Review: Yamaha ATS-B300A – soundbar met Dolby Atmos

23 december 2023 8 Minuten 0 Reacties
Yamaha ATS-B300A

In deze review testen we de Yamaha ATS-B300A , een Dolby Atmos-soundbar met een vriendelijke prijs en interessante specificaties.

Een paar maanden geleden hebben we de compacte Yamaha SR-C30A soundbar aan een review onderworpen. Deze soundbar komt met een aparte subwoofer. In dit artikel kijken we naar de ATS-B300A, wat een iets groter model is maar wel voorzien van een ingebouwde woofer. Daarnaast komt de soundbar met ondersteuning voor Dolby Atmos.

Wat is de Yamaha ATS-B300A?

De Yamaha ATS-B300A is een soundbar waar alles in zit wat je nodig hebt voor een mooie film- en muziekervaring. Het apparaat heeft een afmeting van 910 × 68 × 133 mm, weegt 3,9 kilogram en kan zowel voor de tv geplaatst worden als aan de muur bevestigd worden. Alles zit ingebouwd, met vier 4.6 cm (1.8″) mid cones, twee 2.5cm (1″) tweeter domes en twee 7,5cm (3″) woofers. In totaal bedraagt het vermogen 120 Watt.

In tegenstelling tot de SR-C30A spreekt Yamaha bij dit model wel van het surround- en Dolby Atmos-effect. Yamaha’s eigen True Sound-technologie moet samen met Dolby Atmos voor een omringende audio-ervaring zorgen. Daarnaast kun je met Tone Control de weergave naar eigen wens aanpassen, met Clear Voice de dialogen uitlichten en middels Bass Extension de basweergave verbeteren.

Vier audiomodi zorgen voor een optimale weergave bij verschillende soorten content. HDMI met eARC is aanwezig voor eenvoudige koppeling met de tv. Tot slot kun je de soundbar bedienen middels de meegeleverde remote en de Sound Bar Remote-app. Helaas is er geen WiFi aanwezig. Wel heb je de beschikking over bluetooth en een optische ingang.

De Yamaha ATS-B300A heeft een adviesprijs van 349 euro meegekregen.

Design

De Yamaha ATS-B300A is een vrij simpel ogende soundbar, voorzien van een stoffen grille en afgeronde hoeken. Hij is wat groter dan zijn compacte broertje, met name door de ingebouwde subwoofer, maar met een lengte van 91 centimeter en een hoogte van 6,8 centimeter past hij zonder problemen voor de meeste televisies.

De soundbar is grotendeels gewikkeld in een stoffen bekleding, met bovenop een controlepaneel voor onder meer de bron, het volume en de aan- en uitknop. Aan de voorzijde zien we een aantal leds terug waarmee diverse bronnen en functies getoond worden. Dit is wat minder goed bedacht, want de leds zijn puur stippen, waarmee je dus vaak moet raden wat er exact bedoeld wordt. Alleen de bron is duidelijk zichtbaar dankzij de woorden onder de leds, maar zaken als Bass Extension, volume en audiomodus worden met een random combinatie van stippen getoond. De achterzijde van de soundbar is voorzien van een usb-poort (voor updates), een optische aansluiting en hdmi-eARC.

Installatie en features

De installatie van de Yamaha ATS-B300A is een fluitje van een cent, want veel ingewikkelde features en settings zijn er simpelweg niet. Het is een kwestie van de soundbar via hdmi-eARC aansluiten op je televisie, waarna je direct aan de slag kunt. Mocht jouw televisie geen hdmi-aansluitingen hebben dan kun je de soundbar ook middels een optische kabel aansluiten. Gebruik je hdmi-arc dan kun je het volume van de soundbar met de afstandsbediening van de televisie bedienen.

De Yamaha ATS-B300A komt zonder features als streamingdiensten en WiFi, maar er is wel een app voor de soundbar beschikbaar. Met de Yamaha Sound Bar Remote-app kun je de soundbar bedienen en de instellingen inzien en aanpassen. Hier kun je eenvoudig zien wat de ingestelde audiomodus is, wat overigens via de leds van de soundbar zelf wat lastiger in te schatten is, en deze aanpassen. Natuurlijk kun je de soundbar ook bedienen met de eigen, meegeleverde afstandsbediening.

Er zijn vier geluidsmodi aanwezig; Stereo, Standaard, Movie en Game. De verschillen zijn niet heel groot, maar bij Movie wordt het geluidsveld iets breder en hoger. Yamaha heeft ook Bass Extension mode voor extra lage tonen en een Clear Voice-modus voor heldere dialogen ontwikkeld. Met name die laatste is een welkome toevoeging waarmee stemmen duidelijker naar voren komen.

Voor het luisteren van muziek via streamingdiensten kun je bluetooth gebruiken.

Audiokwaliteit

Met een adviesprijs van 349 euro zit de Yamaha ATS-B300A aan de onderkant van het soundbarsegment. De speaker is dan ook vooral gericht op diegenen met een relatief kleine kamer en een beperkt budget, die het geluid van hun televisie een boost willen geven, zowel tijdens het kijken naar films als naar het luisteren van muziek.

Die boost geeft de Yamaha ATS-B300A absoluut. De soundbar weet een dynamisch en energiek geluid neer te zetten, dat goed in balans is. In de stereomodus met muziek is het allemaal wat klein en ingetogen, zonder veel levendigheid. Maar, in de Filmmodus komt eigenlijk alle content veel meer tot leven. De soundbar weet in deze modus een veel breder, hoger en levendiger beeld neer te zetten. Normaal gesproken zijn we hier met muziek voorzichtig mee, maar de ATS-B300A klinkt simpelweg beter in deze modus. Alle soorten muziek komen goed tot hun recht, met warme vocalen, een brede soundstage en voldoende details om comfortabel te kunnen luisteren. Enige minpuntje is dat de bass-tonen wat achterwege blijven, zeker bij wat hardere muziek. Met de Bass Extension-functie haal je deze wat meer naar voren, maar dan kunnen ze weer te snel overheersen. Dit merk je vooral op hogere volumes.

Voor films (met en zonder Dolby Atmos) geldt hetzelfde minpunt. De lage tonen blijven achter op de rest, en dat merk je vooral bij actiefilms waarin die lage tonen in de onderbuik gevoeld moeten worden. Maar, dat is niet gek, want de woofer zit in de soundbar en in deze prijsklasse is dit een bekend minpunt. Het surroundgeluid van de Yamaha ATS-B300A is vanzelfsprekend ook wat beperkt. Nee, er vliegt niets achter of langs je heen, maar de soundbar weer wel een overtuigd surroundeffect neer te zetten dat daadwerkelijk een stuk breder en hoger is dan in de stereomodus. Het voegt dan ook zeker iets toe aan de gemiddelde film. De weergave is voorzien van genoeg detail, dynamiek en karakter voor een zeer plezierige kijkervaring.

Ook zijn we fan van de Clear Voice-modus, waarmee dialogen in films en series beter gescheiden worden van omgevingsgeluiden en soundtracks. Stemmen komen duidelijker en helderder naar voren, wat iets meer rust geeft tijdens het kijken van een film wanneer het volume wat lager staat. Bij praatprogramma’s zonder veel extra geluiden werkt het niet altijd geweldig, dus dan is de modus beter uit te schakelen.

De Yamaha ATS-B300A is met een prijs van 349 euro een betaalbaar model dat met name voor kleinere kamers en kleinere budgetten overwogen zal worden. Ook diegenen die geen extra subwoofer in de kamer willen hebben zullen dit model overwegen. Voor 349 euro krijg je een meer dan prima film- en muziekervaring, met een overtuigend hoge, brede en levendige soundstage. Geen overtuigend surround-effect boven en achter je (wat in deze prijsklasse nooit het geval is), maar wel beduidend meer dynamiek, detail en spanning dan met de luidsprekers van de gemiddelde tv. Minpuntje is het gebrek aan overtuigende lage tonen, maar dat kunnen we verklaren kijkend naar de prijs en het feit dat de woofer ingebouwd zit. Zoek je wat meer op dit vlak, dan is de duurdere SR-B40A met draadloze subwoofer een optie. De soundbar is eenvoudig te bedienen met de meegeleverde remote of de app, maar de leds op de soundbar zelf zijn vrij onduidelijk. Ook is het belangrijk om te weten dat WiFi ontbreekt, dus je bent aangewezen op bluetooth voor het streamen van muziek. Simpel gezegd is de ATS-B300A een audiosysteem waarmee de audioweergave van je televisie drastisch verbeterd wordt en waarmee je comfortabel naar een film kunt kijken of naar muziek kunt luisteren. Op het gebied van prijs-kwaliteit is dit model dus zeker het overwegen waard.

7.5
Yamaha ATS-B300A 7

Yamaha ATS-B300A