Neus voor detail
Voor deze test hebben we niet onze gebruikelijke DALI-luidsprekers gebruikt, maar hadden we ook enkele maanden een KEF R Meta-opstelling op bezoek. Aan de TX-RZ50 hingen we vooraan een paar KEF R7 Meta-vloerstaanders met een R2 Meta-centerspeaker. De rol van de surroundkanelen was dan weer voor een setje R3 Meta’s. Omdat de R8 Dolby-speakers of een KEF-subwoofer nog onderweg waren, behielden we de DALI Alteco-hoogtespeakers en een ELAC Sub 2050-subwoofer die vast in de ruimte staan. Aan bronzijde gebruiken we zoals gebruikelijk een Apple TV 4K, een Oppo UDP-203 en een Xbox Series X.
Het gebruikelijke rijtje Dolby- en DTS-demo’s komen eerst aan bod. De TX-RZ50 maakt een goede eerste indruk. Na ingeregeld te zijn geweest met Dirac, presenteert de receiver het geluid bij deze demofilmpjes heel ruimtelijk en goed gepositioneerd. De integratie tussen de verschillende speakers is goed geslaagd, incluis de hoogtespeakers. Geluidseffecten die overgaan van links naar rechts via de center doen dat heel naadloos en de effecten bij ‘Audiosphere’ bewegen ook goed hoog in de ruimte en zelfs achter ons. Ze hebben ook een heel tastbaar en goed gedefinieerd karakter. Die eerste proef doorstaat de Onkyo met glans.
Er is veel geweldige Atmos-content beschikbaar, maar er zijn ook veel oudere films en content in oudere surroundformaten. De TX-RZ50 weet daar iets moois van te maken, merken we onder andere toen we even nostalgisch niet naar de schijf van FF9 grepen maar naar de originele ‘Fast & Furious’ uit 2001 – in stereo! Niet echt een hoogvlieger op vele vlakken, maar de Onkyo-receiver wist wel een mooi surroundgevoel te geven aan de straatrace waarmee Paul Walker de creds wil opbouwen bij de bende van Dom. Het heeft misschien niet het omhullende dat je van een moderne productie mag verwachten, maar het wordt toch wel verrassend goed neergezet in onze testruimte. Auto’s scheren overtuigend langs het scherm en muziek wordt heftig kamervullend aangeleverd, waardoor er toch een aardig bioscoopgevoel ontstaat. Zo kun je met een goede AV-receiver en surroundopstelling ook die oude films in een nieuw jasje herbeleven.
De finale aanval op de geheime basis in ‘Top Gun Maverick’ is niet enkel enorm spannend opgebouwd. Het is tevens een heel mooi voorbeeld van hoe geluidseffecten de actie enorm ondersteunen om je helemaal in de film te plaatsen. Het gehijg van de piloten dat uit het middenkanaal komt, terwijl de turbulentiegeluiden uit de omringende speakers weerklinken verhogen de spanningsboog. De TX-RZ50 zet wat meer de nadruk op het weergeven van die microdetails, krijgen we de indruk, waardoor de vele vliegtuigmanoeuvres wel snel en realistisch overkomen. Het gaat supersnel van links naar rechts, boven en onder, wat je nog meer in de actie sleurt. Er mocht iets meer slam en impact zijn als er een raket ontploft, maar dat is makkelijk aangepast via het Snelmenu. Het huwelijk Onkyo en KEF lijkt in elk geval wel een goede, misschien wel omdat die Britse luidsprekers net goed zijn in controle en uitstraling.
Bij Maverick hadden we de indruk dat de Onkyo zich wat beleefd gedroeg. Geweldig qua surround, maar de echte bombast die er hoort bij een actiefilm ontbrak een beetje. Maar dat is wel anders bij de volgende film. De beginscène van ‘John Wick 4’ (Dolby Atmos), waarbij Keanu Reeves keihard zijn boksstoten oefent, knalt echt door de kamer – precies zoals het hoort. Het klinkt ook echt als de grote ruimte die we op het Sony-scherm zien. Qua immersie en detailvorming zit het dus heel goed bij deze Onkyo.
Reacties (0)