Review: Sony HT-S2000 soundbar

19 augustus 2023 + 10 minuten 0 Reacties
Sony HT-S2000 review totaal 2

Niet iedereen heeft ruimte voor een grote soundbar in de kamer, en niet iedereen wil er een groot bedrag voor neerleggen. Sony speelt hierop in met de HT-S2000. Deze soundbar beschikt over verschillende premium audiofeatures, verpakt in een compacte behuizing. De afgelopen weken hebben we deze soundbar uitgebreid getest.

Wat is de Sony HT-S2000?

Deze 3.1-kanaals soundbar beschikt over ondersteuning voor Dolby Atmos en DTS:X, en komt met Sony’s Vertical Surround Engine en S-Force PRO Front Surround. Vertical Surround Engine moet audio boven de luisterpositie plaatsen, terwijl S-Force Pro geluid van de zijkanten creëert.  Dankzij een nieuw ontwikkelde up mixer moet de HT-S2000 volgens de Japanse fabrikant een driedimensionale surround ervaring bieden, ook bij het afspelen van stereocontent. De technologie analyseert de track in realtime en scheidt de audio in de afzonderlijke delen (zoals stemmen, geluidseffecten of muziekinstrumenten) en wikkelt deze om de luisteraar heen. Deze soundbar is ook compatibel met de nieuwe Sony Home Entertainment Connect-app. De HT-S2000 heeft een speciale middenluidspreker voor heldere dialogen en een ingebouwde dubbele subwoofer voor een krachtige bas.

Het instellen en gebruiken van de soundbar gebeurt middels de nieuwe Sony Home Entertainment Connect-app. De app leidt de gebruiker door de eerste instellingen, helpt bij het oplossen van problemen en biedt volledige controle over volume, geluidsvelden en meer vanaf een smartphone. De app biedt ook nuttige informatie zoals aanbevelingen voor functies, nieuwe software-updates en meer. Het streamen van muziek kan alleen via bluetooth. Er is namelijk geen WiFi aanwezig, waardoor Chromecast en AirPlay niet tot de mogelijkheden behoren. Ook is er geen ondersteuning voor spraakbediening. Wij hebben ze voor deze test niet meegenomen, maar met de optionele draadloze subwoofer (SA-SW5 / SA-SW3) kunnen meer lage tonen toegevoegd worden. Voeg de optionele draadloze achterluidsprekers van Sony (SA-RS3S) toe om de bioscoopervaring intenser te maken.

De Sony HT-S2000 kost 499 euro en is sinds juni verkrijgbaar. Echter, bij verschillende winkels is de soundbar al voor 100 euro minder te koop.

Design en aansluitingen

Op het gebied van design is de Sony HT-S2000 een typische soundbar. Daar valt tegenwoordig weinig meer in te differentiëren. De luidspreker is een langwerpige rechthoek met afgeronde hoeken, een metalen grill, een breedte van 60 centimeter, een hoogte van 6,4 centimeter en een diepte van 12,4 centimeter. Achter de grill is een numeriek display verwerkt waarop informatie over onder meer het volume en de input getoond wordt. We kunnen het dus een redelijk compacte soundbar noemen die strak en netjes is afgewerkt.

Dankzij de hoogte van 6,4 centimeter past de soundbar ook voor de meeste televisies, maar mocht de infraroodontvanger van je televisie net achter de soundbar zitten dan beschikt de Sony over een repeater die het signaal door kan geven. Voor de rest is er weinig spannends te melden over de HT-S2000. Sony levert de soundbar met een eenvoudige remote, een hdmi-kabel, de voeding en een template waarmee de soundbar aan de muur bevestigd kan worden.

Wat betreft de aansluitingen beschikt de soundbar over één hdmi eARC-poort, een optische aansluiting en een usb-poort voor het lokaal afspelen van muziek. Wil je muziek draadloos naar de soundbar sturen, dan heb je alleen de beschikking over bluetooth, maar daarover later meer.

App en features

Voordat we in de app duiken moeten we een aantal zaken over de features duidelijk maken. De HT-S2000 is namelijk geen soundbar waarmee alle mogelijkheden voor streaming en multiroom ontsloten worden. Sony focust zich met dit model op de basics; audiokwaliteit in een compact design en met een betaalbaar prijskaartje. Je moet het dus stellen zonder WiFi, maar ook Chromecast, AirPlay, multiroom-opties, spraakbediening, etc. De enige mogelijkheid die je hebt om muziek van je smartphone of een ander mobiel apparaat af te spelen is bluetooth. Als je één van voorgaande features zoekt dan is dit niet het model dat op jouw verlanglijstje thuishoort.

Daar tegenover staat echter wel een bijzonder eenvoudig te installeren en gebruiken soundbar. Het enige wat je hoeft te doen is de soundbar aansluiten op je televisie (bij voorkeur met hdmi) en de voeding in het stopcontact steken. Met de meegeleverde afstandsbediening zijn alle functies comfortabel te bedienen, maar je hebt ook de mogelijkheid om de Sony Home Entertainment Connect-app te gebruiken. Deze communiceert met de soundbar middels bluetooth en geeft je onder meer de opties om van input te wisselen, het volume aan te passen, de bass te verhogen en modi voor onder meer dialogen, Sound Field en de nacht in te schakelen. Mocht je een subwoofer of draadloze surroundspeakers willen toevoegen, dan kan dat ook via de app.

De app biedt ook een aantal extra’s ten opzichte van de afstandsbediening en het display op het apparaat, waaronder instellingen voor surroundaudio (gebruik van DTS, Dolby of Sony’s Virtual Surround Engine), av-synchronisatie instellingen, het activeren van hdmi eARC, het inschakelen van de infrarood-repeater en het instellen van de standby-tijd. Ook zie je in de app de weergave van de Dolby Atmos-status (of er een Atmos-signaal gedetecteerd wordt), kun je het via bluetooth koppelen van een tv met de soundbar en vind je in de app het activeren van de usb-poort voor de lokale weergave van media. De app biedt dus meer instellingsmogelijkheden maar in de basis heb je die niet per se nodig.

Audioweergave

De Sony HT-S2000 biedt in tegenstelling tot verschillende andere Dolby Atmos-soundbars geen hoogtespeakers die schuin in de behuizing staan en zo audio via de muren en/of het plafond naar de luisterpositie sturen. In plaats daarvan maakt Sony gebruik van vijf recht naar voren gerichte drivers die zorgen voor de lage tonen, de middentonen en hoge tonen. We kunnen eigenlijk spreken van een stereo-opstelling, maar in combinatie met een slim algoritme en Sony’s eigen audiotechnieken moet hiermee toch een omringende audio-ervaring zoals Dolby Atmos dat kan bieden gecreëerd kunnen worden.

En eerlijk is eerlijk, toen we de Sony uit de doos haalden waren we hier niet echt van overtuigd, maar eenmaal aangezet en direct een Atmos-film opgezet waren we toch positief verrast. Ondanks dat er ‘maar’ vijf drivers aanwezig zijn en ze allemaal naar voren wijzen weet de HT-S2000 een soundstage neer te zetten die aardig breed en diep is. Nee, er vliegt geen helikopter over je hoofd zoals dat met plafondspeakers het geval is. En nee, de auto’s rijden je niet aan de zijkanten voorbij zoals dat met surroundspeakers het geval is. En ook nee, een Dolby Atmos-soundbar met dedicated hoogte-speakers bereikt een beter effect. Maar voor al deze opties moet je beduidend meer geld uitgeven. De HT-S2000 weet zonder al die extra’s toch te overtuigen, mits de ruimte niet te groot is en je verwachtingen niet te hoog zijn. Een Atmos-film wordt met deze soundbar daadwerkelijk tot leven gebracht, klinkt dynamisch en biedt voldoende spanning om ervan te kunnen genieten. Voor de vergelijking hebben we de HT-S2000 even naast de Sonos Beam (Gen 1) gezet en hoewel het verschil niet groot is kiezen we qua diepte en onderdompeling toch voor de HT-S2000. Die brengt het geheel net wat meer naar voren en tot leven.

Luisterend naar de lage tonen dan is de Sonos Beam net wat agressiever maar voor beide soundbars geldt dat de echte bass-fanaat een draadloze subwoofer zal moeten toevoegen. De HT-S2000 biedt voldoende voor een filmavondje op de bank maar zal je niet van die bank doen trillen of dat doordringende rollende effect bieden, maar wat ons betreft doet dit geen afbreuk aan de spanning tijdens intense scenes. Dialogen zijn daarnaast goed verstaanbaar en hoge tonen komen helder en strak over. Zetten we het volume wat verder open dan houdt de HT-S2000 ook goed stand. De totale weergave blijft in balans en gecontroleerd, al kunnen hoge tonen soms ietwat hard en schel overkomen. Helaas is er geen equalizer aanwezig om dit zelf aan te passen.

Voor muziek is de HT-S2000 een prima soundbar maar eigenlijk moeten we het apparaat dan zien als veredelde bluetoothspeaker. Je kunt muziek afspelen via je televisie (en HDMI), maar dan heb je dus bijvoorbeeld de Spotify-app nodig op je televisie. Een eenvoudigere manier is via bluetooth, maar dan is de kwaliteit weer niet je van het aangezien je bent aangewezen op de AAC-codec. Voor de weergave van muziek kiezen we eigenlijk altijd voor een pure stereoweergave, precies zoals de muziek bedoeld is. En op dit vlak komt de eerder vergeleken Sonos Beam toch wat beter naar voren, al is het verschil weer niet groot. De Beam trekt de soundstage iets breder en weet net wat meer detail en een betere plaatsing mee te geven aan individuele onderdelen van de audiotrack. Dat neemt echter niet weg dat de HT-S2000 meer dan prima klinkt en voor 90 procent van de gebruikers weinig te wensen over zal laten. Op zowel een laag volume voor in de achtergrond als een hoog volume voor een gezellig avond kun je comfortabel naar je favoriete muziek luisteren. De stereoweergave is warm, levendig, voorzien van voldoende detail en redelijk wat bass.

Stereocontent kan echter ook wat breder en dieper getrokken worden middels Sony’s Sound Field-technologie. Het is en blijft persoonlijke smaak – en het is niet mijn smaak voor muziek – maar we moeten toegeven dat Sony met deze techniek fraaie dingen kan doen. Als je de voorkeur geeft aan een wat ruimtelijkere weergave die meer ‘omringt’ dan loont het zich deze optie aan te zetten. Waar wij wel deze optie graag voor activeren is bijvoorbeeld een film of serie die in stereo uitgezonden of gestreamd wordt. De Sound Field-techniek gaat daar dermate subtiel maar overtuigend mee om dat het de kijk- en luisterervaring absoluut verbeterd. Ook hier geldt weer de disclaimer dat het niet ineens echt surround wordt, maar dat beetje diepte en hoogte dat toegevoegd wordt maakt een film of serie een stuk spannender en je wordt er veel dieper ingetrokken.

De Sony HT-S2000 is geen soundbar voor iedereen. Als je zoekt naar een model dat middels WiFi te koppelen is en je de mogelijkheid geeft muziek in hoge kwaliteit eenvoudig van allerlei diensten te streamen, dan zouden we verder kijken. Ook smarthome-connecties of spraakbediening behoren niet tot de mogelijkheden en een echte Dolby Atmos surroundervaring ga je niet krijgen. Hecht je daar niet veel waarde aan en is bluetooth voldoende, dan is deze soundbar zeker het overwegen waard. Wat dit model immers zeer goed doet is het geluid van je televisie opwaarderen waardoor de kijk- en luisterervaring een stuk comfortabeler, spannender en levendiger wordt. Sony’s eigen technieken geven dat beetje extra diepte en hoogte aan de soundtrack, waardoor films en series veel meer tot leven en hun recht komen. Ook voor muziek is deze soundbar meer dan prima, mits bluetooth geen probleem voor je is. De app is vrij basic en niet noodzakelijk; met de remote kun je vrijwel alles doen. De HT-S2000 moet je eigenlijk zien als een grote upgrade voor de audio van je televisie, geschikt voor de kleine tot middelgrote ruimte en diegenen die zo nu en dan willen genieten van een mooie film of hun favoriete muziek. De adviesprijs van 500 euro is aan de hoge kant, kijkend naar de concurrentie die vergelijkbare prestaties biedt voor minder geld, dus meer dan 400 euro zouden we er niet voor betalen. Gelukkig is dit model op het moment van schrijven al voor die prijs te koop.

7.5
Sony HT-S2000 1

Sony HT-S2000

• Overtuigend diepe en brede soundstage
  • Overtuigende upgrade voor tv-speakers
  • Eenvoudig in opzet en gebruik
  • Dolby Atmos-ondersteuning
  • Compacte soundbar
  • Geen WiFi en streaming
  • Geen echte surroundervaring
  • Geen equalizer

Beoordeling Sony HT-S2000

De Sony HT-S2000 is geen soundbar voor iedereen. Als je zoekt naar een model dat middels WiFi te koppelen is en je de mogelijkheid geeft muziek in hoge kwaliteit eenvoudig van allerlei diensten te streamen, dan zouden we verder kijken. Ook smarthome-connecties of spraakbediening behoren niet tot de mogelijkheden en een echte Dolby Atmos surroundervaring ga je niet krijgen. Hecht je daar niet veel waarde aan en is bluetooth voldoende, dan is deze soundbar zeker het overwegen waard. Wat dit model immers zeer goed doet is het geluid van je televisie opwaarderen waardoor de kijk- en luisterervaring een stuk comfortabeler, spannender en levendiger wordt. Sony's eigen technieken geven dat beetje extra diepte en hoogte aan de soundtrack, waardoor films en series veel meer tot leven en hun recht komen. Ook voor muziek is deze soundbar meer dan prima, mits bluetooth geen probleem voor je is. De app is vrij basic en niet noodzakelijk; met de remote kun je vrijwel alles doen. De HT-S2000 moet je eigenlijk zien als een grote upgrade voor de audio van je televisie, geschikt voor de kleine tot middelgrote ruimte en diegenen die zo nu en dan willen genieten van een mooie film of hun favoriete muziek. De adviesprijs van 500 euro is aan de hoge kant, kijkend naar de concurrentie die vergelijkbare prestaties biedt voor minder geld, dus meer dan 400 euro zouden we er niet voor betalen. Gelukkig is dit model op het moment van schrijven al voor die prijs te koop.

Prijsvergelijker Sony HT-S2000