Happy listening
Na een paar weken uitproberen met verschillende speakers en versterkers, combineren we de Musical Fidelity M6x met onze Hegel H590-versterker. In dit geval slaan we het ingebouwde digitale luik van de Hegel over en sluiten we de Musical Fidelity-DAC via XLR-kabels analoog aan. Een muziekstroom aanleveren bij de Musical Fidelity doen we op twee manieren. We hangen een Zen Stream van iFi Audio via een USB-kabel aan de DAC én we sluiten een AURALiC Aries LE via AES/EBU aan. We zijn toch een beetje nieuwsgierig naar het eventuele sonische verschil tussen die twee input-technologieën. Ons nieuwsgierigheid levert geen enorme aha-moment op, maar wel de indruk dat de AES/EBU-connectie mogelijk iets prettiger klinkt. De luidsprekers waar we uiteindelijk voor kiezen zijn de DALI Rubicon 2’s, fijne compacte weergevers waar we graag naar luisteren.
De Hegel H590 bezit een DAC-gedeelte op basis van AKM-chips. Goed, maar het kan nog beter. Dat hebben we bij eerdere tests al gemerkt. Dezelfde indruk krijgen we meteen ook bij deze M6x. Een zeer vloeiende, tikje zachte weergave komt heel aangenaam binnen, met een stukje verfijning extra ten opzichte van de ingebouwde DA-convertor. We krijgen een indruk van meer detail en inzicht, maar niet ten koste van het totaalbeeld. Er is niets klinisch aan, wat het luistergenot enkel maar aanwakkert.
Welk filter van de zeven je moet kiezen? Dat ligt een beetje aan je eigen smaken en andere delen van je muzieksysteem. Verwacht ook niet immense verschillen die opeens voor een heel andere sound gaan zorgen. De filters leveren subtiele veranderingen op die je volgens ons vooral zal merken aan het karakter van de bassen en heel fijn, hoog detail. We luisterden lang met filter 2 (Linear Phase Sol), maar ook die upsampling-modus onder het cijfertje 8 konden we echt wel smaken.
We grijpen wel vaker naar het werk van Ólafur Arnalds. Misschien wel omdat de IJslander net zoals Max Richter aan een razend tempo muziek uitbrengt die vaak wel fascineert. Maar ook omdat het ook echt goed opgenomen is. ‘Saman’ op ‘Sunrise Session II’ bijvoorbeeld, is niet enkel een deuntje waar je stil van wordt. De piano is perfect geregistreerd, en dankzij de Musical Fidelity DAC (filter 8) hebben we een enorm inzicht. Het is alsof we mee in de Harpa Concert Hall staan met Arnalds, waardoor we ook de vele incidentele geluiden van zijn instrument horen, zoals de hamers die bewegen. Op heel wat systemen zou je ze bijna niet opmerken, maar hier hebben ze een eigen plaats in het geheel. En dat maakt het net echter. Ook het volgende nummer, met de vocals van Josin en vol klinkende strijkers, komt bijzonder pakkend en realistisch over. Hier merken we vooral op dat de DAC op een heel natuurlijke wijze omgaat met bronmateriaal. Het tekent een heel eerlijk beeld, zonder zaken te veel te benadrukken.
De absolute stille achtergrond waarop de bevreemdende geluidseffecten van electropionier Mira Calix zich afspelen bij ‘a mark of resistance’ (FLAC cd-kwaliteit) trekt meteen onze aandacht. De vele samples en het elektronische getik en gebiep dat alsmaar intenser en drukker wordt zet de Musical Fidelity heel gesofistikeerd neer. Het is heel makkelijk om bij experimentele muziek als dit te denken: “Wat een geluidsbrij”. Op sommige systemen zal dat zeker het geval zijn, maar dankzij de goede timing en detailweergave appreciëren we wel de compositie. Het is geen chaos, maar net heel slim opgebouwd. Dat vermogen om muziek correct en inzichtrijk neer te zetten is niet enkel interessant voor liefhebbers van exotische composities. Ook ‘Halo’ van Finse deathmetal-roergangers Amorphis (FLAC 48/24) krijgt een frisse en transparante behandeling. Een van de positieve zaken die hieruit voortvloeien is dat je beter waardeert hoe complex en spitsvondig sommige metalcomposities wel kunnen zijn. Bij het refrein van ‘On the Dark Waters’ hoor je op elke systeem wel het contrast tussen de twee stemstijlen, maar dankzij die DAC (en de strakke aanpak van de Hegel) verdwijnt de finesse van de snelle gitaarlijn tijdens het refrein niet naar de achtergrond. Dat klassieke muziek al langer metalgenres beïnvloedt is een open deur intrappen – eigenlijk is het ene een verlengde van het andere. Dus is het ook niet gek dat de kwaliteiten van een betere DAC zoals deze Musical Fidelity ook een bombastische crossover-track als ‘My Name is Night’, met Petronella Netterhalm, machtig en live doen overkomen. Verrassend weer hoe een component als een DA-convertor zoveel kan doen.
Reacties (1)