Tegenwoordig kom je niet vaak een hoofdtelefoon zoals de nieuwe Fidelio X3 tegen, toch niet aan dit prijspunt en van een mainstreammerk. De grote namen, zoals Sony en JBL, brengen vooral koptelefoons uit die bedoeld voor mobiel gebruik. De meeste daarvan zijn draadloos en vaak uitgerust met ruisonderdrukking. De Fidelio X3 is echter resoluut anders, want het is echt een toestel bedoeld voor mensen die thuis ontspannen naar hun muziek willen luisteren. Het open akoestisch ontwerp en het gebruik van een kabel lijken iets heel old-school, al oogt de Philips-koptelefoon allesbehalve antiek of ouderwets. In tegendeel, want voor 349 euro krijg je een hoofdtelefoon die er heel modieus en zelfs hip uitziet.
Fidelio X3 met Kvadrat en Muirhead
Zoek je een hifi-hoofdtelefoon om thuis aan te sluiten op je audiotoestellen of op je computer, dan eindig je snel bij gevestigde waarden als Denon, Sennheiser of Beyerdynamic. Je keuze is groter als je in gespecialiseerde merken duikt en iets meer uitgeeft; je komt dan merken als Audeze of Meze tegen. Waar je ook op uitkomt, de kans is groot dat je thuiskomt met een hoofdtelefoon die er nogal traditioneel uitziet. De Fidelio X3 zorgt in die zin voor een frisse nieuwe wind in betaalbaar koptelefoonland. Het blijft een grote over-ears hoofdtelefoon voor thuis, maar door slimme keuzes qua materialen lijkt het veel moderner en modieuzer dan de meeste rivalen. Een subtiele eyecatcher zijn de driverbehuizingen die overtrokken zijn met een stofje van Kvadrat. Waar kennen we die naam weer van? Ja, van een vorige review – of tien. De textielen van deze Deens fabrikant zijn immers zeer gegeerd bij meubelbouwers en vinden steeds meer hun weg naar audioproducten. De Samsung HW-Q950T soundbar die we recent getest hebben, was met een Kvadrat-stofje overtrokken. Ook Bang & Olufsen en Harman Kardon zijn kind aan huis bij de Denen.
Minder belangrijk dan de afkomst van het stof, is hoe Philips de behuizingen er volledig mee bedekte. Er zijn geen opschriften of metalen roosters (zoals bij de X2HR) te zien, gewoon één naadloze textielbedekking. De behuizingen ‘hangen’ op hun beurt in matzwarte metalen ringen die één geheel vormen met de hoofdband. Omdat de band verwringbaar is en de behuizingen kunnen kantelen in hun ringen, past de X3 zich goed aan elke hoofd- en oorvorm aan.
De metalen hoofdband raakt je kruin niet aan. Dat doet een tweede, verstelbare band aan de binnenkant. Philips kiest hier voor een beproefd systeem dat zich automatisch aanpast aan je hoofd en altijd goed zit. Comfortabel ook, dankzij het Schotse Muirhead-leder waarmee het bekleed is. Zelfs op een kale kruin zit het daardoor aangenaam.
Enkel voor binnen
Dankzij het omhullende Kvadrat-stofje lijkt de Fidelio X3 een gesloten hoofdtelefoon. Maar het is een open design. Het bewijs: als je even je handpalmen tegen de zijkanten houdt, hoor je meteen de klank veranderen. Hoewel je dit niet kunt zien (of voelen) zijn er openingen aan de buitenkant van de behuizingen. Dit is akoestisch interessant omdat je zo een meer open, ruimtelijkere weergave krijgt die ‘buiten’ de hoofdtelefoon treedt. De keerzijde is wel dat een open hoofdtelefoon geluid van de omgeving binnenlaat. Kortom, op de trein of bus ga je met de X3 weinig aanvangen. Het is echt een koptelefoon om te gebruiken in de woon- of studeerkamer. En op kantoor? Misschien, zolang het daar muisstil is en je geen collega’s hebt die je kunt storen. Door het open ontwerp hoort je omgeving namelijk ook de afgespeelde muziek heel goed.
Dat klinkt allemaal misschien als een absolute dealbreaker, maar eigenlijk hangt het er gewoon vanaf hoe en waar je naar muziek wil luisteren. Een gesloten hoofdtelefoon is flexibeler, maar een model zoals de X3 zal bij bepaalde genres veel natuurlijker klinken. Bij pop valt het verschil minder op, bij klassiek of live-opnames des te meer.
SE of gebalanceerd
De Fidelio X3 is ruim inzetbaar. Dankzij zijn lagere impedantie van 30 Ohm en gevoeligheid van 100 dB bij 1 mW kun je de Philips-hoofdtelefoon even goed aansluiten op een smartphone als op een hifi-versterker. Bij een mobiel toestel is het wel de moeite waard om een kleine mobiele DAC/versterker te overwegen, genre Audioquest DragonFly of iFi Audio hip-dac. We zijn wel verrast te merken dat Philips naast een (single-ended) standaardkabel met een 3,5-mm jack een gebalanceerde kabel meelevert met een 2,5-mm jack. Dit is een cadeautje voor audiofielen, want gebalanceerde uitgangen zoals deze vind je enkel bij sommige DAC/versterkers en bepaalde muziekspelers. Het is echt wel bijzonder om op dit prijspunt deze optie te ontmoeten. In de stratosfeer van de head-fi-wereld is een gebalanceerde kabel iets dat vaker wordt toegepast, maar niet aan deze prijspunten. Het is bij de X3 ook niet een must om te doen, maar wel fijn dat Philips je de optie geeft.
Even vergelijken
De X3 is duidelijk een erfgenaam van de voorgaande X-modellen. Iets dat Philips niet ontkend – en waarom zou het? De X1, X2 en X2HR werden allemaal goed ontvangen door de pers en de consument. Toeval wil dat we nog deze oude Philips-koptelefoons in huis hebben, wat toelaat om te checken hoe dicht de X3 aanleunt bij deze klassiekers. Het is een vergelijking die vooral boeiend is voor lui die zich bezighouden met hoofdtelefoons verzamelen, want in de winkel ga je de oude Fidelio-modellen nog zelden ontmoeten.
Qua uiterlijk design is er maar weinig overeenkomst, maar dat zie je wel zelf op de foto’s bij deze review. Als het over het klankkarakter gaat, kregen we van een ontwerper bij Philips al te horen dat ze gestreefd hebben naar een zo groot mogelijk gelijkenis tussen oud en nieuw. Op papier zijn er ook wel aardig wat overeenkomsten, zowel qua grootte van driver als aanstuurbaarheid. Toch is er voor de X3 een nieuwe driver ontworpen, die dan achteraf getuned werd om sterk op de X2HR te lijken. Als we de twee koptelefoons A/B vergelijken met een Chord Hugo 2 (die over twee hoofdtelefoonuitgangen beschikt), merken we inderdaad dat de X3 niet opeens heel anders klinkt. Maar er is toch iets of wat verschil te noteren. Lopende door onze testplaylist in Roon, noteren we bij ‘Unfinished Sympathy’ van Massive Attack dat de subbas bij de X3 iets dunner maar ook strakker is. De ultralage percussie bij Max Richters ‘War Anthem’ is bij de nieuwe Philips ook een stukje zuiverder, ook tijdens het natrillen van die bassen. De stem van Natalia Clavier bij ‘Water under the Bridge’ van Thievery Corporation vinden we ook fijner gepresenteerd op de X3, iets minder op het voorplan maar daarom ook minder agressiever. Dat maakt de nieuwe Fidelio toch net iets meer ‘smooth’; het klinkt allemaal net iets aangenamer.
Lekker lang luisteren
De Fidelio X-reeks stond altijd voor laidback en comfortabel luisteren. Dat basisrecept is eigenlijk onveranderd gebleven bij de Fidelio X3, merken we heel snel. Hoewel Philips een Cowon-muziekspelertje meeleverde (met gebalanceerde aansluiting nog wel), hebben we vooral aan onze computer geluisterd tijdens het werken, met de Chord-DAC of een Sony PHA-3. Door de dikke oorkussens van memoryfoam en met fluwelen omhulsel lukte dat ook zonder hinder urenlang. De X3 is niet bijzonder licht, maar door net door die comfortelementen draag je hem probleemloos uren aan een stuk. Het is wel een hoofdtelefoon voor stillere ruimtes. Toen de gemeentelijke groendienst met een bataljon bladblazers door de straat trok, konden we die duidelijk over de muziek heen horen. Je moet daar wel rekening mee houden, want een klein gevaar bij open hoofdtelefoons zoals de X3 is dat je het volume ter compensatie hoger zet – en zo bijna onopgemerkt luider luistert dan goed is voor je oren.
Het is een fijne hernieuwde kennismaking met waar Fidelio voor staat: een warmere weergave die ook niet te dof is maar ook zeker niet te helder, zodat je lang kunt luisteren. Hoewel Philips een groot A-merk is – en dat is niet anders in de huidige opstelling, waarbij TP Vision zowel de tv’s als audioproducten bouwt – heeft de audioafdeling altijd een heel uitgesproken visie en aanpak gehad, wat onder meer vroeger tot uiting kwam in een Golden Ears-programma om personeelsleden op te leiden om accuraat over audio-eigenschappen te spreken en veel benchmarking met concurrenten. Dat maakt dat de Fidelio-producten altijd wel voor iets stonden. De ambitie is met de X3 en toekomstige producten opnieuw zo te werken, verstaan we uit gesprekken met Philips.
De Fidelio-aanpak levert opnieuw een koptelefoon op die een zo goed als allrounder is die even graag Satie’s ‘Gnossienne No.1’ (de versie van Hélène Grimaud is onze favoriet) als de bonkende beats van ‘Papaoutai’ van Stromae afspeelt. Het is wel zo dat de X3 het meest uitblinkt bij muziek die op een bredere soundstage wordt gepresenteerd. Het ‘Devil’s Dance’ thema van The Witches of Eastwick, zoals de excellente versie op ‘John Williams in Vienna’ met het Wiener Philharmonik, bijvoorbeeld. Dat doet de Philips heel goed voor zijn prijs. Ja, het kan nog opener en natuurlijk, maar je gaat dan toch snel veel meer geld uitgeven.
Conclusie Philips Fidelio X3
Een nieuwe koers op vlak van industrieel design levert een verfrissend herinterpretatie van een klassiek concept op. Dat is de Fidelio X3 in een notendop samengevat. De Philips Fidelio X3 biedt voor zijn prijs een uitstekende geluidskwaliteit, een karakter dat lang luisteren toelaat en een hoog comfort. Ideaal bij een glaasje whiskey, denken we dan.
Reacties (0)