwaliteit via de analoge audio-uitgang. Rechts van het display een USB-poort geschikt voor het afspelen van muziekbestanden, maximaal 96 kHz / 24-bit, opgeslagen op een USB-geheugenapparaat. Dit maakt de CD-C603 extra aantrekkelijk. Met de toets naast de ingang kun je kiezen voor cd- of USB-weergave. De overige toetsen zijn voor play, pause en het skippen van een track. Eén toets activeert de ‘Play X Change’-functie, hiermee kun je cd’s verwisselen terwijl de voor het afspelen geselecteerde cd door blijft spelen. Het wisselen wordt extra gemakkelijk gemaakt omdat de lade volledig opengaat en de 4 cd’s zo voor het grijpen liggen. De achterzijde oogt opgeruimd. Een afneembaar netsnoer geeft de gebruiker de mogelijkheid deze, indien gewenst, op te waarderen met een kwalitatief beter exemplaar. Voor de signaaloverdracht is voorzien in een set analoge RCA-aansluitingen en een digitale optische uitgang. Verder nog een aansluiting voor een afstandsbediening.

Aansluiten

De Yamaha CD-C603 past precies op een plank van mijn Quadraspire-rack. Het standaard meegeleverde netsnoer wordt ingeplugd in een Atlas Cables EOS Modular verdeeldoos. Middels een Oehlbach XXL optische kabel maak ik verbinding met mijn Devialet Expert 220 Pro-versterker. Een set Inakustik Rhodos interlinks wordt gebruikt om de CD-C603 analoog met mijn Marantz SR5007-receiver te verbinden. Alle overige netsnoeren, analoge interlinks, digitale kabels en luidsprekerkabels zijn van het Schotse Atlas Cables. Luidsprekers zijn van Audiovector, type R3 Arreté. De Yamaha CD-C603 zal in de praktijk niet snel gecombineerd worden met een set als deze – daarvoor lopen de prijzen te ver uiteen -, maar is goed in staat om de kwaliteit van de speler te laten horen.

De praktijk

Gelukkig heb ik mijn complete cd-collectie nooit de deur uit gedaan. Sterker nog, ze staan nog steeds keurig netjes op alfabetische volgorde in rekken in mijn huiskamer. Om de CD-C603 te beoordelen kies ik voor George Michaels ‘Songs from the Last Century’, een MFSL-remaster van Marc Cohns titelloze album, ‘Fields of Gold: The Best of Sting 1984-1994’, ‘Niet voor het laatst’ van Rob de Nijs en ‘The DALI CD Vol. 2’. Na een korte inspeelperiode begin ik met de speler, analoog aangesloten op mijn Marantz SR5007 surroundreceiver. Qua prijs een logische match, hoewel de gebruikte Audiovector R3 Arreté-luidsprekers niet in verhouding staan tot de receiver. In de praktijk bleek deze Marantz prima in staat om de luidsprekers aan te sturen. Walking in Memphis van Marc Cohn is de eerste song die de ruimte vult. De stemweergave is verrassend goed en klinkt misschien wat minder vol en uitgesproken, maar qua karakter nog heel duidelijk. De laagweergave is lichtvoetig en aangenaam met best wel wat doortekening. Fijn is dat het loopwerk van de Yamaha CD-C603 fluisterstil zijn werk doet. Wisselen van track gaat vlot en zonder bijgeluiden. Alleen wanneer je van disc wisselt zijn er wat mechanische geluiden hoorbaar, maar zelfs die blijven binnen de perken. Wel iets om rekening mee te houden wanneer je van de shuffle-functie gebruik maakt, waarbij er regelmatig van schijfje gewisseld wordt. Stings Fields of Gold is een track die staat of valt met de sfeer die de set weet op te wekken. Voor de CD-C603 geen probleem, het licht warme karakter van de Marantz-receiver wordt niet verder aangezet door de neutrale weergave van de speler. Zelfs het tokkelen van de gitaarsnaren wordt behoorlijk realistisch ten gehore gebracht. Ritmisch is er niets mis met de weergave, het klinkt lekker gemakkelijk en vloeiend. Net als bij Marc Cohn is de stem van Sting goed herkenbaar en is het licht hese karakter aanwezig. ‘The DALI CD Vol. 2’ bevat nummers van diverse artiesten, waaronder Elvis Presley. Fever bevat een stukje waarbij er met de vingers geknipt wordt. Met de combinatie van mijn Marantz-receiver en de Yamaha CD-C603 heeft het minder ‘snap’ en pit. Logisch wanneer je bedenkt dat de normaal door mij gebruikte Devialet Expert 220 Pro-versterker het tienvoudige kost. Wel is nog steeds prima hoorbaar dat het gaat om het knippen van de vingers. Ook de geplukte bas is stevig en legt lekker wat gewicht in de schaal. De stem van Elvis wordt ook overtuigend neergezet en goed geplaatst in het stereobeeld. Ik laat me verrassen door de shuffle-optie, met welke track als volgende afgespeeld wordt. Met Miss Sarajevo van George Michael ben ik in mijn nopjes, een heerlijk nummer met ontzettend veel sfeer. Het warme karakter van de Marantz-receiver maakt het luisteren een aangename aangelegenheid. De Yamaha CD-C603 zorgt ervoor dat er veel details hoorbaar zijn. Vooral in het hoog weet de speler extra te overtuigen.

Nietsverhullende setup

Ik sta toch wel versteld van hoe goed deze zeer betaalbare combinatie presteert, gekoppeld aan een paar high-end vloerstaande luidsprekers. Ik selecteer handmatig het album ‘Niet voor het laatst’ van Rob de Nijs. Het is wel even zaak te onthouden welk album onder welk disc-nummer in de wisselaar geplaatst is, het is niet zichtbaar in het display namelijk. Het titelnummer is aangrijpend, zeker met het bijgewoonde afscheidsconcert in gedachte, en het is goed hoorbaar dat Rob op leeftijd is. Het breekbare karakter zorgt voor een extra dimensie bij het beluisteren van de muziek. Het is wel duidelijk dat een ‘ouderwetse’ cd-speler, of zelfs wisselaar in dit geval, uitstekend in staat is om muziek weer te geven. De weergavekwaliteit van deze goed betaalbare speler ligt hoger dan duurdere spelers van een aantal jaren geleden. Dit maakt mij nieuwsgierig naar de prestaties van het loopwerk. Verbonden met mijn Devialet Expert 220 Pro via de optische digitale uitgang mag de Yamaha CD-C603 zijn kunsten vertonen. Eens kijken of de eerder beluisterde tracks overeind blijven in deze nietsverhullende setup. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het antwoord is: Ja! Deze Yamaha CD-C603 presteert uitstekend en valt niet door de mand. Marc Cohns stem wint aan timbre en realisme, het achtergrondkoor is beter te volgen en de verschillende stemmen komen los van elkaar. In het tweede nummer van het album, Ghost Train, is de detaillering in de hoogweergave bijzonder goed. De weergave van bekkens en beatring is erg goed en beide zijn goed te volgen in de mix. Fields of Gold van Sting wint aan realisme, de instrumenten krijgen nog meer karakter en het gitaarspel is nog duidelijker te volgen. Stings stem is krachtiger en meer dynamisch. In Fever is er meer snap bij het vingerknippen, het wordt feller en realistischer. Er zit meer lucht om de stem van Elvis en de bas wint aan kracht. Miss Sarajevo laat een nog betere detaillering in het hoog horen, het is echt verrassend wat deze CD-C603 aan informatie weet door te geven aan mijn Devialet-versterker. Bij Rob de Nijs wordt de stem nog een streepje beter en krijgen de verschillende instrumenten nog meer een eigen plek in het geluidsbeeld.

Eindoordeel

Gedurende de weken dat ik gebruik mocht maken van de Yamaha CD-C603 heb ik weer met veel plezier mijn zilverkleurige schijfjes beluisterd. Het is duidelijk dat er de afgelopen jaren toch wel vooruitgang geboekt is in de weergave van dit, ietwat in het slop geraakte, medium. Dat een betaalbare speler als deze, die niet eens echt audiofiele aspiraties heeft, al zo goed presteert is opvallend. Multifunctioneel inzetbaar in zowel een zakelijke als een privé-situatie. De aanvullende mogelijkheid om muziekbestanden te beluisteren via de USB-ingang is fijn. De luxe uitstraling en de net iets afwijkende vormgeving zijn de kers op de taart. De Yamaha CD-C603 vult een niche, maar is zeker voor de muziekliefhebber die voor een bescheiden prijs zijn cd’s wil (her)ontdekken een prima keuze!

Yamaha CD-C603 € 599,-